@Jorrit: fotootjes geschoten met een FLIR? Leuke IRcamera's, op het bedrijf hebben we er onlangs ook zo een bijgekregen om mee te spelen. Ze kosten wel een pak euros maar het is een zeer handige speurneus.
We gebruiken ze zelfs voor printreparatie, onlangs werd nog een voedingsspanning sterk naar beneden getrokken, achteraf bekeken met de FLIR waren er maar twee dingen die opwarmden: de voedingsregelaar en een tantaal die in no time op 110°C draaide. Das heel snel opgespoord op een grote print met veel onderdelen.

- - big bang - -

edit: Hier wat info erover

[Bericht gewijzigd door big bang op (14%)]

----------------------------------------------------
Secondary Coil Inputs:
10 = Radius 1
10 = Radius 2
70 = Height 1
170 = Height 2
1200 = Turns
26 = Wire Awg (0.4 mm)
Primary Coil Inputs:
13 = Radius 1
38 = Radius 2
70 = Height 1
70 = Height 2
12 = Turns
1.2 = Wire Diameter
0.0191 = Primary Cap (uF)
Top Load Inputs:
Toroid #1: minor=13.5, major=66, height=176, topload
Secondary Outputs:
126.29 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
100 cm = Length of Winding
12 cm = Turns Per Unit
0.42845 mm = Space Between Turns (edge to edge)
753.98 m = Length of Wire
5:1 = H/D Aspect Ratio
100.1387 Ohms = DC Resistance
40105 Ohms = Reactance at Resonance
0.863 kg = Weight of Wire
50.542 mH = Les-Effective Series Inductance
54.267 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
53.033 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
31.423 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
29.266 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
54.899 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.2834 mm = Skin Depth
22.562 pF = Topload Effective Capacitance
132.7446 Ohms = Effective AC Resistance
302 = Q
Primary Outputs:
131.02 kHz = Primary Resonant Frequency
3.61 % low = Percent Detuned
0 deg° = Angle of Primary
1922.65 cm = Length of Wire
2.93 mOhms = DC Resistance
0.883 cm = Average spacing between turns (edge to edge)
2.38 cm = Proximity between coils
3.86 cm = Recommended minimum proximity between coils
75.899 µH = Ldc-Low Frequency Inductance
0.02056 µF = Cap size needed with Primary L (reference)
1.356 µH = Lead Length Inductance
274.226 µH = Lm-Mutual Inductance
0.137 k = Coupling Coefficient
0.141 k = Recommended Coupling Coefficient
7.3 = Number of half cycles for energy transfer at K
27.53 µs = Time for total energy transfer (ideal quench time)
Transformer Inputs:
110 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
15000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
60 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
110 [volts] = Transformer Applied Voltage
Transformer Outputs:
900 [volt*amps] = Rated Transformer VA
250000 [ohms] = Transformer Impedence
15000 [rms volts] = Effective Output Voltage
8.18 [rms amps] = Effective Transformer Primary Current
0.06 [rms amps] = Effective Transformer Secondary Current
900 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0127 [uF] = Resonant Cap Size
0.0191 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0332 [uF] = SRSG LTR Cap Size
237 [uF] = Power Factor Cap Size
21213 [peak volts] = Voltage Across Cap
53033 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
4.3 [joules] = Primary Cap Energy
336.5 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
123.1 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)
13.6 [peak amps] = Sec Base Current
Static Spark Gap Inputs:
2 = Number of Electrodes
0.4 [cm] = Electrode Diameter
0.4 [cm] = Total Gap Spacing
Static Spark Gap Outputs:
0.4 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
21213 [peak volts] = Charging Voltage
8303 [peak volts] = Arc Voltage
36966 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
20758 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
39.1 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
4.984 [ms] = Time To Arc Voltage
201 [BPS] = Breaks Per Second
0.66 [joules] = Effective Cap Energy
212124 [peak volts] = Terminal Voltage
132 [power] = Energy Across Gap
100.8 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)

De scundaire is te lang of te dun. Zorg voor een h/d aspect rstio tussen de 1:4 en 1:5, ik ga zelf altijd voor 1:5 bij sparkgappers.
17% marge tussen prim en sec is ook wel ruim. Doe maar iets minder primaire wikkelingen of een grotere cap.

