Hey,
Op welke industriële netwerken kan ik een "absolute resolver" aansluiten? Gaat dit bv. voor profibus, as-i, ...
Indien ja, hoe doe je dit dan?
Groetjes.
Bedenk zelf eens een keer een echte titel!
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topictitels
Oei, maar ik kan de titel niet meer wijzigen.
Positiebepaling a.d.h.v. een "absolute encoder" die je op een industriëel netwerk aansluit. Mijn eerste vraag was of je op elke netwerk een encoder kunt aansluiten?
Voor veel netwerken zijn encoders te krijgen. Profibusencoders zijn redelijk algemeen in Europa. En voor bv Ethercat zijn er ook serieele RS422 klemmen voor encoders.
Voor profibus heb je geen speciale componenten nodig? De encoder kun je direct op het netwerk pluggen? En bv. voor as-i?
Ze zijn er wel hoor, maar tamelijk zeldzaam. Het is dus niet verstandig om hiervan gebruik te maken:
1) weinig keuze in encoders
2) weinig keus in leveranciers
3) waarschijnlijk lange levertijden
Bovendien is ASi een echte sensorbus.
Als je een encoder perse over een bus wilt hebben kun je denk ik het beste gewoon profibus nemen.
Bij profibus kun je ook meer data per frame zenden, bij as-i is dit maar vier of vijf bit... De cyclitijd verschilt niet zo enorm veel, alleen zendt profibus Veel meer data in dezelfde tijd (door 100Mb/s).
Dus wanneer er "veel data verzonden wordt" zou ik niet voor as-i gaan.
Bedoeld voor sensoren en actuatoren, vandaar de naam: Actuator Sensor interface:P
[Bericht gewijzigd door Rupke Flupke op (18%)]
Op 6 maart 2009 08:20:34 schreef Rupke Flupke:..door 100Mb/s..
Dat zegt helemaal niets, bovendien is het niet waar.
Maar bv interbus is twee keer zo snel op 500kbit/s als profibus op 1500kbit/s.
En profibus op 1500kbit/s is even snel als ethernet op 100Mbit/s.
En interbus is op 2Mbit/s net zo snel als profibus op 12Mbit/s.
Dus kom niet met bitrates aan, dat zegt helemaal niets.
Maar je hebt wel gelijk: een asibus met encoder is een rare keus. Bovendien denk ik dat een encoder met een flinke resolutie of een hoger toerental een brug te ver is voor ASi.
Dat is natuurlijk wel, ik wilde er alleen mee aanduiden dat die een hoger bitrate heeft. Klinkt anders een beetje raar dat de as-i bus "langzamer" is met vier bit data dan profibus met 247 byte data.
Verder op de vraag van visserke. Je kan voor profibus I/O modules krijgen voor in het veld, dit is misschien een optie.
zo een bv:
Het is maar dat je een id hebt wat ik bedoel...
Misschien dat er nog andere oplossingen zijn, maar dan is het ook handig om te weten of je het met een pc of plc regelt.
OK, maar profibus gaat maar tot 12Mbit/s en niet tot 100, een vergissing denk ik. Bovendien werkt profibus niet met vaste frames. De telegrammen zijn variabel van lengte en bevatten naast nuttige informatie een flinke hoeveelheid overhead. De maximale lengte aan nuttige informatie is iig 249 bytes.
En ASi bus encoders zijn wel heel erg raar omdat er minimaal 4 slaves in zitten verwerkt. Dat betekend dat de master 4 keer een pakketje moet versturen van 14 bits en dus ook vier keer moet wachten op een antwoord van 7 bits.
Klopt GJ_, was in de war met profinet.
Dus een beetje netwerk hebt, laten we zeggen met het maximum van 31 slaves (alleen digitaal), dan is het een verrektes trage bus?
Dus als je maar 1 sensor op de encoder aansluit moet die het 4 keer verzenden?
1 encoder bevat bij bv Perpperl&Fuchs 4 afzonderlijke ASi chips. Die moeten apart geadresserd worden ook.
ASibus heeft een maximale cyclustijd van 5ms. Geen echte hardloper dus maar zeker ook niet sloom. Ik ga er ook vanuit dat de bus over het algemeen wat harder zal lopen omdat de cyclustijd ook alle wachttijden bevat. En die zijn behoorlijk variabel van lengte.
