ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Ook groot veel dom: nettrafo verkeerd om aansluiten.......
boem, rook, enzovoort
DMM naar de knoppen, die stond de 'secundaire' spanning te meten (jaja)
De trafo was gelukkig een klein klotedingetje, ingekapseld en onder m'n loupelamp waardoor de overige schade beperkt was. Maar toch, nieuwe DMM moeten kopen, 1 trafo minder, vreselijke stank.

Just find out what you like and let it kill you

Hier zijn de test-WCD's beschermd door een automaat van 2A. Dat biedt geen zekerheid tegen alle malheuren, maar in dit geval was de trafo waarschijnlijk gespaard. Maar niet de DMM, vrees ik...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Overleven dure mm's dit trouwens wel makkelijker?
* BoudewijnEctor heeft verhalen gehoord van flukes die in weerstands mode in een stopcontact zijn gestoken enzo.

Dit is overspanning, maar toch...

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Als dat een trafo van pakweg 12V is, en je poolt hem om, mag je op de uitgang enkele kV verwachten. Ik heb geen zin om na te gaan of mijn Fluke dat overleeft...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Ook hier weer geen zin om het te testen ...

Maar die uitgangsspanning kon wel eens mee vallen, je loopt keihard tegen kernverzadiging aan.

Fluke's kunnen op weerstandsmodus allesinds flinke spanningen aan, maar ik ben niet meteen zinnens om de grenzen op te gaan zoeken. Het zou me totaal niet verbazen als je met 230V steken op je fluke meer kapot krijgt dan de interne fuses voor stroommeting.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

waar ik me eens 6 weken heb mee bezig gehouden toen ik nog school liep; een bug zoeken in een plc prorgramma van 26 A4-pagina's voor een sorteerrobot.
uiteindlijk steekt iemand een domme moer in het magazijn en werkte het plots feilloos.
bleek dat voor de gewone grotere blokjes er 2 sensoren te dicht bij elkaar stonden en samen detecteerden waardoor de plc niet meer wist wat te doen. |:-)

alleen als je begint kan het onmogelijke mogelijk worden
Sine

Moderator

Op 10 juli 2008 21:34:33 schreef Videomodulator:
Fluke's kunnen op weerstandsmodus allesinds flinke spanningen aan, maar ik ben niet meteen zinnens om de grenzen op te gaan zoeken. Het zou me totaal niet verbazen als je met 230V steken op je fluke meer kapot krijgt dan de interne fuses voor stroommeting.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat gewoon goed gaat ( staat zelfs in de manual )

Hij protesteert wel met een duidelijke piep

Shiptronic

Overleden

Ik heb mijn Fluke ook al menige keren mishandeld :( , maar hij geeft geen krimp :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mijn favoriete multimeter heb ik een keer in 10A mode gebruikt om de stroom door een 220V (ja nog 220 toen) verbruiker te meten. Daarna wilde ik de 220V nameten. En ja hoor, de meetpen vergeten om te zetten. 20 jaar later zijn de meetpennen met de lasplekken ondertussen versleten en weggegooid. De multimeter doet het nog steeds. (vandaag nog gebruikt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
guidob

Overleden

Kortsluitbeveiliging van een voeding meten met een fluke 77 op amperéstand. 20A... Mmm werkt niet. Volgens de behuizing max 10A, maar die dingen geven idd geen krimp.

Wel al lang geleden, zou nu toch wat voorzichtiger zijn (en een belasting gebruiken)

Die "max 10A" komt vanwege het vermogen wat bij meer stroom gedissipieerd zou worden in de shunt weerstand in de multimeter. Dat wordt dan te veel. De meet-unit die er aanhangt kan makkelijk tot 20A aangeven. Maar dat moet je gewoon niet te lang doen, dan gaat het wel goed....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kreeg gisteren een bestelling binnen.
Gelijk wat onderdelen pakken die ik nodig had voor een projectje, waaronder een opamp LM358.
Alles in elkaar en ... hmmzzz...
Na goed over de print te kijken valt me opeens iets op "LM380"
In plaats van 10x LM358 heb ik 10x LM380 gekregen een 2.5W versterkertje.

Nu nog even bedenken wat ik met die dingen moet gaan doen.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Boos opbellen, zeggen dat het een hoop geld kost omdat de units niet kunt produceren en dit schade heeft aangericht aan andere onderdelen op de print, eisen dat ze de goede onmiddellijk opsturen en bij de volgende bestelling korting krijgt?

Intussen een leuke toepassing bedenken voor deze dingen, een stel speakers met een spiegeltje, versterkertje en microfoontje, en een paar laserpointers o.i.d.?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik probeer een led lamp te maken op 220 volt volgens het schema hier op CO.
50 witte leds in serie gezet,juiste waarde condensator gebruikt.
Werkte prima.
Totdat er een draadje los schoot van mijn breadbaord en contact maakte met de leds.
220 volt over 50 leds geeft een mooie flits.
Iemand nog leds kopen?Zijn maar 0,1 seconde gebruikt.

230V op een breadboard? Dat is toch wel een beetje vragen om problemen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

En voor leds op 230 hetzelfde verhaal...

Op 10 juli 2008 20:17:35 schreef pros:
Als dat een trafo van pakweg 12V is, en je poolt hem om, mag je op de uitgang enkele kV verwachten. Ik heb geen zin om na te gaan of mijn Fluke dat overleeft...

Tis een dubbeltje op zijn kant, maar die dingen zijn er niet echt voor gemaakt.
Over hoge spanningen meten gesproken, ik heb wel eens ergens op een site gelezen van iemand die met teslacoils e.d. bezig was, die had een "hoogspanningsdelerprobe" gemaakt, een hele hoop hoogohmige weerstanden in serie, achter elkaar op een print, en de uitgaande kant naar het ingangskoppeling van zijn redelijk recente scoop.
Hij heeft een paar golven kunnen meten van zijn TC, maar het was geen lang leven beschoren, 1 overslag en zijn scoop heeft nu 1 kanaal minder. Hij mag nog van geluk spreken dat het andere kanaal het nog doet.

Dergelijk hoge spanningen laten niet in hun kaarten kijken door gewone meetmiddelen, daar moet je grondig te werk gaan. Ik moet zeggen, ik heb ook eens ongelooflijk veel geluk gehad bij het meten aan een spoel met m'n scoop. Bij afschakeling hoorde ik iets tikken, eerder knetsen, tot ik doorhad dat de vrijloopdiode met zijn ene pen van de soldeerpad gebroken was. De hoge kickbackspanning kwam op de probe die doorketste en zo mijn scoop gered heeft.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Vorig jaar nog een gruwelijk bizare storing gehad.
Betrof een sporenprint die ik had voorzien van een paar doorverbindingen, wat weerstanden, een flatcable header en de nodige headerpinnetjes erop.
Doel: Een aantal modules die ik regelmatig gebruikte bij meerdere projecten, die ik probleemloos in mijn Breadboard kon prikken.
In dit geval een "Adaptor" om mijn 2x20 displaytje aan te sluiten.

Ik had onder PICbasic meerdere stukjes text zichtbaar gemaakt.
Maar toch waren er bepaalde texten die alleen rare karakters weergaven.'
Alles nalopen... Ander Display, code gecontroleerd, stukjes tekst inkorten of juist verlengen.
Er was geen logica in te vinden.
Toch was het ook geen volstrekte willekeur, want specifieke teksten kwamen goed door, waar anderen dat niet deden.
Uiteindelijk die adaptor nagemeten en ook geen fouten kunnen ontdekken. Geen breuken en geen sluitingen...

Delays meegeprogrammeerd tussen CLS en printopdrachten maar steeds weer dezelfde fout...

Wat bleek nou...
Er zat een klein breukje in een van de banen van de sporenprint. Echter, maakten die gewoon goed contact zolang ik hem maar in de hand hield.
Wanneer ik dat ding vervolgens in mijn breadboard drukte, werd door 1 scheef headerpinnetje de print ietwat krom/bol getrokken, waardoor er een minieme breuk ontstond.
Het idiote van dit alles was dat er eigenlijk altijd wel één van de datalijnen van het display "nul" was.
De breuk zat in de massa van het printje en de hele print vond zijn massa vervolgens via die lage datalijn.
Maar wanneer er door een datastroom plots even geeneen datalijn "nul" was, viel het display een fractie uit waardoor de errors ontstonden.

Ook zo mooi!
Een paar keer succesvol een 16F73 kunnen proggen.
Vervolgens om een andere reden de firmware van de Wisp geupgrade van 1.09 naar 1.12 (meende ik) en vervolgens met geen mogelijkheid die 16F73 meer kunnen proggen...
Omdat ik die upgrade had gedaan voor een heel ander project, legde ik die link ook niet.
Het heeft me enige dagen geduurd voor ik een heldere ingeving kreeg en ik middels een downgrade terug ging naar de 1.09 versie...
En alles progde weer als vanouds. :)
(pas na de introduceering van Vista ben ik gaan inzien dat vernieuwing beslist niet altijd verbetering betekent :P)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 14 juli 2008 23:18:20 schreef Fantomaz:
En alles progde weer als vanouds. :)
(pas na de introduceering van Vista ben ik gaan inzien dat vernieuwing beslist niet altijd verbetering betekent :P)

Hehehee, Hasta la Vista! Hoor je vaak hoor.
Smijt niks werkends weg (XP) om het te vervangen door iets wat nog niet goed werkt.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Onee niet ikke hoor! :)
Ik heb het zelf beslist niet! Ik moest alleen een PC van een familielid onder handen nemen en het was meteen gebeurd met me. :r
No way dat ik vista ga gebruiken.

(moet ik erbij zeggen dat ik dat jaren geleden ook van WinXP zei, toen ik nog een Diehard W98se gebruiker was.)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ondergetekende draait nog altijd windows 2000 op een van zijn werkstations thuis. 2 maanden zonder reboot is geen uitzondering, het ding is zeker 3 jaar volledig crash-vrij.

De enige keren dat hij uit gaat, is als ik iets aan de hardware moet wijzigen, of als de stroom uitvalt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat het ook goed doet is een storing in een kabelinternet installatie op lossen waarbij er geen inkomend signaal is.
Ik kom binnen, constateer dat de TV aan staat en ga druk meten aan het modem.
Ik vind niets en haal de complete aansluiting los van de muur om signaal op de wandcontactdoos te meten.
Druk met de meetapparatuur in de weer als je er achter komt dat de TV nog steeds werkt...
Hmm Digitenne...
Klant was volledig afgesloten voor alle CAI signalen. Dus ook voor internet. :P

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

over domme fouten:

windows vista draaien(fout 1)
SP1 instaleren(fout 2)
mousedrivers uitzetten(fout van microsoft)

windows vista voor de diehard debugger

draai hier trouwens of winxp pro sp3 of linux/unix

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Dit topic is gesloten