BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om nuttig te zijn: Mijn VGA-UTP converter.
Actieve converters kosten honderden euro terwijl een DIY-passieve converter voor enkele euro in mekaar gestoken kan worden.
Mijn eerste convertertje als prototype is af.
Ik zou de verbinding tussen de RJ-45 connector en de D-SUB liever met een printplaat gemaakt hebben maar ik heb het gerief ervoor niet.
Het converterblokje bestaat uit een plastieken bakje van Conrad waar ik aan de ene kant een aansluiting voor VGA gezet heb en aan de andere kant de RJ-45 connector amateuristisch met silicone vastgezet heb.
Resultaten:
Bij 1024 x 768 aan 60Hz haal ik met gewone UTP cat 5e 30 meter zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.
Bij 1280 x 1024 aan 60Hz haal ik 20 meter maar sommige schermen hebben problemen om met het signaal te synchroniseren.
Voor een passieve converter vind ik dit aanvaardbaar, moest ik de verbindingen beter solderen dan zal ik waarschijnlijk al een grote kwaliteitswinst hebben.
Met FTP kabel haal ik aan iedere resolutie een betere kwaliteit. Bij FTP kabels gebruik ik wel metalen RJ-45 connectors.
EDIT
Het doel is om een projector over iets langere afstand van een videosignaal te kunnen voorzien zonder dure VGA kabels te moeten kopen. Het systeem wordt op lanparties gebruikt en daar is een overvloed aan netwerk(UTP)kabels die met een klik opeens monitorkabels worden.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Moet ik dit nu zien als een veredelde verloopstekker, of heb je daadwerkelijk ergens kleine trafootjes verstopt om het signaal gebalanceerd te maken?
Daan Timmer
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Op 19 juni 2009 03:07:38 schreef Cracker:
Met FTP kabel haal ik aan iedere resolutie een betere kwaliteit. Bij FTP kabels gebruik ik wel metalen RJ-45 connectors.
FTP kabels? Is dat weer eens wat anders dan UTP kabels??
Op 19 juni 2009 07:49:57 schreef Jochem:
Moet ik dit nu zien als een veredelde verloopstekker, of heb je daadwerkelijk ergens kleine trafootjes verstopt om het signaal gebalanceerd te maken?
Ik denk een veredelde verloopstekker
Zo ziet het er iig wel uit. 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
FTP = Foiled Twisted Pair, daarbij zijn de aderparen ingepakt in folie als afscherming.
@Tommyboy: die noor kun je ook wel overspuiten terwijl hij aan het herladen is, tijd zat.
Daan Timmer
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
lijkt met idd best aannemelijk dat dat verloopkastje redelijk goed werkt voor die lengtes. En dan is het ineens een heel stuk goedkoper en makkelijker dan met vga kabels klooien.
wat ik me wel afvraag, waarom heb je geen metalen connector voor de RJ45 gepakt en die massa aan de massa van de sub-d gelinkt? dan "werkt" je STP kabel toch ook beter?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 juni 2009 14:23:27 schreef testman:
bij ftp niet aan 2 kanten metalen rj45 stekkers zetten .
want dan krijg je een aardlus .
testman
Lijkt me echter wel zinvol om niet midden in de kabel (het verloopkastje in kwestie) te onderbreken, maar óf bij de videokaart óf bij de monitor.....
BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Op 19 juni 2009 07:49:57 schreef Jochem:
Het is niet meer dan een simpele verloopstekker die ik in een bakje gebouwd heb.
Op 19 juni 2009 12:19:52 schreef THW Mark:
wat ik me wel afvraag, waarom heb je geen metalen connector voor de RJ45 gepakt en die massa aan de massa van de sub-d gelinkt? dan "werkt" je STP kabel toch ook beter?
Als ik FTP (STP heb ik niet liggen) kabel gebruik dan gebruik ik aan één kant een metalen connector waar de massa ook doorgelinkt is.
Op 19 juni 2009 14:23:27 schreef testman:
bij ftp niet aan 2 kanten metalen rj45 stekkers zetten .
want dan krijg je een aardlus.
Zo gebeurt het.
Op 19 juni 2009 14:25:42 schreef elektrojean:
welke draden laat je door de utp lopen?
ben namelijk ook zoiets van zin.
Ik gebruik R,G,B en hun massa waardoor ik aan 6 draden kom, gevolgd door de Hsync en Vsync exact 8 draden.
Ik heb het idee vanop http://www.elephantstaircase.com/wiki/index.php?title=VGAtoRJ45convers… gehaald.