13 nf is de resonante cap voor je voeding. Is dat een neon trafo?
Die waarde wil je juist niet omdat dat makkelijk het einde van de trafo kan betekenen. 19 nf is een veel veiligere waarde die perfect werkt bij een statische gap.

Lekker druk weer hier. Goed bezig iedereen !

Ja, het is een NST. Weer bedankt voor de hulp ;P
Nog een vraagje trouwens, kun je beter voor een hoge bps gaan, of een hoge 'Percent Cp Charged When Gap Fires'?

[Bericht gewijzigd door Zuluuun op (54%)]

Ik ga morgen maar eens wat aluminium snijden en buigen voor mijn verbindingen op de H-brug. Heb hier nog wat 1.5mm dikke plaat liggen. Als alles goed werkt maak ik alles uit koper ivm betere geleiding en minder skin effect. Helaas is koper atm wat duur :(

ik ben ook weer is aan het klooien geslagen...

in mijn geval met wat motjes en wat mocjes
(zit 2 mots in resonantie te draaien)

zit alleen met een probleem ik heb nu een 3e mot primair kortgesloten in serie staan met de 2 andere mots (als balast)
en deze begint na 10 seconden al te roken xD

ik zit nu dus te bedenken hoe ik de hele zooi een balast kan geven die niet teveel van het vermogen opzuipt maar ook niet meteen affikt

iemand een idee??

Een elektrische kachel met meerdere standen?
Een dikke variac met een elektrische kachel eraan?

hmm had nu een lamp van 1.5 kW getest
dan zakt de vonk meteen gigantisch in :S

lijkt wel alsof de mot die ik in de secundaire had nog is bijdroeg aan de vonklengte :S

(heb er een halve meter uit kunnen trekken zonder dat de stop er uit ging)

Onze teslacoil is een paar weken geleden ook eindelijk afgekomen. Er waren wel een paar tegenslagen, zoals het doorslaan van ons filter (weet nu ook dat het niet verstandig is om testboards te gebruiken in TC omgevingen).
Maar we zijn wel heel tevreden over het uiteindelijke resultaat. Hier nog een paar foto's van de coil.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=YYELTCQE&album=8…

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=UQDJKSPL&album=8…

en wat foto's wat de coil in werking.
http://s468.photobucket.com/albums/rr50/lethanic/tesla%20coil/

Wij hebben ons ontwerp aangepast naar aanleiding van wat tips (bedankt fry ;P) en nieuw materiaal dat we hebben gevonden. Om het forum niet al te snel te vullen heb ik dit ontwerp hierboven in plaats van het oude gepost, met weer de vraag of jullie denken dat het zo iets werkends gaat worden.

Op 13 november 2008 21:02:44 schreef Zuluuun:
Ja, het is een NST. Weer bedankt voor de hulp ;P
Nog een vraagje trouwens, kun je beter voor een hoge bps gaan, of een hoge 'Percent Cp Charged When Gap Fires'?

Hoge Cp Charged When Gap Fires meer bang energy --> langere vonken, heeft Steve Conner eens bewezen met een OLTC

@Zuluuun.

Ik heb even snel naar je ontwerp gekeken en het ziet er allemaal goed uit. Een paar kleine opmerkingen:
Ik vind de coil vrij groot voor het vermogen wat je erin stopt. Dit kan verder geen kwaad maar het is minder spectaculair vind ik zelf altijd.

Je primaire c of primaire spoel mogen iets groter. Je zit nu hoger kwa resonatie frequentie terwijl je juist lager wilt zitten. De secondaire resonantie frequentie zakt namelijk als je vonken gaat trekken. Door de primaire lager af te stellen compenseer je dit effect en krijg je langere vonken.

Voor de rest ziet het er zo snel goed uit.

@letalshot.
Mooi werk voor je eerst coil. Heb ik jullie nu mijn oude nst verkocht voor deze coil ? Ik kan het zo even niet meer herinneren. Mocht het mijn nst zijn dan zou ik proberen de coil nog wat verder te tunen. Er moet nog wel meer uit te halen zijn.
Wat voor een sparkgap hebben jullie zo ?

@Dalus.
Heb je ultiboard / multisim ? dan kan ik je de schema's / layout sturen.

@Electrogek.
Heb je al een een inductieve balast geprobeerd. Ik heb hier zelf vrij goede resultaten mee gehaald met mijn oude mot-stack.

