Bedankt nog voor alle hulp tot nu toe.
Zal jullie op de hoogte houden van de probleempjes enzo

Heb de spulletjes binnen en kan niet w88 om hem in elkaar te zetten. heb hier thuis een breadboard liggen maar wist niet zeker of ik de schakeling hierop kon bouwen? zoniet weet iemand waar ik zon ding kan laten etsen ofzo???

[Bericht gewijzigd door svarrio op (15%)]

Ooh jah en waar moet ik de zekering en het koelelement plaatsen in het ciruitje?

Is er iemand die printjes kan etsen????
Heb er namelijk 1 nodig voor de 10 watt versterker

Moet het heel fijn geëtst zijn? En is het groot? Anders kan ik wel even proberen voor een redelijk laag prijsje, ik begin het onder de knie te krijgen.(enkel de fijne lettertjes nog niet)
Ik heb nu wel even geen groter stuk print liggen dan 3,5 cm op 9cm.(overschot) Ik moet dringend nieuwe halen.

EDIT: Mail me anders maar.

Ik wil nu een printplaat laten etsen maar daarvoor moet ik eerst een layout hebben. Om zelf uit te zoeken hoe die programma's werken lijkt mij nogal overbodig omdat ik dacht dat er vast wel andere mij voor zijn geweest en een layout hebben staan. Mijn vraag dus of iemand een layout heeft van de 10 watt versterker??

Daar heb je toch geen PCB layout voor nodig.
Dit bouw je in een uurtje op gaatjes print.

Samen eventueel met Lochmaster, demo.

Okj ga ik doen.
Moet ik dan de componenten verbinden met gewone electriciteits kabel???

Ik ben bezig de componenten neer te leggen om dadelijk aan elkaar te solderen maar ik weet niet wat hetgeen achter c1 is? Zou iemand dit mij kunnen vertellen zodat ik verder kan?

C1 zit aan de + en aan een liggend streepje, dat is massa (hier is massa de min)
Zorg dat je C1 bijna direct aan de IC pootjes soldeert, en houd alle verbindingen echt kort (millimeters)
Ik heb begrepen dat je het zwevend soldeert. Je gebruikt dan de afgeknipte draadjes van onderdelen om de onderdelen door te verbinden, indien nodig. Voor de ingang neem je afgeschermde draad, voor de uitgang normaal tweelingsnoer ofzo.
Als je op gaatjes print gebruikt, ook alles dicht opelkaar bouwen, uitgang en ingangs onderdelen niet doorelkaar plaatsen, baantjes trekken met afgeknipte draadjes.

Weet jij ook waar ik mn koelichaam moet plaatsen???

Okj ik heb het verneukt. Had geen idee hoe ik zon schema moeost maken en waar ik moest beginnen en liep telkens weer in de fout. toen probeerde ik het door de componenten op volgorde te leggen maar dat ging ook niet en toen ik wat meer ruimte tussen de ic pootjes wilde creeren brak pootje 2 af. Alleen als er een manier is om door dit voor een noob te doen dan bestel ik een nieuwe anders haal ik gewoon zon autoversterker.

gaatjesprint halen, de componenten daar opsteken en vastsolderen en aan elkaar verbinden met draadjes of de overschotjes de je afknipt van weerstanden enzo

Hallo weer

ik heb lang niks van me laten horen en zal wel wat meer vertellen. Met 10 watt versterker is het allemaal niet gelukt helaas.

Nu was ik dus terug gegaan naar de 300 watt versterker van HMK:
http://www.hmk.nl/view_product.php?database=auto&productID=1751012…

Ik wil deze dan halen en bijpassende speakers erop aansluiten. Dus speakers die er goed bijpassen als hij vol open staat. Mij lijkt dat dit hard zat zal gaan en als het te veel stroom gebruikt dan kan ik altijd nog de volume knop omlaag draaien. lijkt me dat hij dan minder gaat verbruiken.

Ik sta open voor alle suggesties en verbeteringen.
Alvast bedankt

EDIT: ohh jah, ik vergeet te vragen ofdat jullie bijpassende speakers voor de versterker weten van de HMK site?

300watt? dat ding???
:-)

t is een heel schone stikker op die behuizing, maar ik geloof niks van die getallen. iemand trouwens een idee waar ze die op baseren?? die piekvermogens

die 2x30watt, daar moet je naar kijken, en het is ook al verdacht dat er staat 'sinusvermogen'.

met die grootte zou je al gelukkig mogen zijn dat je op 2x10-2x15watt terecht komt.

ik heb diezelfde fout gemaakt. een pioneer 2x100watt gezien en wou als eindwerk minstens iets maken van 2x100watt. alleen zijn het bij mij RMW watts geworden en t spel is dus gewoon veel te hard voor thuis

speakers: 30watt RMS speakers lijken ruimschoots voldoende.
als je er goeie speakers aanhangt, zal die wel genoeg lawaai maken.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]

Van die 300 watt heb ik al begrepen dat dat uit de lucht is genomen en dat zoals jij zegt meer 2x10-2x15. Dit lijkt mijn dus zoiezo voldoende en zuipt het te veel kan de volume knop dus omlaag.

