Mijn ets proces is zoals normaal:
- printen met laserprinter op kalkpapier 82gr/m2
- belichten met mijn eigen gebakken lichtbak (dubbelzijdig leg ik zo uit...)
- 180 seconden voor een Bungard print
- dan ontwikkelen in opgeloste gootsteenontstopper, waarbij ik handwarm water gebruik voor 1 liter 1 dopjes korrels, goed schudden voor gebruik en na gebruik weggooien, maak dus elke keer nieuwe.
- etsen doe ik met een mengsel van 1/3 waterstof peroxide (30% tendo) 1/3 zoutzuur (30% De Parel) en dan 1/3 deel water (ook handwarm)
printen zijn ongeveer in 30 a 50 seconden klaar.
maar het geeft altijd zoveel rommel, en de chemische componenten zijn nou ook niet de meest aardige...
dan het belichten van een dubbelzijdige print.
ik moet er bij vertellen dat dit m'n eerste dubbelzijdige print is.
er zit een minimale, verwaarloosbare afwijking tussen beide layers, mijn via's sluiten nog mooi aan, en daar gaat het om..
de tip kreeg ik van kif (who else..)
ik doe twee afval printjes tegen elkaar aan plakken zodat ik een exact (nouja, ga er vanuit) haakse hoek heb, hierop lijn ik mijn gesneden kalkpapier op uit, de rand van mijn te etsen pcb komt overeen met de rand van de afval stukjes print. dit doe ik aan beide zijde eerst uitlijnen, goed vast plakken, checken, uitlijnen, vastplakken en dan weer checken, dan stop ik de te etsen print er tussen en plak deze ook zo goed mogelijk vast zodat het geheel een harde plaat word, met andere woorden: verschuiven bij het omdraaien van de print is dus niet mogelijk.
tevens doe ik een paar kilo aan farnell/rs-components/conrad gidsen op de deksel van mijn belichter leggen zodat ik zeker weet dat er optimaal contact is met de glasplaat, kalkpapier en print.
@pros, zo iets?
iedereen kan wel inschatten hoe groot die Dsub9 plug is.