Bijna-wounded in action;
Gisteren op de zaak was ik met de snijbrander een trekoog uit een dissel van een zware aanhanger aan het snijden.
Juist terwijl ik de brander met de bocht mee wil draaien komen de slangen waarschijnlijk wat meer onder spanning te staan en schiet de zuurstofslang er af!
Er stond 5 bar druk op en ik voelde de drukgolf op m'n overall.Van schrik smeet ik de brander die alleen nog een gore walmende oranje vlam gaf een eind van me af en draaide snel de flessen dicht.
Als je niet bekend bent met het gevaar van pure zuurstof zal je denken "lekker belangrijk".Ben je echter wel op de hoogte met de risico's zal je het met mij eens zijn dat ik flink geluk heb gehad.Pure zuurstof kan een vette overall namelijk spontaan doen ontbranden, zeker als die al een beetje gloeit door spetters van het snijden.Een flinke steekvlam was zeker niet ondenkbaar geweest maar ik ben er gelukkig voor gespaard gebleven!
Zo zie je maar dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met veiligheids-normen.Je gereedschap voor gebruik controleren,leren schort voor etc.
Vaak wordt gedacht dat alleen de acetyleen gevaarlijk is omdat zuurstof redelijk onschuldig klinkt, we ademen het immers toch ook in......Maar aangezien de meesten van jullie met 15 Watt solderen zal ik het verhaal van de snijbrander hier maar afronden.