Ben ook weer terug. Na rd12tf thuisgebracht eerst nog even de zonden aankopen kunnen overdenken in de file op de A1. Gezellige dag gehad, veel mensen gezien en/of gesproken. Maar de man op klompen met mitella toch gemist, jammer, volgende keer beter. Fred, ik hoorde je 's-ochtends wel op pi2nos, daarna niet gezien, ook jammer (wel koffie gedronken bij PE1RQM en PD2LUR)

Kleine dingetjes gekocht, o.a. paar buisjes (DL91 voor de Pupil en NOS EM81 voor €1), Litzedraad, CuL draad (0.22,0.35,0.4 mm), TOKO spoeltjes (KANK3333, 3334 en 3335) deze worden schaars.

Hugo, de "bruine" spoeltjes zijn 34uH dus met een 50-80pF C mooi de hele 80 mtr. band.

Jammer Mans, ik heb je ook niet gezien.

Ik heb net de zak met "junk"van drie euro ontleed en daar zat wel wat leuks tussen. Een stuk of 40 kleine 24V lampjes. Een strip met iets van 50 kristallen (12MHz), veel keramische C tjes, Een strip met 455KHz keramische filters. Veel 150nF elco's (wist niet dat ze er zo klein waren) De USA leger luidspeaker (NOS) blijkt uit mijn geboorte jaar :-)
De Voeding is idd 750. Er staat een krabbeltje voor wat leek op een een. Ach, 750mA is ook een heel bruikbare waarde en anders heb ik nog wel een dikkere trafo.
Ik snor nog een keer een extra variac op en bouw dat dan in die russische voeding. Grote schakelaar voor enkel gelijkrichten of verdubbeling en dan met de variac de spanning regelbaar maken door de trafo meer of minder spanning te geven. Heb ik gelijk galvanische scheiding.

Tussen de potmeters zaten ook nog een aantal draaischakelaars en een 10 slagen pot.

Eat: ik heb wel een 1:100 gekocht. Die was 10 euro. Staat geen merk op maar is wel een mooi klein ding met soepel snoer. Er zit een blokje bij de connector met trimmertje erin en daar staat 100Mohm 1500V op.

Ga nu even vivisectie op de luidspeaker plegen. Dan weet ik wat er op kan.

Een 1:100 probe is, onder andere, goed voor Q metingen aan kringen. Volgende keer maar weer...

Iedereen gefeliciteerd met hun aankoop op de beurs in Apeldoorn , vandaag .
Eigenlijk weer jammer dat ik er niet was , zo te horen . Alhoewel ik hier in de plaatselijke kringloopwinkel een mooie oldtimer gescoord heb . Een Blaupunkt 2330 Granada deLuxe . Na wat afregelwerk heb ik de FM ( en dat voor een radio uit 1956 ) helemaal okidoki gekregen . Wat een mooi geluidje . Maaaaaar de lg , mg en de kg zijn kompleet stom , niet eens radioruis . Er ligt ook een draadje los ( in de vorm van een spoeltje gedraaid ) vanaf de massa , en ja , waar moet dat nu heen . Ik heb natuurlijk gezocht naar een plekje waar een draadje afgebroken zou zijn , maar niets gevonden . Ben nu naarstig op zoek naar een schema/servicemanual van dit mooie apparaat .

Ik heb mezelf eigenlijk alweer een keer overtroffen doordat ik heb gemeten in een hoogspanningsapparaat :). En zo leer en durf je steeds meer .
Verder ben ik bezig om een voedingskastje met een buizenversterkertje maken , met uitgangspanningen van 6,3V AC en 12, 24, 40, en 80V DC . Dit om er aan te wennen dat buisjes het echt wel wat beter doen op een wat hogere spanning . Als dat klaar is dan ga ik verder met de Hydrodyne , omdat volgens een deskundige hier op dit topic , een voedingspanning van 30V errug laag is voor deze buisjes .

Groetjes Radioortje

PS. : Klein dilemma , de travo die ik ga gebruiken voor de 6,3V AC is een 6,3 -0- 6,3V 1A type . Nu lijkt het mij handig , als ik die travo om kan schakelen naar een gloeispanning van 6,3V en 12,6V . Maar mag ik dan de 0 aansluiting dan vast aan de massa leggen , of niet ? Daar bedoel ik dus mee , mag een gloeispanning van 12,6V op die manier aan massa liggen . Het lijkt mij van wel , maar ik weet het niet zeker .

Ja, die gloei mag aan massa liggen.

Dan mag ik ook waarschijnlijk , in een E-buizen schakeling , de ene buis aan de ene kant van de travo hangen en de andere aan de andere kant . Dan bespaar ik me een schakelaar ...
En ik houd tevens de mogelijkheid open om er 6,3V en 12,6V buisjes tegelijkertijd te gebruiken ...

