Op 1 november 2008 21:59:55 schreef (Z)weetvoetje:
@FET: Is dat wel zo? Volgens mij hoef je maar 1 kant op goed aan te passen.

De 50 ohm kabel wordt nu gestuurd vanuit een ding dat 70 ohm is, in plaat van 60. :)
En als het te meten object reflecteert, moet die reflectie niet ook weer bij de bron opnieuw de meting in gereflecteerd worden.

Op zich is het allemaal niet zo'n probleem. Je merkt het alleen waneer je breedbandige dingen moet doorwobbelen. Breedbandige versterkertrapjes. (breedbandig: bandbreedte van bijv. 1000-1500kHz ofzo, 1000-1100kHz zal nog wel gaan)
voor smalbandige dingen is de afwijking zeer klein t.o.v. wat het te meten object zelf voor doorlaatkromme geeft. En dan nog, hoe groot is het verschil? Volgens mij nog geen 2dB..

Gewoon 50 Ohm over de kabel heen, en dan via 1k naar het te meten object gaan. Als je zoiets doet, dan is het allemaal niet zo'n probleem meer. We zijn tenslotte zendamateurs; pas als iets meer dan 20% afwijkt begint het iets te betekenen. Daaronder maakt het allemaal niets uit.

Voor mij is het belangrijkste dat filters zo goed mogenlijk staan. Dat de amplitude afwijkt van de werkelijkheid vind ik niet erg, als de doorlaat maar goed van vorm is en de centre-frequentie goed.

Ik heb met wobbulator veel gevonden maar niet hoe te meten. Daarna op adjusting IF filter emn wobbulator en toen vond ik een pdf over een bepaalde ontvanger. Daar zetten ze de wobbelaar op de antenne, de meetpen op de audiouitgang en gaan ze afregelen. (net als met een buisvoltmeter) Ik doe dat filter voor filter of trap voor trap.

Dat 101 scoopboekje is erg leerzaam, in een paar makkelijk te lezen blz snap ik nu helemaal hoe een scoop werkt. Dat wist ik ondertussen al voor 90% maar dit vult even wat gaatjes op. De proefjes mogen simpel zijn. Ze zijn wel leerzaam. Nijntje: is zeker iets voor jou.

In het boek van FAS staat ook het een en ander over wobbelen zag ik.

Ik heb ook geprobeerd de wobbelaar als spectrumanalyser te misbruiken maar daar trapt hij niet in. Zover ik de werking nu begrijp zou ik een ingang (breedband versterker/verzwakker) moeten maken waarbij ik de wobbelaar gebruik om een heel smal filter te sweepen en dat gefilterde signaal dan aanbied op de ingang. Een steil filter met varicap diodes ofzo.

Dit zijn de lampjes. Zou ik er niet gewoon van die autolampjes in kunnen zetten? Die heb ik hier liggen... Die zijn 70-80mA. Of zou de 26V lijn die extra stroom niet kunnen leveren?

http://www.uploadarchief.net/files/download/lampje_1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/lampje_2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/lampje_3.jpg

/e de tuning lampjes eruit gesoldeerd, die blijken inderdaad stuk te zijn. Nou is de vraag nog of ik daar die autolampjes in kan zetten...

Ik heb het schema wel, maar daar staan de lampjes niet op. Volgens mij is dat alleen het versterker gedeelte... Er mist een deel van het schema. Er staat ook 'Auf seite 2-7 einkleben' ik kan alleen nergens pagina 2-7 vinden...

Ik vind net dit:
'The bulb problem is common and the bulbs used are just a push-in wedge base 12V type - i found out purely by accident that here in the UK, the dashboard switch illumination bulbs used by Vauxhall cars are exactly the same, and a damn sight cheaper than going to an electronics supplies seller, so it might be worth paying your local GM garage a visit!'
Maar de mijne trekken dus iets meer stroom. Ik denk dat de 26V lijn het wel kan trekken, maar ik weet niet wat die MPX/INDIC lijnen en weerstanden ervan vinden.

/e Even gemeten: Het powerlampje: De variant waar er drie van zijn zoals op foto1 trekt ruim 30mA...

Het lampje waar er maar 1 van inzit (foto2) trekt ook 30mA. Staat er ook op 12-15 30... Die is dus niet stuk...
Ik vind bij conrad alleen maar de lampjes die ik heb: 12V 1W. Ook bij Okaphone vind ik geen 12V 30mA lampjes met een diameter van 5mm. Als ze ze hebben zullen ze wel 2 euro kosten. Eens bij handyman kijken, als jullie zeggen dat zo'n ander lampje niet kan.

