Laatst heb ik een Philips NMS 9100 ergens vandaan weten te halen (voor de mensen die hem niet kennen: een XT clone uit 1987). Nu heb ik hier geen floppy drives voor (1.44 ondersteunt hij niet, slechts tot 1.2MB) en de originele harde schijf is er ook niet meer. Zijn hdd's zijn XT hdd's, dus met ingebouwd BIOS-achtig iets. Een ISA uitbreidingskaart voor huidige harde schijven kan ik niet vinden, omdat hij slechts een 8-bit ISA bus heeft.
Hij heeft nu dus niets om van op te starten, en geeft dus alleen een error.
Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om, bijvoorbeeld dmv een PIC, een hdd of floppydrive te emuleren. De pinouts van van de hdd connector heb ik al gevonden, deze staan hier:
http://microlabs.cs.utt.ro/~mmarcu/books/02/ch15.htm#Heading10
Maargoed, om even terug te komen op mijn vraag: is het mogelijk om met een PIC een hdd of floppy drive te 'faken'? En heeft iemand hier ervaring mee
? Of heeft iemand een idee voor een andere oplossing?
Dank.
Als je in de bios de settings voor de floppy drive op 360k of 720k kan zetten, dan kun je het proberen met DD (dual density) floppen en een gewone drive.
Een PIC oplossing zou ik zo niet weten eerlijk gezegd.
Bedankt voor de tips alvast..
Een PIC oplossing had ik in gedachten, omdat ik dacht dat aangezien mensen ook met een PIC een floppy drive aan kunnen sturen, ik dat ook zou moeten kunnen omdraaien en de PIC voor floppy drive laten spelen.
En je zou hem dan via de seriepoort van een andere PC van data kunnen voorzien.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Tja wat moet je nog met zo'n XT. De PIC oplossing is wel een project voor gevorderden, maar mischien zoek je een uitdaging. Met een PIC alleen kom je niet ver lijkt me, te weinig geheugen. Maar je kan natuurlijk extern geheugen toevoegen.
Mocht je interesse hebben. Ik heb hier nog een complete NMS9100 met HD en twee 720k floppy drives. Gratis af te halen.
Win2k
Golden Member
volgens mij moet er een mfm schijf in ,maar een floppy station heb ik ook nog wel liggen
mfm schijf ook wel maar dan moet je nog een biosflop hebben volgens mij
deze pc heft geen ingebakken bios?
groet win2k
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Nee het is een enkele 40 pins 'IDE-alike' connector. MFM schijven hebben twee connectoren 20 pins en 34 pins.
Mijn NMS9100 heeft overigens wel een MFM schijf, maar daar zit een 8bits ISA controller bij.
[Bericht gewijzigd door Marcel op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 9 januari 2006 20:39:18 schreef Bert M:
Bedankt voor de tips alvast..Een PIC oplossing had ik in gedachten, omdat ik dacht dat aangezien mensen ook met een PIC een floppy drive aan kunnen sturen, ik dat ook zou moeten kunnen omdraaien en de PIC voor floppy drive laten spelen.
En je zou hem dan via de seriepoort van een andere PC van data kunnen voorzien.
met ene pic kan je een harddisk aansturen. geen floppy ! . uit een floppy drive komt het signaal van de kop in ANALOGE vorm !. je hebt een controller nodig die daaruit de data restitureert.
Op dit moment staat er (ligt er) een NMS9100 bord
op mijn werktafel - vier ISA sloten, 1x parallel 1xserieel.
Daarbij heb ik MFM schijven - een TS-362 Hardcard (Tandon)
Een paar Seagate blokken van 20 en 41Mb.
En de nodige MFM controllers - WD1002A-WX1 - deze geeft een grote kans dat de schijf herkent wordt.
Het is me niet gelukt om de 41Mb Seagate aan te spreken
maar daarvoor heb ik een andere kaart - een 16bit ISA ook Western Digital. Helaas niets voor de Philips machine.
Ook ik krijg nu geen floppy gestart
maar ik heb wel floppy controllers
wat IK zoek is informatie over de dip switches
op het bord waarmee wellicht de onboard controller
kan worden uitgeschakeld - dan neemt een insteek kaart
het over.
Omdat ik al een ruime tijd ''zooi'' verzamel
heb ik ook een exotisch kaartje waarmee men zelfs
vier floppy stations kan aansluiten..
Of ze het ook doen.. dat is wat ik nu wil uitproberen.
Als iemand interesse heeft in een floppy controller
geruild tegen een ander onderdeel, een Novell Ne1000
dat mogelijk - want ooit heb ik een pc-xt netwaardig
gekregen via een BNC verbinding naar een Linux server
die dan toegang geeft tot het net (bridge).
Zijn er nog van die knutsel-verslaafden, ik ben benieuwd.
p.s inderdaad zit er een 40pins IDE achtige bus op
en heb via google eens geneust naar mogelijk kandidaten
voor een xt/ide aansluiting.
1. < http://www.4drives.com/DRIVESPECS/CONNER/CONNER_INDEX.htm >
> nog een draad over dit onderwerp:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=376300
ps correctie over NMS9100 bord - 5 ISA sloten
16bit in 8 bit bord - ik dacht meer aan
8bit kaart in 16bit slot..
De betreffende AT/MFM Controller is een 16Bit kaart
en ik heb altijd aangenomen dat een 16bit kaart niet
werkt (wel past) in een 8bit slot..
Het 4 floppy kaartje is: LCS-6815F
Bij het opstarten verschijnen vragen (engels)
1. Zullen de eenheden 3 en 4 na de HD worden geplaatst J/N
2. Welke eenheid is de opstart eenheid a..b 
Maar ik kan niets opgeven - nog niet.
Op 17 juli 2009 19:28:47 schreef Sine:
Veel 16 bits isa kaarten werken prima in een 8 bits slot.
Dat klopt sine, heb indertijd ook VGA kaarten in een 8 bit slot geprutst, netwerkkaarten en IO kaarten doen dat ook goed over het algemeen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In mijn nms9100 zit een 5.25 1.2mb en een 3.5" 720Kb floppy drive, dit aangesloten op de standaard controller van het moederbord.
Simpel, bredere bus = meer grotere doorvoer sneheid, en zoals ik al zei, veel kaarten werken ook gewoon op acht bit.
Er zijn ook kaarten die dat NIET doen, die zullen gewoon weigeren te werken. Je kunt er verder niets mee slopen.
benleentje
Golden Member
Op 9 januari 2006 20:03:53 schreef Bert M:
Maargoed, om even terug te komen op mijn vraag: is het mogelijk om met een PIC een hdd of floppy drive te 'faken'? En heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een idee voor een andere oplossing?
Dank.
http://pinouts.ru/Storage/InternalDisk_pinout.shtml
Het ziet er allemaal vrij simpel uit kwa eltrische signalen. Maar het software protocol wat erachter ligt moet ook beknt zijn.
Ik bedoel je kan de signalen dir en step afvangen zodat de PIC weet in welke track er gelezen of geschreven moet worden. Maar welk bitpatroon verwacht de controller dan en is dit analoog zoals F_E al zij.
joopv
Golden Member
Nog even afgezien van het feit dat je op een 3,5 jaar oud bericht reageert: de shugart floppy interface bevat geen analoge signalen.
Alle signalen zijn op ttl open collector nivo. Vandaar ook het weerstands array wat op 1 van de aangesloten drives (maximaal 2 op een pc, 4 volgens de normale shugart standaard) op de bus aanwezig moet zijn.
De interface is qua timing van de read en write data signalen wel als analoog te beschouwen.