watchout3, met bungard gaat er een nieuwe wereld voor je open
trust me! Waarschijnlijk krijg je wel andere belichtingstijden dan die je nu hebt. Voor je gaat solderen moet je wel de fotogevoelige laag eraf halen, anders soldeerd het inderdaad lastig. Al doe je het met een schuurpapiertje korrel 500 
Oh ja, met een paar goeie kwaliteit foto's kijkt het een stuk leuker projectjes. 
Keep going (Y)
Ik heb nu C.I.F., en ik vindt ze 
Die fotogevoelige laag gaat er amper af. Je ziet de layout wel tevoorschijn komen maar als je de print dan in het etsbad (zoutzuur) gooit begint die na enkele minuten letterlijk te vervellen. En het maakt niet uit hoelang de print in de ontwikkelaar ligt...
Door dat vervellen etst het ene stuk sneller dan het andere (vooral de buitenzijde) met alle gevolgen vandien ...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 25 juni 2009 20:25:04 schreef Darkcrusher:
slave flitser (auto links) tov een auto zonder (auto rechts)
De camera die je hebt gebruikt zet nog amper de plaat van die auto rechts er fatsoenlijk op. Het zal me niet verbazen als de korte sluitertijd en de hoge flitsintensiteit van een flitspaal maar weinig last zal hebben van jouw slave-flitser.
Projectje : mini-versterker in modembehuizing.
Specs : 2x3W @ 4Ω
Behuizing : 15x13x3 cm
De versterker wordt gevoed met een wisselspannings-adapter, de gelijktichting/afvlakking zit op het versterkerprintje. ik heb de 1000µF elco vervangen door een 2200µF. hierdoor heb je minder snel last van inzakkende spanning door pieken bij bass en/of hoog volume.
Foto's
De teringzooi binnenkant, alles ligt er gewoon los in, en we zien wel hoe het houdt. [edit : nu zit het wel vast met dubbelzijdig tape]
De achterkant met witte uitslag van superlijm, is makkelijk weg te halen.
VLNR aan-uit schakelaar, aansluiting voor AC adapter, speaker 1, volumeknop, audio in (kabetje met minijack), speaker 2.
Voorkant, met led vu-meter. hier staan er 2 kleine boxjes bij, een mooi compact setje, dat best wel heel goed klinkt!
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Kastje leuk hergebruikt.
Als je die blauwe led achterwege had gelaten was die voorkant met VU-meter best subtiel geweest! Ik zou de volumeregeling overigens op de voorkant gemaakt hebben.
de led is nu een 3mm rode led en zit op de achterkant, boven de schakelaar. ik ga proberen het gat aan de voorkant op te vullen.
[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op (84%)]
Ik heb mijn TDA8560Q versterker is af. Alleen nog een toonregelaar er tussen want de hoge tonen zijn een beetje te hoog en een stuk van de printplaat afhallen. In de database staat dat hij 7.5A noding heeft maar hij wil ook op een boormachne accu van 12V en 1.4A, alleen hij begint wel een beetje te vervormen als je de geluid hard zet.

De onderkant is niet echt mooi gelukt, omdat ik een echte beginners fout had gemaakt (op de kop gelegt om te solderen en ik heb pin 13 gezien als pin 1)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waarschijnlijk heeft dat ding 7.5A piek nodig, en zo'n accu kan dat best leveren als hij vol is. Op die accu staat geen 1.4A, maar 1.4Ah. Een klein lettertje met grote gevolgen.
Dat clippen komt waarschijnlijk doordat de accuspanning inzakt wanneer hij veel stroom moet leveren, of gewoon doordat je het ding overstuurt. Als het erg genoeg is, kan het funest zijn voor je speakers.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waar komt het signaal voor die versterker vandaan? Als dat een MP3 speler of zo is, is het goed mogelijk dat je het volume daarvan gewoon te hoog hebt staan.
Hoe groot is de elco die je op de print hebt staan? Is dat volgens de datasheet?
