Nu ken ik iemand die erbij zweert dat zijn versterker moet "inwerken", dus een bepaalde tijd moet inwerken vooraleer het geluid helemaal optimaal is. En ik heb het dan over de versterker.

Zelfs denk ik dat het eerder aan de speakers ligt dan aan de (elektronische) versterker.

Heeft iemand mss enig idee of inwerken van de versterker zelf kan?

Alvast bedankt.

Na enige uren onder spanning te hebben gestaan zal er in de versterker weinig meer veranderen. De elco's hebben hun oxidelaagje dan wel weer...
Buizen verlopen in de eerste tientallen uren flink. De klank kan dan dus ietsje veranderen.
De speakers hebben een ophanging die na een tijdje soepeler wordt. Dat heeft ook invloed.
De grootste invloed is echter je hersenen. Die raken gewend aan het geluid van je nieuwe set, en daardoor lijkt het alsof de set beter gaat presteren. Als ik eerst naar de zuilen in de huiskamer luister, en daarna naar de kefs op mijn slaapkamer, lijkt het alsof er in de kefs bijna geen lage tonen zitten. Als ik er een half uurtje naar luister, begin je ze al te horen. Als je er uitsluitend naar luistert, mis je helemaal niks.

Dat weten alleen Haai-Enders. ;) Er zijn versterkers die eerst moeten opwarmen (klasse A) maar voor de rest... En buizen verouderen constant.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Wow snelle repons :p
Van buizenversterkers hadk zowel iets gedacht

en van elco's hadk ook wel iets in die trend gelezen, maar blijkbaar had dat een minieme invloed.

Dus hartelijk bedankt voor de enorm snelle respons :d

[Bericht gewijzigd door Crazyman1 op (15%)]

Mijn klasseA transistorversterker gaat na een uurtje opwarmen duidelijk schoner en ruimtelijker klinken.

Bij klasseA heeft de voeding relatief veel invloed, de elko's krijgen een lagere ESR na een tijdje onder spanning te hebben gestaan.

Versterkers laten inlopen, wat een onzin zeg! Heeft een versterker mechanische onderdelen als potmeters, schakelaars, zuigers en tandwielen die op elkaar moeten inlopen dan?

Ja de electroontje zorgen dan dat de bocht in de draden iets zich kan zetten ;) :)

Op 5 maart 2009 16:07:13 schreef dawmast:
Versterkers laten inlopen, wat een onzin zeg! Heeft een versterker mechanische onderdelen als potmeters, schakelaars, zuigers en tandwielen die op elkaar moeten inlopen dan?

Een lang (jaren) niet gebruikte versterker kan de eerste uren gebruik slecht klinken, doordat de oxydelaag van de elco's zich nog niet volledig heeft gevormd. Daarbij spreek ik uit ervaring. Na een dag aanstaan is het geluid duidelijk veranderd.
Iets dergelijks had ik ook met een setje aftandse MFB speakers. Als die koud waren, knetterden en vervormden ze. Eenmaal lekker warm (10 minuten ofzo) deden ze het voorbeeldig.

Nieuwe of lang niet gebruikte apparaten moeten ingespeelt worden. Dit is een zeer bekend fenomeen bij de betere hifi!
Er ontstaat meer diepte in het geluidsbeeld, meer lucht tussen de instrumenten en de beleving wordt dus groter.
Maar om te luisteren moet je ervaring hebben, niet iedereen kan dit horen behalve als ze weten waarnaar je moet luisteren.
Zoals met alles gaat het om ervaring.
wie het niet wil geloven moet of natuurlunde gaan studeren of langskomen in eindhoven om het te ervaren!
En het ligt niet alleen aan de condensatoren, maar aan diverse factoren. ook speakers moeten worden ingespeelt en dit maakt enorm uit!

Op 5 maart 2009 18:20:11 schreef muze:
Er ontstaat meer diepte in het geluidsbeeld, meer lucht tussen de instrumenten en de beleving wordt dus groter.

Zoiets post je op het verkeerde forum...

wie het niet wil geloven moet of natuurlunde gaan studeren of langskomen in eindhoven om het te ervaren!

