Steek weerstanden in raaco kastjes, bij mij zitten ze per 2 waarden achtereen in een schuifje.
En gebruik dat opbergdoosje voor led's oid.
Steek weerstanden in raaco kastjes, bij mij zitten ze per 2 waarden achtereen in een schuifje.
En gebruik dat opbergdoosje voor led's oid.
is bedoeling, maar kga eerst wat sparen en de rest van men spulletjes opruimen (ik heb nog een groooote doos staan met te desolderen meuk)
Golden Member
Er is een buizenstort in Waardenburg
waarschijnlijk ga ik ze inderdaad ruilen/doorgeven vermits je allerlie transfo's enzo moet hebben(+ wat verstand ervan), en ook omdat audio meer mijn ding is. Ben eigenlijk wel benieuwd wat zendamateur ofzo juist inhoud, misschien dat ik ooit voor een licencie ga gaan.
Het zijn als ik me niet vergis vooral HF lampen, werking is me nog onbekend.
mijn upcoming event
dirage (als ik tegen dan terug wat geld bij elkaar heb , en anders gaan we gewoon even om de leuke spulletje te bekijken wat resulteerd in nog wat bijkopen)
@watchout: ben je niet dik opgelicht,80euro voor weerstanden +nog wat andere leuke dingetjes(weet natuurlijk niet precies wat hieronder verstaan wordt)?
als ik me niet vergis vraagt mijn elektroboer €0.10 voor een weerstandje zelfs €0.75 voor een simpel 3mm rood ledje, moet jij maar eens zeggen wie van de 2 me het meeste (heeft) opgelicht.
Onder die andere leuke dingetjes versta ik die HF lampen, een hoop potmeters, en een beetje oud spul van tandy fzo in de originele verpakking van een 555 tot 741.
In de doos zitten ook precisie weerstanden maar die kan je op de foto niet zien vermits die onderin zitten.
Golden Member
als ik me niet vergis vraagt mijn elektroboer €0.10 voor een weerstandje zelfs
Op de beurs was t 10 Euro voor een assortiment E12 , 10 per waarde + 10 stuks 0 Ohm.
Groeten, Bram
dacht ik dat mijn electroboer duur was
25 cent voor rode led 5 mm, diffuus/helder.....
weerstandje 5 cent.
in bulk krijg je korting!
[Bericht gewijzigd door The Engineer op dinsdag 17 maart 2009 21:08:24 (21%)
Ik heb de foto nog eens tegoei bekeken, die doosjes precisie weerstanden kan blijkbaar wel zien zitten. Die groene doosjes zitten er vol mee dus die berg dat je ziet zijn puur weerstanden op rol.
en voordat ik er bijkoop ga ik ze eerst uit sorteren.
Vandaar dat ik op de beurs niks van weerstanden gekocht heb.
De E12 reeks heb ik al, die zit namelijk gesorteerd in 2 dozen zoals je op de laatste foto kan zien.
Golden Member
Op 17 maart 2009 21:07:55 schreef TechnOoB12:
dacht ik dat mijn electroboer duur was
25 cent voor rode led 5 mm, diffuus/helder.....
weerstandje 5 cent.
in bulk krijg je korting!
haha, mijne:
10 ct voor een weerstandje
3,65 voor anderhalve meter krimpkous (35 a 40 mm doorsnee, dus wel grote)
10,30 voor een 10slagenpot
2,50 voor een 100uF/16V tantaaltje
11ct voor een ledje
en 45ct voor een drukschakelaar maakcontact (das verdorie goedkoper dan de meeste webshops. Het gaat hier dus niet om die folietoetsjes, maar zo'n ding wat je in je frontpaneel schroeft.
Zijn maar even wat dingen die ik nog weet. Zekeringen zijn iets van 75 cent ofzo trouwens... Dat is vaak duurder dan de tor die ze beschermen...
zekeringen zijn bij mijn elektroboer 50cent, veel weet ik niet van buiten. Ik heb namelijk de laatste tijd mijn geld uitgegeven op beurzen . Helaas is mijn oog gevallen op een of ander plotter ding uit een oude elektuur
ach, behalve prijs zit er ook wel veel kwaliteitsverschil in. Voor niet kritische toepassingen komt het allemaal misschien niet zo nauw, wanneer je toch meer wilt met een weerstand dan alleen pullup wordt het toch wat lastiger. Denk vooral aan analoge schakelingen of dingen die warm kunnen worden. Piekbelasting van weerstanden is ook een leuke en zoals sine al eens heeft laten zien, temperatuursconstante.
Verschil koolfilm/metaalfilm...
@watchout: ik denk dat je de voorloper van de tanbo bedoelt? printen plotten dus?
Op 17 maart 2009 19:10:04 schreef fred101:
Er is een buizenstort in Waardenburg
Daar waar ook een tuinhuisje op wielen voor de deur staat? Dat is wat makkelijker te herkennen
[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 17 maart 2009 22:01:01 (19%)
Op 16 maart 2009 22:40:01 schreef High met Henk:
@roos mcd: 't ding is van Sine, niet van mij.. maar een vonkrbrug schijnt nogal te storen deze is redelijk scherp op zijn eigen frequentie en ook nog eens redelijk LF
Aha, ik heb vroeger wel eens een jacobsladder gemaakt, waarschijnlijk dat ik me daar dan de storing van herinner. Maar dan is de overtreffende trap een stootspanningsgenerator?
Moderator
Een jacobsladder spettert dat het niet leuk meer is inderdaad, een "echte" tesla ( eentje met vonkbrug ) is nog veeeel erger.
