Misschien nog een tip voor de 2200km zender bouwers:
Voti ( www.voti.nl ) verkoopt voor weinig 13,5 MHz Xtallen.
13,5MHz/99 = 136,36/ kHz
Door met twee xtallen een VXO te maken, kan je misschien nog wat afstemmen in het bandje.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik heb een paar 10.240 kristallen en zet er een 10.105 naast.
Door ze een beetje te verstemmen zit ik al midden in de band.
In principe heb ik aan 1 Khz al voldoende.
En anders gaat er even een belletje naar Klove, voor een kristal op 10.104 en een op 10.103.
Zie linkje naar schema in een vorig postje.
Maar bedankt voor het tipje. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Aaarghh Probleem gevonden. Perongeluk de koppelspoel verkeerd om gezet. Grmbl.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de ontwerper van een LC-meter. Die zei dat hij (PA3CNO, zegt dat jullie iets?) ooit een stel 1000pf 1% C'tjes van Hugo (PA2HW dat is toch Hugo Welther, die ook hier op het forum zit?) had gekocht. Hij heeft er nog 3. Ik kan er 1 kopen voor 2 euro. Is dat een redelijke prijs?
Aaaaaargh! Probleem opgelost dus, mooi.
PA3CNO dat is Frank van W., ken ik van het QRL.
Twee euri is redelijk goedkoop voor een 1% C.
@Jim,
Hoe ga je ontvangen op 136 kc? Met een set + preamp? Of klop je het HF zo naar audio en dan de geluidskaart in?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 4 oktober 2008 16:04:54 schreef Pietdepiet:
Aaarghh Probleem gevonden. Perongeluk de koppelspoel verkeerd om gezet. Grmbl.
Kan gebeuren.
Leer je van. 
Ik heb een mailtje gestuurd naar de ontwerper van een LC-meter. Die zei dat hij (PA3CNO, zegt dat jullie iets?) ooit een stel 1000pf 1% C'tjes van Hugo (PA2HW dat is toch Hugo Welther, die ook hier op het forum zit?) had gekocht. Hij heeft er nog 3. Ik kan er 1 kopen voor 2 euro. Is dat een redelijke prijs?
7 euro 57 per 10, maar mischien komt daar nog btw bij, dat weet ik niet.
winkel
Voor 1 exemplaar is dan 2 euro een redelijke prijs imo.
Versturen en zo kost ook geld.
Op 4 oktober 2008 16:18:06 schreef Rd12tf:
Aaaaaargh! Probleem opgelost dus, mooi.
PA3CNO dat is Frank van W., ken ik van het QRL.
Twee euri is redelijk goedkoop voor een 1% C.@Jim,
Hoe ga je ontvangen op 136 kc? Met een set + preamp? Of klop je het HF zo naar audio en dan de geluidskaart in?
Preampje naar de 817 in eerste instantie.
Als we redelijk ontvangst hebben gaan we er eens een pc aan hangen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Net geprobeerd op de FT817, IPO actief, en inderdaad ontvang ik veel meer op LF! Ook maar een preampje bouwen ...

/e
Het zal natuurlijk niet echt een verassing zijn dat het zelfde verhaal ook voor de FT897 geldig is...
/e2
France Inter op 162kc, brult hier nu de speaker uit!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (12%)]
Op 4 oktober 2008 16:04:54 schreef Pietdepiet:
Aaarghh Probleem gevonden. Perongeluk de koppelspoel verkeerd om gezet. Grmbl.Ik heb een mailtje gestuurd naar de ontwerper van een LC-meter. Die zei dat hij (PA3CNO, zegt dat jullie iets?) ooit een stel 1000pf 1% C'tjes van Hugo (PA2HW dat is toch Hugo Welther, die ook hier op het forum zit?) had gekocht. Hij heeft er nog 3. Ik kan er 1 kopen voor 2 euro. Is dat een redelijke prijs?
Het hele verhaal klopt.
De call van ondergetekende is PA2HW. De €2,- was de kostprijs van die 1% C's.
Jinny
Golden Member
Op 4 oktober 2008 16:41:30 schreef Rd12tf:
Net geprobeerd op de FT817, IPO actief, en inderdaad ontvang ik veel meer op LF! Ook maar een preampje bouwen ...
