Ik heb op zolder van mijn opa een versterker en een grote subwoofer (althans ik denk subwoofer) gevonden. Nu wil ik deze versterker gaan gebruiken, maar snap niet hoe mijn opa dit toentertijd bedoelt heeft. Jammer dat hij er allang niet meer is om het me te vertellen. Het probleem is dat er als het ware 1 stekker (female) en daarnaast de 2 stekker plugjes van een male stekker zitten. Ik snap niet hoe deze op de trafo aangesloten zitten. Kan iemand mij helpen hiermee?

Hieronder foto's van de versterker:

http://img189.imageshack.us/img189/3826/imag0035.th.jpg
Links zit zeg maar de male en daarnaast met het draad de female.
http://img197.imageshack.us/img197/8655/imag0019.th.jpg
http://img200.imageshack.us/img200/6559/imag0020d.th.jpg
http://img141.imageshack.us/img141/9998/imag0021x.th.jpg
http://img195.imageshack.us/img195/5388/imag0022m.th.jpg
http://img208.imageshack.us/img208/7629/imag0033.th.jpg

Hieronder nog een foto van de box:

http://img195.imageshack.us/img195/7861/imag0036i.th.jpg

Ik zou achterstevoren te werk gaan.
Begin bij de transformator. Waar zit de primaire (want daar gaat het waarschijnlijk om). Welke draad zit daar aan vast en welke connector.
Vervolgens ga je met de andere draad/connector op zoek om uit te zoeken waar die aan vast zit.
Kijk ook eens of er iets herkenbaars op de transformator staat zodat je primair en secundair uit elkaar kunt houden. Wat is de spanning voor de primaire? 220? of is het 110 en heb je een scheidingstrafo nodig?

Female steker: 230V

Heel gevaarlijk uitgevoerd, de draden kunnen gemakkelijk doorgesneden worden door de behuizing.

Male stekers: Nog gevaarlijker, als de female op 230v aangesloten is dan staat zo te zien 230V op die steker.

Levensgevaarlijk en vervang dat meteen door een nieuw snoer met steker en trekontlasting.

Verder zie ik een hoop elco's die over datum kunnen zijn.

@Wazige foto's, daar kan niemand wat mee. De speaker is geen subwoofer, dat is wel zeker.

heb zo eens 1 foto bekeken en volgens mij zijn die ronde stekkers met 5 pinnen de ingangen

en die 2 rode met 1 zwarte de speakeruitgangen (speaker tussen rood en zwart waarbij zwart voor de 2 gemeenschappelijk is).

die speaker ziet er gewoon een mono speaker 1 weg uit, en zeker geen sub

kniptangske bovenhalen, alles van 220V afknippen en zelf herbeginnen van transfo naar schakelaar en zo naar 'goeie' stekkeraansluiting

[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]

Okee, denk dat ik het snap. Eigenlijk is die zonder elco's vervangen en snoer vervangen niet te gebruiken? Ja het lijkt er inderdaad op alsof er 2 x 230 V stekkers zijn. Alsnog snap ik het doel hiervan niet.

Denk dat ik dan inderdaad maar gewoon netjes een normaal draad zoek en goede aansluitingen maak.

[Bericht gewijzigd door niels_theun op (19%)]

Waarschijnlijk heeft ie hem dan met nog meer aparaten gebruikt. Scheelt een verlengsnoer aanschaffen. Wel gevaarlijk helaas.

Ik zou voordat je hem aansluit ook even wat voorzorgsmaatregelen nemen voor er ongelukkken gebeuren. Dit advies bijvoorbeeld.

die ronde stekkers met 5 pinnen => Din stekkers, toen heel gewoon voor audio ingangen.

En idd al die blauwe philips elco's vervangen, heb ik slechte ervaringen mee in oude apparatuur.

Ik vindt de versterker er zelf mechanisch / elektrisch niet fantastisch uitzien, zou er zelf niet teveel aan besteden. Voor weinig geld koop je bij de kringloop een meer recente versterker die er beter uitziet.

Hmm, klinkt allemaal een moeilijke operatie. Denk dat ik nog niet over genoeg technische kennis beschik om alles bekwaam na te meten en veilig te houden.

Denk inderdaad ook niet dat het een prachtversterker is. Denk meer een projectje van mijn opa. In ieder geval bedankt voor de informatie!

Ja had hier toevallig din naar 3.5 liggen o.i.d.

