Polarisatie Frans/Belgische stopcontacten

Volgens Wikipedia is de standaard voor het aansluiten van de Frans/Belgische stopcontacten: fase links bij vooraanzicht stopcontact en aardpen boven. Volgens een Belgische monteur die ik in een ander forum tegenkwam is er geen standaard en als die er al is houdt ie zich er niet aan. Ik heb op Franse campings wel eens gemeten en daar zat de fase rechts.

Wat mij opvalt is dat op de paar Belgisch/Franse stekkers en stopcontacten die ik hier heb liggen geen L N merktekens staan. Dit in tegenstelling tot alle andere gepolariseerde stekkers die ik in mijn verzameling heb.

Hoe zit het nu?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

wiki is nooit 100% correct, da's een eigenschap van een systeem als dat, behandel het dus ook als zodanig.

Die regelgeving is er in BE in iedergeval niet meer ... als hij er al ooit geweest is, hoe dat in frankrijk zit durf ik niet te zeggen.

Op 7 november 2008 01:58:40 schreef Sine:
wiki is nooit 100% correct, da's een eigenschap van een systeem als dat, behandel het dus ook als zodanig.

Daar ben ik mij van bewust en daarom vraag ik door.

Die regelgeving is er in BE in iedergeval niet meer ... als hij er al ooit geweest is, hoe dat in frankrijk zit durf ik niet te zeggen.

Toch vreemd. Het hele idee van een gepolariseerd contactssyteem, waar het er dus er maar op één manier in kan, is dat je de fase en nul eenduidig kunt aansluiten. Bij alle andere systemen, Engels, Australisch, Zwitsers, etc, gebeurt dat ook. Maar niet bij de Frans/Belgische. Dat is nou net een voordeel tov Schuko..

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

In B kom je nog regelmatig 127/230V netten tegen, waarbij er 2 fasen naar WCD's gaan. Lijkt me erg moeilijk te normaliseren...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Voor zover ik weet is België niet echt gereguleerd ivm de polarisatie van de stopcontacten.
Engeland daarentegen hanteert echter wel een erg strikt systeem ivm de polarisatie!

Volgens mij en france: Fase rechts, Nul links, Aarde boven. Of het ook verplicht is weet ik niet zeker. klik

Ik werk zelf op een Belgische camping en ik vroeg mij dit ook af. Dit omdat ik nogal wat elektra werkvericht op de camping dus heb ik het na gevraagd bij een lokale installateur. Deze gaf aan dat hier niet echt normen voor zijn. Hoogstens een advies.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik heb hier thuis (Nederland) alle Schuko stopcontacten bedraad met de fase rechts. En die ook nog voorien van een rode stip. Door Wikipedia raakte ik echter in twijfel. Dat suggereerde dat er een standaard zou zijn om het andersom te doen. Maar dat blijkt dus niet te kloppen. Dus laat ik alles mooi zitten. :-)

Ik heb het artikel in Wikipedia bijgewerkt.

Een ieder bedankt voor het commentaar.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In Nederland is dit niet genormaliseerd.
Ik heb ooit horen zeggen dat, als kinderen een spijker in een stopkontakt steken, ze meestal het linker gat kiezen.
Sinds dien(een jaar of 30 al) doe ik altijd de fase rechts.

Als je veel storingen doe, kom je er vanzelf achter dat het makkelijker zoeken is als overal de fase aan dezelfde kant zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

In Frankrijk kom je ook veel WCD's tegen zonder aarde, en daar doen ze maar dat is mijn ondervinding.
Zelf heb ik in ons huis in Frankrijk zo veel mogelijk de fase rechts zitten, zeker in de nieuw geplaatste WCD's.
Er bestaat voor zo ver ik weet geen verplichting hoe het moet.
Gr, Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.

Ik heb hier een stuk of twintig snoeren met aangespoten CEE7-7 stekkers liggen. Bij sommigen zit de bruine draad rechts, bij anderen links. Er is inderdaad geen peil op te trekken. Toch vreemd om een gepolariseerd systeem te hebben en dan geen standaard voor te schrijven voor de aansluiting van nul en fase. Sja, zuiderlingen..;-)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Anoniem

Op 7 november 2008 11:44:15 schreef Toeternietoe:
In Nederland is dit niet genormaliseerd.
Ik heb ooit horen zeggen dat, als kinderen een spijker in een stopkontakt steken, ze meestal het linker gat kiezen..

.Hoe noemen jullie Nederlanders zoiets alweer? Een broodje aap?

Sinds dien(een jaar of 30 al) doe ik altijd de fase rechts.

Als bovenstaand je criterium is om iets al of niet te doen....

Als je veel storingen doe, kom je er vanzelf achter dat het makkelijker zoeken is als overal de fase aan dezelfde kant zit.

Of juist niet. Als het niet verplicht is, en je gaat er verkeerdelijk van uit dat fase rechts zit, ben je nog verder van huis.

Vanuit de stekker naar het stopcontact gezien, de nul tegen de klok in vanaf de aarde. Net zoals bij 5 polige CEE stopcontacten.
Niemand doet het maar dit is de enige logische verklaring om de fase rechts en de nul links aan te sluiten.
En natuurlijk aarding vanboven, anders krijg je rare kronkels bij haakse stekkers.

De oudere Legrand DLP stopcontacten (die met de schroefdekseltjes) hadden wel een aanduiding van N en L, ook hier zat de nul links en de fase rechts.