Afgelopen weekend heb ik de drsstc flink getest. We hadden een klein probleempje met de interupter. Er ging telkens een TS555 stuk. Maar na deze vervangen te hebben door een NE555 bleef de interupter goed werken. We hebben de coil uiteindelijk tot 1.2 meter gepushed met 2 kW aan vermogen.

De secondaire hebben we uiteindelijk helemaal ingetaped om wegbrandende windingen te voorkomen. De coil draaide stabiel en werkte goed. De brug warmt niet meer dan 3 graden op ook naar lange runs. Aan het eind vonden we nog wel een probleem. De mmc warmde toch teveel op en gaf zijn taak uiteindelijk met een knal op. Deze word waarschijnlijk vervangen door een mmc met cde condensatoren wie toch een stuk meer kunnen hebben.

Ik heb niet echt veel tijd gehad om foto's te maken omdat ik ondertussen ook nog druk was met de open dag.

In deze foto vonk hij zo'n 90 cm naar de paal toe. De foto is niet echt goed gelukt omdat de camera niet goed ingesteld stond helaas. Als de nieuwe mmc klaar is zou ik wel proberen betere foto's te maken. De coil heeft toen we het vermogen opvoerden de onderkant van de bankschroef geraakt waar de buis in zit. Dat was iets meer dan 1.2 meter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/drrstc1.jpg

En dan hier een foto van de mmc wie uiteindelijk besloot dat de stroom te hoog was.

http://www.uploadarchief.net/files/download/mmc.jpg

Nog steeds goed bezig jorrit !

Ik moet mijn VTTC-tje ook maar weer eens in elkaar freuebelen, dat ding staat al sinds die beruchte meeting in utrecht stil.

@Jorrit nette coil zeg, heb je die toriode zelf gemaakt? hij ziet er namelijk super uit. Waarom moesten jullie de coil intapen, vanwege racingsparks of te hoge stromen?
Ik heb mijn nst gewoon vanaf marktplaats het is een 8KV 50ma nst, volgens mij is hij al vrij aardig in tune, alleen dit hadden we overdag getest en dan zie je de streamers niet zo heel goed. Als sparkgap hebben we gewoon 2 M10 bouten tegenover elkaar.

@Jorrit
Ziet er goed uit, alleen je MMC is vrij klein, ik gebruik voor mijn coil 7 strengen van 4 CDE 0.15uF 2KV caps in serie. Maar je zou je eigen MMC ook kunnen uitbreiden met een paar wima fkp1 caps meer 6s8p zou goed moeten werken. Reaching op 4hv gebruikt ook deze condensatoren in zijn coils.

Coil intapen is niet echt de oplossing 50 laklagen wel, Chris aka Dr. Spark (degenen op 4hv met alle mooie plexiglazen coils) neemt zich drie maanden de tijd om elke avond te schuren en te lakken totdat de coil helemaal glad is. Hier is een linkje naar het topic: http://4hv.org/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?57464

Ik heb ultiboard / multisim maar nog niet geïnstalleerd. Aan een schema heb ik ook wel genoeg, dan ontwerp ik wel een eigen printje.

@lethalshot.
Dankje. De toroid is inderdaad zelf gemaakt. Deze is gewoon gemaakt van alluminium lucht afvoer buis. Dit kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen. Om hem dan mooi te krijgen moet je wel een langer stuk halen dan nodig voor de cirkel. Zo rek je het niet te veel uit.

De coil is ingetaped omdat we hem redelijk aan het pushen waren. Drie keer de lengte van de secondaire zet toch wel wat stress op de windingen. Hierdoor kwam er af en toe een vonk van de secondaire waarna meteen een goede 5 windingen doorbranden. Er zat een niet al te dikke lak laag op. De volgende coil wie we maken gaat in de 2 componenten hars. Deze krijgt dus een superstevige laklaag :)

Wat gebruik je trouwens voor quenching op je sparkgap ?

@Dalus.
De mmc is inderdaad vrij klein maar bij de eerste tests ging het goed. We hebben vaak de temperatuur gemeten en ze warmden niet echt op. Alleen aan het eind stond de coil lange tijden aan zonder lange pauze ertussen. Hierdoor kon de mmc zo snel zijn hitte niet kwijt (daarom is ook de middenste c geknalt). De coil is namelijk ook kompleet passief gekoeld.

En ik ken het topic van Dr. Spark wel. Ik ben zelf ook actief op 4hv dus. Alleen had ik er de tijd niet voor om mijn coil zo uitgebreid te lakken. Hij moest namelijk klaar zijn voor de opendag op schoo. En Steve Conner heeft zijn kleine drsstc ook kompleet ingetaped vanwege hetzelfde probleem. Het was dus even een snelle oplossing maar werkt zeer goed. De secondaire heeft hierna geen schade meer opgelopen terwijl we hem toch wel flink gepushed hebben.

Maar voor de mmc gaan we binnenkort weer nieuwe CDE caps bestellen aangezien ik mijn oude CDE caps samen met mijn drsstc verkocht heb aan GJ_

Ook word de coil kompleet opnieuw gebouwd samen met een even groot broertje. Deze coil was meer een test coil om te kijken of alle elektronica betrouwbaar functioneerde.

---noob coming in-----
ik zit hiet niet zo lang,
dus kan iemand misschien mij een (simpele basis)
teslacoil schakeling opsturen?
leifst niet te gevaarlijk wegens electro-allergische moeder..... ( en ik ben pas 14)

E-mail: Spammerdiespam

[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]

tip 1: haal je mailadres weg wegens spam, het staat al veilig in je profiel.
tip 2: begin er maar niet aan. Het is overduidelijk dat je nog niet genoeg verstand van hoogspanning hebt, als je geen teslacoil schema kent.
't is niet het schema wat zo lastig is, maar de berekeningen en dingen die eromheen komen.
Tip 3: als je iets ongevaarlijks zoekt is een teslacoil niks voor je, tenzij je hem voedt uit een CCFL invertertje ofzo (en daar heb je dus kwa vonken niks aan... misschien dat je een paar millimeters haalt)
Dus: ga zelf op zoek naar bouwplannen en veiligheidsgebeuren en kijk dan eens of je nogsteeds wat wil bouwen...

@Jorrit, ik gebruik een verfafblazer voor het quenching van mn sparkgap, maar heb het idee dat het niet heel veel verschil maakt met of zonder. Er is helaas geen ander blaas of zuig apparaat met merkbare betere luchtstroom voorhanden.
Ben je van plan om een stereo DRSTTC's te maken aangezien je plannen voor een 2de net zo groot broertje?

@Techn0oB12
Weet je heel zeker dat je aan tesla coil's wilt beginnen want TC's zijn gevaarlijk. Misschien is er iemand bij jou in de buurt die je kan helpen als je het echt graag wilt, maar je niet over de kennis die je nodig hebt beschikt.

@Techn0oB12

Als je een elecro-allergische moeder hebt, dan zit een teslacoil bouwen er niet in.
Een teslacoil is het engste aparaat wat je kan maken voor je moeder.
probeer anders een "Van de Graaff generator" te maken
dat is niet zo erig moeilijk en je kan er best mooie vonken mee maken.
en dan kan je ondertussen wat meer kennis op doen over hoogspanning.

thanks. ga ik proberen.
misschienn, als jullie al op topic #30 zitten, kom ik wel weer terug^^
is het trouwens echt nodig dat bij de Van der Graaff de positieve kant, de bovenkant, een bol is?

Die bol werkt als een condensator
als het b.v. vierkant is zal de vonken sneller uitbreken uit de hoeken
met een ronde vorm zal de vonken meer moeiten hebben met uitbreken
met als resultaat een hogeren spanning.

Ik heb op de website van EMM wel een beetje gezien hoe zij een toroid maken, namelijk door een ronde plaat hout met aan de rand loodrechte ronde plaatjes hout. Maar welk materiaal gebruik je dan om eromheen te doen, en hoe krijg je het zo mooi glad?
Of is het misschien makkelijker of beter om er een te maken zoals in de EMM++?

Jorrit,

Kun je mij het ontwerp van je gate drives mailen? Dan kan ik verder aan mijn coil. Anders kies ik andere gate drivers om te bouwen.

@Dalus.
Sorry het was er even bij ingeschoten ik zou de bestanden je zo door sturen.

Ik ga donderdag 2 nieuwe secondaire spoelen wikkelen voor de nieuwe drsstc's. Ook zijn er 50 cde caps besteld voor deze coils. Binnenkort dus weer nieuwe foto's.