TNX , Radioortje

Dat mag, en bovendien verdeel je dan de stroom een beetje over de twee draadwikkelingen. Dat kan nooit kwaad.
Je maakt zo een mini-uitvoering van een Amerikaanse krachtstroomaansluiting: 2x117V, en de grote verbruikers tussen de twee fasen, voor 234V.
In jouw geval dus 2x6.3V, en tussen de 'fasen' 12.6V.

Maar het is een traFo (of transFo, in het zuiden), want het komt van transFormator.
Anders trek je verkeerde grapjes aan. :)

Nu we toch over trafo's bezig zijn: De mijne heeft een 3 en een 5V wikkeling. Nu is 6,3 gloei erg handig maar 5 niet. Dat heb ik nu gelijkgericht en dat is nu 6,3VDC belast met 75K
Nu heb ik dus 6,3AC en 6,3DC maar ik wil graag 12V erbij. Kan ik dan de 6,3AC en 5AC aan elkaar doorlussen en gelijkrichten. De 6,3AC direct aftakken zoals het zit en de 6,3+5 gelijkrichten Of kan ik beter 5V verdubbelen.

De aansluitingen zijn er 5 op een rij. 6,3-0-6,3 en dan verder op twee voor 5V. De eerste 6,3 en 0 zijn doorverbonden en dat zat ook doorverbonden naar de ene van 5V en die hele bende naar massa. Ik wil dus Gloei op 12V en 6,3V (9V zou een leuke bonus zijn) Hoe doe ik dit het beste.

Sorry, ik krijg geen goed beeld van je trafo.
3 en 5V klinkt als een beltrafo. Maar later heb je het niet meer over die 3V wikkeling?
En hoe kan 6.3 en 0 doorverbonden zijn, of zijn dat twee verschillende wikkelingen? Waar is de andere nul dan?
6.3 - 0 - 6.3 is meestal gewoon 12.6 met midden.

Met 75K, bedoel je echt 75k? Dat is een beetje een lichte belasting voor een gloeidraadspanning. Wat doe hij bij, zeg, 22Ω (voor een kleine 0.3A)?

@Fred: Zoals je ziet heb ik me fiets gisteravond opgehaald, ik heb je verder niet meer lastiggevallen. (wilde snel mn bed in)

Wat je wil kan niet. In de wiskunde doe je dit met 'De stelling van Parseval' (komt bij de Fouriertransformaties vandaan) Het zegt: Als je 2 signalen van verschillende frequenties bij elkaar optelt (doorlust) dan zal het vermogen opgenomen door een weerstand simpelweg de som zijn van vermogen 1 bij frequentie 1, en vermogen 2 bij frequentie 2.
Je komt dus uit op het vermogen bij 5V AC(f=50Hz), en het vermogen 6.3V DC (f=0Hz)bij elkaar opgeteld. Dit is dus (ongeveer) 2 maal het vermogen bij 6V. Maar het moet viermaal dat vermogen zijn. (als je spanning verdubbeld kom je uit op 4-dubbel vermogen)

Je kunt het ook als volgt zien: De spanning over de gloeidraden zal varieren tussen 0 en 12V (top en dal van de sinus) Dus niet gemiddeld 12V.
Ik zou 5V AC, en 6.3V AC doorlussen. Dan kan het wel. (frequenties zijn gelijk, dus hierop geld die stelling van parseval niet, die geldt bij 2 verschillende frequenties, waar de 2 spanningen soms in fase, en soms in tegenfase zijn. Hier zijn ze ALTIJD in fase.)

Op 26 oktober 2008 00:06:51 schreef Radioortje:
Alhoewel ik hier in de plaatselijke kringloopwinkel een mooie oldtimer gescoord heb . Een Blaupunkt 2330 Granada deLuxe . Na wat afregelwerk heb ik de FM ( en dat voor een radio uit 1956 ) helemaal okidoki gekregen . Wat een mooi geluidje . Maaaaaar de lg , mg en de kg zijn kompleet stom , niet eens radioruis . Er ligt ook een draadje los ( in de vorm van een spoeltje gedraaid ) vanaf de massa , en ja , waar moet dat nu heen . Ik heb natuurlijk gezocht naar een plekje waar een draadje afgebroken zou zijn , maar niets gevonden . Ben nu naarstig op zoek naar een schema/servicemanual van dit mooie apparaat .

Hallo Radioortje ..... ik heb het schema ingescand en naar je mailbox gestuurd .... inderdaad een zeer goede radio, fantastisch geluid!! vorig jaar heb ik zo eentje hersteld en met veel tegenzin moeten teruggeven aan de eigenaar. Afregelwerk?? dat is normaal gezien niet nodig hoor!

Ik ben er al uit denk ik. Ik heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd en wat mis getyped. Er is een 6, weggevallen. Ik heb geen 3V dat moet 6,3V zijn.

De trafo heeft twee wikkelingen. De ene bestaat uit drie contacten. 6,3-0-6,3 Dat is dus de 6,3V gloei. Er zit echter ook nog een aparte wikkeling op met daarbij 5V.
Voor op de voeding hebben ze een massa connector, een 5VAC en een 6,3VAC connector gemaakt. Ik heb niets aan 5V maar wel soms 12V gloei nodig. Daarom wilde ik de 5V bus 12V maken.
Dat kan eigenlijk makkelijker dan ik eerst dacht. Ik kan gewoon de eerste 6,3V aan massa leggen. De middelste is dan 6,3V en de derde is dan dus 12,6V. Ik hoef helemaal niets gelijk te richten.

(Z): ik wil niet de AC en DC optellen. Ik wilde AC en AC optellen en dat samen dan gelijkrichten maar dat vereist schakelaars.

Als ik het echter doe zoals hierboven hou ik een gezamenlijke massa en heb ik toch twee gloeispanningen. Die gezamelijke massa (voor HT en Heater) is nodig want de meeste apparaten hebben maar een massa aansluiting in hun connector.

Edit: het was geen 6,3-0-6,3 Toen ik goed las bleek bij die pin 0E (denk ik)te staan en er is geen interne connectie met de andere twee. Ik heb het 6,3 gelaten zoals het zat en op de 5V spanningsverdubbeling toegepast met twee diodes en twee elco's. Ik heb nu dus 12VDC en 6,3VAC.
De trafo heeft 350-0-350. Ik ga dus nog eens de elco's vervangen door een paar in serie zoals in mijn andere voeding en dan er een schakelaar bij zetten zodat ik 0-350 of 350-350 kan gebruiken. Dan heb ik 500V en 1000V.

Jim: hij is toch 1750 mA piek en nominaal 1000mA staat op de trafo :-)

Jim: hij is toch 1750 mA piek en nominaal 1000mA staat op de trafo :-)

Potdorie, kan ik hem alsnog van je overnemen?
Dat is een prachtige trafo voor een paar 2c39 buisjes. (1000 volt max)

Niet nadat ik hem nu gemodificeerd heb. Echte diodes, ratelcondensators, beter draad/soldeerwerk en 12V erbij :-)

Ik ben nog even met de 70cm set bezig geweest. Nu de drie delen losgekoppeld om ze per deel te optimaliseren. De Wunderhorn doet nu 10Vtt. Hoeveel kan je uit zo'n ding maximaal halen. Wat bepaald de grens?

Nu ga ik een nieuwe trafo maken om van unbalanced naar balanced te gaan. Van de VFO naar de Grids van de PCC dus. Er staat nu 10V op de ingang maar er komt maar 2V uit de trafo, die staat dus volledig er naast maar dipt wel. Ik zit nu te denken aan een LC parallel kring en daarna een 1:2 balun ipv een afgestemde trafo. Dan krijg ik misschien nog meer signaal.

traFo traFo traFo traFo traFo traFo traFo
Ik probeer het te onthouden , en het is zo logisch ... Toch gaat het meestal mis . En de grapjes heb ik er inderdaad genoeg over gelezen .

@ Murphy : Dank u wel . Ben er gelukkig mee . En wat dat afregelen betreft : de vorige eigenaar wilde waarschijnlijk naar een aantal zenders luisteren , die buiten het natuurlijk bereik lag van de radio ( maximaal iets van een 100MHz ). Daarom de oscillator zodanig verstemd , dat die hoge frequenties wel te horen waren . Dus van de afstemschaal klopte dus helemaal niets meer . Ook een beetje doof . En dat doet het nu weer goed .
Maar ik durf het eigenlijk niet te vragen ... Komt dat schema uit de servicemanual ? Daar heb je meestal ook van die getekende bedradingschema's in , en dat zou het enorm veel makkelijker maken om dat losse draadje terug te vinden ...

@ Fred : Wel grappig , ik ben met een voeding bezig voor 80V dc , en voor jou is 800V niet genoeg ... Zo blijf jij altijd een factor 10 op mij vooruit .

Radioortje

Ik ben overtuigd. Die ECH gaat er uit. De wunderhorn is goed, de verdriedubbelaar doet het ook er moet alleen nog een beter filter achter, met wat gefriemel krijg ik een verdriedubbeling maar het originele signaal zie ik er nog steeds onderdoor. Kan ook zijn dat de oscillator (met een 10V signaal) afgeschermd moet worden. Hij moet ook nog wat meer versterken dus ik ga nog wat met de bias spelen.

@ Fred : Dank voor je mail , is volgens mij hetzelfde schema dat wat ik van Murphy gekregen heb .
Fijn dat jullie allemaal meedenken en zoeken , ben er altijd mee geholpen .

