Niels verkoopt in zijn samenkopen actie nu ook reflow ovens. Het kleinste model kost €260,- ; specs hier en dat is heel wat intressanter dan de oven die Elektuur nu in de aanbieding heeft voor €999,- ex btw.
Heeft hier al iemand ervaring met die oven van Niels?
Zou je hier een miskoop aan kunnen hebben of is een oven een oven...
EdwinNadorp
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Op 31 oktober 2008 20:21:21 schreef EdwinNadorp:
hij lijkt iig wel akelig veel op die van elektor
Er zijn inderdaad wat kleine verschillen in de behuizing zoals extra ventilatie gaten aan de zijkant bij die van Niels.
Wel een leuke business om een eigen productie lijn laat opzetten door die chinezen en je logo erop laten plakken.
Even 600,00 Euro winst.
Misschien de software wat aanpassen, maar toch...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Wel een leuke business om een eigen productie lijn laat opzetten door die chinezen en je logo erop laten plakken. Even 600,00 Euro winst.
Om die conclusie te mogen trekken zou je ze beide moeten aanschaffen en vergelijken. Ben het wel met je eens dat die van Niels voor de gebruiker die af en toe een printje doet waarschijnlijk wel zal voldoen.
PS. Ben niet van elektuur en heb ook geen aandelen -);
VanDee
Op 1 november 2008 10:55:02 schreef Roland van Leusden:
[...]
Om die conclusie te mogen trekken zou je ze beide moeten aanschaffen en vergelijken.
Was ook maar een hersenspinsel, geen conclusie.
En inderdaad moet je ze vergelijken, maar wie koopt degene van Elektor, ik in iedergeval niet.
Of de Chinezen moeten het ontwerp van Elektor gekopieerd hebben en zodoende het goedkoper aan te bieden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik mag hopen dat het gewoon een letterlijke kopie is, want wat Elektuur nu heeft gedaan vind ik gewoon niet kunnen. Oven verkopen, accoord. Niet iedereen wil die dingen bouwen. Maar publiceer dan niet alleen een heel summiere gebruiksaanwijzing maar gewoon een dik artikel of artikelserie waarbij je gedetailleerd op het ding zelf ingaat, inclusief schema's, beschrijving van de algoritmes, etc. Ze zijn bij Elektuur een beetje de connectie met de lezers kwijt, vrees ik, en dat mag eventueel afgestraft worden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Maar publiceer dan niet alleen een heel summiere gebruiksaanwijzing maar gewoon een dik artikel of artikelserie waarbij je gedetailleerd op het ding zelf ingaat, inclusief schema's, beschrijving van de algoritmes, etc.
Volledig mee eens, juist door het zo summier te houden krijg je het gevoel dat het idd een relabeled chinees ding is, en geen eigen ontwikkeling van elektuur.
Op 1 november 2008 13:30:26 schreef maartenbakker:
Ik mag hopen dat het gewoon een letterlijke kopie is, want wat Elektuur nu heeft gedaan vind ik gewoon niet kunnen. Oven verkopen, accoord. Niet iedereen wil die dingen bouwen. Maar publiceer dan niet alleen een heel summiere gebruiksaanwijzing maar gewoon een dik artikel of artikelserie waarbij je gedetailleerd op het ding zelf ingaat, inclusief schema's, beschrijving van de algoritmes, etc. Ze zijn bij Elektuur een beetje de connectie met de lezers kwijt, vrees ik, en dat mag eventueel afgestraft worden.
Klagen kan je goed op het Elektorforum, hier heeft het weinig nut.
Op 1 november 2008 11:03:56 schreef VanDee:
Was ook maar een hersenspinsel, geen conclusie.
Zou je posts dan toch anders formuleren
En inderdaad moet je ze vergelijken, maar wie koopt degene van Elektor
M'n baas dus wel.
ik in iedergeval niet.
Dus je gaat nog steeds op het uiterlijk af... Zonder te vergelijken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Goed punt, ik zou me eens bij Elektor op het forum moeten registreren (*). Overigens was ik wel benieuwd wat mensen hier van het ding zouden vinden. Ik tel tot nu toe 2 a 3 mensen die hem nooit zouden kopen en 1 die hem al gekocht heeft.
(*) Is Lucie Blom hier eigenlijk ooit langsgeweest in de halve blauwe maandag dat ze redacteur van Elektuur was? in nl.hobby.elektronica wel en ik kreeg de indruk dat ze het benaderen van doelgroepen heel serieus nam.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 1 november 2008 18:10:17 schreef Roland van Leusden:
[...]Volledig mee eens, juist door het zo summier te houden krijg je het gevoel dat het idd een relabeled chinees ding is, en geen eigen ontwikkeling van elektuur.
