Binnenkort ga ik een nieuwe receiver kopen (Marantz sr-6001) en ben wel benieuwd wat er technisch is verbeterd. Mijn oude versterker is een onkyo tx-906 uit eind jaren 80/begin 90. Wat ik vooral verwacht (en al gehoord heb) is dat de marantz warmer/vollger gaat klinken dan de onkyo, maar dat kan ook de typische kenmerken van de merken zijn.

Zijn er dingen veranderd in puur het versterkingsdeel?(dus niet de surround decoders enzovoort) Zijn de eindtrappen al digitaal(hoor daar verschillende verhalen over) of nog gewoon analoog (klasse AB?) enz.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (17%)]

Digitale eindtrappen... dat zal raar klinken, aan uit. Je bedoelt klasse D, en dat is volwassen geworden.
Klonk vroeger ronduit smerig maar nu is dat beter, al vinden velen het geluid van de commercieele klasse D trappen nog niet te pruimen, vooral niet nadat een UCD beluisterd is (modules om zelf je versterker mee samen te stellen, net als ILP/Amplimo).

Geen idee waarom de Marantz warmer zou gaan klinken, minder vervorming = killer.

Wat is er feitelijk veranderd(standaard AB versterker):
-bezuiningen op materiaal, helaas minder alu, koper en ijzer, lichtere trafo, minder koeling, slappere behuizing.
-ruisarmere componenten, merk je in de pre-amp
-snellere torren in de eindtrap en drivers, minder vervorming.
-Bij elektronische volumeregelingen helaas lichte plopjes en volumesprongen.

Hoe het klinkt is heel erg persoonlijk.

Zijn overegens geen wereldverschillen hoor, het verschil in geluid.

Panasonic is bekend met z'n klasse-D receivers, alleen die komen meestal maar net gemiddeld uit de test. Ze zijn wel klein en ligt vergeleken met de gewone AB concurrenten. Zal zeker vooral in kleinere apparaten worden gebruikt?

Marantz valt opzich nog mee wat de behuizing betreft, maar er zijn er die er niet echt degelijk overkomen(denon)

Je komt hier mee naar het verkeerde forum. Technici zullen zeggen dat er heel weinig verschil in zit. Aan audioversterkers valt niet veel meer te verbeteren sinds de jaren 70. Dat wordt dan ook niet gedaan, hoewel allerlei marketingpraat je anders moet doen geloven. De nadruk ligt tegenwoordig echt op surround en leuke mini speakertjes en handige subwoofertjes en media PC-tjes.

Klopt, versterkers zijn sinds de jaren 70 eigenlijk gewoon zo goed, dat hun vervorming onhoorbaar klein is in vergelijking met wat de luidsprekers doen.

Ik heb bijvoorbeeld een half jaar terug mn oude philips 790 versterker (uit 1968) vervangen door een Luxman A321 uit de jaren 90. Het geluid is er geen fluit beter op geworden. Enige verschil is dat ik van een krakende volumepotmeter ben overgestapt naar een versterker waar 1 kanaal regelmatig uitvalt, maar waar wel een betere tuner op zit (Bij de oude is de MF een beetje verlopen, en ik krijg het niet bijgesteld, aangezien het plastic van de spoelkerntjes half verteerd is).

Versterkers vervangen is nutteloos.
Besteed je geld liever aan een betere set boxen.

Op 15 september 2008 23:08:57 schreef elektro-manneke:
Binnenkort ga ik een nieuwe receiver kopen (Marantz sr-6001) en ben wel benieuwd wat er technisch is verbeterd. Mijn oude versterker is een onkyo tx-906 uit eind jaren 80/begin 90. [...]

Op 16 september 2008 09:35:59 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Versterkers vervangen is nutteloos.
Besteed je geld liever aan een betere set boxen.

Amen!

Is het niet zo dat die klasse D eindtrapjes veel in MP3-spelers worden gebruikt, vanwege het mindere stroomverbruik?