Als je een scope hebt, kun je de accuspanning in de gaten houden, om te bekijken of deze stabiel blijft tijdens de pieken in de belasting. Misschien kun je het met een multimeter ook al zien, als het heel dramatisch is.
Je kunt het natuurlijk ook even proberen met een andere spanningsbron die wel 7.5A kan leveren zonder in te zakken.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]
Signaal komt van mijn PSP vandaan.
De elco 2200uF volgens de datasheet.
Ik heb hellaas geen scope.
Ik heb er ook te 'slappe' boxen er op. Daar kan het ook aan liggen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb eindelijk die philips versterker weer aan het spelen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/37736
Dan kan ik nu eens iets aan een project gaan doen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
@brandon ( sorry henry )
een boormachineaccu die goed is daar kun je een auto op starten .( en puntlassen )die leveren meer dan 60a . echter als hij oud is
dan zakt hij vlug in , je kunt de 2x40 watt versterker ook met een koppelstukje
aan je pc aansluiten ( geel 12v en zwart 0 ) een pIV voeding levert vlot 18 ampere . maar ik denk ook dat je hem te ver open zet , anders zet 2 boxen in serie en op 1 uitgang, voor de test .
testman
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Ik heb mij recentelijk op het smd-gedoe gestort.
Bijgaan 2 foto's van een dubbele TS02N touch sensor. 4 onderdeeltjes zijn nog old fashioned omdat ik daar (nog) geen SMD versie van heb.
Beste mede CO'ers, het was mijn eerste keer, be gentle!
Bovenaanzicht:
Zijaanzicht:
en, voor de eeuwige doorvragers, de achterkant
SparkyGSX
4? Ik tel er toch echt 6; twee diodes en 4 condensators.
Maar als je ze op deze manier soldeert, zijn het toch ook "surface mounted devices"? Wat maakt het nou uit dat de fabrikant dat nooit zo bedoelt heeft?
Voor een eerste keer SMD solderen valt het best mee, lijkt me.
Ik zie daar 4 sensor vlakjes, denk ik, maar waar sluit je de voeding en uitgangen of zo aan?
Beetje veel tin, verder doet het denken aan oude versterkers van Philips, keramische plaatjes met dikke film techniek en conventionele onderdelen. 
Als je nog van die condensatoren over hebt, moet je eens de behuizing er af halen doormiddel van een tangetje en wat grof geweld. Ik heb dat een keer gedaan, en er zat een SMD-condensator in, waar dat plastic omhulseltje heen zat, met de pootjes er aan vast gemaakt.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Op 27 juni 2009 15:56:50 schreef SparkyGSX:
4? Ik tel er toch echt 6; twee diodes en 4 condensators.Maar als je ze op deze manier soldeert, zijn het toch ook "surface mounted devices"? Wat maakt het nou uit dat de fabrikant dat nooit zo bedoelt heeft?
Voor een eerste keer SMD solderen valt het best mee, lijkt me.
Ik zie daar 4 sensor vlakjes, denk ik, maar waar sluit je de voeding en uitgangen of zo aan?
idd 6.
de connectoren voor de spanning en de signalen komen nog, al wel "vlakjes" voor gemaakt.
@Henry, dat van die tin...daar moet ik dus echt voor deze kleine onderdelen nog ervaring mee opdoen, ben zelf ook nog niet tevreden. En dan te bedenken dat ik de "grootste" weerstanden (1206) had gekocht. die 4 805 c'tjes had ik nog ergens liggen.
@Jochem: jij mag nooit meer raden
@Hagdos: ik heb dat inderdaad al eens gezien, waren geloof ik diodes.
Op 27 juni 2009 16:10:05 schreef hadv:
@Henry, dat van die tin...daar moet ik dus echt voor deze kleine onderdelen nog ervaring mee opdoen, ben zelf ook nog niet tevreden.
Ik doel op de sporen met dikke ruggen tin.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
@ gadget , ik dacht ook al demonstreren ?? maar je bedoelde dit topic . en ja het kan een suzuki alto
heeft maar 6mm2 startkabels en is op een voeding nog te starten . en oke het valt ook net onder auto's maar het is er wel een .
testman