Wat verandert er dan fysiek zoal? Heb die vraag aan meerdere haai-enders gesteld en ze komen niet verder dan dat bovenstaande zweverige verhaal... Helpt water van Jomanda ook?

Dacht dat de vraag was of een versterker moet inspelen en ja dat is zo. Maar waarom en waardoor dus was de vraag niet.
Heb je het zlef nooit ervaren dan? Dat zou kunnen, je hoort betere verschillen en veranderingen bij een betere set hifi, maar das logisch. De installatie wordt vanzelfsprekend kritischer naarmate de kwaliteit toeneemt.
Alleen al als we het over temperaturen hebben kunnen we dit aantonen. Klasse A versterkers worden warm en klinken pas als ze warm zijn en dit heeft te maken met dat alle onderdelen zoals eindtorren of mosfets bijv. ingeteld zijn doormiddel van een bias spanning, omdat temperatuur mede bepaalt door deze spanning hoeveel stroom er door elke afzonderlijke tor loopt. Instellingen worden ingeregeld bij volledige bedrijfstemperatuur en dus klinken de apparaten het beste als ze warm zijn. Maar hier ging het eigenlijk over inspelen van bijv. versterkers.
De kwaliteit van een electronica ontwerp word bepaalt door heel veel factoren en niet alleen de schakeling. Alles heeft invloed zo ook bijv. soldeer verbindingskwaliteit, of dus gebruikte bedrading of printontwerp of name it.
Nieuwe schoenen moet ook ingelopen worden toch?!

Wat hebben nieuwe schoenen en electronica dan gemeen?.

Een automobiel dan wel ok? moet ook ingereden worden toch? En als je bijv. een tweeddehands auto koopt waar altijd een oude en rustig rijdende man in gereden heeft is deze wagen een stuk slomer als een goed ingereden auto.
Er zijn een hele boel variabelen dus!

Hallo zeg, je kan elektronica fysiek niet vergelijken met een auto en schoenen.

Dat is juist weer het haai-end gel*l zonder enige technische onderbouwing.

Kom eens met echte feiten buiten klasse-A om.

Zo zijn er mensen die beweren te kunnen horen of een versterker is opgebouwd met kool of metaalfilmweerstanden, of kunnen onderscheiden wat voor condensatoren er zijn gebruikt.

Op 5 maart 2009 18:24:54 schreef Henry S.:

Helpt water van Jomanda ook?

Niet in een versterker gooien denk ik;-)

Op 5 maart 2009 18:55:14 schreef muze:
Dacht dat de vraag was of een versterker moet inspelen en ja dat is zo. Maar waarom en waardoor dus was de vraag niet.
Heb je het zlef nooit ervaren dan? Dat zou kunnen, je hoort betere verschillen en veranderingen bij een betere set hifi, maar das logisch. De installatie wordt vanzelfsprekend kritischer naarmate de kwaliteit toeneemt.
Alleen al als we het over temperaturen hebben kunnen we dit aantonen. Klasse A versterkers worden warm en klinken pas als ze warm zijn en dit heeft te maken met dat alle onderdelen zoals eindtorren of mosfets bijv. ingeteld zijn doormiddel van een bias spanning, omdat temperatuur mede bepaalt door deze spanning hoeveel stroom er door elke afzonderlijke tor loopt. Instellingen worden ingeregeld bij volledige bedrijfstemperatuur en dus klinken de apparaten het beste als ze warm zijn. Maar hier ging het eigenlijk over inspelen van bijv. versterkers.
De kwaliteit van een electronica ontwerp word bepaalt door heel veel factoren en niet alleen de schakeling. Alles heeft invloed zo ook bijv. soldeer verbindingskwaliteit, of dus gebruikte bedrading of printontwerp of name it.
Nieuwe schoenen moet ook ingelopen worden toch?!

