Switch voor 12volt Lier

klein is fijn

Moderator

Dus zoiets, of gewoon twee drukknoppen:
http://www.kleinisfijn.nl/co/lier.png

Leek op het gebied van elektronica? Je weet hoe je twee draden fatsoenlijk aan elkaar krijgt?

Sine

Moderator

Wat voor een formaat lier hebben we het over ?

Iets waarmee je de gemiddelde landrover mee uit de sloot kunt trekken ?

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.recreatieve.nl/sleepkabelshop/?p=p_31&sName=afstandbedienin…

Andere adressen waar ze er wel iets voor hebben:
http://www.vandam4x4.nl/
http://www.brouwersusatrucks.nl/
http://www.offroadcentre.nl/

Of het moet zijn dat je juist perse zelf iets wilt maken...

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Het merk en type is FULTON SUPERWINCH PM2000.
Ik heb goed gezocht maar kan geen informatie over deze lier vinden.
Ja, inderdaad zat hij bij een laro defender.
Als het werkt, waar kun je eventueel een ompoolschakelaar kopen?

't was donker toen je zocht zeker??
hier http://www.fultonperformance.com/home.html zitten de 'makers of', even emailen met ze en wie weet hebben ze een datasheet als pdf en info over de schakelaar.

Deze site is bekend. Alleen de lier is aldaar niet meer bekend?
verschillende malen gevraagd om daar in het archief te duiken, maar tot nu toe niets gehoord.
kortom in dat geval is geen bericht, geen goed bericht.

misschien moet je op een landrover forum-site (UK b.v.) eens vragen.
(maar dat heb je natuurlijk ook al gedaan).

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nou, pak een stapeltje powerFETs en maak even een switch.

Is toch een 5-minutenklusje ?
Wat mij betreft trekt die lier 100 Ampere.

Als N-type bijv.: IRFZ 44, 5x parallel, bij 100 Ampere 0,5 V
spanningsval, en 50 Watt dissipatie = 10 Watt per FET

Als P-type bijv.: IRF 4905, ook 5x parallel.
Nog iets betere prestaties dan de irfz 44.

Paar weerstandjes, enkele dioden, klaar.

Ja, je hebt 20 FETs nodig, nou en ? :-)
Relais zullen niet veel goedkoper zijn.

Groeten,

Eddied

Edit: Heb het net even uitgetekend:
Helemaal geen dioden nodig.
10 x IRFZ 44, 10x IRF 4905, 4 weerstanden van 10k, en
4 weerstanden 560 Ohm.
En voor de bediening: Een dubbelpolig wipschakelaartje, met
0-stand in het midden. Kan ook een type zijn, dat terugveert
naar de middenstand.

[Bericht gewijzigd door Eddied op zondag 11 mei 2008 10:54:15 (22%)

bprosman

Golden Member

@EddieD

ik ben een leek op het gebied van electronica.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Normaal worden dit soort lieren door 2 zgn. wisselrelais bediend. Merken als Prestolite, Warn, Cole-Hersee die hebben ze in hun programma zitten.
De 2 relais bedien je dan weer met of 2 drukknoppen of een wisselschakelaar met automatische middenstand.

Dat je de lier met alleen een schakelaar kan bedienen, kan je wel vergeten omdat de stromen die er lopen, zeker als ie moet gaan trekken, veel te groot zijn voor een schakelaar. Of het moet iets onpraktisch groots worden. Bovendien ben je dan gebonden aan de plaats van de schakelaar en kan je niet bij het te lieren voorwerp komen (b.v. even een stuurtje rechtzetten).

Ik heb een schema voor je hoe deze relais aangesloten moeten worden. Ik zal je het mailen.
Hoe ik het hier op de site kan krijgen is niet even gauw te vinden dus dat zoek ik later wel eens uit.

GJ_

Moderator

Op 10 mei 2008 19:14:58 schreef kluyze:
Wordt een H-brug ooit met relais uitgevoerd? ...

Heel erg vaak zelfs.

Op 10 mei 2008 19:14:24 schreef bprosman:
Zo iets ? :

[afbeelding]

LET OP!!!!
Kies relais die zwaar genoeg zijn. Er zit geen beveiliging op tegen het tegelijkertijd indrukken van BEIDE schakelaars. Dan heb je "feest". Ik zou daar een enkelpolige omschakelaar met middenstand voor gebruiken.

Groeten, Bram

Er zijn genoeg automotive relais te koop die flinke stromen kunnen verdragen. Ik denk overigens dat het slim is om 1 relais te gebruiken waarmee de polariteit wordt bepaald en 1 relais om de lier aan en uit te zetten.

Wederom mijn dank,
hoewel ik van de helft niets snap, begrijp ik wel dat het moeilijker is dan dat ik had ingeschat.
De lier in kwestie krijgt eigenlijk een lichtere functie. Ik zal hem gaan gebruiken als transport ankerlier. Hij zal dus alleen touw en een stukje metalen ketting met anker(25kg) transporteren naar ankerruim, DUS NIET OPWIKKELEN
dit zal gebeuren vanaf het dashboard van de boot.
WILLES; zelf maken zal pure noodzaak zijn gezien mijn technische kennis. Als ik er een kan kopen is het goed.
EDDIED; je gooit er prachtig vakjargon tegen aan, alleen snap ik en kan ik er helemaal niets mee. in ieder geval bedankt voor het meedenken.
JERDIJK; ik begrijp wat ik nodig heb aan materiaal. In eerste instantie komt de bediening op een vaste plek te zitten. misschien is het handig om vanuit de vaste plek een plug te maken dat je de bediening met een kabel ergens naartoe kan verplaatsen.Graag zie ik je schema tegemoet.
NICO C; kun je dit schematisch weergeven.
PS: hoe krijg ik hier een fototje bij geplaatst???????

@Amesis: Om het veilig te laten worden, zou je het maken ervan
kunnen `uitbesteden` ;-)

Ik heb weliswaar gesproken over een serie FETs (soort transistor)
maar ik kan het ook doen met relais.
Is misschien iets robuuster.

Heb je enig idee van de materiaalkosten ?
Ik heb binnenkort wel even tijd om zoiets in elkaar te zetten.

Mijn emailadres staat hier op CO.

Vriendelijke groeten,

Eddied

Hallo,

Heb een lier voor op de Jeep zitten.
Vergis je niet in de stroom die die trekt, gebruik voldoende dikke kabels.
Bij mij zit hij aangesloten met 75mm2 kabels op een extra accu met een diodeblok ertussen want de dynamo kan het niet bijhouden.

Heb het volgende schema voor je.
Sommige oude auto's gebruiken nog losse startrelais die zou je kunnen nemen.
Op trekkers schijnen ze ook gebruikt te worden.

Succes Glenn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/post-2481-1134022278.jpg

Oops.... had al wel 70 Ampere relais gevonden, maar wanneer er reeds
75 mm² kabel naartoe gaat.....

Toch eerst maar eens zwaarder zoeken dus.

Er zijn geen gegevens bekend van de andere lier :-(

Groeten,

Eddied

Hoi,
ik heb twee accu's aan boord, 1 lichtaccu(80Amphere) en 1 startaccu(95amphere). Deze kunnen zowel afzonderlijk als alletwee tegelijk stroom leveren.

Het is wel belangrijk de goede kabels te hebben.
Het zijn grote stromen, laat je ook niet in verleiding brengen door bouwmarkt startkabels te nemen.
Had een set liggen, 300Amp stond er op de verpakking...
Dit zou dan 5 seconden duren voor dat ze in rook op gaan.
Ook niet bezuinigen op de kabelogen en goed knellen en eventueel ook nog solderen na het knellen.
Een knetterende kabeloog wil je niet bij je akku..

http://www.uploadarchief.net/files/download/startkabel%20bouwmarkt.jpg

Succes Glenn.

Sine

Moderator

Oehhh, ik heb neppe kabeltjes gezien, maar dat is wel HEEL erg ! als het 2.5mm2 is mag je in je handjes klappen.

Dat is het niet eens, volgens mij is het bougie kabel!
Gr. hans.

Een buizeneindtrap dat is het.
Shiptronic

Overleden

je kunt er een auto mee starten, maar je moet wel weten hoe ;)

andes smelten ze als sneeuw voor de zon

donorauto met automotor laten draaien, en zeker een 10 tot 15 minituen de lege accu laten laden, je moet van hieruit starten, niet door de kabels.

die van 95 mm2 komen in de buurt van eche start kabels, daar kun je dus wel direckt een auto me starten, maar ook daar is het verstandig om de accu eerst wat bij te laden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik snap wat je bedoeld, dunne kabels gaat ook wel op deze manier en die heeeeele dikke zijn accu moordenaars, want dan loopt er even heeeel veel stroom.
En dat is niet goed voor accu's!!!

Een buizeneindtrap dat is het.

Op 15 mei 2008 00:13:48 schreef Sine:
Oehhh, ik heb neppe kabeltjes gezien, maar dat is wel HEEL erg ! als het 2.5mm2 is mag je in je handjes klappen.

haha. Maar wel heel goed geisoleerd!

Ik wilde ooit eens een starthulpvoeding bouwen, en heb eens
naar die bouwmarktsnoertjes gekeken....

Nou zelfs voor een acculader waren ze mij te dun.

En die `klemmen` ? Was uitsluitend en geheel plastic...
Ohja, er moet toch wel een beetje stroom door....
Dan leggen we er een dun stripje koper in...
De consument denkt dan dat dat stroom geleidt...

Ochjaaa.... om van een 12V accu een 2 Ah AA-cel te kunnen
laden.
Moet je wel geduld hebben, want die snoertjes zijn zoooo dun....

Eddied