Op 10 juli 2008 18:37:31 schreef Sine:
Nop, keiharde waarheid, regel lussen als deze doe je NIET in software, of je moet een instabiel iets willen bouwen.
-edit-
Nu is het bij die AVR voeding wel zo dat alleen instellingen worden overgedragen, het eigenlijke regelen wordt niet door de pc gedaan, dus die mag rustig de soep in draaien.
Zou je dit even snel door kunnen geven aan Siemens, Omron, en alle andere bedrijven die al jaren met succes PID lussen maken in PLCs en servo- en frequentieregelaars? Ik denk dat ze erg blij zullen zijn dat je ze even waarschuwt!
Als je bedoelt dat het niet verstandig is om een dergelijke regeling te implementeren op een PC met een chronisch instabiel, niet-real time OS, ben ik dat uiteraard volledig met je eens.
@Snubber: een paar kleine checks, zowel in software als in hardware, lijkt me wel verstandig. De watchdog van de uC gebruiken lijkt me toch wel het minimum. Verder zijn een paar "sensibility checks" in de software wel aan te raden; een ADC die plotseling 0 of de maximale waarde doorgeeft, en buitensporig veel fluctueert, lijkt me een goede reden om het geheel stil te leggen.
Misschien nog een mogelijk puntje van verbetering, als je zulke grote stomen kunt leveren: een paar sense ingangen, om de spanningsval over de kabels te meten, zodat de verliezen automatisch weg kunt regelen.
W/m^3 is misschien wel een bruikbare maat, maar dan moet W/kg ook meegeteld worden, vind ik, evenals het rendement.
Ik vindt het wel een erg mooi ding! Ik neem aan dat die "D: xx%" staat voor de duty-cycle? Dat betekend dus dat de voeding ~150W kan leveren, dus 3.75A bij 40V?
Die "C->" om aan te geven dat er momenteel op spanning geregeld wordt, lijkt me ook erg handig!
Heb je een mogelijkheid om het ding op een PC aan te sluiten voor data-logging? Aangezien de controller alle informatie toch al heeft, kun je dat vrij eenvoudig continue naar een seriële poort sturen, lijkt me.
Ik ben erg benieuwd naar schema's en source code!
[Bericht gewijzigd door
SparkyGSX
op vrijdag 11 juli 2008 16:34:44
(15%)