Dat is zo ongeveer EMC hel, daarbij stonden zelfs de speakers een verdieping lager mee te grommen.
'n tesla is dan ook origineel ontworpen om zoveel mogelijk uit te stralen om zo elektriciteit te transporteren he
Die van Fry is volgens mij nóg groter...
Ziekelijk groot.
@Ledlover
Fry???
@MAH
Wat is er met dat buizenstort ?? vertel er es meer over....
Weerstanden zijn vaak wat duurder, tenzij je genoegen neemt met een grote bulk van 1 waarde; in dat geval kun je ze krijgen voor minder dan 0.1cent per stuk. Vorig jaar vond ik overigens ook wel een leuk assortimentje met 2000 weerstanden voor 3 euro. Wel van die oude, grotere, uit het buizentijdperk.
Ontstoorcondensatoren ook, lukt ook prima om een grote bulk voor minder dan 0.1cent per stuk te krijgen. (22nF of 100nF ofzo)
Als je veel zelfbouwt zijn laagvermogens halfgeleiders ook bijna gratis. 30 HF fetjes voor een euro. 20 bfr96 torren (5GHz) voor een euro. (die dingen kosten normaal meer als een euro per stuk) Maar powertorren kosten ineens wel weer veel geld. (die blazen al die amateurs schijnbaar bij bosjes op ofzo)
@MAH: Er zijn normaal gesproken maar heel weinig weerstanden kritisch in een schakeling. Die 3 weerstandjes die dat zijn neem je dan van goede kwaliteit, en de rest kan je bulkspul voor nemen.
Daar ergens in Waardenburg zit een gast die ooit begonnen is met autosloop/stort. Je weet wel, zo'n sjonnie, met een achtertuin vol schroot, (tuin-)huisje op wielen enz. Die gast doet tegenwoordig ook buizen-electronica. Naast een paar honderd kilo (al dan niet) in staat van ontbinding verkerende jaren 50 troep heeft ie ook een flinke buizenstort.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op woensdag 18 maart 2009 13:31:48 (16%)
dat lot dat ik gekocht heb komt origineel uit een tandy winkel te diest die al lang geleden is toe gegaan.
De persoon vanwie ik het nu heb gekocht heeft het toen die toeging daar opgekocht, dus zo'n grote rommel zal het ook wel niet zijn, de vraag is wel welke waardes erin zitten.
Momenteel ben ik ook nog niet zo kritisch als het op componenten aankomt, maar dat kan nog veranderen.
@MAH: die plotter is de mondriaan uit de elektuur van oktober 1987, deze wil ik ombouwen zodat ik rechtstreeks op printplaten kan tekenen. Want printen met enkel een koperlaag vind je blijkbaar stukken goedkoper dan die met een fotolaag. Ik heb nog een systeem uit een gesloopte printer wat mijn startpunt gaat worden denk ik.
Golden Member
(Z) moet jij niet wat nuttigs gaan doen bij dat transistor opvangcentrum met een filiaal in Utrecht en zaltbommel.
Ik kom bij dat filiaal in Utrecht zondag als alles meezit nog wat in verre staat van ontbinding verkerende apparatuur storten en een een daar achter gelaten weeskindje ophalen.
Heb net mijn standaard condensator geijkt en gelijk die van R&S ook maar gedaan. Ben nu met de L-meter bezig aangezien ik nu een geijkte C heb om de L precies te bepalen in een resonantie meting. Dan de marconi ook nog even. De Voltcraft staat perfect qua spoel maar het C stuk zit er 30pF naast op 455pF
Ik heb eventjes dit topic vanonder het stof gevist (stond op pagina 6) omdat ik nog een paar ideetjes heb, of ze al dan niet doenbaar zijn weet ik niet
Zou het misschien niet leuk zijn als er volgend jaar workshops worden georganiseerd?
o.a. printplaatjes maken (of de uitleg van welke materialen, verschillende technieken, de gevaren, ...)
hoe fout zoeken als iets kapot is, een leuk stappen plan uitleggen fzo (bv bij een radio/tv/...)
µC's pic vs avr ?
en misschien een groepsfoto van de CO members die daar zijn?
Een pic vs avr ultimate showndown!
Die workshops zouden wel leuk zijn, maar waar ja je het volk halen om ze onder controle te houden. En daar is 5000 man, als daar 100 van een workshop willen doen ga je nogal plaats nodig hebben tegen 50 euro per tafel...
(offtopic: hopelijk halen we op die manier pagina 30 zodat er een 2e rosmalen2009 topic gemaakt moet worden /offtopic)
[Bericht gewijzigd door stefhead op donderdag 9 april 2009 21:43:53 (20%)
zaaltje afhuren?
mja ik weet het, maar info bundels kunne misschien ook handig zijn.
Componenten kan ik op veel plekken vinden info alleen maar hier of op school
edit: volgend jaar moeten we dan wel 3 delen halen ^^
[Bericht gewijzigd door watchout3 op donderdag 9 april 2009 21:45:52 (15%)
Moderator
Rosmalen is geen beurs voor dit soort workshops. De doelstelling is anders.
Een workshop is meer iets voor de Dag van de Amateur in Apeldoorn. Dit jaar op 31-10-2009.
Daar zijn tafels te huur voor het showen van zelfbouw aparaten.
Het moet wel enigzins radio/zendamateur gerelateerd zijn denk ik.
De zelfbouw hoek van die beurs wordt namelijk steeds kleiner, dus enige uitbreiding met de jonge garde zal wel op prijs worden gesteld.