Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
beste mensen van dit forum.
ik heb een vraagje over een sonnenschein dryfit A200 12V 5,7 Ah accu, die heb ik uit een oude alarm kast heb gehaald. nou heb ik een bouw radio met een oude pc voeding er in als trafo voor mijn radio. kan ik daar die accu zo tussen zetten.( + aan de + en - aan de -) zodat hij wordt opgeladen als hij is aan gesloten op het net. en als ik dan de voeding uit zet, dat hij dan gewoon op de accu door kan spelen.
kritiek en antwoorden welkom.
Nee, volgens google moet die accu op 14.4v geladen worden, dus 12v uit je voeding is niet voldoende.
Sonnenschein/Dryfit (German) A200 product is correctly charged (@ 2.4v/cell)14.4v/ and float voltage is (2.3v/cell)13.8v) @ 20°C to 30°C.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Een stroombegrenzing zou ook helemaal geen kwaad kunnen, anders kun je de voeding overbelasten. Een loodaccu kan nogal veel stroom trekken als hij ver leeg is.
Als je er nog wat geld aan wilt uitgeven zou ik voor een motor accu gaan en een acculader, dan dat gewoon parallel zetten en spelen maar 
Tinus016
bedank voor het antwoorden.
ik kan dus mijn pc voeding niet gebruiken om hem op te laden. of lukt dat wel met een simpel schakelingetje die de spanning verhoogt ???? ps. ik zal wel even verder zoeken op dit forum misschien vind ik handige info
Met een simpel schakelingetje gaat dat niet lukken. Er moet namelijk een flinke stroom worden geleverd bij het laden. Bovendien is een pc-voeding niet veilig, omdat hij de stroom niet begrensd.
De titel is trouwens fout, tenzij er een radio gebouwd moet worden.
Tinus016
Jawel want mijn pc voeding schakelt uit als ik meer dan 10A trek dus is hij toch wel beveiligt tegen hoge stromen.
Ps. het is een radio voor in de bouw van daar deze titel "accu voor bouw radio" 
Dan zou het "accu voor bouwradio" moeten zijn. http://www.spatiegebruik.nl/ . Die stroombeveiliging is geen stroombegrenzing volgens mij. Eerder een soort zelfherstellende beveiliging bij overbelasting.
Op 13 oktober 2008 16:49:30 schreef tinus016:
Jawel want mijn pc voeding schakelt uit als ik meer dan 10A trek dus is hij toch wel beveiligt tegen hoge stromen.Ps. het is een radio voor in de bouw van daar deze titel "accu voor bouw radio"
relais er tussen voor schakelen tussen accu en trafo een idee.. maar waarom z'n grote zwaare koelkast van een voeding in z'n simpel iets?
Tinus016
Op 13 oktober 2008 17:16:55 schreef critiacrof:
Dan zou het "accu voor bouwradio" moeten zijn. http://www.spatiegebruik.nl/ . Die stroombeveiliging is geen stroombegrenzing volgens mij. Eerder een soort zelfherstellende beveiliging bij overbelasting.
o oké. zou een van de mod's dat dan even willen aanpassen. bijvoorbaad dank hiervoor. enhu erik van houtert dat zou kunnen. is eigenlijk wel een goed idee. maar kan ik dan met die trafo de accu wel opladen?
hat het misschien eerder moeten zeggen, maar is eigenlijk de bedoeling dat de accu er in blijft. zodat ik hem niet steeds hoef open temaken.
want volgen mij bedoel jij dat ik moet schakelen tussen de 2
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gewoon een op 2 ampere begrensde voeding van 13,8 volt parallell hangen, dan maakt het ook absoluut niet uit hoe lang je op de voeding speelt en of je hem eraan laat hangen. Bij 14,4 volt moet je de voeding loskoppelen zodra de 14,4 volt daadwerkelijk bereikt wordt anders is je accu in no-time naar de vaantjes.
Tinus016
oké. ik ga het proberen. morgen even naar de Electra boer op doe hoek even spullen hallen. dan ff knutselen. jullie krijgen het resultaat nog te horen. 
Tinus016
o ja. bijna vergeten zou jullie op de hoogte brengen van de vorderingen. ik heb een trafo van 230 naar 15 volt 1.5 A gekocht,gelijkrichtbrug,condensators weerstandjes en een potmetertje om hem af te regelen naar 13.8 volt om de accu op te laden. even rommelen en klaar is kees 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker
Golden Member
Zowel de rokende potmeter als de rokende accu zijn op te lossen door inplaats van jouw potmeter een LM317 met een weerstandje en een potmetertje te gebruiken zodat je wel echt 13,8V kan maken. Je kan ook een PB137 gebruiken dan heb je zelfs geen weerstandje en potmetertje nodig.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Tinus016
oeps, ik hoor net dat ik iest niet goed heb gadaan. even aanpasen dan maar.
en egr bedankt voor jullie antwoorden en tips.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
aceje
onder voorbehoud van spel en typefouten
hoi ik ben frans en ik had ongeveer een zelfde vraagje voor mijn bouwradio.
ik krijg morgen mijn gel-accu binnen.(12v 7ah)
en om me het makkelijk te maken, wil ik deze eigenlijk continu aan mijn voeding hangen, maar dan wel op de float/druppel spanning van 13.5v tot 13.8v.
ik heb deze voeding.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1309
en deze blijft mooi stabiel, met maar 0.1v verschil tussen belast en onbelast.
of is dan de accu dan snel overleden?
nog even een foto van de bouwradio.
groetjes frans
maartenbakker
Golden Member
Hoe weet je dat er maar 0,1V verschil zit tussen belast en onbelast?
Bovendien is er een probleem, hij heeft geen stroombegrenzing. In elk geval niet op een manier dat je er wat aan hebt om een 7Ah accu te beveiligen.
aceje
onder voorbehoud van spel en typefouten
die 0.1v heb ik gemeten met een multimeter.
en de stroom is misschien een probleem inderdaad.
die mag eigenlijk maar 0.7A zijn toch...?
als hij hierdoor een jaar korter meegaat vindt ik het niet erg.
maar als hij naar een paar maanden overleden is, wel natuurlijk.
groetjes frans
als je hem onbelast oplaad net zoals bij mij, heb je er gewoon geen last van dat je accu eerder dood gaat...
Gelaccu laad je toch gewoon met 13,8V (meestal 13,6 / 13,7) ?
Constante spanning dus.
Volgens mij worden die accu's bij het laden niet gelimiteerd op stroomsterkte hoor.
Oh, een PB137 / LM317 (ingesteld als spanningsbron, en afgeregeld op 13,8V) werkt goed om de accu op te laden, maar hij kan het verbruik van de radio denk ik niet bij houden (radio verbruikt 2.5A ofzo? De LM317 / PB137 kunnen maar 1~1.5A leveren) Je accu loopt dan alsnog langzaam leeg.
De voeding die aceje heeft, lijkt me dan ook perfect, omdat hij een constante spanning heeft, en genoeg amperes kan leveren om de accu te laden, en tegelijk de radio te gebruiken.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (57%)]
ehm, de amperes die je verbruikt heeft te maken met hoe hard hij kan, wan zachtjes verbruikt hij heel wijnig en op zijn hardst met cassette (als je die hebt)kan hij tussen de 3 en 5 ampere gebruiken...
maar zo hard staat hij denk ik niet...