Show your projects! Part 11.

Dit topic is gesloten

Mijn ets proces is zoals normaal:
- printen met laserprinter op kalkpapier 82gr/m2
- belichten met mijn eigen gebakken lichtbak (dubbelzijdig leg ik zo uit...)
- 180 seconden voor een Bungard print
- dan ontwikkelen in opgeloste gootsteenontstopper, waarbij ik handwarm water gebruik voor 1 liter 1 dopjes korrels, goed schudden voor gebruik en na gebruik weggooien, maak dus elke keer nieuwe.
- etsen doe ik met een mengsel van 1/3 waterstof peroxide (30% tendo) 1/3 zoutzuur (30% De Parel) en dan 1/3 deel water (ook handwarm)
printen zijn ongeveer in 30 a 50 seconden klaar.
maar het geeft altijd zoveel rommel, en de chemische componenten zijn nou ook niet de meest aardige...

dan het belichten van een dubbelzijdige print.
ik moet er bij vertellen dat dit m'n eerste dubbelzijdige print is.
er zit een minimale, verwaarloosbare afwijking tussen beide layers, mijn via's sluiten nog mooi aan, en daar gaat het om..

de tip kreeg ik van kif (who else..)

http://www.innovativetechnology.nl/images/18f6520_dev/outline.png

ik doe twee afval printjes tegen elkaar aan plakken zodat ik een exact (nouja, ga er vanuit) haakse hoek heb, hierop lijn ik mijn gesneden kalkpapier op uit, de rand van mijn te etsen pcb komt overeen met de rand van de afval stukjes print. dit doe ik aan beide zijde eerst uitlijnen, goed vast plakken, checken, uitlijnen, vastplakken en dan weer checken, dan stop ik de te etsen print er tussen en plak deze ook zo goed mogelijk vast zodat het geheel een harde plaat word, met andere woorden: verschuiven bij het omdraaien van de print is dus niet mogelijk.

tevens doe ik een paar kilo aan farnell/rs-components/conrad gidsen op de deksel van mijn belichter leggen zodat ik zeker weet dat er optimaal contact is met de glasplaat, kalkpapier en print.

@pros, zo iets?
http://www.innovativetechnology.nl/images/18f6520_dev/testje.png

iedereen kan wel inschatten hoe groot die Dsub9 plug is. ;)

IF you can't convince them, then confuse them!
Thevel

Golden Member

Hoe doe je het met de via's ?

die dingen van smdshop, heb alleen niet zo'n tang.
maar normaal gesproken doe ik dat met afval van weerstanden etc.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op zaterdag 3 januari 2009 21:00:20 (41%)

Net printje. Het viel mij ook al op dat 'vers' etsmiddel stukken strakker etste dan 'oud' etsmiddel (en 'oud' etsmiddel duurt ook langer). Eens kijken of 't een beetje te doen is om met zo'n mengsel aan de gang te gaan.

Maarree... 30% peroxide, is dat niet zo'n beetje het maximale wat mogelijk is? Aparte koelkast voor etsspul?

uhm, nee... gewoon in m'n schuurtje, nu is het een vrieskist, maar in de zomer niet.
gebruik jij ook de waterstofperoxide methode?

free_electron

Silicon Member

Op 3 januari 2009 20:46:25 schreef Jeroen Boere:

@pros, zo iets?
[afbeelding]

iedereen kan wel inschatten hoe groot die Dsub9 plug is. ;)

schoon schoon... der is toch nog hoop voor de toekomst.

soms, na de 300 miljoenste vraag over een voorschakelweerstand van een led , de eeuwige Os discussies , het nodig hebben van 25 miljoen transistoren en 5 gigabyte code om ene lamp te laten branden, telefoons waar je haast niet meer kan mee telefoneren zonder eerst een 5000 paginas manual door te lezen , denk ik wel eens. waar hou ik mij toch mee bezig .. en dan komt er ene 'hobbyist' met dit aandraven. En dan is het leven weer mooi. Kijk, zelfs de zon schijnt en er kwam daarstraks ene kolibrie drinken aan mijn feedertje. (en ik zit hier weer binnen tekeningskes te maken en ijverig te schrijven ... gelukkig staat het venster wagenwijd open. lekker int zonnetje

ik zie daar wel een 74hc04 liggen. je gaat daar toch een 74hc14 in draaien hoop ik.... analoge signalen moeten altijd door een schmitttrigger. hoofdstuk 11 topic 4 ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@Jeroen: De truuk met een L-vormige referentie voor de printplaat is OK, maar het mooi uitlijnen v/d layouts wordt er niet gemakkelijker op.

Zelf durf ik al eens een layout voorzien van referentiegaten, die afdrukken op gewoon papier, en dat vervolgens op het beschermvel van de print kleven.
De volgende stap is het boren van die referentiegaten, waarna de aan de hand daarvan de beide layouts gepositioneerd kunnen worden. Ideaal is het niet. Maar wel bruikbaar als je niet met via's van 40mil of kleiner aan de slag wil...

Enne, ja, die connector is een goed referentiepunt. Nu dat solderen nog... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 3 januari 2009 21:13:09 schreef Jeroen Boere:
uhm, nee... gewoon in m'n schuurtje, nu is het een vrieskist, maar in de zomer niet.
gebruik jij ook de waterstofperoxide methode?

Nee, natriumpersulfaat. Maar het viel me op dat printen geetst met 'vers' persulfaat er stukken strakker uitzagen dan printen geetst met oudere oplossingen.

Op 3 januari 2009 21:14:45 schreef free_electron:
[...]

schoon schoon... der is toch nog hoop voor de toekomst.

nah, tis hobby hoor. ;) zal niet zo snel van job veranderen (maar zeg nooit nooit ;) )

Gisteren mijn 1e dubbelzijdige print geetst,
dit deed ik dan doormiddel van 2 layouts op elkaar tapen,
print ertussen, print vastplakken en belichten.
Dit ging ook perfect!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

het stelt niet zoveel voor, maar vond het wel leuk om te posten:
het gaat hier om een CCFL inverter printje, deze is omgebouwd tot een TL buis driver
http://www.uploadarchief.net/files/download/sp_a0278.jpg
hij zit momenteel op 9V bij 1,5A op een 230V~ 18W blacklight TL buis.
ohja, het lijkt weinig licht, maar is ongeveer 75% van de totale sterkte.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 3 januari 2009 22:17:09 (2%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

@jeroen: hoe doe je dat met die busjes als je geen tang hebt?

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
free_electron

Silicon Member

Op 3 januari 2009 21:51:04 schreef Jeroen Boere:
[...]

nah, tis hobby hoor. ;) zal niet zo snel van job veranderen (maar zeg nooit nooit ;) )

ik zie daar smd fuse in socket ziten . wie maakt die ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 januari 2009 22:37:24 schreef free_electron:
[...]

geen idee, heb die ooit met een SK gekocht, helaas kan ik zo snel niet meer zien bij welke.

klein is fijn

Moderator

Op 3 januari 2009 22:37:24 schreef free_electron:

Ik zie bij mijn zekeringen een L met een F erin erop staan, dus dat zal Littlefuse zijn.

voor dubbelzijdig belichten wil ik altijd nog is dit proberen: http://www.elektronicastynus.be/Projecten/UVBelichtingsbakV2/index.php…

volgens mij zit dat alles precies op elkaar...

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Het verbaast me eigenlijk dat er nog niemand aan de gang is gegaan met *twee* setjes UV-lampen (eentje boven en onder).

Eerste 'show your project' van mij: een proto voor een buizen push-pull autobias-printje. Mono uitvoering x2.

http://farm4.static.flickr.com/3085/3164048653_dd2fdc35b5.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3086/3164880838_79a24a34d2.jpg?v=0

Eigenlijk twee keer een dual-dac plus 2 AD converters; uC-gedeelte komt ergens anders te zitten.

(d'r zitten nog wat dingetjes in die ik achteraf wel handiger had kunnen doen; ik had eigenlijk ook wel aardig kunnen besparen op headers door eea samen te voegen. Maar da's voor v2.)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 4 januari 2009 03:14:56 (70%)

Hugo Welther

Moderator

Op 4 januari 2009 00:14:01 schreef alex278:
Het verbaast me eigenlijk dat er nog niemand aan de gang is gegaan met *twee* setjes UV-lampen (eentje boven en onder).

Ik heb een paar maanden geleden zo'n dubbelzijdige lichttafel gescored. Incl. vacuumaanslutingen e.d.
Ik moet er alleen nog mee aan de slag om het opnieuw op te bouwen en aan te sluiten. Momenteel is er een huisvesting probleem voor dergelijke zaken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 4 januari 2009 00:37:11 schreef Hugo Welther:
[...]
Ik heb een paar maanden geleden zo'n dubbelzijdige lichttafel gescored. Incl. vacuumaanslutingen e.d.
Ik moet er alleen nog mee aan de slag om het opnieuw op te bouwen en aan te sluiten. Momenteel is er een huisvesting probleem voor dergelijke zaken.

als je nog huisvesting zoekt voor hem.. :D

chuckie

Honourable Member

Wonderschoon Jeroen, het maakt me aan de andere kant wel neerslachtig...
[depressiemode]
Moet er dan aan denken hoe ongelofelijk veel ik nog moet leren en waarschijnlijk nooit genoeg zal hebben aan de tijd die me boven nog gegund wordt...
[/depressiemode]

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

uhm, neuh, niet nodig.

Mijn tijd is ook schaars. helaas te weinig tijd om met hobby bezig te zijn. vandaar dit soort late tijdstippen van wakker zijn. ;)

begin me haast schuldig te voelen :+

free_electron

Silicon Member

-vul uw eigen favoriete godheid hier in- heeft me op deze aardkloot gezet met de opdracht een aantal zaken te doen. Ik ben nu al zover achter dat ik waarschijnlijk nooit zal sterven ...

miljaar, als jij je tijdbasisvertrager nu eens af maakt voor iedereen die het nog niet zo hard verprutst heeft, heeft de rest er tenminste nog wat aan.. kan jij je verloren tijd ook weer inhalen..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Hier even een projectje waar geen elektronica aan te pas komt (alhoewel, dequpeerzaag, slijpsteen :))
Een meetsnoeren-ophang-rekje, ik zat altijd te klooien waar ik m'n meetsnoeten nou op moest hangen, nou hier dus!

http://www.uploadarchief.net/files/download/meetsnoerenophangrekje%20001%20600px.jpg

Opgehangen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/meetsnoerenophangrekje%20009%20600px.jpg

Voor meer info + sjabloon:
Technojunk.nl

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Hoe heb je die plaat gebogen? Het ziet er nog vrij dik uit...

Dit topic is gesloten