Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 7 februari 2009 22:28:23 schreef High met Henk:
ook al eens gedouched met 80 W 90 transmissieolie? Das pas smerig: het liep recht mijn overal in!!!!

Zo hard zal die pap niet lopen. Ik gebruikte dat spul altijd als motorolie in mn motor, dan verbruikte ie niet zoveel (niet mn BMW he, die krijgt netjes 20W40)

Anoniem

Op 7 februari 2009 22:28:23 schreef High met Henk

ook al eens gedouched met 80 W 90 transmissieolie? Das pas smerig: het liep recht mijn overal in!!!!
Maar met schokdemperolie en diesel heb ik nog geen ervaring, de rest klinkt bekend.

De automaat van mijn Lincoln moest nieuwe keerringen. Die amerikanen zijn te beroerd om aftappluggen in het carter van zo'n automaat te maken. Dus....carter losmaken en de hele klerezooi over je heen krijgen.....gadver.

Wat heb ik nu weer gedaan dat die tekst vet is?

/mod edit, je had iets teveel van de quote weggehaald.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 7 februari 2009 23:08:48 (6%)

Je hebt de boel tussen

code:

 [b] en [/b] tags

gezet, vandaar BOLD ofwel vet.

Nu we het toch over wounded in action hebben bij voertuigen, ik ging van de zomer eens een benzinetank leegtrekken thuis van een ongebruikte wagen. Op zich simpel, kunststof slangetje door de tankopening duwen, ver genoeg, even zuigen en dan andere uiteinde de jerrycan in.
Ware het niet dat de slang onderin de benzinetank (de tank zat onderkant in het midden van de wagen) omhooggekropen was, zat dus niet in de benzine maar in de dampen erboven.

Ik trek me daar een flinke teug damp binnen, ik weet nu hoe lijmsnuivers zich moeten voelen, instant zo high als Henk ;-) En meteen erna nog hoofdpijn ook. Smerige boel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
klein is fijn

Moderator

Op 7 februari 2009 22:28:23 schreef High met Henk:
ook al eens gedouched met 80 W 90 transmissieolie? Das pas smerig: het liep recht mijn overal in!!!!

Wel m'n broek gewassen met zonnebloemolie, terwijl ik 'm nog aan had.

Shiptronic

Overleden

zonnebloemolie stink niet naar rotte vis.maar minerale olie is beter op te ruimen door oplosmiddelen zoals benzien en thinner, met die zonnebloem plakzooi is dat wel anders :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 februari 2009 22:45:12 schreef jarrefan:
[...]

De automaat van mijn Lincoln moest nieuwe keerringen. Die amerikanen zijn te beroerd om aftappluggen in het carter van zo'n automaat te maken. Dus....carter losmaken en de hele klerezooi over je heen krijgen.....gadver.

Doet mij denken aan een (wijze) les die een plaatselijke boer mij eens leerde toen tijdens een klus aldaar toen ik vroeg waarom hij de olie die hij van zijn ....(geen idee wat meer).... aan het vervangen was en de oude olie op de grond liet lopen.

Olie komt uit de grond dus kan ook weer in de grond...

High met Henk

Special Member

Op 7 februari 2009 22:31:43 schreef GJ_:
[...]
Zo hard zal die pap niet lopen. Ik gebruikte dat spul altijd als motorolie in mn motor, dan verbruikte ie niet zoveel (niet mn BMW he, die krijgt netjes 20W40)

ruk er maar eens een complete aandrijfas uit als je op je rug onder een auto ligt: door zo'n gat gaat het aardig rap en omdat je ligt ben je neit zo snel..... heb een half uur onder de douche gestaan voor er iets van schuim kwam: mijn hele haar zat eronder...

dat van die automaatbakken ken ik ook: scorpio's hebben ook geen aftapplug: ik laat het mijn pa altijd doen dus.. Het zijn nl zijn automaten.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 8 februari 2009 00:39:52 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Toen ik nog bij een garage werkte had ik ook door mijn lengte altijd een zand/oliemengsel in m'n haar. Gelukkig werk ik nu met schone auto's.

klein is fijn

Moderator

Op 7 februari 2009 23:15:25 schreef shiptronic:
zonnebloemolie stink niet naar rotte vis.

Wel ergens halverwege het raffinageproces. Ruwe zonnebloemolie is even doorzichtig als stroop en het stink naar, uhm, ruwe zonnebloemolie. Na raffinage is het net water. De gele zonnebloemolie die je in de winkel koopt is geel gemaakt met een beetje caroteen, dat verkoopt beter dan spul dat eruit ziet als water.

