Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 31 augustus 2008 18:05:03 schreef rbeckers:
Als Pietdepiet geluk heeft zit in de doos boven de lamp wel een aarddraad, tenminste dat is waar ik woon zo.
Is niet strikt noodzakelijk, aarde erbij werd pas in de jaren 90 verplicht.
Alleen in de badcel was het verplicht in die jaren.
Wel zou ik als ik Pietdepiet was een vaste draad naar de cv of iets dergelijks leggen, en die als aarde gebruiken.
De cv in de woning van zijn ouders is op zeker in de badkamer aan een goede aarde geknoopt. (even nalopen natuurlijk)(en dat het geen kunststof leidingen zijn)
Je bent dan iig save.
Ik heb het bij mij thuis ook zo gedaan, ook alles nog ongeaard.
Een schep aarde in de meterkast hielp niet, dan maar de cv misbruiken.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ja, de CV is aan aarde geknoop op de badkamer. Daar had ik dan weer mijn schakeling aangeknoopt en toen vloog het halve huis eruit. Ik had altijd begrepen dat je nooit een CV als permanente aarde mocht gebruiken...
Ik heb trouwens ook geen idee hoe de leidingen hier lopen, dus of er überhaubt een leding van de lamp naar dit stopcontact loopt...
/offtopic Doen bij jullie de avatars het ook niet?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 31 augustus 2008 20:24:21 schreef Pietdepiet:
Ja, de CV is aan aarde geknoop op de badkamer. Daar had ik dan weer mijn schakeling aangeknoopt en toen vloog het halve huis eruit. Ik had altijd begrepen dat je nooit een CV als permanente aarde mocht gebruiken...
Klopt, maar in dit geval breekt de nood de wet.
Je wilt toch blijven ademen neem ik aan.
Als de aardlek eruit vliegt is er iets goed fout, dus eerst dat maar eens nazien.
Ik heb trouwens ook geen idee hoe de leidingen hier lopen, dus of er überhaubt een leding van de lamp naar dit stopcontact loopt...
Centraaldoos systeem? ofwel een huis van na de 50er jaren oid?
Dan wel.
/offtopic Doen bij jullie de avatars het ook niet?
Wel bij het reageren.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hmm, maar de radiator op mijn kamer is niet goed met aarde verbonden. En een permanente kabel naar de badkamer is ook niet handig.
Testen is gewoon mijn pc nemen en op een geaard stopcontact aansluiten, en zien wat er gebeurt.
Huis is van begin jaren 90...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://lh3.ggpht.com/_-wfhlE-wGZQ/R91grTpofbI/AAAAAAAAAX4/zgJL8mgzrwI/…
Hier een manier om je kamer van aarde te voorzien 
Fred
Iemand een manual van een PM3370 scoop met schema ? Hij ging aan, er verscheen alleen een punt, toen een licht knetterend geluid gevolgd door een pets en weg was de punt.
Gelijk de stekker eruit getrokken. Denk dat er een condensator SK is. Jammer is een imposant ding.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]
@fred:
Apparaat dat een tijd niet gebruikt is ALTIJD via een variac langzaam wakker laten worden, óf de elco's formeren op de bekende wijze!
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
@ Fred : Laat ik nou ook eens iemand kunnen helpen , ik heb ook een pm3370 met compleet service manual . Alleen niet op PDF formaat , meer op A-4 fomaat . En wel een hele multomap vol .
De mijne weigert ook dienst , want er klapt steeds een torretje ( wat anders ...) uit nadat ie een klein poosje aan heeft gestaan . En dat torretje is niet meer gemakkelijk te verkrijgen ( een één of ander BCW-tje ofzo , zo uit mijn hoofd ) en ik heb er nog 2 van en ben daar dus bloedzuinig op . De mijne zou ik wel graag weer klaar hebben want ik heb nu dus geen scoop . En deze pm gaat ook nog eens tot 150 MHz .
Als je geïnteresseerd bent hoor ik het wel .
Als iemand dit euvel kent ( is misschien een bekent probleem ) hoor ik het ook graag .
Groetjes Evert
rbeckers
Overleden
Er is nu een topic over de PM3370. Bij voorkeur daar verder gaan.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/64845
Schema scannen en plaatsen of mailen.