/e
Het zal natuurlijk niet echt een verassing zijn dat het zelfde verhaal ook voor de FT897 geldig is...
Ik heb ook een 857, en daar ontving ik op de dipool vd 6 meter beam al dat station op 139 Khz op.
In de ruis welliswaar, maar ontvangst.
En die heeft hetzelfde mobo als jouw 897.
Alleen zal dat solderen wel even wachten moeten nu, met een (1) hand gaat het bepaald niet fijn. 
Op 4 oktober 2008 17:00:17 schreef Hugo Welther:
[...]
Het hele verhaal klopt.
De call van ondergetekende is PA2HW. De €2,- was de kostprijs van die 1% C's.
Net ff op qrz gekeken, leuk kamertje, niet te vergelijken met de mijne. 
Maar alleen PD amateurs gebruiken toch een "staande mike"? 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Op 4 oktober 2008 17:04:36 schreef Jim rea:
[...]
Maar alleen PD amateurs gebruiken toch een "staande mike"?
Nee joh! Alleen in Warmetuut doen ze dat ...
<grinnik!>
73 de PA2ET, trotse eigenaar van een MC50.

fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb drie tafelmicrofoons. Jammer dat ik nu mijn transceivers allemaal moet verkopen en op zoek moet naar 27Mc spul. Ik werk liever met een hand microfoon maar bij mijn 101's moet een hoogohmige mike en die had ik geen, die yaesu en kenwood tafelmikes kunnen hoogohmig.
Maar nu iets serieus: Ik wil nu de pre-amp maken. ik heb een schema voor een preampje met een ecc maar die is eigenlijk voor de middengolf ontworpen en werkt op 100V, ik heb een 250 en 300V voeding. Dat kan ik wel omrekenen dus dat is het probleem niet maar ik wil zo ruisarm mogelijk.
Wat kan ik het beste maken.
-Een afgestemd raam op via een Ctje op het rooster of een afgestemde ingangskring en het raam aperiodisch en dan capacitief inkoppelen op de kring.
- Een pentode(bv e80f ofzo) of triode (ecc83) gebruiken (FET's zijn eerdere opmerking streept eigenlijk de pentode al weg want meer roosters is meer ruis maar in mijn hydrodine doet de pentode het prima.
Of heeft er iemand een goed schema/concept.
Fred
Fred, alles heeft zijn plaats. Op een gewone antenne de middengolf omroepzenders ontvangen is geen low-noise toepassing. Dat kan ook met een ECH-achtige buis heel goed gaan.
Een grappige test om snel de ontvangergevoeligheid te bepalen is trouwens: luister zonder en met antenne. Als de ruis duidelijk toeneemt mèt antenne, dan is de gevoeligheid voldoende (want blijkbaar overheerst de van buiten komende ruis dan).
Ontvangst op een raamantenne, en vooral een niet-afgestemde raamantenne, is wat anders; dan zijn de signalen veel lager, resp. nòg lager.
Een afgestemd raam op het rooster van een ecc'tje aansluiten zal heel bevredigend werken.
Een onafgestemd raam is erg laagohmig. Daar zou je hem bijvoorbeeld op de katode kunnen inkoppelen.
Kijk eens bij de "gouden oren divisie" naar een buizen preamp voor een dynamische pick-up. Dat is precies het schema dat je hebben moet voor zoiets.
Zoiets had ik in gedachten:

Geaard rooster geeft, zoals FET al aangaf, een lage Zi met een hoge spanningsversterking. De kathode volger geeft een lage Zo richting ontvanger.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Hoe werkt een buis nou precies. Het is me ooit half uitgelegd, maar ik snap het nog niet. Ik heb net 5min naar dat schema zitten staren, en heb geconcludeerd dat ik géén idee heb hoe dat werkt.
Hoe werkt een radio buis, vacuum tube, electron tube, thermionic valve of valve? Daar zijn hele bibliotheken over vol geschreven.
Simpele uitleg
Wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_tube
http://www.vacuumtubes.net/How_Vacuum_Tubes_Work.htm
moeilijke uitleg:
http://www.john-a-harper.com/tubes201/
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit was mijn idee op basis van een ECC81. De varco en trimmer over het raam komen er niet als ik de trafo daar maak. In dat geval komt er dan een schakelaar tussen waarmee de 1:1 trafo er een spoel parallel, trimmer en evt padder bij krijgt. Dan dekt hij 100KH tot 14MHz af.
Maar ik denk dat de afgestemde loop makkelijker is. Dat houdt al een boel troep buiten. Die schakelaar met trimmers/padders enzo komt dan over de loop.
Fred
Fred, Je wilt de versterking van een pentode, maar de ruis van een triode. Dan bouw je een cascode, de ingangstrap van oude buizen tv's op UHF was ook altijd een cascode (meestal met een ecc84 of pcc86).
Een cascode bestaat uit twee triode's op elkaar. Je stuurt in op het rooster van de onderste en haalt signaal van de anode van de bovenste. Cascode heeft hoge versterking en hoge Zuit. Rooster van de bovenste triode moet voor HF aan massa liggen (de C parallel aan de 100K). -Ug voor de bovenste haal je uit een serieweerstand tussen anode van de onderste en katode van de bovenste, of (zoals in het schema met twee maal 100K) uit een losse spanningsdeler,
De ECC84 is trouwens ook goed bruikbaar in je 70CM experimenten.
cascode (plaatje van internet)
fred101
Golden Member
Ik heb gisteren avond het versterkertje opgebouwd. Maar hij deed niets. Laat wel wat door maar verzwakt eerder dan dat hij versterkt. Ik heb nog geen tijd om te meten gehad anders dan de voedingspanning en gloei en die is goed.
Ik heb het schema van Eugene gepakt want dat leek erg op mijn eigen bedenksel maar die trafo's enzo maken het alleen maar moeilijker en zijn ook waarschijnlijk wat overdone hier.
Ik denk dat ik eens naar de waarde van de Ctjes moet kijken. Hier zal ik wel wat fout hebben zitten of ik moet net een gaar buisje hebben gepakt. Dus dat test ik eerst even. Ik heb 120 ohm als kathode weerstand wat een -Vg van -1V zou moeten geven, dat voor beide. De eerste kring heeft een anode weerstand van 15K, de tweede van 5K.
De Ri zou 11K zijn en dat met 15K in serie geeft 8-10mA bij 150V anode spanning. De tweede staat op 200V met 10mA
(hoop dat ik dat rekenen nu eindelijk een beetje door heb)
Zo'n racal is wel erg gevoelig. Een draadje met krokodilklem alleen vastgeklemd op een plaatje print ter grote van een miniwhip geeft al prima signaal op de 80m band. Dat even als ruistest gedaan maar ik kan niets zinnings daarover zeggen. Zonder antenne is er geen ruis in ieder geval, je denkt dat hij af staat of stuk is.
(ondanks die ruisbuizen maar met engelse filtering
)
Fred, god save the queen
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
Goedemorgen Fred,
Dat je preamp het niet (goed) doet, kan ik begrijpen:
Ten eerste belast je een afgestemde loop met een buis in geaard rooster, de (hoog impedante) loop wordt zo belast met de lage impedantie van de kathode! Eigenlijk sluit je de kring gewoon kort, waardoor het arme ding niet meer afgestemd is. Dus, wil je de versterker zo laten, knip dan die varco weg!
Ten tweede klopt er iets mis met de kathode weerstand, links onder in je schema. Deze is niet ontkoppelt en staat dus gewoon in serie met je loop en in die weerstand gaat een aanzienlijk deel van je, met pijn en moeite, uit den aether gesnoven signaal zitten!
Dus ontkoppelen die 120 ohm, neem daar gerust 100nF voor en een elco van 47uF van goede kwaliteit want het geheel dient vrijwel een kortsluiting voor wisselstroom te zijn, omdat je loop en versterker zo laag impedant zijn ...
Ten derde vind ik die variabele roosterweerstand wat vreemd, op zich kan dat wel maar ontkoppel ook hier de onderzijde van de kring (10-100n), want ook hier zet je weer een weerstand in serie met die kring! Daar heb je blijkbaar wat mee! 
Wil je per se een afgestemde loop gaan versterken? Neem dan Mans zijn Cascode schakeling of maak met een extra buis er een SRPP versterker van!
Veel knutsel plezier!
(Keep your iron smoking ...)
/e
SRPP met fetjes, evenzo goed uit te voeren met een ecc'tje.
In feite een gewone versteker, waarbij de drain (anode) weerstand vervangen is door een stroombron, een stroombron heeft een zeer hoge impedantie terwijl deze wel de stroom voor het versterkende element levert.
Door de zeer hoge impedantie is de versterking van de trap ook hoog.
Vergeet Zuit = laag, plaats er een kathode volger achter!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (15%)]
fred101
Golden Member
Eugene: ik had jou schema gemaakt. Maar nu heb ik een versterker werken. Niet zoveel gain als ik zou willen maar de eerste indruk is dat hij in ieder geval meer signaal geeft op 136KHz als de dipool maar dat kan ik vanavond pas testen. Op de middengolf doet hij het en op 80m ook als ik wat windingen kortsluit. Op 80m is de dipool echter sterker maar ja daar kan zo'n klein ding niet tegen op.
Ik heb de loop nu afgestemd en via een 1:1 trafo op het grid via 10nF ingekoppeld. Daar ga ik nog eens een grotere waarde proberen. De Kathode weerstanden waren een beetje fout gegaan. Dat bleek 100K ipv 100ohm te zijn. Uitkoppeling op de kathode van nummer twee via 330nF. Hij geeft in ieder geval op de middengolf een mooi ruisvrij signaal op de racal RS17. Ben benieuwd wat hij vanavond doet op 136 en 500KHz. Grid twee heeft een 470Kohm roosterlek weerstand. Grid nummer 1 ook.
Voor meer versteking zal ik wel op tactische plaatsen wat Ctjes moeten zetten. Ik ga eens een elco over de kathode weerstand proberen. Uitkoppelen over de anode levert een iets harder signaal op maar het klonk meer vervormd.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Over die 70cm transceiver: Ik ben best bereid om dat met buizen te maken. Maar ik heb dus een probleem van een zeer beperkte onderdelenvoorraad voor buizen. Dus als we dat doen, dan zal ik waarschijnlijk voor een deel van jouw onderdelen afhankelijk zijn, ik hoop dat je dat geen probleem vindt.. (ik vergoed het natuurlijk wel) Dingen als trafo's, maar ook de buizen zelf heb ik (bijna) niet. Daarnaast moeten we ook een aantal echte HF-buizen zien te krijgen; en vooral: HF-buizen met een flink vermogen. (alhoewel, een EL34-FM-bug deed 100W
)
Hoe moeilijk zou dit zijn? (nouja, niet veel moeilijker dan transistoren, want transistoren voor die frequenties zijn ook asociaal duur)
Tja, die PLL kan wel, maar volgens mij kan het wel zonder. Laten we maar voor de meest simpele methode gaan. We moeten weer eens even met elkaar afspreken, dan kunnen de ideeen wat vastere vormen aannemen. Bij de volgende beurs kunnen we dan de laatste onderdelen inslaan die nodig zijn...
Komend weekend tijd?
Jinny
Golden Member
Gebruik voor de eindbuisjes 2C39 triodes.
Max 1000 Volt en 6.3 Volt gloeispanning.
Max 100 Watt dissipatie. datasheet
Leuk buisje en goedkoop.
Rendement op 23 ongeveer 30%, zal op 70 iets beter zijn denk ik.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 4 oktober 2008 15:27:44 schreef Rd12tf:
Misschien nog een tip voor de 2200km zender bouwers:
Mmmm 136 Hz... das een nieuwe amateurband? 
Ja!
(Je bent de eerste die het ziet!! Was een gebbetje van mij ...)
@Fredden,
Meer versterking nodig? SRPP!
Jinny
Golden Member
Op 5 oktober 2008 17:15:53 schreef echtepino:
[...]
Mmmm 136 Hz... das een nieuwe amateurband?
Met een halve golf vertical als straler? 
Pietdepiet