Maarre, maar weer terug naar de elektro-ongevallen.

ik was S'OCHTENDS even aan het solderen, gewoon ff mijn verse ets afmaken. ic'tje er op, de eerste was ik kwijt geraakt, dus had ik even een nieuwe gepakt. te lui om te zoeken, het was toch een goedkoop geval.
S'AVONDS, kwam ik er dus achter waar dat ding gebleven was, en ik kreeg het toch even koud. normaal gesproken zijn ic- ongevallen niet byzonder, maar als je er vervolgens 8 à 9 uur mee in je arm mee rondloopt is het een ander verhaal.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Als het een microcontroller was, ging je zeker ineens vanallerlei dingen doen.:)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Bijna-wounded in action;

Gisteren op de zaak was ik met de snijbrander een trekoog uit een dissel van een zware aanhanger aan het snijden.
Juist terwijl ik de brander met de bocht mee wil draaien komen de slangen waarschijnlijk wat meer onder spanning te staan en schiet de zuurstofslang er af!
Er stond 5 bar druk op en ik voelde de drukgolf op m'n overall.Van schrik smeet ik de brander die alleen nog een gore walmende oranje vlam gaf een eind van me af en draaide snel de flessen dicht.

Als je niet bekend bent met het gevaar van pure zuurstof zal je denken "lekker belangrijk".Ben je echter wel op de hoogte met de risico's zal je het met mij eens zijn dat ik flink geluk heb gehad.Pure zuurstof kan een vette overall namelijk spontaan doen ontbranden, zeker als die al een beetje gloeit door spetters van het snijden.Een flinke steekvlam was zeker niet ondenkbaar geweest maar ik ben er gelukkig voor gespaard gebleven!

Zo zie je maar dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met veiligheids-normen.Je gereedschap voor gebruik controleren,leren schort voor etc.

Vaak wordt gedacht dat alleen de acetyleen gevaarlijk is omdat zuurstof redelijk onschuldig klinkt, we ademen het immers toch ook in......Maar aangezien de meesten van jullie met 15 Watt solderen zal ik het verhaal van de snijbrander hier maar afronden.

Ik voel met je mee...
Ik heb ook een opleiding in de mechanische techniek gehad en inderdaad... Zuurstof is rete explosief!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
High met Henk

Special Member

ik heb het niet gehad, maar snap je verhaal bijzonder goed.
echter zuurstof onder 5 bar is toch niet gevaarlijk als je niet met thermische verhalen bezig bent heb ik altijd vernomen? Alleen bij een openvuur/gloeiend voorwerp kan het idd wel een explosie veroorzaken...

overigens: nooit zo beseft en hier staat ook een setje autogeen.... (en mig en elektrisch, alleen TIG mist hier nog...)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ach.... zo stond ik laatst te Flexxen en ik dacht wat word het hier warm. Stond m'n halve overal in de brand. Gelukkig was het zo weer gedooft :P

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Zuurstof heeft weinig meer nodig als je branddriehoek compleet is... ook als het als een wolk naast je zweeft.

Op 14 februari 2009 17:06:52 schreef TechnOoB12:
kwam ik er dus achter waar dat ding gebleven was, en ik kreeg het toch even koud. normaal gesproken zijn ic- ongevallen niet byzonder, maar als je er vervolgens 8 à 9 uur mee in je arm mee rondloopt is het een ander verhaal.

Op 14 februari 2009 17:17:42 schreef WilToyo:
Als het een microcontroller was, ging je zeker ineens vanallerlei dingen doen.:)

Ja, waarschijnlijk een 32 bitter: een ARM controller :p

Op 14 februari 2009 17:31:29 schreef 240diesel:
Ben je echter wel op de hoogte met de risico's zal je het met mij eens zijn dat ik flink geluk heb gehad.Pure zuurstof kan een vette overall namelijk spontaan doen ontbranden, zeker als die al een beetje gloeit door spetters van het snijden.Een flinke steekvlam was zeker niet ondenkbaar geweest maar ik ben er gelukkig voor gespaard gebleven!

Klopt volkomen. Op de plasmasnijtafels die ze op de firma mee helpen installeren staat ook de vermelding voor de onderhoudsdienst achteraf: zuurstofventielen vrij houden van smeervet, EXPLOSIEGEVAAR. Toch wel frappant, ik weet niet hoe het juist tot een reaktie komt, maar die twee gaan niet samen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Henk schreef;echter zuurstof onder 5 bar is toch niet gevaarlijk als je niet met thermische verhalen bezig bent heb ik altijd vernomen? Alleen bij een openvuur/gloeiend voorwerp kan het idd wel een explosie veroorzaken...

maar dat was nu net de grap, ik stond vuur te spuwen met die snijbrander dat het een lieve lust was en juist toen schoot de slang er af.de brander brandde nog toen ik hem van me af gooide.

klein is fijn

Moderator

Op 14 februari 2009 18:16:13 schreef Fantomaz:
Zuurstof is rete explosief reactief!