De CNC frees van elektuur is ook een rebranded apparaat. De ontwikkeling daarvan is ook door een ander bedrijf uit gevoerd. De kosten werden daar alleen gedrukt door dat je de assemblage zelf moest uitvoeren.
VanDee
Op 1 november 2008 18:49:21 schreef Henry S.:
M'n baas dus wel.
Betekent dat we binnenkort een onafhankelijke test kunnen verwachten?
Tja, en wat je baas je bied dat koop je niet want niet iedereen heeft de mogelijkheid om dit soort apparatuur aan te schaffen 
Dus je gaat nog steeds op het uiterlijk af... Zonder te vergelijken
Ze lijken wel wat erg op elkander toch...
Maar je hebt gelijk dat je geen oordeel kan vellen als je beiden producten hebt vergeleken.
Maar dan moet je ze wel aanschaffen enne €1000 is voor de meeste hobbyisten wel erg veel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De apparaten worden zo te zien hier gebakken...
Boven de advertentie staat met grote letters: "Elektor SMT-oven".
https://www.elektor.nl/elektor-smt-oven.681088.lynkx
Als je verder leest dan blijkt dat Elektuur NIET zelf heeft ontwikkeld. Alleen "geselecteerd en getest".
Selecteren en testen zou heel veel kunnen inhouden, maar blijkbaar heeft Elektor daarvoor geen moeite gedaan.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik wil wel zo`n oven van Niels kopen, en dan een paar fototjes van de binnenkant maken. Iemand die dat met dat ding van Elektuur wil doen?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
de elektuur oven heeft geen kijkglas ... die goedkope wel .. wat me doet vermoeden dat ze van bij de zelfde fabrikant KUNNEN komen , maar een ander model zijn ...
Op 2 november 2008 12:44:52 schreef P.Techneut:
Selecteren en testen zou heel veel kunnen inhouden, maar blijkbaar heeft Elektor daarvoor geen moeite gedaan.
Goh, vertel eens wat ze dan wel gedaan hebben.
maartenbakker
Golden Member
Voor de duidelijkheid, mijn bezwaar tegen de Elektor-oven was niet dat het geen eigen ontwikkeling was, maar wel dat er geen toegevoegde waarde lijkt te zijn die je bij een blad als Elektuur zou verwachten, en als hij elders dan ook nog eens goedkoper is...
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
Dat zal onderzocht moeten worden. Voor hobbydoeleinden zal het al snel effectief dezelfde zijn ook al zou de goedkope goedkoper uitgevoerd zijn. Ik vermoed dat het vermogen van de verwarming van het inkoopactie-model wel eens lager zou kunnen zijn dan van die van Elektor. Dat verklaart mijnsinziens echter niet het prijsverschil. Bij deze ondersteun ik de dringende omroep om de beide exemplaren eens open te werken en te fotograferen en eventueel relevante gegevens te noteren. Ik wil wel in zo'n apparaat investeren maar heb momenteel geen 260, laat staan 995 euro over in welk van mijn budgetten dan ook.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
Het kan ook zijn dat het model anders is. maar die behuizing is wel uber vet dus je zou kunnen verwachten dat er ook goedkopere worden gemaakt in die kast. ik zelf denk dat de onderdelen erg goedkoop zijn gemaakt bij de china versie. en dat de oven van elektor gewoon wat betere kwaliteit is enz.
het is een erg verwarrnde tekst die ik schrijf maar er moet wel uit te komen zijn denk ik? 
@ henry, kan je je baas niet overhalen even dat ding voor een weekendje uit te lenen? (6):+
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik denk dat het een knock-off is...
die van elektuur heeft lucht circulatie en infrarood.
eigenlijk zijn infraroodovens niet goed. in de industrie wordt dat al jaren niet meer gebruikt. warmelucht moet je hebben.
het probleem van infrarood is dat je print niet gelijkmatig opwarmt. chips ( zwarte verpakkingen ) verhitten veeeeel sneller dan bijvoorbeeld een metaalfilm capaciteit ( reflekteert haast perfect .. ) je krijgt allerhande mechanische stress en het ene component wordt veel warmer dan het andere.
je kan wel ene infraroodstraler gebruiken om indirect te verhitten ( bijvoorbeeld ene infraroodstraler een zwart geanodiseerde koelrib laten opwarmen en daar lucht latne over circuleren. )
beste smd ovens zijn vapour phase ovens. de oven is vrij duur maar het is vooral de Galden die erin moet die poen kost. aan 600 $ per gallon ...
het voordeel van VP is dat je ene perfecte uniforme opwarming hebt in de fysiek kortst mogelijke tijd.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
vapour phase is dan wel het beste, maar duur en niet haalbaar voor af en toe gebruik. Intelligent printontwerp maakt dat het ook zonder kan, ook industrïeel.