Toen de CD speler net te koop was, heb ik wel eens bedacht dat het aardig zou zijn een digitale (niet binaire; dàt is aan/uit) luidspreker te maken. Eentje met 14 aansluitingen, één voor iedere bit die de CD uitgaf. Iedere aansluiting zou, als je er spanning op zette, de conus een bepaalde stap laten verspringen. Uiteraard voor iedere volgende aansluiting dubbel zo groot. :)

Tja, die kille versterkers. Dat de mensen daar geen rekening mee houden.. ieder plaat, met hoeveel zorg ook geproduceerd - ook de beste, warmste en gevoeligste vinyl opname uit 1972 - gaat natuurlijk kil klinken als de consument er niet nog een beetje eigen vervorming aan toe voegt. [/ironie]

kil geluid komt van slechte tweeters, die niet doorlopen tot in het hoogste hoog.
(Althans, dat is mijn ervaring)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (17%)]

Op 16 september 2008 09:35:59 schreef (Z)weetvoetje:
Bij de oude is de MF een beetje verlopen, en ik krijg het niet bijgesteld, aangezien het plastic van de spoelkerntjes half verteerd is).

Wat is er met die mf spoeltjes gebeurd? Ik heb al honderden van die oude philips mf spoeltjes bijgetrimd maar nog nooit last gehad van verrot plastic. Soms zitten ze wel goed vast. (wat wil je na 40 jaar)

even op jouw idee inhaken F.E.T.

al in de jaren 70 sprak men over ionisatie van lucht om zo een vacuum te crearen en de overige lucht in trilling te brengen.

Het grote vordeel: geen zware bewegende delen die traag zijn

en nu pas zijn de eerste modellen te koop als ik me niet vergis...

Ik ben heb het een tijd geleden (toen ik nog vrij onhandig was) geprobeerd bij te trimmen. Ik had toen nog geen (passende) trimsleutels, dus dus ik moet met t met een schroevendraaier doen. En toen heb ik de plastic bovenkantjes van sommige kerntjes kapotgedraaid. (zodat ik nu geen grip meer heb)
Ik zou kunnen proberen met een druppie lijm een stukkie aan het plastic vast te plakken.
Ik zou het nu nog wel eens kunnen proberen. Tegenwoordig heb ik de apparatuur ervoor. (R&S Videoskop-3 filterfluiter, en frequentieteller) FM doet het nog wel aardig, maar de midden en kortegolf staan compleet fout, die banden zijn doof. Ook staat er tegenwoordig een manual op internet over hoe je m moet trimmen.

Je komt hier mee naar het verkeerde forum. Technici zullen zeggen dat er heel weinig verschil in zit.

... Gezien de uitkomsten van de dubbelblinde tests die ik ken lijkt dit eerder het juiste forum .. ;)

Creatieve schakelingen als direct van digitale informatie naar PWM naar een geschakelde eindtrap, al dan niet met terugkoppeling in enige vorm zullen aantoonbaar niet beter zijn als een DAC gevolgd door een continue (analoge, niet-discrete, of hoe je het ook wit benoemen) PWM-eindtrap (dus gewone klasse-D, in een van zijn vele vormen)

@ HmH: Plasmatweeters bestaan al weer een hele tijd in allerlei vormen. Onzinnig, maar leuk. Zie google.

@ aart: een tweeter is toch geen full range ding .. MAar ionisatie hoeft niet persé zo te geschieden natuurlijk: er zijn ook theorieën om een echt vacuum te ceeren. Hierbij maak je van O2 O3.... Men had het bij het verhaal wa tk las slechts over 1 elektron en dan konden ze de boel gewoon uit elkaar doen vallen... Ik moet het opzoeken, heb dat 7 jaar terug gelezen (ga graven...)

Op 16 september 2008 11:41:59 schreef High met Henk:

al in de jaren 70 sprak men over ionisatie van lucht om zo een vacuum te crearen en de overige lucht in trilling te brengen.

Het grote vordeel: geen zware bewegende delen die traag zijn

en nu pas zijn de eerste modellen te koop als ik me niet vergis...

Hoe kan ik dan eind jaren 80 op de Firato Magnat Luidsprekers volgens dit principe hebben gezien?

@knutselsmurf: ik zei al: ik las er iets over in een boek uit de jaren 70 dat was zuiver theorie: heb er daarna nooit meer van gehord, maar weet dat er nog fabrikanten mee bezig zijn: deat het toen ook gemaakt is: ik weet niet

graag een fotootje natuurlijk :)

HMH : fotootje heb ik niet, weet het typenummer niet.
wat ik wel weet is dat het een soort ronde metalen bolletje was dat met een soort elektrostatisch (ionen?)principe hoge tonen uitstraalde. een tweeter dus. opmerkelijk was dat hij rondom straalde. je hoorde dus overal het geluid, ervoor,ernaast en erachter. Het zat bovenop een grote zuilluidspreker gemonteerd. bij mijn weten kon je het systeem gewoon in de winkel kopen.

