6 m3 beton lijkt me ook wat veel voor een mast van 12 meter. Heb hier een 28 meter mast met betonblok van 2.2 x 2.2 x 1.5 m.
rbeckers
Overleden
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een gat van 2 meter diep, met een doorsnede van 2 meter (=wortel 2~= 1.4m in het vierkant), is 4 kuub.
Ik heb net iets gevonden voor de TS:
Ik hoop maar dat de TS een goed excuus heeft, dat ie net twee flessen vodka op heeft of zo, anders zie ik het somber in met de berekeningen aan die zendapparatuur.
EDIT: is het niet gemakkelijk om er een paar schoren aan te maken, en een iets minder belachelijke hoeveelheid beton te gebruiken? Ik bedoel, 17 kuub beton is een aardige betonwagen vol.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (19%)]
schoren er aan wil al niet gezien de antenne die er in komt dit is een inverted-v voor de 48m band doe maar mee 150/6.2mhz is dus lengte -0.66 is dus 23.53 meter dus wordt elk draad 11.765m
voor een halvegolf
de - 0.66 is verkortingsfactor voor rg213 coax
en schoren geven dus een verkeerde tegencapacitijd aan de antenne
over het beton daar heb ik zelf geen ervaring mee maar een kameraad van me wel
[Bericht gewijzigd door lubertus Gjaltema op (11%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ze zijn er hier iets van aan het maken, met de cijfertjes en berekeningen.
Soit, de berekende hoeveelheid kan dan misschien redelijk hoog liggen, een halve meter zand of grond eropgooien zou ik persoonlijk niet doen. Het biedt wel gewicht, maar geen strukturele sterkte in de zijrichting van de mast. Denk aan het zijdelinks omwaaien van de mast. Grond kan schuiven, een betonblok blijft een blok.
En voor beton wat in een wat agressieve omgeving moet gebruikt worden zoals zilte grond, riolering en zeewater wordt cibelcorcement gebruikt i.p.v. gewone, die kan daar veel beter tegen. Maar ik denk absoluut niet dat dat hier nodig is.
- - big bang - -
rbeckers
Overleden
Voor niet al te grote concentratie chloorionen volstaat hoogovencement. 
Maar de water/cementfactor is waarschijnlijk in dit geval de belangrijkste parameter. Ook belangrijk is de montage van de mast aan het beton. Corrosie dient te worden voorkomen en het moet voldoende stevig zijn.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@big bang: als die mast om wil vallen, zal die toch ook het zand wat op het betonblok ligt, op moeten tillen. Ik zou geen meter beton vervangen door een meter zand, maar het geeft altijd een beetje extra stabiliteit.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Een windkracht 10 heeft echt geen moeite om die kuub zand opzij te schuiven hoor. Zeker niet als ie ook nog een fijne hefboom van 1:10 mee heeft. Ik ben geen werktuigbouwkundige, maar ik zou meer vertrouwen hebben in beton alleen.
ps, al gedacht hoe je dat blok ooit weer wegkrijgt? 
Juist, maak hem daarom breed een plat, dat zal meer nut hebben dan gewcht en diepte. Zorg dan hij ong. 50 cm onder de bestrating ligt, en niet dieper dan een meter gaat. Jij of de nieuwe bewoners kunnen er gewoon overheen straten en nog (vrij) gemakkelijk weg halen. Hier hoef je echt geen ingenieur voor te zijn om dit te begrijpen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens mij snap ik die antenne berekening niet helemaal.
Dit is de eerste keer dat ik iemand de verkortingsfactor van coax van de antenne zie aftrekken. Wordt dat bij het piraten-examen anders aangeleerd 
Een dipool is een halve golf, een inverted V heeft al een hele andere impedantie dan een dipool en de verkortingsfactor van draad is geen 0,66 en die van de coax hoeft er niet af. Een verkortingsfactor is 0,66X en niet -0,66. Er komt neem ik aan ook een balun tussen.
Fred
daar ben ik nog niet helemaal overuit ik weet dat een balun beter is i.v.m de 50ohm alleen zie ik ook veel piraten en radiozendamateurs die alleen en mantelstroomfilter hebben en dat is volgens hun genoeg
en idd een inverted-v is iets anders dan een dipool 5% korter ongeveer
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Sorry SparkyGSX, maar dan had ik je tweedelaatste en derdelaatste post wat misbegrepen.
Op 18 oktober 2008 20:29:24 schreef flipflop:
ps, al gedacht hoe je dat blok ooit weer wegkrijgt?
Hehehee, een blokje C4 en een lontje mee inbouwen voor als het later zover is?!

- - big bang - -
Beetje jammer, iemand die een vraag steld over VB, krijgt een slotje en word naar tweakers verwezen , nog voor de TS uit kan leggen dat hij hiermee een stukje electronica aanstuurt.
met de geijkte opmerking, geen link met electronica, dus slotje.
Hier staan nu al 2 blz. vol met iets dat alles behalve electronica is, beton lijkt me dus ook geen link te hebben met electronica, behale de laatste post waar 50 Ohm in voorkomt.
waarom zo selectief? nu hoeft er van mij niet direckt een slotje op dit Topic, maar het zou wel sieren om in andere topics ook even de TS een kans te geven waarvoor het is 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Omdat relatief veel leden een antennenmast hebben.
Al gaf ik in m'n eerste post al aan dat er betere bronnen zijn.
