Minivoeding

Henry S.

Moderator

Dit wordt een strak bakje :D. De potmeters op een beugel blijft de oplossing tegen de vervelende zichtbare moeren.

Past de trafo? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

@Zonnepaneeltje:
Volume van jouw mini voeding: 12.5 x 7.5 x 17 = 1593cm³
Volume van mijn minivoeding + koelvin: (15 x 6 x 13.2) + (9 x 5 x 3) = 1323cm³

;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 5 februari 2008 16:48:56 schreef vanzwam:
@ Turbokeu, Voor je frontplaat heb ik misschien nog wel een oplossing.

Bedankt, heb bij Octamex een tiental bladen folie besteld om te proberen, zal iets laten weten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Wauw, voeding ziet er netjes uit man! Mooie behuizing ook... Heb ze laatst nog ergens zien staan. www.de-onlineshop.nl dacht ik... Waar heb jij m gekocht turbo?

Turbokeu

Golden Member

Is de L-serie (LCxxx) verkrijgbaar via Vellemanverdelers (Henry S. kent ze ook).

Past de trafo? ;)

Krap...
18V/30VA powertrafo, 2x9V/2.5VA voor de hulpspanningen, 9+9V/0.35VA voor de DPM's.
Blijft 7x5cm plaats over voor SMD-sandwichconstructie van het regelgedeelte.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Mijn mini-voeding is bijna af ! Pas op Turbokeu, ik haal je nog in :D

Hahahahaha...!!!

Maak je geen zorgen, mijn projecten zijn toch allemaal 5-10-20-jaren-plannen, je hebt dus nog bergen tijd...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

hoi

ik heb heel je topic gelezen en heb besloten deze voeding te maken omdat zoiets altijd handig is voor als je op verplaatsing een klein voedinkje nodig hebt.
Nu zat ik met volgende vraag, de sense lijnen heb je weggelaten, alleen staat er in het origineel schema (12/1982) een verbinding van de kathode van de stroombegrenzingsled naar de + van de uitgang van de voeding en deze heb je bij je minivoeding weggelaten. Heeft dit een specifieke reden want je moet nu toch inwendig de + sense lijn aan de + van de voeding maken en de - sense aan de - van de voeding.

Turbokeu

Golden Member

Ik heb de schema's zitten bestuderen, ik denk dat je gelijk hebt.

Aangepast schema minivoeding:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/mini%20psu%20schematic.j…

Vorig (foutief) schema minivoeding:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/mini%20psu%20schematic2.…

Origineel labvoeding December 1982 schema:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/labvoeding.jpg

Kan er iemand bevestigen of het aangepast schema correct is?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ja, klopt.
De ground van het signaaldeel moet verbonden met de plus-uit.
(Anders zou jer geen basissstroom kunnen lopen naar de powertrap).

oké, allebei bedankt voor het bevestigen, ik was er ook niet zeker van en wou dit toch even zeker weten voor het bouwen.

Op 24 mei 2008 07:50:12 schreef Turbokeu:
Ik heb de schema's zitten bestuderen, ik denk dat je gelijk hebt.

Aangepast schema minivoeding:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/mini%20psu%20schematic.j…

Vorig (foutief) schema minivoeding:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/mini%20psu%20schematic2.…

Origineel labvoeding December 1982 schema:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/labvoeding.jpg

Kan er iemand bevestigen of het aangepast schema correct is?

Hekko friend.

In the schematic, wath is the valor or R4 and R16.

Sorry d
for my bad english, i'm spanish.

Thanks.

Maybe you don't need them. But in case the max. output voltage is too low, you can add R4. That's a try-and-error job - 10k for R4 will double the output voltage, so start with higher values if needed.
R16 does the same thing for the maximum aperage.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 augustus 2008 19:56:55 schreef pros:
Maybe you don't need them. But in case the max. output voltage is too low, you can add R4. That's a try-and-error job - 10k for R4 will double the output voltage, so start with higher values if needed.
R16 does the same thing for the maximum aperage.

Ok friend i understand, for a transformer of 24V 3A how many 2N3055 use, the same or two units with equalizer resistor like original elektor 1982 schematic.

Thanks.

If you want 3A, use the original Elektuur-schematic. That's developed for 35V/3A.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 augustus 2008 20:23:14 schreef pros:
If you want 3A, use the original Elektuur-schematic. That's developed for 35V/3A.

Thanks friend, i will try to use this design for a 0-25V 0-2A power supply.

Ik heb intussen de minivoeding ook gemaakt, ik stootte op het probleem dat ik met de potentiometers voor de spanningsregeling de spanning niet mooi kon regelen. Ik heb voor de grof regeling een potentiometer genomen van 5K en voor de fijn regeling 100 ohm. Je kan mijn minivoeding hier bekijken.

http://upload.schematheek.net/thumbs/237.jpg

Er moet nog wel heel wat aan gebeuren!

Turbokeu

Golden Member

De originele waarde van de spanningspotentiometer (uit het Elektuur december 1982 schema) is 50K, 5K+100R is daar ver van af...
Probeer eens met 50K+5K, zoals ook in mijn vereenvoudigd schema.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit had ik eerst ook gedaan, toen ik ging testen bleek dat bij een heel kleine verdraaiing van de potentiometer (50K) de uitgangsspanning maximaal werd.
Als ik de potentiometer voor de fijnregeling verdraaide als die van de groffe regeling volledig dichtgedraaid (o ohm) was kon ik de uitgangsspanning mooi regelen. Verandering van R4 (voor het instellen van de maximale uitgangsspanning) had geen effect.

Vandaar de keuze om de potentiometer van 50K door die van 5K te vervangen en voor de fijnregeling een van 100 ohm te gebruiken. Als ik dit gedaan had kon ik met R4 de maximale uitgangsspanning mooi instellen.

Henry S.

Moderator

Verkeerde weerstanden gebruikt, potmeters verkeerd aangesloten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 augustus 2008 20:30:56 schreef Halcon673:
Thanks friend, i will try to use this design for a 0-25V 0-2A power supply.

Kan iemand me helpen dit schema aan te passen om een compacte 0-25V/0-2A voeding te maken?

Je kunt hetzelfde schema gebruiken als Turbokeu. Het is echter beter om dan 2x een 2n3055 transistor te gebruiken ipv 1 exemplaar.
In het originele elektuur schema kun je zien hoe je deze power transistoren parallel moet aansluiten, samen met een .22 ohm weerstand.

Welk schema van Turbokeu bedoel je, zijn eerst schema of zijn aangepast?

Moet ik dan geen zekering nemen met een hogere waarde, aangezien de stroom tot 2A gaat?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 februari 2009 13:18:25 (53%)

Je kunt het aangepaste schema gebruiken.
De zekering moet groter dan de waarde van Turbokeu. Iets tussen de 700mA en 1 A is wel voldoende.

Op 19 februari 2009 20:32:24 schreef SVDW:
[...]

Kan iemand me helpen dit schema aan te passen om een compacte 0-25V/0-2A voeding te maken?

In het begin van dit topic staat dat het gewoon de mini versie is van de elektuur 82 voeding. Dus als je gewoon naar dat ontwerp opzoek gaat.

Al sinds 2004 heb ik deze regelbare voeding gemaakt, gebaseerd op een 723 chipset. Regelbaar van 0 tot 30V en van 0 tot 1A.

http://harvest.farvista.net/power.html

Misschien kunnen jullie hiermee iets doen.