Die 2 stekkers werd vroeger veel gebruikt. eigenlijk moet het snoer op die 2 pinnen geplugged worden. en daar 220V in.
je kan dan bv een tuner bij aansluiten en de stekker van de tuner druk je in die 2de plug met dat stukje draad aan. zo wordt alles gevoed door 1 stopcontact in de muur.

als de tuner dan ook nog zo eens een aftakking heeft, kan de platenspeler er ook op ....

ik heb ook dergelijk ding gebruikt in mijn eindwerk (en pc's deden dat vroeger ook door het scherm op de pc voeding in te pluggen-)

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/eindwerk/PIC00023.jpg
heel moeilijk te zien

Aha op die manier. Nougoed, ik ga er misschien later nog een keer naar kijken, maar wordt vast teveel werk voor weinig resultaat.

Speaker is volgens mij een fijn ding, een Graetz. Ik heb er zelf ook een (helaas maar één). Prima klank, voor het hoog zat er in de radio nog 'n elektrostatisch tweetertje.
Het versterkertje is niet bijzonder om echt te gebruiken, maar het is zeker een historisch gezien leuk exemplaar. Heel veel zelfbouwversterkertjes blijven niet bewaard.
Of er elco's vervangen hoeven te worden merk je zo.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]

Dat is zeker waar. Ja is een mooie speaker, helaas wel stuk gescheurd, maar misschien nog te maken. Anders gebruik ik die kast nog wel een x voor een sub ofzo.

Een gescheurde luidspreker schijn je goed te kunnen repareren met een tissue en houtlijm.
Dat werkt natuurlijk alleen voor de papieren conus en niet voor de surround.

Op 3 juni 2009 15:58:13 schreef Roland van Leusden:
En idd al die blauwe philips elco's vervangen, heb ik slechte ervaringen mee in oude apparatuur.

En de Wima's, die zijn ronduit slecht.

De mail stekker is de netingang, de female met een snoertje is waarschijnlijk een geschakelde netuitgang. dat was gebruikelijk in die tijd.

Als hij lang stilgestaan heeft, moet je hem op verlaagde spanning opstarten. Zo geef je de elco's de tijd zich terug te formeren.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (32%)]

Zilveren wima's moet je niet formeren die moet je wegkieperen. Gelijk vervangen die brol voordat ze uit elkander vliegen. Net als frako, ROE, ERO en andere brol uit die tijd. Meestal zilver of goudkleurig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

En de genoemde Philips elco's, maar vergis je niet, de latere blauwe elco's zijn nu nog meestal wel goed.

Het verschil zie je in de afdichting, die met geel/bruine rubber meteen vervangen, die met zwart rubber blijven lang goed.

Uit dezelfde tijd zijn er ook Philips elco's zonder folie, tekst is meteen op de behuizing gedrukt, vervangen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

Haha klinkt als onbegonnen werk als ik het allemaal hoor. Misschien een keer zelf wat bouwen als ik er wat meer verstand van heb.

een versterker reviseren is inderdaad veel werk, maar als je rustig alles 1 voor 1 doet goed te doen.
dus bijvoorbeeld eerst de hele grote elco's, dagje rust en dan de kleine.
en daarna de condensatoren.
het ziet er uit als een zelfbouw versterker trouwens.

Op 3 juni 2009 19:14:43 schreef Henry S.:
En de genoemde Philips elco's, maar vergis je niet, de latere blauwe elco's zijn nu nog meestal wel goed.

Het verschil zie je in de afdichting, die met geel/bruine rubber meteen vervangen, die met zwart rubber blijven lang goed.

Uit dezelfde tijd zijn er ook Philips elco's zonder folie, tekst is meteen op de behuizing gedrukt, vervangen.

bedoel je die gedeukte dingen? die zijn super meen ik me te herinneren.

Nochtans vergis je ook niet in die blauwe dingen.
waar ik nu werk krijg ik regelmaatig stokoude printen van op schepen en dergelijke ter reparatie en vrij dikwijls zijn de blauwe philips elko's nog zeer goed (allebij de soorten)
en zijt gerust deze zien enorm af eigenlijk

Het is zo te zien een eigen bouwsel van je Opa.
Dat is natuurlijk weliswaar een hels maar ook een heel leuk klusje.
En zeker als je er weer een mooi geluid uit gaat krijgen.
Absoluut de moeite waard.

Ik zou hem proberen gewoon zo te houden en echt veranderen wat echt nodig is, je opa heeft hem gebouwd , anders bewaar je hem gewoon ongerepareerd als aandenken. :)

Precies. Is leuk als aandenken, maar denk dat ik hem volgend jaar is ga bekijken als het inderdaad de studie elektrotechniek wordt. Ja is zeker zelfbouw:P

Op 3 juni 2009 20:19:15 schreef beertje_01:
bedoel je die gedeukte dingen? die zijn super meen ik me te herinneren.

Deuko's zijn net wat jonger, maar zeer goed.