Show your projects! Part 9.

Dit topic is gesloten

@Sine en Pros:

ik ben er het met jullie eens, het wat eigenlijk beter aan de onderkant gemoeten. Maar dan moet ik de kaart omdraaien omdat ik niet bij de schroefjes kan, maar dan is het mooie van SMD weg.

Ik heb nog overwegingen gedaan om de kaart 2 zijdig uit te voeren.

Ik heb een klein testje uitgevoert om de mechanische stevigheid te testen, maar de kracht die er op kan komen is nog best groot. Bovenien sluit ik het maar 1 keer aan en dan is het voor altijd klaar.

Ik doe het voor mezelf, omdat ik het mooi vind en omdat ik het weet dat het zo zit als het eenmaal in het plafond zit.

Voor de muziekliefhebbers:

Een mini synthesiser als vakantieprojectje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/synth%20005.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/synth%20008.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/synth%20001.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/synth%20004.jpg

Aan boord:

*Twee VCO's met achteraan elk een jack voor een CV
*Attack/release envelope generator
*Mixer voor volgende bronnen te mixen: VCO1 VCO2 en NOISE
*LFO
*VCF
*VCA
*Master volume
*externe gate trigger en manuele gate trigger door druktoets

Ik ben nu nog bezig met het maken van een midi DAC zodat de synth ook via midi-interface bespeeld kan worden.

Naar aanleiding van:
http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/SOUNDLABMINISYNTH/sound…

Hoe is het geluid?
Ik ben precies met dezelfde synth bezig maar het ligt al een tijdje stil omdat ik andere projecten had. Ik was van plan hem zo te bouwen dat hij met een oud yamaha keyboard aangestuurd kon worden.

Sine

Moderator

Ah, een soundlab, Ray maakt leuke projectjes, heb ook aardig wat van hem in mijn bouwsel zitten, samen met deze midi naar CV/Gate converter.

Wat heb je op die zwevende printjes zitten ? SSM2210's ?

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 11 juli 2008 13:48:58 (11%)

zo, voor de lol.
de witte led op 1,5V. de lichtopbrengst valt me wel tegen, terwijl de led een high brightness led is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/wite%20led%201%2C5v.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Dat komt doordat het niet constant brand. het gaat net als PWM aan en uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 11 juli 2008 17:59:59 (60%)

is er mogelijkheid om dit te veranderen, door bijvoorbeeld een weerstand te vervangen door 1 met een andere waarde?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
klein is fijn

Moderator

Beetje spelen met die 22k weerstand, lager betekent volgens mij meer licht. Kans is wel dat het geheel dan niet meer werkt op volle batterijen. Ik had er zelf een klein SMD potmetertje in gezet om een optimale afstelling te vinden.

Sluit je led met alleen een weerstand aan op je voeding.....

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

@ martin, hoe heb je die tekst op dat metalen plaatje gekregen?

Op 10 juli 2008 18:37:31 schreef Sine:
Nop, keiharde waarheid, regel lussen als deze doe je NIET in software, of je moet een instabiel iets willen bouwen.

-edit-
Nu is het bij die AVR voeding wel zo dat alleen instellingen worden overgedragen, het eigenlijke regelen wordt niet door de pc gedaan, dus die mag rustig de soep in draaien.

Zou je dit even snel door kunnen geven aan Siemens, Omron, en alle andere bedrijven die al jaren met succes PID lussen maken in PLCs en servo- en frequentieregelaars? Ik denk dat ze erg blij zullen zijn dat je ze even waarschuwt!

Als je bedoelt dat het niet verstandig is om een dergelijke regeling te implementeren op een PC met een chronisch instabiel, niet-real time OS, ben ik dat uiteraard volledig met je eens.

@Snubber: een paar kleine checks, zowel in software als in hardware, lijkt me wel verstandig. De watchdog van de uC gebruiken lijkt me toch wel het minimum. Verder zijn een paar "sensibility checks" in de software wel aan te raden; een ADC die plotseling 0 of de maximale waarde doorgeeft, en buitensporig veel fluctueert, lijkt me een goede reden om het geheel stil te leggen.

Misschien nog een mogelijk puntje van verbetering, als je zulke grote stomen kunt leveren: een paar sense ingangen, om de spanningsval over de kabels te meten, zodat de verliezen automatisch weg kunt regelen.

W/m^3 is misschien wel een bruikbare maat, maar dan moet W/kg ook meegeteld worden, vind ik, evenals het rendement.

Ik vindt het wel een erg mooi ding! Ik neem aan dat die "D: xx%" staat voor de duty-cycle? Dat betekend dus dat de voeding ~150W kan leveren, dus 3.75A bij 40V?
Die "C->" om aan te geven dat er momenteel op spanning geregeld wordt, lijkt me ook erg handig!

Heb je een mogelijkheid om het ding op een PC aan te sluiten voor data-logging? Aangezien de controller alle informatie toch al heeft, kun je dat vrij eenvoudig continue naar een seriële poort sturen, lijkt me.

Ik ben erg benieuwd naar schema's en source code!

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 11 juli 2008 16:34:44 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 juli 2008 13:45:38 schreef Sine:

Wat heb je op die zwevende printjes zitten ? SSM2210's ?

Helemaal juist :) Wil hem als voice synth gaan gebruiken.

