hallo ik heb een constructiemast van 12 meter 4kant nu is de vraag omdat hij nogal zwaar is hoeveel beton moet eronder dacht zelf aan 2 kuub is dit genoeg? hij is dikwandig dus wil ik hem graag met storm kunnen laten staan zonder scheerlijnen wie weet hoeveel kuub ik nodig ben heb hem liever niet over mijn of nog erger de buuren hun schuur liggen
het is de bedoeling om hem voor hf te gebruiken met een inverted v er in dus zou niet weten waar ik de tread anders moet plaatsen als de tread verkeert staat hier sorry daarvoor.
Gewicht van die mast, oppervlak wat deze inneemt?
Zonder die gegevens is geen zinnig antwoord te geven, maar ik denk dat je eerder wat aan een bouwbedrijf hebt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Eh, bouwvakkersforum.nl? 
2 kubieke meter beton weegt iets meer dan 4 ton. Ik heb echt geen flauw idee of dat genoeg is. Het lijkt me ook belangrijk om te kijken naar de vorm van het blok; hoe breder je dat blok maakt, het lichter het kan zijn, lijkt me, omdat het kantelpunt verder van de mast komt te liggen, en er dus een groter moment nodig is om het te laten kantelen.
Neem eens contact op met GB antennas & towers in Brielle.
http://www.gbanttow.nl/Fr3.htm
Zij kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
Eric
rbeckers
Overleden
Op 18 oktober 2008 16:46:39 schreef SparkyGSX:
Eh, bouwvakkersforum.nl?
Goede opmerking.
Schakel een ingenieursbureau in.
In ieder geval moet dit gewapend beton worden omdat er ook trekkrachten kunnen optreden. Verder hangt veel af van de samenstelling van de bodem. Een bureau kan ook de krachten tgv windbelasting uitrekenen. Als er dan iets fout gaat, kun je het rapport van dat bureau aan de verzekering geven.
HF mensen/deskundigen
moeten ook overal verstand van hebben. 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Beton weegt op de kop 2400kg/m³. En zoals gezegd is de oppervlakte waar je gaat over storten ook zeer van belang.
Je kan een put graven van 2meter diep, maar maar met de oppervlakte van het vierkant van de mast, das nooit zo efficient dan een blok met een flinke breedte*lengte.
Ook voldoende dik, anders scheurt hij, en wapenen met betonstaal.
- - big bang - -
ok de mast is 12 meter hoog 40cm in het vierkant het grond waar ik op woon is zandgrond hangt tegen geel aan begint op ca 20cm
het gat wat ik wil maken is 2m diep en 2m vierkant dus 2m3
gewicht is ongeveer 250kg na schatting
iederbedankt voor de reacties die gegeven zijn en mischien nog komen en als ik er niet uitkom bel ik idd een antenne bouwer
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
heb zojuis contackt gehad met gb antennebouw moest een at maken van 2x2m en 1.5 diep is dus 3 kuub dit mag 12 meter hebben aan constructie de gene die deze link gaf harstikke bedankt en de anderren ook
Oei, iemand kan niet rekenen... 2*2*1.5 is geen 3.
Op 18 oktober 2008 17:38:43 schreef H-Lab:
Misschien niet, maar hij kan WEL rekenen.
Beter dan de TS.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nah, het lijkt me nogal logisch: 1 x 1 x 1 = 1m^3, dus 2 x 2 x 2 = 2m^3! Stelletje prutsers hier 
EDIT: in een gat van 2 x 2 x 1.5 meter kun je wel degelijk 3 kubieke meter beton kwijt. Je moet dan alleen niet verwachten dat het gat tot de rand gevuld is. Op zich lijkt dat me niet eens zo'n slecht idee, want het gewicht van de grond die daar op ligt, helpt ook mee.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (60%)]
Op 18 oktober 2008 17:40:51 schreef SparkyGSX:
Nah, het lijkt me nogal logisch: 1x1x1 = 1m^3, dus 2x2x2 = 2m^3! Stelletje prutsers hier
dus is 2 bij 2 meter en 1.5 diep 3 kuub wie kan er nu niet rekenen dan????
