Elektrische step

Ik heb eergisteren een defecte elektrische step gekocht, die ik wil gaan repareren.
Volgens mij is de accu gewoon leeg, maar dat kan ik niet testen omdat ik de lader niet heb.
Woont er hier iemand in Amersfoort die mij kan helpen.
Foto's volgen.

Mijn ervaring met defecte elektrische step: Accu's kapot en elektronica kapot. Die accu's zijn het ergste, 2x 12V 12Ah a 35 euro/stuk ... Meet dus eerst maar eens de accu spanning zonder iets aangesloten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je de motor van de step rechtstreeks aansluit op de accus dan moet de motor gaan draaien. Zoniet, dan is je accu leeg of kapot. Die motoren zijn bijna niet stuk te krijgen is mijn ervaring.

Als je een multimeter hebt kun je de accu nameten en de spanning hier posten.

De elextronica is eenvoudig, detectie of de motor draait voordat er stroom op gezet wordt (generator), dit is nodig omdat de step in beweging moet zijn om de motorstroom laag te houden. Vanuit stilstand is deze stroom veel te hoog.

Op 23 juli 2009 00:38:17 schreef Roland van Leusden:
Mijn ervaring met defecte elektrische step: Accu's kapot en elektronica kapot. Die accu's zijn het ergste, 2x 12V 12Ah a 35 euro/stuk ... Meet dus eerst maar eens de accu spanning zonder iets aangesloten.

Zelf vermoed ik dat ze leeg zijn omdat als ik het sleutelcontact omdraai er nog wel een piepje te horen is maar die wordt steeds korter.
Alleen ik heb geen lader.
Ik heb trouwens precies dezelfde accu's.

Op 23 juli 2009 01:10:15 schreef mbbneon:
Als je de motor van de step rechtstreeks aansluit op de accus dan moet de motor gaan draaien. Zoniet, dan is je accu leeg of kapot. Die motoren zijn bijna niet stuk te krijgen is mijn ervaring.

Als je een multimeter hebt kun je de accu nameten en de spanning hier posten.

De elextronica is eenvoudig, detectie of de motor draait voordat er stroom op gezet wordt (generator), dit is nodig omdat de step in beweging moet zijn om de motorstroom laag te houden. Vanuit stilstand is deze stroom veel te hoog.

Hoe moet ik het meten met welke stand?

[Bericht gewijzigd door martijn_djo op donderdag 23 juli 2009 10:35:53 (39%)

De elextronica is eenvoudig

Hangt af per step volgens mij, in de step welke ik onderhanden had zat een variant van de motor regeling van deze site. Er werd idd ook gemeten of de step in beweging was of niet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Voor nood kun je die accu's met een oplader voor de auto opladen.
Let wel dat die het KAN, edoch niet GESCHIKT is.
Mocht je het project door willen zetten, zul je toch een geschikte lader moeten kopen/bouwen, maar het geeft je alvast een start :)

Dat kump er noe van....

En ik woon toevallig in amersfoort :-)
Mail me maar, adres staat in mijn profiel.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik heb ook zon lecktrische stepje en mijn motortje is wel kapot, je hebt zon plastic schroefje aan de bovenkan van de motor en daar ziet een veer aan en bij mij is die veer gebroken :( btw mij stepje heeft een ingebouwde lader, dus er komt een stekker uit de step :D

Bij mij is dat stekkertje weg, maar de kabels ervan niet.
Alleen een nieuwe voeding zo heel duur worden.
Mijn lader vraagt namelijk een input van 24V en 25-30A.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 juli 2009 15:42:19 (53%)

Mijn lader vraagt namelijk een input van 24V en 25-30A.

Kolder, die 12Ah accu's mag je helemaal niet met zulke stromen laden. Bij mijn step zat een soort laptop achtige adapter waar maximaal 3A uitkwam.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb waarschijnlijk een andere lader dan jij.
Ik moet een voeding aansluiten op de lader.
Die voeding vraagt 24V en max 30A.

Mod-edit: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys weer vergeten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 juli 2009 15:43:24 (58%)

Op 24 juli 2009 15:38:28 schreef martijn_djo:
Die voeding vraagt 24V en max 30A.

Aan wie vraagt-ie dat dan?

30A voor zo'n step is veel te veel. Gaat die accu nooit leuk vinden.