Ook bij kamertemperatuur kan zuurstof voor een spontaan brandje zorgen. O-ring fire is een bekend voorbeeld waarbij O-ringen spontaan in brand opgaan bij aanraking met 100% zuurstof.

100% zuurstof en eender wat van olie of vet gaan spontaan ontbranden. een zuurstoffles die een lek heeft, en het zuurstofgehalte omhoog trekt in een kamer kan al voor zelfontbranding zorgen van vetten en olien.
ook alle andere stoffen die kunnen branden, branden VEEL SNELLER als er zuivere zuurstof in de buurt is.

ik snap best de (paniek)reactie van 240diesel. een zuurstoffles is heeeeeel gevaarlijk, ook al is het maar zuurstof, de meeste weten dat niet (heb ook namelijk medische zuurstoflessen liggen die ik ga gebruiken als airbrushcompressor, dus heb me eerst verdiept op die materie. anders kon ik hier ook een reply zetten, of misschien zelf helemaal niet meer :-s )

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bvb waterstof is rete explosief, zuurstof is reactief. Zuurstof op zichzelf verbrandt niet maar versnelt wel enorm de verbranding van wat anders omdat het oxiderend werkt.

Is er misschien een scheikundige in de zaal die nader kan uitleggen wat er gebeurt tussen zuurstof en vetten?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb een vriendin van m'n ex een mailtje gestuurd. Die studeert scheikunde. Misschien weet ze een antwoord :-). Weet niet of dat dit haar richting is hoor ;-)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Onverzadigde vetten (=vetzuren met dubbele bindingen in de acyl groep) kunnen spontaan met zuurstof reageren. Deze reactie levert warmte. Door de warmte gaat de reactie nog sneller, wat meer warmte oplevert, etc. etc. tot het uit de hand loopt.
Onder normale omstandigheden, bijvoorbeeld bij blootstelling van beetje olie aan de lucht en bij kamertemperatuur is het doorgaans niet z'n probleem. Het contactoppervlak met de lucht is relatief klein, en lucht is maar 20 % zuurstof. Er zijn echter wel branden geweest waarvan de oorzaak is toegewezen aan het spontaan ontbranden van een doek die doorweekt was met vet/olie (in restaurants). Met een doorweekte doek gaat het sneller fout want een doek heeft een groter oppervlak, en als je een losse prop maakt dan isoleert dat, waardoor het binnen in de prop kan gaan broeien. Je hebt het probleem vooral met plantaardige olien, want die bevatten meer onverzadigde vetzuren. Bijvoorbeeld bij lijnzaad olie is het een bekend verschijnsel. Je moet daar echt rekening mee houden en geen doorweekte doekjes/papier bewaren.
Met pure zuurstof verergert het bovenstaande probleem natuurlijk sterk. Veel snellere reactie --> snellere warmte ontwikkeling, etc.

De reactieproducten van deze reactie zijn trouwens ook de reden dat olie 'ranzig' wordt. Wat je proeft/ruikt aan ranzige olijfolie en zonnebloemolie enzo zijn de producten die ontstaan zijn in de reactie met zuurstof.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun

Op 14 februari 2009 19:53:13 schreef big bang:
Is er misschien een scheikundige in de zaal die nader kan uitleggen wat er gebeurt tussen zuurstof en vetten?

- - big bang - -

KIF is toch scheikundige?

zie profiel:
¨Beroep ingenieur in de chemie¨

maar als (plantaardige)olie vrijwel spontaan ontbrandt onder een zuurstofrijke omgeving dan vraag ik me af wat de productie van een zuurstofrijke omgeving aan energie kost..... als jullie snappen waar ik naar toe wil.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 15 februari 2009 00:10:49 (26%)

Hugo Welther

Moderator

Nu we het toch over smerige dingen hebben:
Als 12 jarige achter een gierwagen langsgelopen waar ze de schuif net van openden. Mijn oom had niet door dat ik er achter langs liep.
Het kwam uit mijn oren, neus, mond en alle andere openingen. Drie dagen op de deel geslapen en gegeten voordat de stank uit mijn poriën was getrokken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten