Ik ben momenteel met een project bezig en voor dat project heb ik een aantal AtMega128s die draadloos met een pc moeten communiceren. Het aantal clients kan op gaan lopen tot ong 100.

Nu ben ik op zoek naar een manier om die communicatie te doen. Ik kwam uit bij WLAN en vond dit: http://www.crownhill.co.uk/product.php?prod=380

Dit bordje kost echter €260 en dat is wel erg duur. Bovendien heb ik de helft niet nodig, want ik heb al een pcmciakaartje.

Heeft iemand ervaring met WLAN en microcontrollers of heeft iemand misschien een goed alternatief voor een andere manier van communiceren?

Twee RX/TX 433MHz/866MHz setjes, dan half duplex (dus om en om zenden ontvangen zenden ontvangen, zodat ze nooit tegelijk zenden) Conrad had die setjes, niet al te duur iets van 14 euro dacht ik per setje. Bereik 150 m dacht ik.

IR eventueel als de afstand niet te groot is

Het is voor in een gebouw dus IR is niet te doen.

Dat setje van Conrad had ik al gezien. €14,95 issie.
Met 1 client is dat nog wel te doen zo zenden en ontvangen, maar wat als er zoals in dit geval ongeveer 100 clients zijn die allemaal naar dezelfde PC moeten connecten.

Ik zat aan Wlan te denken omdat je dan je pakketje kan versturen naar het goede IP en het komt wel aan. Om het ff heel kort door de bocht te zeggen.

je kan toch gebruik maken van polling?

MOET het eigenlijk draadloos?

wat moeten die dingen eigenlijk naar de pc sturen?

grote datapaketten van enkele mb's of just wat kleine meetwaarden?

Ik zal het project uitleggen. Het is voor een bejaardenhuis en in opdracht van school.
De mensen in dat bejaardenhuis zijn aardig aan het dementeren en velen kunnen na bv een bezoek aan de dokter hun kamer niet meer vinden. Onze opdracht is om "een intuïtief systeem te ontwerpen" dat ze de weg wijst. Ze hebben allemaal een rollator en daar kunnen we het dus op bevestigen.
Ons id is om op strategische plaatsen IRzenders aan het plafond te hangen die elk een unieke code uitzenden. Een ontvanger op de rollator ontvangt deze code.
Er komt 1 centrale server waar de plattegrond van het gebouw bekend is en iedere keer als iemand onder een sensor door loopt wordt dit naar de server gestuurd (4 bytes + unieke code van gebruiker).
Als iemand bv naar de dokter wil moet er een aanvraag voor de route naar de server gestuurd worden. We zijn er nog niet helemaal uit of we in 1x de hele route oversturen of bij elke zender waar iemand onder door loopt een nieuwe aanvraag voor een route doen. Laatste mogelijkheid scheelt programmeerwerk + een heleboel dataverkeer ineens en als iemand verkeerd loopt maakt dat weinig uit, want dan wordt de nieuwe route gewoon berekend.
Maar waarschijnlijk wordt het bij elke zender een aanvraag doen voor de route en de server stuurt dan terug of je links, recht of terug moet.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Het moet dus draadloos, want met een draad aan je rollator door het gebouw lopen is ook niet alles. :-)
Waarschijnlijk laten we bij iedere zender als de client toch al aan de server doorgeeft waar hij/zij is meteen terug sturen waar je heen moet. Met 100 clients zal er dus veel data verzonden worden, maar het zijn steeds maar enkele bytes.

//DiGuru
De site van Ethernut had ik al gevonden. Ze hebben daar volgens mij alleen bordjes voor niet-draadloos ethernet.
Ik heb al een ethernetkaartje van EDTP liggen. De Packet Wacker + code die we vorig jaar geschreven hebben.

In dat geval is je eenvoudigste en goedkoopste optie: kijken of je ergens een restpartij 802.11(b) kaartjes met een (liefst 8-bits) ISA-interface kunt vinden.

Hier is een voorbeeldje, met source-code dat een 16-bit ISA interface gebruikt:

http://www.circuitcellar.com/library/ccofeature/lightner0799/index.asp

Ik zou er een 74HC573 tussenzetten en ook 32K NVRAM aansluiten, zoals deze:

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/bq4830y.html

Dat werkt heel mooi en dan heb je meteen ook een real-time clock.

Als dat te omslachtig is, kun je zelf een print ontwikkelen met een pc-card interface.

En als dat te lastig is, kun je gewoon een WLAN access-point op je Packet Whacker aansluiten.

De software om het aan te sturen is niet anders voor WLAN als voor LAN, zolang je een netwerkkaartje gebruikt. Er is natuurlijk wel een verschil tussen de verschillende interfaces, maar dat is meer een kwestie van de juiste pinnetjes aan de juiste pootjes zetten.

En als het echt simpel en klein moet zijn maar wat meer programmeerwerk geen probleem is, ben je waarschijnlijk het beste af met single-chip Bluetooth oplossingen. Die zijn lekker klein en hebben met een externe antenne toch een bereik van 100 meter.

Kijk hier eens:

http://www.maxim-ic.com/solutions.cfm/cpk/40/scpk/0/pl_pk/14/ln/en

[Bericht gewijzigd door DiGuru op ]

Als ik je goed begrijp... Doe je alleen wat als je bij een 'meldpunt' voorbij komt. Als je die nou bedraadt... Moet je met IrDa een aardig eind kunnen komen.

Wellicht is BlauweTand beter. Geef je ze een PDAtje met wat custom software en de rest regelt je server.

Volledig draadloos.. Tsja.. Een bejaarden(te)huis is meestal redelijk groot. Vaak vind je er ook veel beton met bewapening enzo. Als ik nou bedenk dat ik zie dat WiFi soms al problemen heeft om de overkant van de straat te halen... Heb je een hoop access points nodig.

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]