Ik ga de tip van par 10n elco's goed onthouden en toepassen.
Is het standaard 10n of is de waarde afhankelijk van de waarde van de elco?
Het nadeel van zaken als aswo, nedis en farnell vind ik de verzendkosten en dat je een kvk nummer moet hebben. Ik moest eens een onderdeeltje hebben en bij nedis was ik daar 17,50 verzendkosten kwijt! Beetje absurd voor een paar condensators! Ik weet niet wat dat bij b.v. farnell is want ik heb geen inloggegevens en (nog) geen beschikking over een kvk nummer.
Het beste lijkt mij een standaard voorraadje aan te leggen maar ik heb geen idee wat nou veelvoorkomende waardes zijn.
Wat zijn nou (relatief) goede merken condesators?
Na blijkbaar niet, nooit van gehoord trouwens.
Ik denk dat het voor mij als hobbyist beter is om goede low-esr elco's uit apparatuur te halen en na te meten.
Ik krijg genoeg defecte moederborden, pc voedingen e.d. waar ik ze af kan halen. (vriend van mij heeft een pc zaak)
Maar dan moet ik natuurlijk niet steeds vergeten de combi-cmeter van de elektuur bestellen :P
@ tv-don, dat is natuurlijk het voordeel als je bij een reparatiebedrijf werkt, dan kun je je onderdelen mee bestellen met de zaak.

Heb ergens geleezen dat zo'n voedings ic "str g6653 " zo rond de 25 dollar kost. Is daar een vervanger voor die veel goedkoper is? Is voor de voeding van een DR-MH20 (hikken)

Bij voorbaat dank,

Jef

In nederland, waar we niet met Amerikaanse daalders betalen, kost hij gewoon 4 euro ex btw inkoop, dus moet je nooit meer dan een tientje betalen.

Eveneens excusses voor het reageren op dit oude topic.
Heb dezelfde dvd recorder, deze staat ook al een jaar of anderhalf stof te vangen. Na een cursus toegepaste electronica toch maar eens gaan zoeken naar een oplossing.
Heb de ic (g6653)losgehaald van het koelelement en er is idd een braam te zien en de ic is zichtbaar te warm geworden. Nog geen zichtbare schade aan de elco's.
Hierbij een vraag over het par. plaatsen van een c (10n) over 'alle' elco's. Zie aan de primaire zijde van de pcb maar 2 elco's. De blauwe condensatoren worden toch geen elco's genoemd? Ik neem aan dat er dan ook maar 2 keer een condensator par. aan deze elco's hoeven te worden gesoldeerd. Of moet dit over alle condensatoren in het primaire gedeelte van de pcb worden gedaan?

bvb dank

10n alleen over de secundaire elco's lijkt me.

Allereerst bedankt voor de reactie,
Maar wat wordt er dan bedoeld met de tekst: "en op elke elco die aan de primaire kant zit een keramische 10 nF condensator te prutsen/solderen." Reactie van willem 900, 30 sept.2008?

Ten eerste, de elco's in deze machine gaan standaard kapot, eerst onzichtbaar van binnen en dan barst het hele feest open. Remedie is om preventief ALLE ELCO's in de voeding te vervangen door fatsoenlijke elco's van Panasonic FM serie of gelijkwaardige van Nichicon of Rubycon. LET OP DAT JE LOW-ESR ELCO'S NEEMT !

Daarna de modificatie uitvoeren met extra condensators en hij kan weer jaren mee.

Kennelijk heeft willem900 primair en secundair doorelkaar gehaald. De grote afvlakelco's primair blijven meestal goed, en voorzover er kleine elco's primair zitten, kan je hier volstaan met vervangen.

Verder wat Dominic al zegt: gebruik secundair goede low-ESR elco's, bijvoorbeeld Panasonic FC, FK, FM of Yageo. Eventueel daar dan die 10n aan parallell.

Het voltage van de 10nF maakt dat niet uit, of kun je het beste condensatoren nemen met het hoogste toelaatbare voltage van de condensatoren waarover je ze parrallel zet (In dit geval zie ik een C(C5321) van 50V. Dus zou je over alle 25 condensatoren: 50V 10nF parr. over kunnen solderen?