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
@Cracker mooi gemaakt hoor. en je vind je vast niet erg dat ik je idee even van je kaap
. heb namelijk ook zoiets nodig voor een projectje.
zou bijna een VGA-kabel van 8 mtr bestellen maar die zijn DUUR dus dit is een prima oplossing.
Edit, typo's 
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
@Cracker:
Mooi gemaakt, maar ik hou niet van die RJ45 stekkers, hoewel ik de keuze wel begrijp... Wat gebeurt er als je de RJ45 van de VGA in een netwerkpoort zou stoppen? Dat kan altijd gebeuren, aangezien er het volledig hetzelfde uitziet (of een moeder die tijdens het poetsen de kabels eruit trekt en ze weer in probeert te steken, ...) Zijn de VGA poort en de Ethernet poort hier tegen bestand?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dat is vrijwel exact gelijk aan de oplossing Cracker. Alleen heb je dan een paar plugjes en kastjes minder nodig. Voordeel is dat er minder kapot kan gaan en ook dat omwisselen niet mogelijk is. Nadeel is dat je altijd vastzit aan (de lengte) je eigengemaakte kabel terwijl je anders er een netwerkkabel tussen kan prikken.
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
projectje van mij
buitenboor motor gemodificeerd/ omgedoopt tot elektro motor. ongeveer gelijk aan een 2 pk benzinemotortje maar dat is eigenlijk niet te vergelijken. binnenkort een 2e erop:)
meer info: http://www.schematheek.net/index.php?p=forum/topic&t=165&n=1
gr
Jens
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
mooi gemaakt hoor 
@stefhead zo te zien accu's
http://www.schematheek.net/index.php?p=upload/weergeven&id=424
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
Voor de maximale snelheid moet ik altijd nog is de tomtom meenemen in het bootje, maar de motor koppeling is gebroken. die ga ik nu uit staal draaien en frezen. dan kan ik de snelheid meten. de motor draait op 2x een (volgens mij) 40AH Semi Tractie Accu. eerst had ik er accus in staan van 30kg en nu van 15 maar weet niet meer welke 40AH is.
ik kan er in ieder geval de hele dag lol mee maken..
BjornR
(Laatste reactie op dit project, niet te ver uitbreiden.)
Op 20 juni 2009 22:27:30 schreef stecj366:
(...) Wat gebeurt er als je de RJ45 van de VGA in een netwerkpoort zou stoppen? (...) Zijn de VGA poort en de Ethernet poort hier tegen bestand?
Dat heb ik nog niet durven testen, ik probeer nu om mijn kabels gewoon goed te labelen.
Vraag:
Op 20 juni 2009 22:32:03 schreef Tidak Ada:
Zou je geen 15-polige D-plug aan die FTP kabel kunnen hangen??
Antwoord:
Op 20 juni 2009 22:38:23 schreef help:
(...) Nadeel is dat je altijd vastzit aan (de lengte) je eigengemaakte kabel terwijl je anders er een netwerkkabel tussen kan prikken.
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
En toch heeft men gelijk dat je dan perongeluk de fout kan maken dat je je VGA kabel in je netwerkpoort kan stampen.
Echter, waarom zou je niet je eigen gemaakte sub-D kabel kunnen mee nemen, en wel 2 convertor boxjes? Dus dat vind ik persoonlijk een argument van niets.
Maar het is wel leuk gemaakt!
ja maar daar gaat het toch ook helemaal niet om. vroeger had je dat probleem met ISDN kaarten en netwerkkaarten ook, soms met fatale gevolgen. Dit kastje doet vermoeden dat het gemaakt is voor tijdelijke, lange vga verbindingen. En daarvoor is het ideaal, omdat je netwerkkabels in diverse lengtes altijd goedkoop in de buurt hebt, en ze anders makkelijk kunt knippen. (Makkelijker dan solderen)
De ethernet poort moet normaal wel tegen een VGA signaal kunnen, ten slotte heeft dit 75ohm uitgangsimpedantie, en de netwerkkaart aan de ingang een trafotje, dat een 1vp-p signaal wel aankan zonder problemen. Echter de videokaart is een andere vraag, de synclijnen zijn namelijk niet verplicht kortsluitvast te zijn.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
om ontopic te gaan show ik mijn eenvoudige audiovermogenmeter van elektor maar eens.

toevallig had ik zo'n duoled ergens uit gesloopt. en dit leek me wel een leuke toepassing om mijn nieuwe Aoyue eens te testen:)