Als het Decabit is dan zou er per 10 bits een start bit moeten, met een "lange" nul om de nieuwe reeks aan te geven gevolgd door een "normale" 1 en dan 10 bits data ....
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 23 april 2009 23:44:25 schreef Sine:
21 uur, daar weet ik zeker dat er eentje zit, daar zit hier de omschakeling van dag naar nachtstroom.een paar uur later zit er nog een, geen idee waar die voor dient, niet voor de straatverlichting in ieder geval.
Nou ging hier bij ons voor de deur steevast om 23 uur welgeteld 1 lantaarnpaal uit (bleef de hele nacht uit), die eerder de avond gewoon aan was gegaan.
Volgens de man die ik belde om de storing te melden ging het dan om 'de nachtbrander die eruit lag'. Misschien dat er iets via een aparte zekering werd gevoed voor de nachtstand, maar ik kan me dus voorstellen dat jouw onbekende puls er iets mee te maken heeft.
Op 22 april 2009 00:05:37 schreef Roland van Leusden:
Switched Capacitor filter gebruiken:http://www.swarthmore.edu/NatSci/echeeve1/Ref/FilterBkgrnd/SwitchedCap…
Hierbij laat je de uC het kloksigaal leveren, de frequentie daarvan bepaald de filter frequentie.
Bv van Maxim:http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1370
Een MAX 267 zou het moeten doen.
Ik ben me aan het inlezen over digitale filtering. Eens kijken of het wil lukken met een pic16F884. Jammer dat er zoveel verschillende frequenties en coderingen zijn.
Als ik er maandag aan denk, Dan zou ik eens s óchtens wanneer in het Hoogspanning station binnen kom gelijk ff een opname maken van de TF hoe hij klinkt als hij op het net gezet wordt. Dan maak ik er ook even een foto van.
De TF waar in het station waar ik nu werk is een 1600 Hz zender.
Staat die generator ook in dat station ?
Zo ja zou je er dan eens een foto van kunnen maken ?
En gisterenavond stond er weer een ander puls treintje op :
Audio : *klik*
Hetwieg
Alles valt te combineren :P
Op 25 april 2009 14:00:37 schreef Sine:
Staat die generator ook in dat station ?Zo ja zou je er dan eens een foto van kunnen maken ?
En gisterenavond stond er weer een ander puls treintje op :
Hoe vang je deze riedeltjes, je luistert op de een of andere manier naar het net. Kan ik het hier ook doen !
Hi,
Dat luisteren is niet zo heel moeilijk.
Ik heb hier even een opsetje gemaakt met een LF-trafo`tje uit een oud transistor radio`tje.
Over de secundaire winding een condensator van 560nF hiermee is de kring is resonantie op de frequentie die ze hier gebruiken (+/- 450 Hz)
Primair de netspanning aanbieden (via een trafo`tje 230V/6V en een serieweerstand van 1K)
En vervolgens met een audioversterker op de midden-aftakking van de secundaire winding gaan luisteren.
De 50Hz brom is nog wel licht aanwezig maar de toonpuls signalen komen luid en duidelijk door 
Nu nog achterhalen welke voor de straatverlichting is.
Grtz,
Max
@minimax: thx ik zal eens kijken wat ik nog in de oude doos heb liggen.
Is er trouwens iemand die in het Nuon gebied zit, volgens mij gebruiken ze daar 283.3 Hz ....
Ik heb een diffrentieele probe gebruikt, gevolgd door twee 12dB highpass filters, dat gaat de soundkaart in, wordt opgenomen met cool edit ( adobe audition ) en daarmee haal ik er nog eens een 300Hz filter overheen
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 26 april 2009 22:00:11 schreef willem4ever:
@minimax: thx ik zal eens kijken wat ik nog in de oude doos heb liggen.Is er trouwens iemand die in het Nuon gebied zit, volgens mij gebruiken ze daar 283.3 Hz ....
die frequentie heb ik ook gezien in mijn meterkast
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Hetwieg
Ik heb hier een kastje uit Den Haag. 1587Hz
Hier zit ook een IR unit in vraag me af waar deze voor is.
