je motor moet minstens 50x per seconde een rotatie maken, er zijn 60 seconden dus 3000rpm minimum.

je kunt mss een HD motor gebruiken die @ 5400rpm draait.

Ik heb inmiddels een flowchart gevonden op internet.
Dat maar eens even uitpluizen

http://www3.sympatico.ca/surfin.dude/creative/clocks/propclk/flowchrt.…

ideen zijn nog steeds welkom!!!

Vraag: Welke zelfbouw programmer kan ik voor de 18F452 gebruiken?
En welke software?

gr. Tom

Tom den Hollander in propellor KlokOp 13 januari 2004 14:19:34] Vraag: Welke zelfbouw programmer kan ik voor de 18F452 gebruiken? [/quote]

check www.ic-prog.com voor goedkoper progger hardware

als je een 16F628(A) kan programmeren kan je mijn Wisp628 nabouwen.

Wouter,

Kan ik met die Wisp628 in combinatie met http://www.ic-prog.com de 18F452 programmeren?

gr. Tom

Op 13 januari 2004 15:42:25 schreef Tom den Hollander:
Kan ik met die Wisp628 in combinatie met http://www.ic-prog.com de 18F452 programmeren?

Nee, kijk bij ic-prog voor goedkope maar wat minder betrouwbare programmer designs. Voor Wisp628 lever ik zelf software (XWisp) en er zijn nog wat programma's van derden voor Wisp628.

Okay de Wisp hard/software lijkt me goed.

Maar nu eerst.
Waar kan ik het beste beginnen om te leren hoe ik een PIC programma maak?
Ik ben bekend met Pascal/Delphi, GW-Basic (van vroeger), en heb op school een klein beetje assembler gehad.

Welke programmeer talen zijn er beschikbaar, en welke is aan te raden?

Ik wil overigens de PIC 18F452 gebruiken.

alvast bedankt.
Tom

Op 16 januari 2004 22:38:34 schreef Tom den Hollander:
Waar kan ik het beste beginnen om te leren hoe ik een PIC

http://www.voti.nl/swp

Talen zijn er te over (zie links). Basic, Jal, C, Assembler, ...

Zelf gebruik ik:

assembler: soms voor iets heel speciaals (bootloader), vaak voor fragmentjes in een Jal of C programma.

Jal: bij voorkeur.

C: op de 18F's in software die floating point moet rekenen.

ah okay,
Ik heb Jal gedownload en ben me nu aan het verdiepen in die taal. Lijkt hier en daar inderdaad op Pascal.

P.S. Tips, hints en andere ideen zijn natuurlijk nog steeds welkom!!!

Wouter: Is er ook een makkelijk uitprintbare versie van de JAL tutorial?
Heeft er iemand nog meer kleine, leerzame voorbeeldjes van JAL.???

gr. Tom

[Bericht gewijzigd door Tom den Hollander op ]

Kan iemand mij helpen

-Ik ben opzoek naar een makkelijk printbare versie van
de JAL tutorial
-Heeft er iemand nog andere jal voorbeelden, met veel uitleg.
-Heeft iemand nog extra uitleg over het gebruik van de PIC 18F452 (behalve de datasheet)
-Kan iemand mij iets uitleggen over de structuur van een jal programma, dus over het nesten van routines en interrupts (bijv door binnenkomst van een RS232 signaal)
- Heeft er toevallig iemand een stuk jal code voor de propellor klok? of code van een klok die hiervoor gebruikt zou kunnen worden?

Alvast bedankt
gr. Tom

Daar ben ik weer,

Ik heb een idee voor de globale opzet van de software.

Hoofdroutine : Deze stuurt de subroutines in een
gekozen volgorde aan

Subroutine : Tijd/Datum, het bijhouden van de tijd
en datum.

Subroutine : Tekst, Het weergeven van
voorgeprogrammeerde of via IR
aangeleverde tekst vanuit de
Hoofdroutine.

