Bij het aansluiten van een nieuwe keramische kookplaat een perilex stekker gebruikt voor 1 x 220 (dus 1 x bruin en 1x blauw + aarde). Niet goed opgelet en in plaats van fase en 0, 2x fase aangesloten. De kookplaat ging heel even aan, maar toen begaf het ding het..De kookplaat is nieuw. Weet iemand wat er stuk kan zijn en of het vervangen kan worden of dat ik op zoek moet naar een nieuwe kookplaat
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
1. was er geen kabel al geinstalleerd?
2. staat er in de handleiding specifiek dat je het als eindgebruiker zelf een andere kabel aan mag zetten? zo ja terug gaan voor garantie.
3. wat is het merk en type?
4. heb je de binnenkant al doogemeten?(niet doen wanneer er sprake is van garantie).
Er zat wel een kabel aan maar geen stekker en we hebben alleen een perilex stopcontact in de buurt van de kookplaat. We hebben de kookplaat wel open gehad, op zoek naar een zekering of iets dergelijks maar weten niet wat we moeten meten.
timmie
als je de rest ook wilt beantwoorden dan weten we ook meer.
we kunnen gissen maar dat helpt niet.
onderdelen kopen is meestal wel mogelijk maar zonder type en merk valt er weinig te doen.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
tiptoetsbediening? Op die elektroniques zit vaak een weerstandje van een paar ohm en een overspanningsbeveiliging (ziet er wat uit als een blauwe condensator). Meestal zijn beiden kapot als je 380 op de elektronique zet. Eventueel is het nettransfootje mee kapot.
Gewoon eens het glas demonteren en kijken wat je op de elektronique ziet zitten. Vaak zijn die voedingkjes erg eenvoudig van opzet...
Toch eerst eens nazien of je niet gewoon te maken hebt met gesprongen zekeringen in de kast; ik weet dat Fagor een paar jaar terug platen heeft gemaakt die bestand waren tegen overspanning (gaven een foutmelding bij 380 maar gingen niet kapot), 'k zou het jammer vinden als ze van dat prachtige concept afgestapt waren, 't is wel een heel groot voordeel voor de DHZ-markt...
Op 7 december 2008 19:40:12 schreef timmie:
2. staat er in de handleiding specifiek dat je het als eindgebruiker zelf een andere kabel aan mag zetten? zo ja terug gaan voor garantie.
4. heb je de binnenkant al doogemeten?(niet doen wanneer er sprake is van garantie).
Dit vind ik maar onnozel; in het boekje van mijn auto staat ook niet specifiek dat het voertuig niet geschikt is om mee tegen bomen te rijden, maar als ik het wel doe heb ik geen aanspraak op garantie 
Bovendien staat er in de handleidingen van die apparaten meestal dat installatie door een vakman moet gebeuren. Men zou kunnen argumenteren dat iemand die verkeerde aansluitingen maakt geen vakman is 
Als je 380 op een kookplaat zet is er geen sprake van garantie. En die technische diensten zijn meestal niet zó dwaas, ze kunnen heus wel een fabricatiefout onderscheiden van een overspanning.
Helaas zijn de zekeringen niet gesprongen. Op de eerste foto is de aansluiting te zien van de electriciteitsdraad op het apparaat. 
Er zit voor zover zichtbaar geen trafo oid tussen. op foto 2 het gedeelte waar de electriciteit op de printplaat aansluit.
Alles zit vastgesoldeerd en lijkt niet vervangbaar. We hebben een "gewone" stekker eraan gezet en in een gewoon stopcontact gedaan, maar ook dan geeft ie geen sjoege meer.
Het is een beetje lastig om een closeup te maken omdat ik niet weet wat wat is.
En inderdaad Stefaan, dit valt niet onder garantie
bij die bruine draad zit zo 'n grijze 100 Ohm-weerstand. Meet die eens door...
Ha, en als je 't monofase gaat aansluiten, dan heb je hopelijk toch de juiste doorverbindingen gemaakt? ttz de onderste 2 klemmen op de foto moeten aan elkaar verbonden worden, en de bovenste 3 ook.
Zo te zien aan het aansluit blok is deze kookplaat geschikt om aan te sluiten op een perilex, ik 3 Fazen en 2x 0 ?
maak eens een foto van het aansluitschema, meestal achterop of in de buurd van de aansluiting.
meestal worden 2 opties gegeven, 3 F of, 2x 1 fase.
En wat is het aansluitvermogen van deze plaat. Ook van belang voor hoe het aangesloten dient te worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ik het goed begrijp, heb je dus effectief 400V op iets aangesloten wat 230V hoorde te hebben. Veel componenten kunnen dat soort grappen niet verdragen.
Sommige componenten gaan dan kapot zodanig dat ze niet meer geleiden. Dan komt de rest van de schakeling ineens zonder stroom te staan, hetgeen meestal geen kwaad kan.
Sommige componenten gaan kapot zodanig dat ze altijd geleiden (ipv selectief). Dan komt de rest van de schakeling ineens onder een veel hogere spanning te staan dan bedoeld. Vaak gaan dan in 1 keer een hoop dingen kapot. Sommige gaan zichtbaar kapot, andere stilletjes van binnen.
Dit is lastig op te lossen omdat vrijwel alle componenten 1 voor 1 getest en nagemeten moeten worden, en zo nodig vervangen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 8 december 2008 08:34:04 schreef Stefaan Van Slycken:
Als je 380 op een kookplaat zet is er geen sprake van garantie. En die technische diensten zijn meestal niet zó dwaas, ze kunnen heus wel een fabricatiefout onderscheiden van een overspanning.
