Op 16 september 2008 19:14:09 schreef Infusion:
@ Moderator,Sorry voor multi accounting maar Infusion is van mijn broer en hij was gisteren heel de tijd weg en ik wish z'n paswoord niet.
En jullie heten beiden Wim.. ouders met weinig fantasie of...
Kom niet echt geloofwaardig over.
Op 16 september 2008 19:29:26 schreef Sponcebert:
Simpele benadering is ongeveer Plamp = Unet x I net
Stel deze is 30 watt , I is dan 30/230 Ampere.
Dat is tamelijk exact. Stroom door en spanning over de buis zelf zijn goed in fase.
Nu kan TS dus meteen alle andere 'dingen' uitrekenen (zelfinductie van de ballast, of ben ik nu zeven stappen te ver?).
Simpele benadering is ongeveer Plamp = Unet x I net
Stel deze is 30 watt , I is dan 30/230 Ampere.Zou ik denken.
P lamp=18Watt,18/230=0.078A(Of 78mA)
Dat is dus al goed om te weten.Geen stroom op starter dus?Is al iets minder om te meten.
Nu Dus gewoon TL lamp meten op 200mA stand van multimeter.
maar dan die Ballast,Moet ik 20,22 of 25W gebruiken?
@Moderator Ja dat zou dan mijn fout (Eredario)zijn,Ik gebruikte zijn naam.Maar ik weet nu het paswoord dus geen multi accounting meer nodig.Sorry voor ongemak.
Oh hemel. Denk na. Als de stroom in de buis 78mA is, hoe groot denk je dan dat de stroom door de ballast zou zijn?
Indien niet, waar blijft de rest dan?
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 16 september 2008 20:31:02 schreef Frederick E. TermanNu kan TS dus meteen alle andere 'dingen' uitrekenen (zelfinductie van de ballast, of ben ik nu zeven stappen te ver?).

Ik heb een dochtertje van drie die letterlijk na alles wat ik haar vertel "Maar,.. WAAROM?" vraagt (da's heel vermoeiend trouwens, want als volwassene denk je dat je voor alles een reden weet, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.)
Dat gezegd zijnde; ballasten, smoorspoelen en VSA's allerhande vind ik knappe stukjes techniek, om aan al de gewenste vereisten te voldoen: voldoende stroom beperken door de lamp zonder noemenswaardig vermogensverlies in ballast zelf, wijd werkbereik, voldoende spanningsopslingering om voor ontsteking te zorgen, enz. Het is al heel wat om een elektronisch VSA te ontwikkelen dat aan de eisen voldoet, laat staan als je alleen maar een spoel koperdraad, een wikkelvorm en wat plaatijzer hebt!!
Op 16 september 2008 21:31:05 schreef Frederick E. Terman:
Oh hemel. Denk na. Als de stroom in de buis 78mA is, hoe groot denk je dan dat de stroom door de ballast zou zijn?Indien niet, waar blijft de rest dan?
ook 78mA dus...
Dus dan heb ik alles
TL en ballast 78mA
Op starter geen stroom.
Nu gewoon uitmeten dinsdag in praktijk en I'm done.
Ik snap ook veel meer over TL schakelingen dankzij jullie 
Bedankt voor alle help jongens.
Op 21 september 2008 19:15:24 schreef Infusion:
[...]Op starter geen stroom.
.
ga dat nog maar eens kontroleren 
gaat gaat om "stroom" en "op" , dat gaat niet samen, aan jouw waarom niet.
[hint] "spanning" en "door"
Anoniem
En de spanning over de lamp is in fase terwijl die over de smoorspoel zo'n 75° verschoven is. Die kun je niet zomaar optellen.
De spanning over de lamp + de spanning over de ballast zal zeker geen 230V zijn.
Ik vind de opdracht eigenlijk veel te moeilijk en gevaarlijk voor jongetjes met zo weinig kennis van zaken.
Mogelijk is infusion een achterkomertje dat zijn lessen niet geleerd heeft. Maar een beetje leraar moet dat weten, en net zo iemand beter begeleiden.