Subroutine : Afbeelding, Het weergeven van
voorgeprogrammeerde of via IR
aangeleverde Afbeelding vanuit de
Hoofdroutine.

Subroutine : Temperatuur, het meten en weergeven van
de temperatuur. (en/of luchtdruk)

Subroutine : Weergave routine, de door de andere
subroutines aangeleverde informatie
weergeven.

Interrupt : Via IR, het aanleveren van een nieuwe
volgorde van subroutines, en tekst,
afbeelding. Ook het instellen van
weergave modus, (knipperen,
lichtkrant etc)

Is dit een handige opzet?
gr. Tom

Als je 2 armen gebruikt hoeft je minimale rpm maar de helft te zijn. Wel zal de schakeling wat ingewikkelder worden..

PaWoN

Ik weet nog niet zoveel van microcontrollers. Maar waarom wordt het RPM signaal van de fan niet gebruikt als de klok van de microcontroller? Dan lopen de ledjes toch altijd synchroon?

Op 29 januari 2004 13:28:59 schreef Dominator:
Ik weet nog niet zoveel van microcontrollers. Maar waarom wordt het RPM signaal van de fan niet gebruikt als de klok van de microcontroller? Dan lopen de ledjes toch altijd synchroon?

Omdat de microcontroller dan maar 1 puls (= 1x rekenen) per omwenteling krijgt. Hij had in die tussentijd al een paar honderd keer de ledjes aan moeten sturen. Daar komt nog een keer bij dat een microcontroller ook nog eens intern het een en 't ander moet berekenen voordat hij de juiste uitgangen aan kan sturen (met een 1 Khz. crystal haal je het dus nooit, denk eerder aan 1 Mhz).
Je gebruikt een lichtsluis om aan te geven wanneer de arm bij het "nulpunt" is. Op deze manier kun je tellen hoe lang de arm er over doet om 1x rond te draaien. Deel dit aantal door het aantal verschillende projecties dat je wil doen en je weet om om de hoeveel tijd je de ledjes aan moet sturen.

Stel dat je een encoderschijf met een vast aantal pulsen per omwenteling (zo'n 1000000 pulsen per omwenteling dus) hebt dan zou jou systeem wel mogelijk zijn. Deze bestaan niet maar zou je via een tandwieloverbrenging kunnen maken. Nadeel is dat je dan een mechanisch iets hebt wat weer slijtage gevoelig is. En als je al met al gaat kijken is een crystal met 2 condensatortjes stukken goedkoper en bied uiteindelijk meer mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]

Ik ben weer een stuk wijzer geworden thanx!

Hallo,

Ik heb gezien dat mijn web-pagina ergens op dit forum vermeld werd. Even melden dat deze link ondertussen niet meer actief is omdat mijn ISP Wanadoo zijn activiteiten in België gestopt heeft en overgelaten aan Tiscali. De nieuwe link is:
http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock

Ook even mijn info meegeven over refresh rates en rotatie snelheden. 25 Hz is het absolute minimum en is enkel geschikt voor bewegende beelden (cinema). Voor stilstaande beelden is 50Hz of meer te verkiezen. Daarvoor zou de propeller echter 3000 rpm moeten draaien. Dat is niet evident. De uitbalancering moet al bijzonder goed zijn daarvoor. Dus draait mijn propellerclock op 1800 rpm of dus 30Hz, een compromie tussen beperte beeld-flikker en het beperken van lawaai en trilling.
Een dubbele propeller zou inderdaad direct de refresh rate verdubbelen. Extra hardware zou nog kunnen meevallen, echter de twee beeld-helften perfect synchroniseren zou voor de software een uitdaging zijn. De pic die ik gebruik draait aan 20Mc en dat is geen luxe om slechts één rij leds goed te synchroniseren om een stilstaan beeld te bekomen. Dat is trouwens een tweede reden om niet direct naar 50 Hz refresh te gaan (maar het bij 30 te houden)

Henk

Henk (na lezen van je website): als je problemen hebt om alles in een 16F628 te proppen kan je overschakelen op een 16F648A, vrijwel de zelfde chip, maar met 4k instructies!