Hé, dáár zijn mijn appelmoeszeven gebleven!

PLasma luidsprekers werden destijds nog verkocht 2 de hands bij studio 107 merk MAGNAT transmissie met plasma unit er boven op.
Eerste keer dat ik ze hoorde was ik aangenaam verrast door het geluid (radio beurs in Dordrecht)
De reden dat het er niet meer is zal zijn dat de kosten voor oa de module voor de plasma duur was en defect ging en dat het voor de gezondheid niet al te best was

Idd lekker al die ozon !!!

Overigens ken ik ook systemen met vlamionisatie; een soort audio openhaard. 'k Zie dat die Mangat ook op gas draait!! Prettig voor de thee....
De Amys doen er nog wel wat aan.

Het stikt er van de audiofools, zoals ze daar genoemd worden:

Een netsnoer met vergulde stekerpennen en aluminium geleiders, dat een hoorbaar beter geluid geeft ($1,000), of een 211 (VT4C) van RCA, die minder sonoor klinkt dan een van Tylor (ook RCA >:) ) al gauw zo'n $1,300 p.p.

Ik zou zeggen ga eens op het HTforum kijken. Mensen daar die grof geld betalen voor een interlink = kwaliteitssnoer x 100 euro met een duur merkje erop.

Kijk ik ben het met die mensen eens dat tussen de gamma kabeltjes en een van een euro of 10 een verschil is.
Maar dat mensen 500 euro of meer betalen om een CD speler op de receiver aan te sluiten dan denk ik dat daar een kabeltje in de bovenkamer ontbreekt of sluiting maakt :)

Maar ok, ik heb ook een marantz de SR7002 aangezien mijn oude geheel niets in surround kon. De oude staat in de garage zijn werk te doen.
Ik bij deze een SET JBL uit de ES serie gekocht 2 x ES90 2 x ES30 en 1 x ESC25 die tweeters van die dingen gaan redelijk ver door volgens de specs verder dan ik kan horen.

De twee ES90 heb ik aangezien ik ook graag gewoon stereo luister daar waarde meeste melkpak formaten dan door de mand vallen.

Op 2 oktober 2008 21:34:07 schreef Peter112:
Kijk ik ben het met die mensen eens dat tussen de gamma kabeltjes en een van een euro of 10 een verschil is.

HOOR jij het verschil dan? 'Warmere bassen' en 'transparanter hoog' door die iets duurdere snoertjes? Of is het alleen het verschil in levensduur; vallen der stekertjes en niet zo gauw af??
Ik denk dat je echt geen verschil KUNT horen tussen een snoertje van €5,- en een van €550,- (tenzij dat goedkope snoertje kapot is >:) )

Ja, ik heb er natuurlijk niet zoveel verstand van en mijn QUAD is natuurlijk lang niet zo goed als een Maratnz, laat staan dat mijn ESL's kunnen tippen aan Tannoy's of Clips'.....

Nou, een 2,5qmm wasmachinekabel geeft wel degelijk betere bassen uit je luidsprekers dan een 0,5qmm luidsprekerkabeltje zoals je vaak ziet. Een 2,5qmm OFC kabel van 20 euro per meter zal echter niet hoorbaar of meetbaar beter zijn dan die wasmachinekabel. Dat is denk ik de gedachte erachter en voorzover ik kan zien klopt die wel.

@maartenbakker

Ben ik volledig met je eens, maar dat is physisch ook te beschrijven:

50W in 4Ω = 12,5V²
√12,5V² = 3,53V Dat geeft dus een stroom van bijna 1A.

In die 0,5² leidinkjes heb je dan een behoorlijk verlies.

Wat ik echter aanval, is het gebruik van massief zilveren leidingen, en vergulde stekers, zeker voor een netsnoer.

En als je dan nog wilt beweren dat de bassen daardoor sonoorder worden en de trebles transparenter, dan is er maar één diagnose mogelijk:

AUDIOFOOL