Ik ben nu al een poosje aan het denken over die voeding van mij , en ben tot de conclusie gekomen dat ik er geen eindversterker in maak .... Dat komt in het volgende project : een echte hoogspanningsvoeding met eindversterker .

[Bericht gewijzigd door Radioortje op (40%)]

Ik heb nog een mooi schema van FAS voor een versterker. Een ECL86 en doet het erg goed.

Een HT voeding is niet zo'n ingewikkeld ding. Je moet alleen een goede trafo (je weet wel een travo :-) ) hebben en geschikte diodes en elco's.
De trafo is het moeilijkste deel. Ik ga nog een voeding maken met een mooie trafo die ik een tijdje geleden kocht. Die is 1A bij 220V secundair en een tweede wikkeling van 400 mA met aftakkingen van 50 tot 500V (in stapjes van 50V) handig voor experimenten en ik moet nog 1200V hebben voor de T1154
Op de site van PA0FRI staan veel voorbeelden van voedingen. Als smoorspoel gebruik ik een kant van een 220V-9V trafotje en over de diodes zet ik altijd 1nF keramische Ctjes (die de spanning aankunnen). Diodes zijn van die metalen van koelribben voorziene 1000V exemplaren. Voor experimenten met ontvangers/versterkers heb je het meeste aan een 250V voeding. Een trafo van 175-200V volt, gelijkrichten met 4 diodes met 4 Ctjes parallel, Elco erover, smoorspoel, elco en klaar is evert.

De hydrodyne doet het bij mij op 24V. De buizen doen het beter op hoge spanning maar hij is berekend voor 24V sluit hem dus niet zomaar op 250V aan.

In Apeldoorn zag ik nog een leuk buisje, 100 euro. Gloeistroom was maar 250A bij 12V, Maar het ding deed 10KW bij 15KV anodespanning

Praktisch buisje voor je 2km zender :)

@ radioortje: neen een bedradingsschema zit niet in de servicemanual .... maar ik heb het vermoeden dat dat draadje gewoon vast moet zitten aan de aluminiumfolie (afscherming)die op het serviceluikje vanonder zit.

Project 137 Khz.

Vandaag de colpits op spanning aangesloten na eerst mijn kostbare 10 pF C in een doosje en geisoleerd vd rest aan de vertraging te hebben gehangen.
Varco regelt prima, kan betrouwbaar per 0.05 pF regelen.
Helaas willen de giltegels niet werken.
Vol goede moed spanning op het geheel gezet, geen rook, ontvanger aan, en geen signaal.
Ontvanger dan maar op 10 Mhz, geen piep.
Morgen maar eens de scoop eraan knopen, misschien zit ik wel niet op de grondfrequentie.

Vrij druk met school al weer, niet echt tijd voor de DC. Wel heb ik gister bij mijn oudoom, die aan het opruimen is, een Beomaster 2000 radio-versterker kunnen ophalen.

Ontvangt LW/MW/FM, nou vraag ik mij allereerst 2 dingen af. Zal ik hem op 220/240V zetten? Ik denk 240? Dat probeer ik eerst wel... Verder is het touwtje van de frequentie-selectie stuk. Wat voor soort touw kan je daarvoor gebruiken?

@ Piet : Voor dergelijke klusjes en bij zelfbouw projectjes , heb ik een klosje sterk en rekvrij garen opgehaald bij zo'n dames winkel vol met lapjes en bolletjes wol .
Ik heb dat garen al menig maal gebruikt in een oude radio , en succesvol .
Ook als je zelf een varco met vertraging wilt maken is het makkelijk .

@ Fred : Ik geloof niet dat zo'n hoogspanningsvoeding het moeilijkste is , maar het is voor mij meer dat ik niet gebeten wil worden . Daarom eerst maar eens wennen aan iets van 80V , daarna een leuke traFo uitzoeken . Ik zit in eerste instantie te denken aan een wat dikkere traFo uit een radio , die heb ik nog wel liggen ( zaten 9 0f 10 buizen in , dus die kan wel wat aan ) .
Maar als ik er aan toe ben , houd ik me aanbevolen voor dat schema van die versterker .

@ Murphy : Jammer , maar niets aan te doen . En als dat draadje aan het serviceluikje zou moeten , ben ik nog verder van huis , want dan is er dus echt iets kapot ....

Groetjes Radioortje

Op 27 oktober 2008 20:39:53 schreef Radioortje:
En als dat draadje aan het serviceluikje zou moeten , ben ik nog verder van huis , want dan is er dus echt iets kapot ....

Groetjes Radioortje

Maar dat is nu toch juist het fijne van de hobby? ... ik repareer vaak voor de "sport".
Als je dan zo een defect toestel terug aan de praat hebt voelt dat net zo aan als een voetballer die een wedstrijd gewonnen heeft.