Ik zoek hem even op op internet
Hi,
Ik heb hier even staan luisteren, om 9:05 begon het gepiep weer...
Gelijktijdig uit het raam gekeken.....
En ja hoor... bij het tweede piepje na de lange "start piep" ging de lantarenpaal netjes aan 
Dit zou betekenen dat de code voor de straatverlichting hier 2 is??
Een stukje software schrijven om dit te detecteren moet wel lukken.
Aleen moeten we beginnen te tellen meteen bij de eerste (1sec) puls, of pas als deze puls net gestopt is?
Grtz,
Max
Hetwieg
ik heb mijn doosje aan het net gehangen.
geen geratel niks (kan komen omdat ik in Schiedam woon)
Ik kijk of die dadelijk nog op de 23:00 puls geageerd
Op 27 april 2009 21:26:32 schreef minimax:
Hi,Ik heb hier even staan luisteren, om 9:05 begon het gepiep weer...
Gelijktijdig uit het raam gekeken.....En ja hoor... bij het tweede piepje na de lange "start piep" ging de lantarenpaal netjes aan
Dit zou betekenen dat de code voor de straatverlichting hier 2 is??
Een stukje software schrijven om dit te detecteren moet wel lukken.
Aleen moeten we beginnen te tellen meteen bij de eerste (1sec) puls, of pas als deze puls net gestopt is?Grtz,
Max
Neen het is niet het 2e piepje, je moet de stiltes ook meten.
dus een piep xx seconden na start geeft de functie
Hetwieg
een kennis waar ik vandaag was (met anelooge meter)
zij dat die elke dag 25 piepjes hoorden alleen de snelheid varieerde.
en dit gaat via het on off protecol.
2 sec start puls
1 sec pauze
n sec is on van kanaal n
n.5 sec is off van kanaal n
Tijden kunnen iets afwijken maar zo detecteerde hij ze.
Klopt als een zwerende vinger.
Het zijn alleen geen 25 piepjes, alleen de start word altijd verstuurt, de rest van de piepjes alleen indien nodig.
Hetwieg
ok dan zijn we daar ook weer achter
dus even op een rijtje.
1. Er woord altijd een start puls verstuurd
2. Alle halve secondes zijn uit
3. Alle hele secondes zijn aan
4 niet alleen wijzigingen worden verstuurt, sommige commando's worden altijd herhaalt
5. De start puls duurt langer dan andere pulses
6. Per regio kan de frequentie anders zijn
7. Per regio kunnen de codes anders zijn voor bepaalde doeleinde
8. het signal is op te nemen als geluid
*. Graag aanvullen als er iets ontbreekt of verkeerd is
4 niet alleen wijzigingen worden verstuurt, sommige commando's worden altijd herhaalt.
Dit is om te voorkomen dat je bv om 5 voor 7 je tf spanningsloos zet om het nachttarief de hele dag te houden.
Of dat bij stroomuitval de portieken donker blijven als de spanning weer terug is of dat het juist de gehele dag blijft branden.
jovak
Dus als je een daadwerkelijk zichtbare / hoorbare actie(schakelen van dag en nachtstroom) kan waarnemen en daar een pulstrein bij hebt gevonden. moet je die pulstrein dus ook nog op andere momenten voorbij zien komen.?
Gebeurt dit dan op een random moment of op vaste tijden. Als dat op vaste tijden zou zijn, kan je als nog de spanning uitzetten.
je bent wel ff bezig dan.
Tussen 7 en 8 komen er hier zeker 5 voorbij waarvan 2 vlak achter elkaar aan.
Je hebt allerlei stuurpulsen:
Dag tarief
nacht tarief
straat licht aan
straat licht uit.
Nacht licht uit.
sper tarief in
sper tarief uit
Hoog tarief grootverbruik.
laag tarief grootverbruik.
Boiler.
Oude TF-en kregen voeding vanaf je eigen verdeler, de nieuwe allemaal vanaf de meter dus daar kan je niet veel meer mee.