Nu noem je een paar dingen waarbij de temperatuur invloed heeft, maar dat heeft weer niet te maken met het inspelen als de versterker langere tijd (jaren denk ik) uit heeft gestaan. Daar kunnen bijvoorbeeld de genoemde elco's een rol spelen. Verder vind ik het jammer dat je je ervan af probeert te maken door te zeggen dat de vraag niet "waarom" was. Het is niet gangbaar voor technici om zomaar iets aan te nemen, dus dat de waarom vraag zou komen had je op je klompen kunnen aanvoelen. Bij deze stel ik hem dan maar (niet om je af te kraken ofzo, maar uit oprechte wil om iets bij te leren). Inspelen -> elco's, Warmdraaien -> transistorinstellingen. Allebei verklaarbare verhalen, hoewel voor die laatste in zekere mate valt te compenseren. Welke onderdelen hebben nog meer invloed en waarom?

Ik heb hier een versterker die uitermate dof klinkt als je 'm aanzet en geleidelijk beter gaat klinken. Pas na een half uur klinkt het zoals het zou moeten. Als je 'm elke dag gebruikt blijft het goed gaan, na een paar dagen uitgeschakeld te zijn is het weer ellende.

Heeft dat te maken met "inspelen"? Welnee, het ding heeft brakke elco's en niet zo weinig ook. De voeding is daardoor slecht en ook in de signaalweg lijkt het me niet in orde.

M'n andere versterkers (ook zelfbouw) hebben die ongein niet, die zijn direct op stoom. Geen enkel verschil tussen de eerste tien seconden en de laatste tien seconden. Alles strak.

Inspelen, het zal wel. Voor luidsprekers kan ik me voorstellen dat de ophanging wat uitlubbert in de eerste uren. Buizenversterkers, misschien, daar heb ik niet genoeg verstand van. Maar transistorversterkers? Mij krijg je zo gek niet.

Edit @Shiptronic:
Hij staat op de lijst om gerepareerd te worden. Maar ik heb wel meer ter reparatie staan dan alleen deze versterker, hij moest dus even op z'n beurt wachten. In de prullenbak smijten vindt de eigenaar vast niet goed...

[Bericht gewijzigd door 6502 op (12%)]

Als dat mijn versterker was :

A) had ik hem allang gerepareerd
b) zo'n prul in de prullenbak gesmeten.

volgens mij moet je er eerst ingestraalde verf overdoen.

zucht weer zo'n topic ?

JA dus,

Wat wel zeker moet ingespeeld worden is de ophanging van met name woofers en subwoofers. Deze zijn bij levering nog een stuk stugger dan dat ze moeten worden. Kan je ook lezen in de boeken van Vince Dickason.
Ik heb er zo een al een paar ingespeeld, woofer in de kist, 20Hz via een versterker erop en een redelijke uitslag halen, zeker een stuk onder Xmax blijven en zo een uurtje laten wapperen. Die klinken nadien een stukje anders. (lees: beter, zoals ze horen te zijn)

- - big bang - -

daar heb ik nu eens nog nooit ven gehoord, een versterker warm spelen.

normaal zit er in een schema wel voldoende terugkoppeling en bijsturing dat de temperatuur nauwelijks invloed heeft op de transistoren.

trouwens, als ik men versterker moet warm spelen, ben ik na een half uur potdoof. tuurlijk dat men versterker dan veel warmer speelt en minder ruist. k hoor de ruis verdorie niet meer dan :-p.

bij kamermuziek wordt men versterker echt niet warm.

bij luidsprekers kan ik het nog enigsinds begrijpen aangezien daar iets mechanisch beweegd, maar in een transistor. misschien moet ik men koperdraden in de muur ook opwarmen, die electronen zullen een stuk beter door de versterker gaan als ze al warm zijn.

PS: dat van die auto, onzin. het enige dat er gebeurd als je traag met een motor rijd, is een heleboel kool afzetting op kleppen en zuigers.
als je dan eens hard doortrekt (nadat er 20jaar traag mee gereden is) dan komt die koolafzetting met te grote brokken los en loop je risico op motorschade. daarom moet je die trager 'losrijden'.
met een nieuwe fabrieksauto gaat die echt niet beter gaan rijden als je die anders ingereden hebt hoor (let wel duidelijk op dat ik zeg 'anders ingereden'. bij de eerste bedrijfsuren loopt een motor wel in en komt losser). slechter kan wel

Op 5 maart 2009 22:28:22 schreef fcapri:
normaal zit er in een schema wel voldoende terugkoppeling en bijsturing dat de temperatuur nauwelijks invloed heeft op de transistoren.