Pietdepiet
Heeft iemand nog een idee waarmee ik zou kunnen testen waar het misgaat met mijn DC, of moet ik wachten tot ik de scoop heb?
Wat ik ook nog even wilde melden is, dat als ik de ene potmeter verdraai, er geen verandering hoorbaar is, en met de andere kan ik een brom creëren. Dwz, dat als hij helemaal de ene kant op staat, er geen brom is, en naar mate hij naar de andere kant wordt gedraaid, de brom verergert. De ruis blijft uiteraard.
Wat zou er gebeuren als ik op de loper van de eerste potmeter een audiosignaal aftap. Zou de ruis dan minder zijn?
/e Nog een vraag. Waarom vloog die aardlek er niet uit toen ik een schok kreeg? Daar zijn die @#%&$# dingen toch voor?
Bedoel je nou dat de ruis niet verandert als je aan de potmeters draait?!
Dat zou betekenen dat alle ruis in T4 en/of T5 gemaakt wordt.
Ik heb wel eens gevraagd hoe je luistert, of je achter de ontvanger nog versterking toepast. Als dat zo is, is het natuurlijk wel normaal dat je ruis hoort.
De sterkere stations moeten daar natuurlijk wel overheen komen.
We mogen natuurlijk niet uitsluiten dat er nog een ander foutje in het apparaat zit. Ik word wel erg nieuwsgierig, moet ik zeggen. Kun je hem niet even klonen, en mij het kopietje sturen?
-met jou in serie was de aardlekstroom nèt te klein voor de diff. 
Pietdepiet
Ik ben al tijden nieuwschgierig. Ja erachter zit nog een versterker. Moet dat niet? Moet ik er een luidspreker aanhangen?
Nee de ruis verandert niet. Met eentje komt er dus wel een brom...
Tja, dat klonen. Wordt lastig denk ik...
Verbazend, ik stond toch met blote voeten en licht-bezweette handen op een vochtige stenen badkamervloer.
Is T5, een BC557, geen kandidaat als ruisproducerende tor? Kan ik dan niet het signaal gewoon aftappen op de basis van T5?
/e Net even gemeten, op vinyl en blote voeten loopt er door mij, als ik de achterkant van de pc aanraak, bijna 1µA...
Normaal sluit je op de uitgang een hoofdtelefoon aan. Dat je nu dus veel ruis hoort, kan van de extra versterking komen.
Dat je nog geen signalen hoort is een apart probleem. Vandaar mijn nieuws-gierig-heid.
En het is hier vandaan zo verdraaid slecht te zien wat er gebeurt, het is om hels te worden...
Pietdepiet
Whoeps, ik ben blijkbaar nieuw-schierig.
Ik ga er eens een hoofdtelefoon op aansluiten. Maar kan ik niet in een stukje band zitten waar niks is? Ohnee dan zou ik de dipper moeten kunnen horen...
rbeckers
Overleden
Een 30mA aardlek schakelt bij stromen die een stuk onder 30mA liggen, niet uit. Van 5mA bijv. kun je toch een goede schok krijgen. In het geval van de PC wordt de stroom gedeeltelijk ook bepaald door de condenstoren in het filter in de voeding van die PC.
Je radio begint weer een mysterie te worden. Hebben we wel vaker meegemaakt. Met een dipper en multimeter moet dat ook wel werkend te krijgen zijn.
Pietdepiet
Vandaar. Maar waar dienen die dingen dan voor? Als je toch al (half)dood bent voordat ze afslaan?
Maar goed, jullie zullen nog even moeten wachten... Er brak weer eens een draadje af, en ik mag niet meer solderen omdat ik de stoel (waarop ik zit) een aantal keer vergeten ben aan te schuiven, waardoor hij in de weg stond.
Komt er op neer dat jullie nog even moeten wachten voor het 'raadsel' is opgelost;)
@piet:
even uit de losse pols twee raadgevingen:
1) zeker niet geheel of gedeeltelijk naakt in de buurt van "electra" komen! je moet nog langer mee!! 