Overigens zijn er wel accu's die je met 4C kunt laden. Echter, die kosten ook wat. Zo'n step is doorgaans low-budget, dus de aanname dat daar low-budget accu's in zitten lijkt mij niet onterecht.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Er zitten meestal 2 accu's in van 7Ah in serie, duw daar 30A in om te laden, is die in 5 minuten vol :)

Dat kump er noe van....

Wat heeft dit met robotica te maken ?

Henry S.

Moderator

Alles.

In deze sectie wordt over robots gediscussieerd: mechanisch, elektronisch en software.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 juli 2009 15:38:28 schreef martijn_djo:
Ik heb waarschijnlijk een andere lader dan jij.
Ik moet een voeding aansluiten op de lader.
Die voeding vraagt 24V en max 30A.

Dit wordt een rommeltje....
De voeding van de lader vraagt 24V/30A.
Wat hangt er dan tussen het lichtnet en de voeding van de lader?
Trek eens wat deftige foto's en plaats die hier,
ik krijg bijna de indruk dat je een deeltjesversneller op basis van die step gaat bouwen,
of minstens wat kernafval gaat splitsen.....

Zoals Roland zei; een soort laptop achtige adapter waar maximaal 3A uitkwam.
Het steppie van mijn buurman heeft ook zoiets.

Dat kump er noe van....

Ik heb inmiddels contact gehad met martijn en in principe zien we elkaar aankomende maandag.
Ik zal zijn accu's op een deftige manier opladen en dan zien we verder.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Oh Sorry maar

Een robot is een machine, tot nu toe door de mens gemaakt, die beschikt over een stoffelijke vorm ('lichaam') en een beslissingsmodel (programma). Dit beslissingsmodel kent nagenoeg altijd een structuur van perceptie en daarop volgende reactie. De robotica is de tak van de wetenschap die zich met het ontwikkelen en bestuderen van robots bezighoudt.
Robotica is de tak van de mechatronica die zich bezig houdt met theoretische implicaties en praktische toepassingen van robots in de ruimste zin van het woord.

wist niet dat het repareren van een electrische step daar ook onder viel.

maartenbakker

Golden Member

In de ruimste zin van het woord, je zegt het zelf al. Het verschil tussen een electrische step en het drijfwerk van een robot is vrijwel nihil. Zo'n step is ook ideaal sloopmateriaal als je met weinig middelen een robot wilt bouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 26 juli 2009 03:59:00 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is dan het nut van de robotica sectie ?
Ben het met je eens mits het motortje gebruikt wordt om een robot te bouwen.Ik lees echter dat hij zijn step wil repareren.En persoonlijk vind ik, dat dit niet in een robot sectie thuis hoort.

Ga even lekker door lopen bomen heeeeeee.....
Zeker vakantie ?
Doe een verzoek voor een nieuwe sectie als je het er niet mee eens bent.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 26 juli 2009 13:31:32 schreef Cyrill:
Wat is dan het nut van de robotica sectie ?
Ben het met je eens mits het motortje gebruikt wordt om een robot te bouwen.Ik lees echter dat hij zijn step wil repareren.En persoonlijk vind ik, dat dit niet in een robot sectie thuis hoort.

Of die echt daadwerkelijk hier thuis hoor dat weet ik niet. Maar er zit een gedeelte mechanica bij dus. EN er zijn wel vaker dingen waarvan ik denk dat ze wel ergens anders zouden horen. Maar ja als je je overal druk om zou maken...

Take it easy :)

-

Op 23 juli 2009 00:34:52 schreef martijn_djo:
Ik heb eergisteren een defecte elektrische step gekocht, die ik wil gaan repareren.
Volgens mij is de accu gewoon leeg, maar dat kan ik niet testen omdat ik de lader niet heb.
Woont er hier iemand in Amersfoort die mij kan helpen.
Foto's volgen.

Hallo, mensen ik heb een e-scooter gekocht maar ik weet niet hoe de hele bedrading werkt. ik heb wel een lader en goede Accu's (2x12v 12AH)
en de step is 24v en 250 watt.

wie o wie kan mij helpen met een diagram met verbindingen voor het circuit?

Niemand, zonder merk en type. Waarom koop je trouwens een defecte step als je al op voorhand weet dat je niet de kennis hebt om het te herstellen ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Evarist

Golden Member

Dit topic is 7 jaar oud, slimmeke. Er gaat dadelijk een slotje op.

Nihil est verum, quod non probatur primo.