Ik snap trouwens niet waarom me dit zou willen normaliseren. Voor het verbruikstoesteltoestel maakt het echt niet uit(ok, er zijn slecht ontworpen uitzonderingsgevallen)
In Engeland heeft iedere stekker een aardpin, ook al is die niet gebruikt, dus daar kan het nog een beetje zin hebben. Maar wie neemt nu de UK als voorbeeld? Ik wil die lelijke dozen al vast niet in huis!

Mama look, -a-booboo

Het maakt wel degelijk uit want veel gebruikstoestellen zijn voorzien van een enkelpolige schakelaar en soms een zekering. Als de polariteit onbepaald is, zouden er eigenlijk dubbelpolige schakelaars en dubbele zekeringen gebruikt moeten worden.

In mijn caravan heb ik ook een dubbelpolige zekering (automaat) gemonteerd omdat ik niet op de polariteit van de aansluiting kan vertrouwen.

En nee, dat lompe Engelse contactmateriaal wil ik ook niet. Maar ik voel wel wat voor IEC 60906-1

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 7 november 2008 14:14:46 schreef Roetzen:
Het maakt wel degelijk uit want veel gebruikstoestellen zijn voorzien van een enkelpolige schakelaar en soms een zekering. Als de polariteit onbepaald is, zouden er eigenlijk dubbelpolige schakelaars en dubbele zekeringen gebruikt moeten worden.

In mijn caravan heb ik ook een dubbelpolige zekering (automaat) gemonteerd omdat ik niet op de polariteit van de aansluiting kan vertrouwen.

hoezo?, enkel of dubbelpolig, uit is toch uit, zolang je er zelf maar uit blijft met je vingers...

waarom zou er een dubbelpolige zekering inmoeten? Zelf ben ik daar ook wel voorstander van, los van het F N probleem

Mama look, -a-booboo

Op 7 november 2008 15:02:34 schreef jongensenwetenschap:
[...]
waarom zou er een dubbelpolige zekering inmoeten? Zelf ben ik daar ook wel voorstander van, los van het F N probleem

Omdat als fase en nul verwisseld zijn, bij een directe gestelsluiting anders de zekering in het apparaat er niet uit gaat. En de bedoeling van een zekering in het apparaat is nu juist dat als er iets mis gaat, die er uit gaat en niet de zekering in de meterkast.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Frederick E. Terman

Honourable Member

De standaard is (of was altijd), dat je niet moet doen alsof nul volt altijd op aardpotentiaal ligt.
Behandel de nul- en fasedraad met dezelfde égards, en alles gaat goed.

Afschakelen mag gerust enkelfasig. De nuldraad mag toch al niet blank (ongeïsoleerd) gebruikt worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 november 2008 15:16:39 schreef Roetzen:
[...]
Omdat als fase en nul verwisseld zijn, bij een directe gestelsluiting anders de zekering in het apparaat er niet uit gaat. En de bedoeling van een zekering in het apparaat is nu juist dat als er iets mis gaat, die er uit gaat en niet de zekering in de meterkast.

Dit antwoord had ik nu niet verwacht:-)
(Waarom denk je dan dat je wel zekeringen in je kast hebt?)
Daarvoor heb je reeds: aarding, verliesstroomschakelaar, zekeringen en een "teko". Is dat nog niet genoeg?????
Een sluiting naar massa kan ook voor de zekering in het toestel, zo kunnen we blijven doorgaan.
Volgens mij maak je het ingewikkelder en uiteindelijk gevaarlijker door een stekkernorm op te leggen , zeker als hij dan toch verkeerd is aangesloten en je ervanuitgaat dat het goed is.

Mama look, -a-booboo

Ik leg helemaal geen norm op. Ik vroeg of die bestaat en nu blijkt dat er geen norm is, pas ik me daar aan aan. Die dubbelpolige zekering in mijn caravan is nu juist omdat ik er niet van uit ga dat de polariteit altijd hetzelfde is. En ik ga er ook niet voetstoots van uit dat de campingbaas of de jachthavenmeester de stopcontacten voor de blauwe stekker altijd goed aansluit.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
DE OLDE

Overleden

Als je natuurlijk de CEEform (blauw) hebt op een camping en het blijkt verkeerd te zitten kun je natuurlijk de eigenaar er op aanspreken, hij heeft dan kennelijk Beun als elektroman gehad.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Volgens een vriend van mij die een boot heeft, komt het in jachthavens toch wel eens voor. Natuurlijk kan je de beheerder er op aanspreken en als ik het ooit een keer zelf tegen kom zal ik dat ook zeker doen. Maar zoals ze aan de overkant van het water zeggen: "Better safe than sorry".

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 7 november 2008 16:57:23 schreef Roetzen:
Ik leg helemaal geen norm op. Ik vroeg of die bestaat en nu blijkt dat er geen norm is, pas ik me daar aan aan. Die dubbelpolige zekering in mijn caravan is nu juist omdat ik er niet van uit ga dat de polariteit altijd hetzelfde is. En ik ga er ook niet voetstoots van uit dat de campingbaas of de jachthavenmeester de stopcontacten voor de blauwe stekker altijd goed aansluit.

Ok, maar toch nog een vraag/opmerking: een zekering voor een stopkontakt(engroep) is toch altijd dubbelpolig, of is dat niet in een caravan? zou vreemd zijn.

Mama look, -a-booboo

Bij caravans kan je van alles aantreffen. De mijne is een oud beestje, er zat helemaal geen zekering in. Die heb ik er evenals een ALS zelf in gezet. Strikt genomen kan het ook wel zonder, in de aansluitkast op de camping zitten immers ook zekeringen. Althans in Nederland...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
free_electron

Silicon Member

Je moet de draden 50x per seconde wisselen ...
das een eigenschap van WISSELSPANNING ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM