Wat is dit precies voor apparaat?

Op 5 september 2006 16:09:51 schreef Aart:
Wat bedoelen jullie met `dubbele versie' ?

Ik doel op het feit dat in het ELV-schema niet 2 diodes (tekening Henry) gebruikt worden, maar 4.

Ik denk dat Henry het daar ook over had?

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 5 september 2006 16:09:51 schreef Aart:
Wat bedoelen jullie met `dubbele versie' ?

Dat kan je dubbel bekijken :P

-dubbele voeding.
-dubbele Delon, wat ik bedoelde.

:P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Gaat het hier eigenlijk wel om een dubbele Delon? Want die vraag van Aart heeft me aan het denken gezet (en aan het tekenen)...

Die extra diodes lijken mij nu op het eerste gezicht te dienen voor een reguliere gelijkrichting indien die verdubbeling NIET actief is (relais dus in onderbrekende stand)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ok. Want de twee diodes van het knooppunt tussen de elco's naar de + en - doen niets in de `verdubbel'-stand.

Op 5 september 2006 16:19:31 schreef Aart:
Ok. Want de twee diodes van het knooppunt tussen de elco's naar de + en - doen niets in de `verdubbel'-stand.

Juist, dat zag ik dus ook nadat jij die vraag had gesteld. Mooi leer moment weer he :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

:o Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat diodes over de condensators bij verdubbeling niks doen :o

Ik moest het even ook uittekenen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Altijd tricky inderdaad ..

Ik vond het alleen een flink nadeel dat je elco's 2x zo groot moeten zijn bij die verdbubbelings truuk, schakelen tussen twee windingen is toch wat mooier ..

Voor mijn voeding heb ik deze constructie bedacht met een drie fase brug. Zo heb ik ook maar een enkel contact nodig om de spanning te verdubbelen ( ik wil daar eigenlijk een SSR inzetten )

code:


                                     .-----o-----o---------o------o +
                                     |     |     |         |
                                     |     |     |         |
                                     -     -     -         |
                                     ^     ^     ^         |
                           Rel       |     |     |         |
                           ---       |     |     |         |
            o-----. ,------o o-------)-----)-----o         |
                  )|(                |     |     |         |
                  )|(                |     |     |         |
                  )|;----------------)-----o     |         |+
                  )|(                |     |     |        ===
                  )|(                |     |     |        /-\
            o-----' '----------------o     |     |         |
                                     |     |     |         |
                                     |     |     |         |
                                     -     -     -         |
                                     ^     ^     ^         |
                                     |     |     |         |
                                     |     |     |         |
                                     |     |     |         |
                                     |     |     |         |
                                     '-----o-----o---------o------o
Henry S.

Moderator

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/worshippy.gif Dat is een hele elegante oplossing!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kan ik in dat ELV ontwerp straffeloos een trafo van 23V inzetten, of krijg ik dan een probleem met de dissipatie? En als dat kan, welke weerstand(en) rond IC107-a kan ik dan het beste aanpassen (of regelbaar maken) om het schakelmoment te veranderen? R140? R141?
(Wordt de opamp hier als Schmitt trigger gebruikt, of zie ik dat verkeerd? Ben niet zo thuis in de opamps :) )

Kan ik de voeding dan nog wat opvoeren (vooral in stroom, maar spanning iets hoger zou ook nog een optie zijn, heb die trafo toch)? Welke componenten moet ik i.v.m. daarmee gaan vervangen?

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 29 september 2006 12:39:51

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Ah :P een 24V trafo kan prima, maar dan zou ik die verdubbeling gewoon weg laten, ik heb in dit voedinkje een 12V trafo gebruikt overigens.

Dit is een showtopic, dus ik had het antwoord in het andere topic verwacht, maar aangezien jij de moderator bent zal het wel goed zijn :P

Krijg ik niet heel veel dissipatie dan, als ik die 24V trafo gebruik en dan bijvoorbeeld lekker op 5V bezig ga met een flinke stroom?

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Omdat je meer vragen hebt toch maar eventjes verplaatst ;)

Ja, de dissipatie zal een stuk groter worden als je flink gaat tanken aan een lage spanning, als je daar wat aan wilt doen zul je toch een andere trafo moeten regelen.

Iets van 12 tot 15V is prima bruikbaar, maar als je de koelplaat groot genoeg maakt kan een enkele 24V ook prima.

Ja, het idee was toch wel om een voeding van wat rondslingerende onderdelen te maken. Vooral dingen als een trafo wil ik dus niet apart aan gaan schaffen, en ik heb nog een mooie 2x23V amplimo liggen. Ik denk dat ik dan beter maar een flinke koeling kan monteren.

Als ik dat ding bij hogere spanningen wil gebruiken, volstaat het ontwerp dan nog steeds, als ik gewoon goed op werkspanningen van elco's let enzo?

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Wat kan die trafo leveren ?

Je kunt er bijvoorbeeld ook twee bouwen, en die dan elk een wikkeling van de trafo geven.

500 VA, gespect 2x22V (bij 220V input), dus een goeie 10A per wikkeling.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Oeh, daar kun je een heftige dubbele voeding van maken, 2x 24V 8A oid

Een leuk idee, zo'n spanningsverdubbeling, omdat je dan met een relatief kleine trafo een hogere spanning kunt halen, en een grotere stroom bij de lage spanning, maar ik zie daar wel een klein probleem:

wat gebeurd er als de stroombegrenzing actief wordt terwijl de spanningsverdubbeling is ingeschakeld, waarbij de spanning zo laag wordt dat het beter zou zijn om de spanningsverdubbeling uit te schakelen? De voeding zou dan flink gaan dissiperen, of zou de verdubbeling uit moeten schakelen, waarbij de uitgang waarschijnlijk even flink gaat rimpelen.

Ik heb er zelf wel eens over zitten denken om een eenvoudige schakelende voeding te maken, met een flinke rimpel op de uitgang en alleen een spanningsregeling, en de uitgang hiervan netjes te maken met een lineaire stroom- en spanningsregeling. Het schakelende deel hoeft er alleen voor te zorgen dat de lineaire regelaar altijd ~3V ruimte heeft om te regelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met dat laatste idee ben ik ook al aan het spelen geweest. Maar --naar men zegt-- is het niet eenvoudig de "rommel" van de schakelende voeding van de uitgang weg te houden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

De rommel is nogal breedbandig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Jup, dus je regeling moet heel snel zijn ... niet zo simpel.