En vooral met een TS die niet rekenen kan zijn die bronnen verstandiger.
BTW: Niet elke VB vraag krijgt een slotje!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 18 oktober 2008 19:03:37 schreef rbeckers:Gelukkig dat het zand is en geen veen of zoiets.
Ik weet niet of je dit zelf wilt doen en ervaring met beton hebt maar o.a. de hoeveelheid water is belangrijk.
Bekleedt het gat ook maar even met bouwplastic, anders gaat al je water direct in het zand zitten en hardt het beton niet uit!!!! 
Misschien heb je hier ook nog wat aan KLIK
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Ga je dat ding illegaal plaatsen? Een dergelijke constructie heeft een (lichte) bouwvergunning nodig (bouwbesluit art. 3: hoger dan 5m)...
Kun je bijvoorbeeld gelijk kijken welke windbelastingsfactor voor je regio van toepassing is (NPR) én of je mast is geconstrueerd op die belasting....
Is dat allemaal oke dan kun je uitrekenen wat voor fundering je nodig hebt, wat voor wapening erin moet en waar die wapening moet komen. Ik kan alvast verklappen dat die boven- en onderin moet komen..
Oh ja, zand heb je in tig verschillende samenstellingen. Een zandanalyse + sondering geeft uitsluitsel of je een dergelijke constructie wel op staal kunt funderen (op staal is platgezegd zonder heipalen. Als de fundering aan één zijde 4 centimeter zakt dan staat je mast 48 cm. uit het lood; slordig.
En tot slot.. Beton is er ook in allerlei sterktesamenstellingen (B15...B45). Samen met de vulmiddelen (welke cement bv.?? Portland of Hoogoven??) zorgt de hoeveelheid water voor je juiste eindsterkte. In dikke betonconstructies die aan het "uitharden" zijn komt veel wartme vrij. Deze warmte zorgt voor krimp en daardoor scheuren.
Ik heb zo eens mee zitten lezen,
Erg leuk vind ik dit een stukje ontspanning op je forum dit moet kunnen!
En ja lubertus Gjaltemahet klopt wat jij zegt!
Er zijn er veel die geen balun er tussen hebben klopt.
Sterker nog ik had in het begin zelfs dat mantelstroomfilter niet.
(een paar lusjes van de coax waar je mee voed, dus niet onderbreken!)
Mijn Vdipool staat 1:1 rond 6.3mHz.
Nog even over het beton en het berekenen van de hoeveelheid.
Hebben jullie meegerekend de vulling die lubertus Gjaltemahet er in stopt?
Je hebt de pinnen beton ijzer en lubertus Gjaltemahet zijn schoonmoeder die er bij in gaat,:+
Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden!!!
Vr Gr RRob.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 18 oktober 2008 18:30:30 schreef lubertus Gjaltema:
[...]nou even dan een gat van 1meter diep en een doorsnee van 1meter is 1 kuub
dus een gat van 2meter diep bij 2 meter doorsnee is 2 kuubnou hoveel kuub is 2meter doorsnee bij 1.5meter diep 3 kuub.
en ik die dacht dat ik slecht was in wiskunde ....
klein is fijn
Moderator
Op 18 oktober 2008 20:55:59 schreef niels v.v:
Jij of de nieuwe bewoners kunnen er gewoon overheen straten en nog (vrij) gemakkelijk weg halen.
90% kans dat de nieuwe bewoners net een vijver op die plek willen hebben..
Even zonder dollen. 12m, dat valt best wel mee. De gemiddelde lichtmast langs de snelweg is hoger, en die dingen zitten zonder beton in de grond. Maar, ze zitten wel een ruime meter in de grond. Als je die paal een meter in de grond zet en je stort daar nog eens een kuub beton om heen, dan zie ik 'm niet meer omwaaien.
Mijn mast staat op duinzand. Hij is 15m hoog en er zit een flinke HF beam in, wind te vangen. Daarbovenuit dan weer 3m buis en dan de 2m antenne.
Het beton is bij mij net 10 ton (de auto kon mooi leeg in het gat). Maar dat was eigenlijk wat overdreven.
Dit alles alleen ter vergelijking.
Misschien hoeft het niet allemaal beton te zijn?
Ondergrond beton gevuld met . . . . . . . (schoonmoeder?)
En daar weer beton overheen?
Vraag ik mij af als leek qua masten dan!
Is zo'n grote klomp beton nu wel DE oplossing?
Is het misschien ook niet belangrijk dat je in de breedte een soort van ankers hebt?
Is voor mij misschien makelijk l*ll*n maar ik zou zelf een metalen plaat in de grond graven
Met wat Geg. pijpen daar aan gelast in een plus vorm met stempels aan het einde (ankers)
(Dit heb ik nu op dak voor voorlopig, alleen 1 GPA rest komt nog buurt moet ff wennen aan.......)
Op die metalen plaat een paar tegels.
Het ijzer natuurlijk flink in de tjet(verf of ander)
Metaal is direct ook een aard aansluiting.
Maar misschien is dit niet te doen of van toepassing, slecht idee?
Of misschien is dit wel een idee waar nog niet aan gedacht is?
In een iets andere vorm misschien?
Heel veel succes!
RRob.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 18 oktober 2008 21:44:38 schreef big bang:
Hehehee, een blokje C4 en een lontje mee inbouwen voor als het later zover is?!![]()
Jij houdt wel van grote knallen zeker?