In dat opzicht kan ik me nog wel voorstellen dat een buizenversterker warm moet spelen aan gezien tegenkoppeling hierin niet altijd noodzakelijk is, dit in tegenstelling tot een transistorversterker die niet eens kan werken zonder tegenkoppeling. Tegenkoppeling haalt veel ruimtelijkheid weg, zeker als men meer dan 15dB tegenkoppelt.

Op 5 maart 2009 22:28:22 schreef fcapri:
daar heb ik nu eens nog nooit ven gehoord, een versterker warm spelen.

je hebt nog geen klasse A versterker, deze hier naast me moet tot een graad of 65 opwarmen.

@maartenbakker: Met NA elco's ;)

Op 5 maart 2009 22:44:58 schreef Henry S.:
[...]
je hebt nog geen klasse A versterker, deze hier naast me moet tot een graad of 65 opwarmen.

juist ja, klasse A versterker, dat is zowat de enige dan. milieu onvriendelijke versterkers, veel verstoken, weinig vermogen. k moet er niet van weten :-)

maar 'inspelen' moeten deze ook niet doen hé.

ohja, er gaan zoveel onzin verhalen rond in de volksmond, die zitten er zo hardn ingebakken dat je die verhalen de wereld niet uitkrijgt (vaak gebaseerd op onvolledige feiten, ze hebben ergens een klok horen luiden, maar... )

moet je eens in de autowereld zitten van versterkers. hoeveel onzin je daar hoort.
zo van: ja, heb 2000watt rms muziek vermogen. als je dan vraagt of die alternator dat nog bijgebeend krijgt antwoorden ze dat ze een 2de accu hebben...
en je krijgt die mannen niet aan hun verstand dat een versterker nooit 1000watt RMS is als er maar zekeringen insteken van 25A (12Vx25A : 300watt MAX als je 100% rendement hebt)

Op 5 maart 2009 22:28:22 schreef fcapri:..... misschien moet ik men koperdraden in de muur ook opwarmen, die electronen zullen een stuk beter door de versterker gaan als ze al warm zijn.

Je moet die draden juist afkoelen: supergeleiding treedt toch juist bij heel lage temperaturen op??

Vergulde stekerpennen in de netsteker: dat helpt pas! er komt een gouden glans over het laag........ Daarom kosten die stekers vaak meer dan $150.00 >:)

juist je moet een verster eerst inspelen. na de eerste 5000 km een oliewissel + filter . daarnaa om de 15000 km. en aan 100.000km een distributieriem.
al de rest is ONZIN.

deftige versterkers hebben bias circuits die temperatuurgecompenseerd zijn.
deftige versterkers zijn trouwens volledig DC gekoppeld. er zitten geen condensatoren in het signaalpad.

@muze : 'meer lucht tussen de instrumenten'. dus jij beweert dat voor dezelfde cd die afgepseeld wordt op ene warme of koude verterker de muziekanten een ander plaats innemen..

A conference on time travel will be held last week... insiders only ( als je hem snapt ).
het enige waar er meer 'lucht' zit is in de holle ruimte tussen de oren bij die dommerikken die in fabeltjes geloven.

dat een versterker bij opwarmen ander gaat klinken kan ik nog geloven. zeker als het een braakbal van een ontwerp is dat drift onder temperatuur. of als het een ouwe knakker is met rotte componenten. Ditto voor dat speakerverhaal, daar kan ik inkomen.

Maar dat 'inspelen' van splinternieuwe apparatuur ? njet. Dat is 'bijproduct van de runderindustrie (mannelijke type)' van de bovenste klasse.

geef mij maar klasse T versterkers. daar heb je die zever allemaal niet.