Ik heb op sparkfun wel eens wat gelezen over industriele ovens op basis van IR. Hun conclusie (halverwege het linkje) was eigenlijk 'jammer, $2300 door de gootsteen om er achter te komen dat 't principe niet deugt'.
As stated above, this thing is a problem because there are cold spots where the USB connectors never reflow. If we tweak the profile up high enough to reflow the USB connectors, the plastic connectors melt. We've had repeatability problems, etc, etc.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
IR alleen kan het niet maken. (das goed voor de korst op de pizza) Met hetelucht en IR gecombineerd bak je de moeilijkste printen en gerechten waaronder kaassouflé. 
Ik heb de identieke oven maar dan met originele chinese branding voor 350 USD (+ 110 USD verzendkosten) aangeschaft. Totaal dus 460 USD. De praktijk leert dat de invoerrechten de dollars converteren in euro's. Dus dat maakt 460 Euro voor de oven.
Minder dan de helft dus van de elektuur oven. Wel belangrijk om expliciet om 220 volt versie te vragen. Verder zitten er twee reserve lampen bij.
Ik heb hem nog niet binnen dus, maar ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Mocht het goed werken, dan snap ik niet waar elektor de meerwaarde voor hun gerebranded oven in denken te hebben zitten ...
Mbt de sparkfun site. Die gebruiken een soort fondue pan als hot plate. Schijnt voor hun te werken.
Mijn gevoel zegt dat een steengrill plaat nog een stuk beter kan werken als die de temperaturen kan halen die nodig zijn. Het ziet er in ieder geval eleganter uit.
Heeft iemand dat al een keer geprobeerd? Lijkt me een mooi eurocircuits project, om een controller daarvoor te maken in plaats van die pizza oventjes en souffle pannen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Op 7 december 2008 09:18:22 schreef babar:
Mocht het goed werken, dan snap ik niet waar elektor de meerwaarde voor hun gerebranded oven in denken te hebben zitten ...
Zoals eerder in dit topic aangegeven: Daarvoor zal je een direkte vergelijking moeten doen.
Hallo allemaal,
Ik heb de oven binnen hoor. Opschrift T-962, http://www.tech168.cn
url: http://www.tech168.cn/EN/product1.asp?xq_id=669&xgq=
Het lcd display is engels en zegt www.electron-tools.com
Als je erin kijkt zie je twee elementen zitten. Ook hangen er twee temperatuur sensoren net boven de plek waar de prints komen.
Ik heb hem aangezet en er zitten twee fans in. Een kleine voor de eigen elektronica van de oven te koelen en een grote die pas pulse gewijs aangaat tijdens de koelfase.
ALs hij klaar is gaat hij piepen.
Nu nog een keer uitproberen met een pcb. Als er mensen zijn met de elektor oven, dan wil ik ze wel naast elkaar zetten.
prettige feestdagen allemaal
http://farm4.static.flickr.com/3234/3118855042_c59a63c88e_b.jpg
@babar
En ? Voldoet de oven aan uw verwachtingen ?
Ben nl. van plan om er ook één aan te schaffen.
Met dank bij voorbaat.
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Welk type soldeerpasta heb je nodig voor zulke reflow ovens?
Waar kun je die kopen in kleine hoeveelheden voor de hobby-ist?
Ben op zoek naar iets om BGAs onboard the reflowen.
Al verschillende opties bekeken.
Ook de SMT reflow oven.
Probleem is wel dat er ook plastic componenten en standaard elcos op het PCB zitten.
Zou dit een probleem zijn? Smelten?
Is dit mogelijk te voorkomen door het afplakken met kapton tape of misschien
reflecterend folie of aluminium tape?
Of moeten die er echt eerst af?
Iemand ervaring mee?
Las in de disucssie over de Elektor en de goedkope versie o.a. dit:
Free_electron schreef:
ik denk dat het een knock-off is...
die van elektuur heeft lucht circulatie en infrarood.
In de features list van de T962A staat echter o.a.:
Uses up to 1500 watts of energy efficient Infrared heating and air circulation to re-flow solder in a large 300×320mm area.
Wat volgens mij toch neerkomt op hetzelfde als die van Elektor?
@babar
Hoe zijn de ervaringen?
Al vaak gebruikt?
Is het wel degelijk een combinatie van IR and warme lucht?
Hoe is de kwaliteit?
Denk je dat het clonen van elkaar zijn?
@all
Wat zijn de ervaringen?
Heeft iemand die goedkope nu al eens vergeleken met de Elektor versie?
Elektor of China type, maakt het uit?
Is het zijn geld waard?
Ergens een goedkope leverancier?
Topic lijkt niet meer zo levend, hopelijk toch nog een antwoord.
Groeten
Erfahrungsbericht Elektor-Reflow-Ofen
http://www.elektor.de/forum/foren-ubersicht/elektor-foren-der-treffpun…
Op 20 juni 2009 18:31:15 schreef P.Techneut:
Erfahrungsbericht Elektor-Reflow-Ofen
http://www.elektor.de/forum/foren-ubersicht/elektor-foren-der-treffpun…
Bedankt voor de link.
Erg interessant.
Als ik het zo lees denk dat het gezien de prijs zeker niet
onverstandig is om maar een chinese te kopen.
Zeker gezien het niet een echt elektor ontwerp is en zij het ook in China laten maken.
Die hebben nu zelfs een v3 dacht ik.
Misschien (hopelijk) nog wat verbeteringen in aangebracht?
Ivm met mijn andere vragen, reflowen bgas, plastic e.d., iemand ervaring mee?
Groeten