Hoi Wouter,

Ik heb alles in de 16F628 gekregen. Zit wel redelijk vol omdat er een volledige ASCII character generator in zit zodat ik lopende tekst kan tonen.

Henk

Heey Henk,

Ik heb net ff op je website gekeken, maar het enigste wat ik niet snapte was het mechanische stuk (me engels is nie zo goed). Heb ik het goed als je 150 wikkelingen om het ronddraaiende gedeelte hebt en 100 wikkelingen om het deel dat aan je spiegel zit. en zou je daar misschien een betere foto van kunnen maken ??

Op http://hot-streamer.com/hilo90mhz/electronics/prop_clock.htm staan een aantal foto's waarin goed tezien is hoe die trafo werkt.
Door 2 van deze ronde windingen tegen elkaar te leggen krijg je een transformator. Met de PIC stuurt hij een PWM signaal aan (een wisselspanning want een trafo laat alleen wisselspanning door en geen gelijk) en de andere spoel zal deze wisselspanning weer naar een brug voeren om gelijk te richten. Op deze manier heb je spanning op het draaiende deel zonder koolborstels te gebruiken (commutator dus).

Is het dan niet makkelijker om een 2e ronde magneet uit een grotere motor te zoeken en die rond de spoel die aan het draaiende gedeelte zit te zetten zodat je een dynamo rondom je motor krijgt??

Zoiets dus:
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/motor.JPG

Gemaakt met mijn geweldige paint skillzz

Hoi,

Een generator bouwen rond de motor moet misschien wel kunnen. Maar is waarschijnlijk niet zo eenvoudig als je het nu voorsteld. De mechanisch contructie wordt moeilijker. Om spanning/stroom op te wekken moeten de geleiders het magneetveld snijden. De wikkelingen moet dus dwars op de draairichting komen... hmm, 't is moeilijk in tekst uit te leggen.
Bijkomend betekend deze methode dat je de energie voor de leds uit de mechanische energie van de motor moet halen. De mechanische energie van de motor wordt door de generator terug omgezet naar elektrische energie. Het wisselend aantal leds aan of uit zal een wisselende belasting zijn voor de motor en mogelijk een variatie veroorzaken in de motor-snelheid. Dat laatste is dan weer zeer negatief voor een stabiel beeld.

Ja dat was iets dat me later ook te binnen schoot. Maar als ik het dus goed begrijp staat er over die vaste spoel, zal ik het maar even noemen, een wisselspanning. Die dan weer door de draaiende spoel wordt opgevangen en omgezet in gelijkspanning voor je pic en leds.

Het enigste wat ik nog niet begrijp is het stukje met die fet die je motor dan weer regelt, zou je die nog wat duidelijker kunnen uitleggen want met de info op je site kom ik er niet echt uit... Sorry me engels is niet zo goed.

In het originele ontwerp werd de snelheid van de motor ingesteld door een PWM signaal te gebruiken. Dat heeft echter geen stabiele rotatie-snelheid en dus een wobbelend beeld tot gevolg. De PWM sturing heb ik dan maar weggelaten en een spanningregelaar gebruikt om de snelheid in te stellen.

Dus gewoon motor op constante snelheid (bijv. 12 volt) en van die 2 spoelen een trafo maken die je printje van stroom voorziet? Aha heb ik deze vakantie misschien iets te doen.

Ik heb al van heel veel mensen gehoord dat het maken van die transfo zeer moeilijk is. Eigenlijk verwonderd het mij dat die van mij werkt, na alles wat ik hoor.
Dit om te zeggen dat die transfo veel moeilijker is dan je hier laat vermoeden. Eerlijk gezegd zou ik het voor een volgende versie van de klok ook niet meer gebruiken. Er zijn eenvoudiger alterantiefen met sleep-contacten of gebruik maken van een rollager als geleiding.

Henk