Het is niet origineel maar wat dacht je van Ledjes (een gele of oranje voor de sfeer, een witte als er een gekleurd kapje zit. En anders een 500 ohm weerstand in serie zetten met de lampjes. Een 1 Watter zal wel goed zijn. De 12V 30mA zijn ongeveer 400 ohm. Dus 2 in serie is 800 ohm bij 26V. De 12V/1W zijn 80mA dus 150 ohm. Twee in serie is 300 ohm. 500 ohm erbij en je hebt weer 30 mA in het circuit. Branden ze gelijk ook minder fel.

Dat is waar, maar of dat minder fel branden nou een voordeel is... Ledjes had ik al bedacht, maar leek mij zo raar/onorigineel.. Ik ga het eens proberen...

Een 220Ohm in serie met zo'n lampje geeft als resultaat een stroom van 38mA. Opzich goed. Probleem is dat het amper licht geeft...

Net ledjes getest. Dat geeft wel goed licht. Probleem daarbij is dat ik niet weet hoe het zit met die 'tuning-lampjes' worden die gedimd? Zo ja dan kan ik geen ledjes gebruiken...

Ik zal de twee goede lampjes eens op de tuning plekken solderen... Kijken wat er gebeurt.

Waarom, ledjes kun je ook dimmen. Grotere weerstand is minder stroom is minder hard branden.

Ja, maar niet op dezelfde manier als gloeilampjes. Ik neem aan dat als ze gedimd worden, de spanning gewoon omlaag wordt gegooid. Dat werkt niet bij ledjes, maar we zullen er zo achter komen of ze überhaubt gedimd worden...

En wat gebeurd er met de stroom door een weerstand als de spanning lager wordt ? De lampjes zijn 12V, die worden echt niet tot 1V gedimd en als dat wel gebeurd is er nog niets aan de hand, gaan ze gewoon iets later aan. Bij mijn murphy gebeurd het dimmen gewoon via een dikke draadgewonden potmeter.

Ja maar leds dimmen toch niet lineair ten gevolge van een stroom vermindering??

Ze worden inderdaad gedimd. Heel vreemd: Als ik bij een station kom wordt het opeens helemaal stil en gaat de bovenste aan, als ik dan verder ga hoor ik het station tot beide even sterk zijn. De onderste brandt nooit vol... Onee toch wel. Als hij eronder niet goed staat...

Heb je de lokale opel-dealer al geprobeerd? Want die zou dus volgens die quote van je dergelijke lampjes hebben. (opel=vauxhaul)

Ja, weet ik maar, op het moment is het zondag dus heb ik nog niks geprobeerd. Ik ga woensdag wel eerst eens langs de handyman. Ik vraag me alleen af of het kwaad kan er 12V 1W lampjes in te zetten...

/e Dan vervang ik wel alle lampjes dus dat is 200mA extra...
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema_lampjes3.jpg

Ik snap dat schema ook niet. Van de 26V loopt er een stroom via de linker 56R door L3/L4 afhankelijk van het voltage dat op INDIC staat. Daardoor worden die lampjes dimbaar. Ook loopt er een stroom door de meervermogen 56R (waarom zit die erin?) door L5 en via 33R door L2. L5/L2 branden dus altijd. Dat moet ook wel omdat dat de schaalverlichting/powerlampje zijn... Door L5 loopt via L1 ook nog een stroom ofzo? Hoe zit dat met L1 waarom gaat dat via L5 en waar slaan al die weerstanden+die diode op?

Ik heb net het Stereo lampje vervangen voor een 1W exemplaar en dat werkt prima. Ik moet alleen even kijken of er geen weerstanden te heet worden...

Na de twee kapotte door een 1W lampje vervangen te hebben branden ze niet goed allemaal. Dat zal wel door die weerstanden komen. Nouja, dan moet ik opzoek naar goede lampjes...

Opzich kan het wel, maar 't ziet er niet uit als je hem over zet van FM naar MW of je van een station 'afstemt' (En dus L1 uitgaat) dat dan het powerlampje iets harden gaat branden en de schaalverlichting dimt...

Ik vermoed dat L1 en L5 zo zitten dat als er een plus aan beide kanten op zit ze uitgaan en anders aangaan. Beetje zoals het dynamolampje in een auto.

Ik heb een condensator vraagje. Bij die 12V voeding die ik gemaakt heb in de HSP heb ik een afvlak-elco gebruikt. Ik ga voor zeker, dus daar heb ik een dikke jongen van 65V op gezet. Nu liep de spanning onbelast aardig op. Dik boven de 12V in ieder geval. Dat vond ik niet zo'n lekker idee dus ik heb een lekweerstand over de elco gezet zodat zoals bedoeld de spanning ook netjes 12V bleef. Ik heb niet gewacht tot hoe hoog hij zou oplopen, ik denk niet tot 65V, maar ik snap niet hoe dit kan. Je kunt met een elco alleen toch geen spanning verhogen of gaat de elco met de diodes als een soort cascode werken.
Fred

Een cascode kun je met één elco niet maken.
Een onbelaste trafo heeft een hogere spanning dan een belaste. Afhankelijk van trafo kan dat ong. 20% meer zijn.
Bij een 230v/12V trafo kan dat dus ong. 14,5V zijn. bij een gelijkrichter wordt dat dan over de elco (onbelast) ong. 19V.
Bij slechtere (vaak kleine)trafo's kan dat effect groter zijn.

@Fred; de max spanning over je 12 volt wikkeling is altijd wortel 2 hoger dan je gemeten wisselspanning.
Dit komt omdat de elco geladen wordt tot de top spanning vd wisselspanning.
Als je met je scoop de wisselspanning meet die je 12 volt wikkeling afgeeft weet je ook direct de spanning die onbelast op je elco staat.

Btw, :+ |:( als je een kristal aan een schakeling hangt om te oscilleren, zou het natuurlijk handig zijn als -beide- kanten vh kristal ergens aan hangen.
Nu had ik een kristalloze oscillator.

Dat snap ik niet, Ik begrijp het sowieso niet. Stel dat er de officiële lampjes in zitten. Dan loopt er dus een stroom van 30mA door L5, een deel daarvan door L2 en een deel door L1. Dan is het toch ook zo dat als L1 uitgaat de volle 30mA van L5 door L2 gaat lopen?

Het is een redelijk grote trafo (5A). Zonder elco was hij ongeveer 12V, met elco liep dat op (ik ben bij iets van 19V gestopt). Met een weerstandje van (ik dacht 100K ofzo) over de elco bleef het 12V. Met de Collins er op (1A gloei) blijft het keurig 12V.

Ik heb een CD gehad met oa Dr blan, een jaargang Rb en alle UN ontwerpen. Erg leuk. Veel leuke schema's en veel handige hulpjes stonden er toen in dat blad.
Ze hebben het steeds over WW ontvangst. Wat was dat ?

@Pietdepiet. Ze doen een of andere omschakel truuk met die lampjes als je kiest tussen AM/FM en een audio ingang.
http://radio.gort.dk/images/1563.jpg

@Fred101 met WW ontvangst en weergave bedoelde RB in de jaren 50 e.v. "Werkelijkheids Weergave". Een uitvinding van RB als voorloper op HiFi.

@Fred, bekijk de wisselspanning maar eens met je scoop.
Waarschijnlijk komt de top wisselspanning overeen met je gemeten top gelijkspanning.

Wat is het hele idee dan dat moet gebeuren? Ik zet er wel originele in en ik zie wel...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (34%)]

Op 1 november 2008 23:54:29 schreef fred101:
Voor mij is het belangrijkste dat filters zo goed mogenlijk staan. Dat de amplitude afwijkt van de werkelijkheid vind ik niet erg, als de doorlaat maar goed van vorm is en de centre-frequentie goed.

Ik weet niet over wat voor bandfilters je het hebt, maar alles wat uitgaat boven een simpele LC-kring is bedoeld voor een bepaalde impedantie.
Als je een filter hebt dat (bijvoorbeeld) voor 600 ohm bedoeld is, en je gaat de doorlaat wobbelen met 50 ohm in en uit, dan krijg je bij een goed filter een afgrijselijk plaatje.
Je moet dus de uitgang van de wobbelaar eerst aanpassen aan die 600 ohm (kost je twee hele weerstanden), en na het filter weer van 600 naar 50 ohm gaan (wéér twee weerstanden).
Doe je dat niet, en stèl dat je een goed plaatje zou krijgen, dan heb je dus een filter gemaakt dat niet meer voor die 600 ohm is bedoeld.

Die twee keer impedantieaanpassen kost natuurlijk signaal, maar dat geeft niet; je weet tenslotte exact hoeveel.
Ter controle kun je het filter er even tussenuit laten: zoveel signaal als je dan binnenkrijgt, is je nul-dB lijn.

