Klopt de 0-7 aansluiting wel in je schema?
Waar gaan de 10K basis weerstanden van je BC558 naar toe?
Dit topic is gesloten
Klopt de 0-7 aansluiting wel in je schema?
Waar gaan de 10K basis weerstanden van je BC558 naar toe?
als je ff kijkt.... dat is een stukje uitvergroot. past precies op de rode puntjes...
Klopt. Maar dan staan de getallen aan de verkeerde kant.
Golden Member
Ook maar weer eens een klein projectje van mijn kant. Deze keer een kleine H-brug opgebouwd met de BD139, BD140 en nog wat andere componenten.
Bovenkant
Lekker symmetrisch en logisch opgebouwd het oog wil ook wat
Onderkant
Helaas was het solderen op een paar plekken niet helemaal goed gegaan en valt dat op dit soort gefreesde printjes direct op
En een overview van de testopstelling een NE555 zorgt voor het pwm signaal waarmee de brug wordt aangestuurd.
Het motortje wat er nu aan hangt is een kleine belasting wat grotere motoren zouden mits goed gekoeld ook geen probleem zijn.
Geen kritiek maar wel even opletten want als ik de print zie gok ik voor de dioden op 1N400X, en dat zijn niet van de rapste. Dat hoeft nog geen probleem te zijn, als de schakelflanken komende van de 555 niet heel steil zijn.
Verder heel mooi uitgevoerd en gemaakt!
- - big bang - -
Die symmetrie is mooi
En de diodes kan je UF4007's voor nemen, precies dezelfde behuizing.
@help: Da's idd. een heel mooi printje, dat zonder meer kan wedijveren met een geëtst exemplaar.
En wat solderen betreft: als je het zaakje vertint met één of ander spul, merkt geen mens nog iets van soldeer-foutjes (moest je daar van wakker liggen).
ah, eindelijk nog eens één van men zelfbouwprojectjes teruggevonden.
deze heb ik zo een jaar of 8 geleden nog gebouwd, heel handig ding. heb het nu in een doos teruggevonden en eens een foto van gemaakt (ben eens benieuwd of het eigenlijk nog werkt)
wat zit erin? 038/8038, analoog enz??
zelf denk ik erover om deze te gaan maken. 038 heb ik nog wel.
Heeft iemand een verklaring voor zijn vreemde voeding? Is er een reden om het niet te doen met 7805's enz?
Op 15 februari 2009 00:25:20 schreef MAH:
038 heb ik nog wel.
Hm, volgens mij ben je zowat de laatste der Mohikanen als ik de verhalen over verkrijgbaarheid mag geloven.
Is die voeding niet gewoon te wijten aan een wat ouder schema-ontwerp?
Golden Member
Ik heb ook nog een MAX038 liggen (ooit van een gul CO-lid gekregen ).
Als basis wil ik dit project uit het elektronicamagazine EPE online van juli 2000 gebruiken.
Het schema gebruikt een PIC 16F877 voor de aansturing van de MAX038 (frekwentie en golfvorm) en verzorgt tevens de frekwentieuitlezing op een 16x2 LCD.
Geen moeilijke onderdelen, het zip-bestand bevat naast het complete artikel en bouwbeschrijving met PCB layout in PDF-formaat ook het HEX-bestand om in de PIC te schieten, en de ASM-sourcelisting met commentaar zodat de code gemakkelijk naar eigen wensen aan te passen is (ik heb o.a. voor de uitlezing een mooi Noritake 20x2 VFD display voorzien).
Voor geïnteresseerden hier nogmaals de downloadlink:
http://www.turbokeu.com/myprojects/max038/functiongen.zip
Nou ja zeg, jullie gelukkigen
Toevallig zet ik net gistermiddag een desperaat verzoek in V&A. Je hebt me recent met dat artikel inderdaad al op ideeen gebracht voor een nieuw project, Turbokeu. Helaas nog niet geslaagd in het verkrijgen der heilige chip, maar er is geen grote haast bij. Maar het is inderdaad een mooi artikel (waarvoor m'n dank)
Overigens, is het 'veilig' zo'n ding vis Ebay te kopen. Ze zitten daar rond een $40. In eerste instantie een klap geld, maar ik zag bij Voti dat de laatsten er ook voor meer dan 35 euro zijn uitgegaan. Ik vraag me echter wel af of je dan op een origineel exemplaar kan rekenen en geen goedkope namaak of iets dergelijks...
Moderator
Conrad heeft 'm ook nog voor ±€34,-
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=174742
Is wel een boel geld, maar beter duur dan niet te verkrijgen.
Is wel een boel geld, maar beter duur dan niet te verkrijgen.
Daar is geen woord van onwaar.
Mijn dank is groot! Was wel de laatste plek waar ik 'm zou verwachten eigenlijk Zo'n beetje elke bekende plek op internet al afgestruind en dan bij Conrad, zeg...
Nou, zal snel ophouden met off-topic gaan, kom wel terug als een en ander gelukt is (positive mode). Thanx nogmaals.
Hier, deze heb ik al lang en omdat hij zoo mooi werkt, zal ik hem eens showen:
Mijn avr programmer over USB.