Wat jij zegt: 2x 30watt speakers en waar moet ik dan nog meer op letten qua geluidsdruk enzo??? Of moet ik gewoon voor een redelijke prijs speakers nemen??? En dan nog 2 of 3 weg speakertjes??? of is 1 wegs al voldoende.

goede ingangsgevoeligheid (of hoe ze dat tegenwoordig noemen)

als je ziet bij een speaker staan:
89dB/w dan produceert deze 89dB met 1 watt muziek vermogen

per 3dB dat je harder wil moet je vermogen verdubbelen

dus een versterker van 20watt op speakers van 93db maakt evenveel kabaal als een 40watt versterker op speakers van 90dB en evenveel als een versterker van 80watt op speakers van 87dB

natuurlijk verbruikt die 80watt versterker een heleboel meer energie dan die 20watt versterker.

k zou eens ff haar 'horen' in een zaak die speakers enzo verkoopt, want de prijzen kunnen nogal verschillen. eens je een idee hebt wat je wil, kan je eens gaan shoppen.

heb je thuis niet ergens een stel speakers staan die je al eens kan testen, dan weet je direct hoe hard het ding gaat

okj ik heb gekozen voor deze box 2x.

http://www.hmk.nl/view_product.php?database=speakers&productID=176…

Volgens mij is dit de goede omdat de geluidsdruk goed ligt en nominaal vermogen ligt op 40watt wat volgens mij ook wel goed is.
Ik wou weten of jullie even konden bevestigen dat dit goede boxen zijn voor die versterker

Dat lijken me uitstekende speakers voor je doel. Hoog rendement, flink bereik. Bouw ze in een kastje en je kan het volle vermogen er in kwijt.
Je zou ook voor iets als dit kunnen gaan: http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=36213
maar dat klinkt waarschijnlijk een stuk minder mooi (gaat wel ontiegelijk hard, met zoveel speakers...)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (42%)]

Jah die gaan waarschijnlijk wel hard maar het moet wel draagbaar blijven :P
En dan voor de versterker zie ik een 100 watt versterker dus 2x50watt maar wel met 2x38 wsinus.

http://www.hmk.nl/view_product.php?database=auto&productID=1751010…

zou deze dan harder gaan als die andere???

http://www.hmk.nl/view_product.php?database=auto&productID=1751011…

En dan zie ik dat de boxjes 8 ohm zijn. Maakt dit een verschil???

die 8watt zal op muziek zelf niet veel maken.

zoals ik zei, als je nog maar 3dB harder wil gaan, moet je vermogen al verdubbelen. misschien dat die 8watt extra voor 0.1dB meer gaan zorgen, amper hoorbaar, en gewoon hoger verbruik. als het al volledig klopt wat ze vertellen hé.

voor die 8ohm speakers, tja, je versterker zal iets minder afgeven aan 8ohm dan aan 4ohm. dus je zal iets minder hard gaan. het voordeel met 8ohm speakers is wel dat je verbruik van de versterker iets lager gaat zijn.
tenzij je 2 speakers van 8ohm parallel aan 1 uitgang zet. dan gaat alles even hard als met 4 ohm speakers (maar je zal in totaal wel 4 speakers hebben dan).
zowieso zullen die 8ohm speakers met 93dB harder gaan dan bv 4ohm speakers van 90dB

Hallo mensen

Ik ben alweer een aantal stappjes verder gekomen. Ik heb zoveel accu's kunnen regelen als ik wil en ik heb wat naar luidsprekers zitten luisteren en wil het liefst een speaker van 50W van een hifi instalatie bij ons thuis gebruiken. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is met een versterker. De luidspreker zelf is al aardig groot en als ik dan nog zon grote versterker erbij doe kan ik beter een winkelwagen meenemen om alles in te vervoeren. Dus dan is volgens mij een mogelijkheid om een auto versterker ertussen te hangen. Nu weer een probleem. Jullie hebben mij verteld dat die wattages bij die auto dingen nie kloppen. Maar kan ik dan wel ongeveer schatten hoeveel watt mijn auto versterker nodig heeft??? Als de versterker iets te licht is maakt het niet heel veel uit naar mijn weten en is tie te zwaar dan hoor je dat volgens mij heel snel en kun je de volume knop op de versterker iets dichter zetten, lijkt me???

Als iets niet klopt in het verhaal of jullie hebben andere surgesties, of hoe je het schrijft, dan hoor ik dat natuurlijk graag ;)

Hoe draagbaar moeten ze zijn? je kan wel een een grote versterker, lood accu en grote speaker in een kistje stoppen, maar je sjouwt je een ongeluk. Ik snap dat het begin moeilijk is met de 10 watt versterker van deze site. maar als je gewoon gaatjesprint koopt en aan de lay out van de datasheet houdt kan er weinig misgaan.

met dezefde versterker heb ik ook een draagbaar boxje gemaakt. gewoon op de markt een 2.1 setje gekocht ( wel met goede speaker) . 9,6 v accu erbij en alles in een springles bus gepropt. daar komt genoeg en goed geluid uit ;)

ik heb een tda1562Q versterker en een 12V 7Ah accu. Dit gaat zeer goed en is heel simpel om te bouwen, gewoon op gaatjes print.

http://www.reber.si/TDA/TDA1562Q/e002044.pdf