In de garantie periode moeten ze bewijzen dat het een gebruikersfout is. Lastig, en het geeft discussie. (Casema had op een gegeven moment een beter kabelmodem beschikbaar, maar trouwe oude gebruikers werden niet opgewaardeerd. Toen ontstond er een periode waarbij op mysterieuze wijze er een hoop van die oude dingen kapot gingen....)
Ik ga er eigenlijk vanuit dat als er een stroomdraad met 1 x bruin 1 x blauw en 1 x aarde aan het apparaat hangt (af fabriek) dat dit dan een normale 220 aansluiting is, vandaar de halve perilex aansluiting, aan het aansluitblok hebben we niets veranderd. we hebben even gekeken maar alles zit vastgesoldeerd. We hadden gehoopt op een "losse" zekering of iets dergelijks, maar mochten we het euvel achterhalen dan moeten we aan de slag met soldeer, weerstandjes, en al die dingen meer heb ik het idee.
timmie
Op 8 december 2008 08:34:04 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]Dit vind ik maar onnozel; in het boekje van mijn auto staat ook niet specifiek dat het voertuig niet geschikt is om mee tegen bomen te rijden, maar als ik het wel doe heb ik geen aanspraak op garantie
Bovendien staat er in de handleidingen van die apparaten meestal dat installatie door een vakman moet gebeuren. Men zou kunnen argumenteren dat iemand die verkeerde aansluitingen maakt geen vakman is
ik heb toch echt kookplaten gehad waar duidelijk in stond dat de eindgebruiker de kookplaat van monofase naar 3 fase mocht ombouwen inclusief hoe dat te doen.
wat jij met je auto doet moet je zelf weten, er is nog zoiets als redelijker wijs.
over reparatiediensten van sommige bedrijven doe ik geen uitspraken.
Op 8 december 2008 14:08:42 schreef rew:
[...]In de garantie periode moeten ze bewijzen dat het een gebruikersfout is.
Een kookplaat op 380 steken is geen fabrieksfout, never has, never will be.
Marialouisa, het is me nog niet helemaal duidelijk, zijn de aansluitingen nu al dan niet verbonden zoals gezegd? Dus, in overeenstemming met de foto:
1 |
2 | L
3 |
4 |
5 | N
Anders werkt het uiteraard niet.
we hebben niets veranderd aan de binnenkant van de kookplaat enkel de stekker aan de al aanwezige stroomdraad gelegd, die van 1x bruin 1x blauw en aarde is voorzien. Ondertussen weten we nu hoe de stroom uit het perilex stopcontact komt en gaan we een nieuwe poging wagen met een nieuwe kookplaat.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dus je hebt twee maal 230 volt aangeboden ?
Ik bedoel 1 fase aangesloten op de bruine draad en 1 fase op de blauwe draad ?
Sorry voor deze vraag maar het is me nog niet helemaal duidelijk, dit omdat je het over een 3 draderig
snoer hebt
Op 9 december 2008 09:25:56 schreef Marialouisa:
Ondertussen weten we nu hoe de stroom uit het perilex stopcontact komt en gaan we een nieuwe poging wagen met een nieuwe kookplaat.
Nog niet overtuigd, dat je dit beter aan een vakman kan overlaten? Dit is waarschijnlijk ook installatie voorschrift.
Als je toch, met alle 'geweld', zelf aan de slag wilt, vermeld hier dan het aansluit vermogen, het aansluit schema, het type afzekering van de kookgroep in de meterkast en of je in BE of NL zit. Alleen dan kun je hier bruikbare tips verwachten.
Op 9 december 2008 09:25:56 schreef Marialouisa:
we hebben niets veranderd aan de binnenkant van de kookplaat enkel de stekker aan de al aanwezige stroomdraad gelegd, die van 1x bruin 1x blauw en aarde is voorzien. Ondertussen weten we nu hoe de stroom uit het perilex stopcontact komt en gaan we een nieuwe poging wagen met een nieuwe kookplaat.
Misschien is er niet eens iets mis met je kookplaat!
Kijk nu eens na of die brugjes er in zitten zoals ik in mijn vorige post zei.
Of vraag het aan een vakman.
@ Stefaan. In Nederland is die manier van aansluiten, bij een totaal aansluitvermogen van meer dan 3600 watt, niet toegestaan.
Vandaar ook mijn vraag naar het aansluitvermogen en land van toepassing. Zonder antwoorden op deze vragen bijft het gissen.
Wellicht zitten die brugjes daarom niet op de aansluitklem, maar zonder die brugjes is de kans groot dat de plaat gewoon helemaal niks doet.
Aangezien die platen boven de 3600W aansluitvermogen zitten zal er dus een driefasige aansluiting moeten gebeuren; in dat geval moet je nog altijd een brugje steken tussen de twee onderste klemmen.
In de meterkast zit 2x 220. Het apparaat is geleverd met voedingskabel voorzien van 1x bruin, 1x blauw en 1xgroengeel. Totaal vermogen 6,3 kw en hieronder het schema. In het boekje staat dat indien de spanning op plaats van van installatie niet 220...240 V is, de kabel verwijderd moet worden en een verbinding volgens onderstaand schema moet worden gemaakt. Naar onze mening kan deze kookplaat nooit op 1 groep, of is dit niet waar?
Op 10 december 2008 10:14:32 schreef Marialouisa:
Naar onze mening kan deze kookplaat nooit op 1 groep, of is dit niet waar?
Het vermogen is hoger dan 3600W, dus dan mag het niet op 1 groep als de info van sxnder juist is.
Als je 't wil aansluiten op 2 groepen moet je een andere kabel hebben; standaard is dat dan een kabel met blauw (N), bruin (L1), zwart (L2) en grijs of zwart (mag je ongebruikt laten).
Ik hoop dat jullie een goed frietkot in de buurt hebben 
[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op (18%)]