SparkyGSX
Ok, doe even mee dan:
2 keer 2 is... ongeveer ... 3.99, denk ik (afhankelijk van de kwaliteit van je rekenlineaal).
3.99 keer 1.5 is ongeveer 5.98, dus ik denk dat je aan 3 kuub wel genoeg hebt ja.
Ik weet wel dat we op de vereniging een mast hebben geplaatst van 18 meter. Hier hebben ze(mensen die er verstand van hebben, we willen namelijk niet dat ze omvallen:p) 1 kuub beton aan gedaan 2 meter onder de grond. De laatste meter is opgevult met zand. Voor hem te stellen hebben ze hem in een grote buis geplaatst en met hout recht gezet. Volgens mij heet zo'n ding een spie..
Het viel me ook wel mee dat er "maar" een kuub de grond in ging
Op 18 oktober 2008 17:42:59 schreef lubertus Gjaltema:
[...]dus is 2 bij 2 meter en 1.5 diep 3 kuub wie kan er nu niet rekenen dan????
2*2*1.5 is nog altijd 6.
Net zo dat 2*2*2 geen 2 is...
Henri, in dit vrij en democratisch land heeft iedereen het recht te geloven dat 2*2*1.5 gelijk is aan 3.
Er wordt heel wat erger verteld dat ook geloofd wordt.

Op 18 oktober 2008 17:55:58 schreef Henry S.:
[...]
2*2*1.5 is nog altijd 6.Net zo dat 2*2*2 geen 2 is...
nou even dan een gat van 1meter diep en een doorsnee van 1meter is 1 kuub
dus een gat van 2meter diep bij 2 meter doorsnee is 2 kuub
nou hoveel kuub is 2meter doorsnee bij 1.5meter diep 3 kuub.
stel de melk uit 1 pak melk van 1 liter neemt 1dm3 ruimte in
ik heb een bak van 2 x 2 x 2 dm hoeveel pakken melk heb je dan nodig om de bak te vullen
nog eentje:
het volgende gat is 2 x 2 meter en een meter diep. voor de eenvoud is het verdeelt met een raster van 1 x 1 meter.
---------
| | |
---------
| | |
---------
hoevel blokken beton van 1 x 1 x 1 meter passen hier in.
stel het gat is 2 meter diep, hoeveel passen er dan, en bij 1,5?
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (52%)]
Als je van 1 x 1 x 1 gaat naar 2 x 2 x 2 is de inhoud echt acht keer zoveel hoor, dus 8 kuub. Teken het maar eens uit, je werkt 3-dimensionaal.
Op 18 oktober 2008 18:30:30 schreef lubertus Gjaltema:
nou even dan een gat van 1meter diep en een doorsnee van 1meter is 1 kuub
dus een gat van 2meter diep bij 2 meter doorsnee is 2 kuub
Dus? Niet dus!
ok nou ik hou op te zeuren het is idd 6 kuub dat gat die ik heb van 2x2x1.5
sorry voor de stijfkoppigheid
rbeckers
Overleden
6 m3 is het, maar dat hoeft niet helemaal beton te zijn.
Dat zou namelijk ong. 14,5 ton (14500kg) zijn.
dus ong. 1-2 m3 beton met wapening en daarboven opvullen met zand.
Gelukkig dat het zand is en geen veen of zoiets.
Ik weet niet of je dit zelf wilt doen en ervaring met beton hebt maar o.a. de hoeveelheid water is belangrijk.
Als het zand schoon is en geen zout bevat kun je dat gebruiken voor beton te maken. Heb je alleen cement, staal, grind, cement, tijd en kennis nodig. Een betonmolen helpt.