Profinet gaat idd wel tot 100Mb. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat de verwarring daar zat. Maar ook die 100Mb zegt zeker niet alles omdat profinet met joekels van frames werkt en dus een geweldige overhead heeft. Rendementen op ethernet van 1,5% (!) zijn niet vreemd. Zet dat eens naast een reeel rendement van 60% van interbus. Volgens mij is de enige die ethernet slim gebruikt, en dus wel hogere rendementen haalt, ethercat.
Ten slotte is het zo dat snelheden van diverse bussystemen vergelijken vreselijk moeilijk is.
Maar we dwalen af denk ik.
De beste oplossing is ook niet perse technisch de beste oplossing, sterker nog, dat komt maar zelden voor. Als ik hier een machine naar een klant in verweggistan stuur wil ik wel dat als er een probleem is dat de klant snel weer een draaiende machine heeft. En dat gaat nooit lukken als je die hele machine hebt volgepropt met technische hoogstandjes die moeilijk leverbaar zijn. Een fraaie servomotor die niet strikt noodzakelijk is is dus uiteindelijk wel technisch perfect maar uiters misplaatst. Als die motor of de drive de geest geven probeer dan maar eens in de rimboe snel een vervanger te vinden. Als diezelfde aandrijving ook gaat met een normale motor met een normale FO, ook al kost dat wat meer moeite, is dat in veel gevallen dus een veel betere oplossing.
Hetzelfde is hier aan de hand met een encoder. De beste oplossing is niet zomaar voorhanden maar bij een nieuw project een ASi encoder gebruiken is in de meeste gevallen onnodig, vermeidbaar, en onwenselijk denk ik
Ok. Profibus zou eventueel al een goeie mogelijkheid zijn. Welke "andere" netwerken zouden ook nog geschikt kunnen zijn?
Heb je meestal geen plc nodig voor de data van het netwerk te lezen en vervolgens een pc of touchscreen connecten met de plc? Eigenlijk moet de data gelogd worden en op basis van de meetresultaten van de inductieve sensoren zal een alarm gegeneerd moeten worden.
[Bericht gewijzigd door Visserke op (22%)]
Profinet zou ook nog kunnen, er zijn PCI kaarten voor een pc te krijgen.
Devicenet zou ook nog kunnen, en je kan hiermee ook voeding over de lijn sturen. Deze bus heeft 8 byte data, wat me wel genoeg lijkt te zijn voor je resolver ding.
Als het om een Siemens PLC gaat zie ik geen enkele reden om iets anders dan Profibus of Profinet te gebruiken.
Gewoon een CPU3xx2DP en profibus zou ik denken.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (18%)]
En als ik geen siemens plc gebruikt. Welke andere netwerken kan je gebruiken? Ik moet namelijk meerdere voorstellen voorlegen. Hoe lees je de data dan uit?
Profibus wordt niet alleen door siemens ondersteund, maar op deze site kun je alles vinden. Of je moet een specifikere vraag stellen.
Profibus kan ik gebruiken in dit geval. Maar welke andere mogelijkheden van netwerken buiten degene die Siemens verdeelt kan je ook nog gebruiken?
Hier staan ze allemaal:
http://veldbussen.startpagina.nl/
Dan kun je wel een lijst samenstellen. Het is moeilijk om te zeggen welke zonder verder enige informatie...
MGP
LDmicro user.
In onderstaande link staan de meest gebruikte netwerken.
http://www.posital.com/us/products/POSITAL/AbsoluteEncoders/AbsoluteEn…
Maar in uw post kan ik nog altijd niet uitmaken hoe snel de terugkoppeling moet zijn.
Bij ons wordt devicenet gebruikt met 35 stuks van die absolute encoders ism Allen Bradley PLC en dat is geen snelweg omdat ze stuk voor stuk worden "ondervraagd".
Ik denk dat ik de keuze beperkt zou houden tot profibus en SSI. De eerste is algemeen verkrijgbaar, die tweede niet echt een bus maar een standaart RS422 voor encoders. Heel veel bussen (lees: bijna alle) hebben de mogelijkheid om een SSI encoder aan te sluiten.
Als je het voor het kiezen hebt is een exotische bus altijd een slechte keuze.
Ik heb nog andere mogelijkheden gevonden maar hier heb ik weinig ervaring mee:
- Profibus
- Profinet
- AS-I
- Devicenet
- EtherCAT
- Opc
- Canbus
- Interbus
- Modbus/TCP
- Powerlink
- EtherNET/IP
Hebben jullie hier ervaring mee? Welke zouden uit deze lijst ook geschikt kunnen zijn?