Op 2 januari 2009 20:31:14 schreef Henry S.:
retro
Leuk ding Henry!
We gaan even verder in retrostijl: anderhalve eeuw geleden heb ik een nixiebuis van een klasgenoot gekregen: een Burroughs B5750 (de nixiebuis, niet de klasgenoot):

Ooit was de bedoeling daar een nixieteller van te maken, oftwel gewoon 0 tm 9 weergeven op het buisje. Vrij saai. Maar de behuizing voor dat oorspronkelijke projectje is leuk: er staat "do not eat" en "450V / 4.7uF capacitor inside: discharge before tough" op, en wel in oude, rafelige wrijfletters, geheel in stijl.
Die nixieteller is het niet geworden (iets met veel verkeerd-om gesoldeerde en zodoende geroosterde transistors), dus die nixie heb ik nog steeds:

En met de eerder geshowde nixievoeding en wat andere elektronica is daar nu een mooie Single Digit Nixie Klok van gemaakt:

Het is een leuk ding, zelfs de laatste bug is er inmiddels uit (je kon de tijd op 29 uur instellen door ' m eerst op 19 uur in te stellen en dan bij een 2e keer instellen alleen de tienuren te verranderen in 2). Er was wel controle op, maar pas bij het instellen van de tienuren. Dat is dus te laat
Wel grappig om te zien een klok die van 28:59 naar 29:00 verspringt, maar ik heb 'm toch maar gefixed.
De tijd is in te stellen met een RC-5 afstandsbediening

De B5750 is een erg mooi nixiebuisje, hier de 4:

De 5 is geen omgekeerde 2 en het anodegaas is mooi dun. Weer eens wat anders dan de Russische IN-14, al vind ik die omgekeerde 2 ook wel wat hebben.
En oja: de printplaat:

De onderkant heb ik geen foto van gemaakt, maar is vrij netjes. De print zit nu vastgelijmd dus ik kan ook geen foto meer maken. Ik durf te wedden dat er iemand " smoesjes" gaat roepen, maar echt: hij is netjes. De zwarte tape zit er om te voorkomen dat de FET van de nixievoeding de led's raakt, met wat buigwerk was het eigenlijk niet meer nodig, maar ik heb het voor de zekerheid maar laten zitten.
De 12V voeding word 170V van gemaakt voor de nixie met de NE555 nixievoeding. De tijd word bijgehouden door een DS1307 RTC van Maxim/dallas, die een 1F backup-condensator heeft als backup-batterij. Deze condensator heeft een zodanig hoge ESR dat gewoon aan de 5V knopen via een stel diodes om de spanning omlaag te krijgen genoeg is om ' m te laden: de diodes voorkomen ook dat de condensator weer ontladen word door iets anders dan de RTC. De nixie word aangestuurd door een europese nixiedriver, dus er is helaas geen mogelijkheid voor blanking: om de buis uit te doen moet de spanning eraf. De tijd word dan ook onthouden en loopt door dankzij de DS1307. De 1F condensator is genoeg om het een dagje/weekje zonder spanning uit te houden (wel langer ook denk ik, niet getest, zou het kunnen berekenen: C en U naar Q, Q omrekenen naar nAh, en met het stroomverbruik van de DS1307 de tijd in uren eruit -> omrekenen naar dagen). De LED's geven aan of er minuten, tienminuten, uren of tienuren worden weergegeven.
Ik heb het nixievirus te pakken en nog 4 IN-16 in een la (en 4 Russische KM155ID1 drivers), al staan ze nog niet op mijn todolist.
EDIT: dit is zelfs de nixie waar dat hele nixiegebeuren bij mij mee begonnen is