@ martin, hoe heb je die tekst op dat metalen plaatje gekregen?

Benodigdheden: Een vel kalkpapier, transparante tweecomponentenlijm, een inktjet printer en fixeermiddel (printlak ofzoiets)
*Ontwerp afprinten in spiegelbeeld op het klalkblaadje *metaalplaat gelijkmatig instrijken met de lijm
*blaadje met de gedrukte kant op de lijm duwen en aanstrijken (luchtbellen vermeiden)
*het geheel overspuiten met lak (om het kalkpapier te beschermen)
Het resultaat viel beter mee dan gedacht!

Hoe is het geluid?
Ik ben precies met dezelfde synth bezig maar het ligt al een tijdje stil omdat ik andere projecten had. Ik was van plan hem zo te bouwen dat hij met een oud yamaha keyboard aangestuurd kon worden.

Hij klinkt echt zeer goed, je kan er echt ongelooflijk veel uithalen.
Een nadeel is dat als je de cut-off freq van de VCF helemaal dicht draait er wat ongewenste ruis uitkomt. Bovendien durft het geluid van een VCO wanneer de pot aan de mixer dicht staat wel eens heel zacht toch nog doorkomen. Maar dat is volgens mij te danken aan de bol kabels die er in het apparaat zitten. Als je nog niets ge-etst of gesoldeerd hebt, raad ik aan om zelf een print te tekenen waar schakelaars en potmeters bij op zitten. Bespaart een heleboel draden en is goed voor ongewenste storingen.

Op 11 juli 2008 17:55:58 schreef martin de copain:
Als je nog niets ge-etst of gesoldeerd hebt, raad ik aan om zelf een print te tekenen waar schakelaars en potmeters bij op zitten. Bespaart een heleboel draden en is goed voor ongewenste storingen.

Helaas heb ik de print al, half vol met onderdelen.
Mooi dat het geluid goed is in ieder geval.

Op 11 juli 2008 15:32:17 schreef EdwinNadorp:
Sluit je led met alleen een weerstand aan op je voeding.....

witte leds werken niet op 1,5V
ik ken het schema niet zo heel goed meer (zal eens gaan kijken) maar is het niet mogelijk om er een condensator op te zetten? daardoor blijft de spanning stabiel en heb je minder last van dat PWM effect.

EDIT: KIF heeft gelijk. je moet bij de 22k zitten om dat aan te passen. ik denk zelfs dat die keramische condensator van 220p ook wel wat doet aan de lichsterkte.

[Bericht gewijzigd door snypermann op vrijdag 11 juli 2008 23:27:20 (17%)

Sine

Moderator

Op 11 juli 2008 16:26:18 schreef SparkyGSX:
[...]

Zou je dit even snel door kunnen geven aan Siemens, Omron, en alle andere bedrijven die al jaren met succes PID lussen maken in PLCs en servo- en frequentieregelaars? Ik denk dat ze erg blij zullen zijn dat je ze even waarschuwt!

regel lussen als deze doe je NIET in software.

http://members.home.nl/guidomennen/smile/yawnee.gif Enzo ...

Waar halen jullie die wijsheid toch vandaan? Ik snap best dat er wat conservatief denkende onder ons zijn. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=DSP+controlled+buck+converter&star…

Sine

Moderator

In een DSP of FPGA ja ... in een uC die rondjes moet lopen nee.

Henry S.

Moderator

Op 12 juli 2008 12:48:18 schreef Snubber:
Waar halen jullie die wijsheid toch vandaan? Ik snap best dat er wat conservatief denkende onder ons zijn. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=DSP+controlled+buck+converter&star…

Je vergelijkt appels met peren.

En nu er aub even een snubber er op, dit is een show topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een projectje waar ik even mee bezig ben geweest is een step-down converter om een luxeon LED te laten branden op spanningen van 5V tot 33V. Maar het circuit deed het ook perfect op een dubbele spanning van 66V (per ongeluk er op gekomen door een converter).

(klikken om te vergroten):
http://i169.photobucket.com/albums/u208/PantheraTigris1/fotostep-downklein.jpg

IC

Heb je er meteen een stroombron van gemaakt of dat niet?

Ik vermoed dat die dikke weerstand dient om van de spanningsbron een stroonbron te maken.

Op 12 juli 2008 17:34:07 schreef Uranium:
Ik vermoed dat die dikke weerstand dient om van de spanningsbron een stroonbron te maken.

Correct, de dikke weerstand van 1W in de klemmen bovenin is voor de stroom begrenzing (0.6 delen door de stroom voor de Luxeon LED). Deze is makkelijk te vervangen door het los te schroeven.

IC

Beetje jammer, als je de regellus zodanig aanpast dat hij spanning over een shunt regelt (ipv. uitgangsspanning) kan je die stookweerstand weglaten. Je rendement wordt er een stuk hoger van! ;)

Grote spoel trouwens, daar kan je vast heel langzaam mee schakelen? (25KHz?)

Nee veel lager, ongeveer 8KHz. De spoel heeft ook een metalen kern. En over de weerstand staat maximaal 0.6V en een stroom van 270mA en dit gaat nog in periodes. Zelfs bij 66V wordt het hele circuit nog niet eens lauw (behalve de LED).

IC

*eens met subsonik*
Vandaar dat ik het vroeg. :)

Dit topic is gesloten