Uit de elektor, emuleert de STK500 dus werkt mooi met AVRStudio:)
Let niet op die onderkant:D
Sorry voor de slechte kwaliteit...
En ik heb een add-on gemaakt, zodat ipv alleen isp ik ook direct kan programmeren...
Hier ook een aansluiting voor externe clock, op deze manier heb ik al mijn mishandelde attiny2313's weer tot leven gewekt waarvan ik de clock-fuses fout had geprogrammeerd
Gewoon een 10-polige header opereren en die aan een print solderen, en daar ga ik:)
Dat was mijn projectje.
[Bericht gewijzigd door Beroepsprutser op zondag 15 februari 2009 11:23:09 (13%)
wat zit erin? 038/8038, analoog enz??zelf denk ik erover om deze te gaan maken. 038 heb ik nog wel.
Heeft iemand een verklaring voor zijn vreemde voeding? Is er een reden om het niet te doen met 7805's enz?
de mijne is maar een heel simpel schema, een AD827 (High Speed, Low Power Dual Op Amp) en een OP249 (Dual, Precision JFET High Speed Operational Amplifier)
echt heel basic
heb ff een foto genomen van het schema (lang leve digitale fotografie, moest anders men desktop starten, scanner aanzetten, wachten tot die opwarmt....)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/functie.jpg
en ff wat fotos van binnenin genomen, let niet op men geknoei met de bevestiging, was toen nog jong hé
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/Pict0579.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/Pict0580.jpg
[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 15 februari 2009 11:38:54 (12%)
naar aanleiding van dit topic,
mijn PIC 16F628A development board. het is gemaakt op een dubbelzijdige experimenteerprint van samenkopen.net
alles werkte in 1 keer, behalve de 7805, die verkeerdom zat:)
onderaan de print is nog ruimte, om extra dingen erop te zetten. en de ICSP heb ik nog niet kunnen testen, want ik ben het kabeltje kwijt
edit,
oeps, zie nu dat ik de ontkoppel condensatoren ben vergeten...
Op 15 februari 2009 11:18:55 schreef Beroepsprutser:
Hier, deze heb ik al lang en omdat hij zoo mooi werkt, zal ik hem eens showen:Mijn avr programmer over USB.
Uit de elektor, emuleert de STK500 dus werkt mooi met AVRStudio:)Let niet op die onderkant:D
[afbeelding]
Sorry voor de slechte kwaliteit...En ik heb een add-on gemaakt, zodat ipv alleen isp ik ook direct kan programmeren...
Hier ook een aansluiting voor externe clock, op deze manier heb ik al mijn mishandelde attiny2313's weer tot leven gewekt waarvan ik de clock-fuses fout had geprogrammeerdGewoon een 10-polige header opereren en die aan een print solderen, en daar ga ik:)
Dat was mijn projectje.
Heb je daar mss een linkje van?
Op 15 februari 2009 15:17:23 schreef DeKemp:
[...]Heb je daar mss een linkje van?
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2008/juli-047-augustus/eenvoud…
Daar moet je allemaal gegevens invullen en daar doe ik niet aan mee.
Golden Member
en daar doe ik niet aan mee.
Echt "gevaarlijk" is dat niet op de Elektuur site, je krijgt er geen spam van. Bovendien wie zegt dat je je ECHTE gegevens in moet vullen
Groeten, Bram
Idd, heb maar gewoon wat onzin ingevuld en het bestandje gedownload.
038 heb ik nog wel.
Op 15 februari 2009 07:47:44 schreef Jochem:
[...]Hm, volgens mij ben je zowat de laatste der Mohikanen als ik de verhalen over verkrijgbaarheid mag geloven.
Op 15 februari 2009 09:26:23 schreef Turbokeu:
Ik heb ook nog een MAX038 liggen
Wel, ik denk dat ik er ook nog zo'n 2 exemplaren heb van liggen, indertijd gekocht. En ze zijn me kostbaar.
Overlaatst nog een stock van componenten opgekocht, een heleboel, en daar zat ook redelijk veel interessants en handig bij, maar geen MAX038. Misschien een deel XR2206 (die volgens mij ook al obsolete is), maar dat moet ik nog nazien. Die ICs begonnen toch alleszins met XR. Moest ik ooit zo'n partij tegenkomen, dan biedt ik die wel de koop aan alleen op CO, als is het maar om collegas te helpen. Dus, wie weet.
- - big bang - -
Op 15 februari 2009 17:51:48 schreef DeKemp:
Idd, heb maar gewoon wat onzin ingevuld en het bestandje gedownload.
Hehe, even bijdragen aan de signaal-ruis verhouding...
Ik wist niet eens dat er dubbelzijdige experimenteerprint bestond; werkt dat een beetje handig? Ik gebruik gewoonlijk de printen met 3 pads per baan, of afwisselend 3 pads en 2 keer 1 pad.
werkt goed, vooral omdat er al een beetje tin op de print zit. ook is de print doorgemetaliseerd. dus wat vast zit, zal niet meer snel loskomen:)
Dit topic is gesloten