2) ik ben er altijd sterk vóór geweest om een schakeling in fasen op te bouwen, van achter af te beginnen. Het helpt dan bovendien wanneer je NIET op een print werkt maar op die pertinax bordjes. Van een print kan ik in het algemeen ook nauwelijks de schakeling in gedachten reconstrueren, als je de onderdelen met steuntjes hier en daar aan elkaar bindt zie je meteen hoe het is opgebouwd. Als je van achter naar voren werkt kun je eerst testen of het zojuist gebouwde deel werkt voor je aan het volgende begint. In jouw geval dus die audiotrapjes. Als je er nog een versterker achter hebt hangen zal dat best flink ruisen, maar de hamvraag is: komt er wel goede audio uit? Dat zou je eerst kunnen uitvogelen, voor een paar centen zet je zelf een audio-generatortje in elkaar. Dan kan je bijvoorbeeld die oscillator gaan bouwen, kan gewoon op een apart stukje pertinax, je bindt dat met een paar korte draadjes aan je audiotrapje. De oscillator kan je dan bijvoorbeeld testen door hem in de buurt van een korte-golf vacantie-radio'tje te houden dat op de goede golflengte staat afgestemd. Met simpele trucjes kun je ook zonder scoop ver komen! De laatste stap is dan de mixer, die test je dan in combinatie met de trapjes die je al af hebt en die dus werken.
Ik heb hetzelfde als FET: ik ben het overzicht van je schakeling en van de problemen een beetje kwijt. Dat komt doordat we niet vanaf het begin systematisch de gegevens hebben: in de oscillator lijkt/leek iets fout, maar in de audio lijkt/leek ook iets fout.
@rbeckers:
je geeft ons een diep en fascinerend inzicht in de geheimen van het 230V wezen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nijntje, die methode die FAS beschrijft is ook de manier waarop ik meestal werk. In het begin bouwde ik elk "blok" op een los stukje printplaat. Die plaatjes verbond ik weer door. Alles op de dode torren methode. Je kon dan zo een oscillator uitwisselen. De oudere dames herinneren zich mischien wel mijn superfred die op een avond drie verschillende middenfrequenten kreeg. Ik had daar vreselijke ruzie met de mixers en kreeg van FAS toen zo'n klein mixblokje.
Ken je het boekwerkje "ontvangers" dat is anders wel leerzame lectuur, let ook eens op de naam van de auteur 
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
rbeckers
Overleden
@Frithjof:
Nou, geheimen zijn het niet. Uitleg was ook bedoeld voor Pietdepiet. Maar ik heb wel wat ervaring met 3x 400V en dus ook met 230V.
@Pietdepiet:
Fred zijn idee van de "dead bug" methode en losse blokken werkt best goed. Je kunt natuurlijk voor niet al te hoge frekwenties ook een breadboard gebruiken.
Pietdepiet
Oké, dus jullie raden aan alles van de gaatjesprint af te solderen en gewoon op plaatjes print met koper te solderen. Dan is het kopervlak de massa neem ik aan.
Of toch dit proberen werkend te krijgen?
Dit alles kan toch pas als ik weer mag solderen;)
'Ontvangers', Daar heb ik ergens in een topic iets over gelezen. Dat is toch van Frithjof?
@piet:
nou, op gaatjesprint werken is helemaal OK, dat is het probleem niet. Ook die "dode torren" methode van Fred is goed, dat bedoelde ik met "gewoon aan elkaar binden met wat steuntjes". De clou is dat je deel-voor-deel afwerkt en test, klopt het dan zet je er weer een trapje voor.
Dat boek is inderdaad een jeugdzonde van mij!
@fred:
hé, ja, dat mixblokje was ik vergeten. Deed dat wat fatsoenlijks?
@allemaal: heerlijk knutselweer deze week!
fred101
Golden Member
@FAS: die mixer deed het erg goed. De radio deed het ook alleen het kristalfilter wilde toen niet wat ik wilde. dat had te maken met het feit dat 1 kristal te veel afweek. Met 455KHz middenfrequent en later ook met een 0V1 als MF/detector werkte hij prima. Daar zat ook die vertraging in die ik van jou kreeg. Deze zit op dit moment nog steeds in mijn hydrodyne. Die sloop ik namelijk niet. Ik wil hem eigenlijk nog eens in een mooi kastje bouwen omzeten naar 250V en er een audiotrap achter hangen maar eerst de restauraties afmaken. Die vertraging ben ik trouwens laatst nog op een foto van een surplus apparaat tegen gekomen.
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=530
Nijntje: dat boek was mijn eerste electronica boek en ik was erg bezig met moderne technieken. Zelfs PIC programmeren. Maar toen werd er hier een topic geopend door iemand die ons uitdaagde om eerst maar eens een DC te bouwen. Dat heb ik overigens nooit gedaan, bij mij werd het een audion met 3 torretjes maar toen al die foto's voorbij kwamen van mooie buizen ontvangertjes wilde ik dat toch ook wel. Kijk maar eens in dat Topic. Vooral Mans (als ik het goed herinner) had echte kunstwerkjes. Toen kreeg ik van een vriend een trafo, audiotrafo, buisvoet, schema en ECC buisje en later van Fritjoff nog een paar buisjes en daarmee begon de "ellende". Die 0V1 deed het thuis op mijn antenne bere goed. Echt keihard, maar in Heilo kwam er niets uit. Wist toen nog niet zo dat een goede antenne wel wat verschil kan maken. (bij mij staat er bijna 1 Volt op dus je hebt maar heel weinig voorversterking nodig)
Fred
Pietdepiet
Ik heb net even een toongeneratortje gemaakt. Dan test ik daarmee wel de versterker... Ohnee, dan moet ik eerst de fets en de weerstand loskoppelen.
Ohja, waarom staat die bij 'Diversen' en niet bij 'Audio'? Ik heb mij kapotgezocht. 'T is dat ik wist dat hij er moest zijn...
Hoezo een zonde?
/e Kristalfilter? Kan dat ook al? Dan heb je toch maar een héééle kleine bandbreedte?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]
fred101
Golden Member
Nou dat valt nog wel mee, ik kreeg hem in de bitx niet smaller dan 3 a 4 KHz. Je zet dan een aantal kristallen achter elkaar, steeds met een trimmertje erbij en door de juiste waardes van de Ctjes te kiezen kun je hem breder of smaller maken. De kristallen moeten wel zo goed als gelijk zijn en dat maakt het erg lastig. Maar je kunt zo , als je weet hoe, ik niet toen, heel smalle filters maken. In een murphy of racal zitten 100Hz filters. Maar het is een ideale manier om makkelijke een SSB filter te maken.
Fred
Pietdepiet
Je kan kristallen dus afregelen? Ik dacht dat die echt maar op 1 specifieke frequentie wilden oscilleren...
/e Zojuist een heel saai iets gedaan: Alle solderingen in het versterkergedeelte nagekeken. Ze kloppen allemaal, en lijken ook goed.
Ik ga (zodra ik weer solderen mag) er eerst even een contra-jackplug aansolderen zodat ik er een koptelefoon aan kan hangen. Verder gooi ik de 1.5K en de drain even los, zodat ik de versterker kan testen. (Heb ik al eerder gedaan, maar een tweede keer kan geen kwaad)
De oscillator werkt ook. Het antennecircuit ga ik voor het gemak maar even vanuit. Wat ik me dan afvraag is: Hoe test ik de mixer? Kan ik op de loper van de eerste potmeter een signaal aftappen en versterken? Dit in het geval dat ik de versterker van het ding zelf niet ruislozer ga krijgen.
Het laatste wat ik wil proberen is alles desolderen en op een stuk koper solderen, dan wacht ik wellicht wel tot de scoop er is.
Overigens, over die scoop, daarvan snap ik nu precies hoe je hem moet hanteren, en hoe hij werkt, door een erg handig artikel op die elex DVD. Daar staan echt hele leuke artikelen op. Een deel is heel simpel, en een groot deel van de schakelingen kan tegenwoordig ook makkelijker, maar er staan ook heel veel nuttige dingen tussen.
/e2 Iets wat ik nog niet snap bij een scoop. Stel dat je een punt hebt waar meerdere signalen staan, en je gaat daar meten met je scoop. Bijvoorbeeld op het punt na de mixer. Wat zie je dan? Meerdere signalen? Of zie je alleen het sterkste signaal?
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet
Als je meerdere signalen op een scoop zet, en hij triggert daar al goed op!, zie je meerdere signalen door elkaar.
Dan kun je beter of een signaal aanbieden of aan een spectrumanalyser denken.