Wat is er eigenlijk mis met een lampje op 12V voor beginnertjes?
wel spanning lamp=60V,spanning ballast=210
60+210=270,Maar waarom zou ik deze 2 waarden optellen?Is tog nergens voor nodig(..of toch?)
ik wil zeker zijn dat ballast en lamp 78mA vooraleer ik op 200mA meet en misschien wel een fout maak,Maar het ziet er goed uit.
Tog vind ik het raar..hoe kan ballast evenveel stroom hebbe terwijl de spanning 3x hoger is dan lamp.
Nu zou ik graag klein beetje meer info over de starter,Gewoon een klein beetje en dan zou ik het wel begrijpe
Bedankt.
Op 21 september 2008 21:20:53 schreef Infusion:
Ah er gaat geen stroom door maar er staat wel stroom op.?
Anders om maar.
Anoniem
Op 22 september 2008 18:34:35 schreef Infusion:
wel spanning lamp=60V,spanning ballast=21060+210=270,Maar waarom zou ik deze 2 waarden optellen?Is tog nergens voor nodig(..of toch?)
Ach, ik dacht dat je je misschien zou afvragen waarom de som van de spanning over de afzonderlijke onderdelen in totaal groter schijnt dan de aangelegde spanning?. Als je iets verdeelt is normaal de som van de delen gelijk aan het origineel.
ik wil zeker zijn dat ballast en lamp 78mA vooraleer ik op 200mA meet en misschien wel een fout maak,Maar het ziet er goed uit.
Tog vind ik het raar..hoe kan ballast evenveel stroom hebbe terwijl de spanning 3x hoger is dan lamp.
Nu zou ik graag klein beetje meer info over de starter,Gewoon een klein beetje en dan zou ik het wel begrijpe
Bedankt.
Een starter bestaat uit een klein buisje gevuld met edelgas en een beetje kwik.
In het buisje zit verder een zgn bimetaalcontact. Dat is een contact dat sluit door de warmte.
Over de starter zit nog een condensator, om te voorkomen dat de contacten teveel inbranden en om het onderbreken sneller te maken..
De starter komt in serie met de gloeidraden en de ballast.
Een tl buis brandt wel op 230, maar heeft een
veel hogere ontsteekspanning nodig.
Sluit men de schakelaar van de schakeling, dan vloeit er stroom door het starterbuisje dat opwarmt en vervolgens het contact sluit.
Nu staan beide gloeikathodes van de tl buis in serie met de ballastspoel die de stroom beperkt.
Dit opwarmen van de kathodes dient eveneens om het ontsteken te vergemakkelijken.
Na een seconde of zo is de starter terug afgekoeld en de contacten openen zich.
Hierdoor krijg je een fikse spanningsstoot in de ballastspoel die voldoende spanning levert om de voorverwarmde buis te ontsteken.
De stroom loopt nu door de ballast en de buis.
De spanning over de buis zakt naar 60-90V. de brandspanning. Omdat de starter 110-130V nofig heeft om te ontsteken speelt hij verder niet meer mee.
De elektronen die door het gas van de buis lopen verdampen het kwik. De stroom die nu door de kwikdamp loopt exiteert de atomen en produceert hoofdzakelijk UV licht, Waardoor de buis zwak donkerpaars licht zou produceren. De binnenkant van het glas is bedekt met een poeder wat oplicht door het UV en zo geeft de buis licht.
Even voor de duidelijkheid grotedikken
Zeg je nu dat die 210V die ik meette op de ballast verkeerd is omdat ik alles optel het 230V moet bekomen?
GD zit je een beetje op te stoken om te zien of je er in trapt.
Maar waarom zou iets niet dezelfde stroom kunnen voeren, ook al staat er 3x zoveel spanning op?
Stel je voor dat het altijd hetzelfde was, dan hadden we al die verschillende spanning niet meer nodig.
:)
Enfin, we hebben altijd de wet van Ohm nog.
Ik zag dat je nog een topic over hetzelfde hebt geopend, wat was daar de vraag ook weer?