Ik ben gisteren vruchteloos bezig geweest met wobbelen.
De filters bestaan uit een parallelkring tussen de antenne en de RF amp, een parallelkring erna en voor de mixer. Ik had deze eerst afgeregeld met de set uit, met de ontvanger aan werd het ineens een heel ander plaatje. Toen de boel gewobbeld en afgeregeld met de ontvanger aan tot ik een hele mooie piek had per band. Daarna de antenne eraan en er klopte niets van. Op het gehoor gedaan tot ik hem zo goed mogelijk had maar dan klopte de hele schaalverdeling weer niet. Zette ik dan de meetzender gemoduleerd op bv 7MHz dan moest ik weer van alles verdraaien tot ik hem hoorde en ook op de scoop stonden de filters dan fout.
Lig ik in bed, weet ik het ineens. Ik heb het MF filter nog niet gedaan en hij stond bij de eerste luistertest 200KHz naast de frequentie :-(

FET: Ik zou dolgraag de boel juist aanpassen want ik heb gezien dat dat behoorlijk uitmaakt bij testjes. Maar ik heb geen idee wat die ingangsimpedantie is. De antenne komt op een soort banaanbus binnen en loopt via de spoel van de eerste parallelkring naar aarde. Die is bij resonantie hoogohmig, dat is het eerste grid ook. Maar hoe hoogohmig ?

Net even aan mijn DC gemeten met de scoop. Ik meet aan de uitgang, met de potmeters open rare kriebeltjes, zal wel ruis zijn... Aan de ingang meet ik niks. Als de potmeters dicht zijn meet ik aan de in en uitgang niks. Op de Voeding meet ik ook niks...

Verder ga ik straks ook eens aan die lampjes meten. Als iemand dat schema met die lampjes begrijpt (ik zie het nut van de weerstanden niet bv), zou het fijn zijn als die dat uit zou leggen.

Nico, die zich eerst gaat bezig houden met de humor van Latijse epigrammen...

@Fred, dit zijn dus wèl simpele LC-kringen. Daar komt de impedantie op zich nog niet zou nauw, zoals ik ook al zei. Dit zijn bovendien geen bandfilters.

Maar de antennecapaciteit moet je wel aan de kring hangen als je gaat afregelen, natuurlijk. En de parasitaire capaciteit van buizen kan in bedrijf ook afwijken (zo werkt de reactantiebuis-schakeling immers ook).

Als het inderdaad om eenvoudige, losse parallelkringen gaat, dan is een andere manier van afregelen misschien beter. Koppel de wobbelzenderuitgang heel los met de antenneingang terwijl de antenne eraan hangt.
Het signaal om in de wobbelingang te gaan bekijken haal je dan bij de mixer vandaan. Het mooiste zou zijn, gewoon de oscillator uit te zetten en te meten over een (tijdelijke) anodeweerstand; zo heb je de minste koppeling met de laatste RF kring.
En anders ook hier heel los koppelen aan die laatste kring.

OK dus ik ga mijn wobbelaar als het ware gewoon ontvangen via de antenne. Ik hoop wel dat dat signaal dan boven de rest uitkomt. Ik nam het signaal al af van de mixer anode en daar zat dus die oscillator ook de boel te verzieken.
Tot nu toe deed ik het op gehoor door een gemoduleerde meetzender op de antenne ingang aan te sluiten (maar dat was altijd mooi 50 ohm op 50 ohm) en dan met een buisvoltmeter op de audio-uitgang dat was wel makkelijker maar bij echte bandfilters wel moeilijk omdat je ze dan niet "vierkant" kreeg. Ik wil dat wobbelen echter leren, het is echt heel gaaf om zo'n doorlaat te zien ontstaan :-) In het murphy manual staat hoe een murphy met wobbelaar moet (toen had ik nog geen wobbelaar), ik ga daar eens in neuzen.

Ik denk dat het grootste probleem nu gewoon het MF filter/oscillator is. Ik regel de ingang af op een frequentie, zet daarna na de mixer de oscillator zero beat. Dat is natuurlijk ook fout want er moet 455KHz na de mixer staan. Ik moet dus 455KHz het MF in sturen met de oscillator af, dan het MF afregelen en de oscillator daaarna zo instellen dat ik het audiocomponent van het gemoduleerd signaal op de anteenne-ingang weer terug zie in de audiotrap. Ik experimenteer gewoon lekker door.

Edit: Ik heb het manual nu, daar staat de volgorde in. Eerst idd het MF. Dan de preselectie. Onder in de band de L stellen, boven in de C in het midden controleren. Dit met meetzender en Watt meter (mijn Avo CT138) Dat doe ik eerst, dan kan ik daarna met de wobbelaar checken, weet ik gelijk of ik het goed doe. De antenne moet voor het front-end via een dummyload (10 ohm in serie met 100pF) en voor het MF gewoon op het grid van de mixer. De oscillator uit gaat gewoon via de kristaloscillator optie. Dit is inderdaad een soortgelijke procedure als bij murphy. Alleen werken die van de antenne naar het audio en collins gaat van audio naar antenne.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]