je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

Op 23 juli 2009 20:03:59 schreef stekkerjack2:
Ik repareer al een tijdje computers, en ik ben er al een tijdje achter gekomen dat mensen hun computers gewoon weggooien en een nieuwe kopen omdat ie langzaam is geworden. Met een paar stripjes RAM is dat in vele gevallen zo opgelost, maar krijg dat dier mensen maar eens wijs...

Precies, zo had ook ik er 2 of 3 aan de gang gekregen, alleen ééntje bleef zoooo traag dat die weer weg gegaan is ;)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Tidak Ada

Golden Member

Soms kan een snellere processor ook helpen.
Als de processor doorlopend hoog belast wordt en tegen de 100% aanstaat kun je óf een snellere processor plaatsen óf als het kan, een tweede er bij zetten (hangt van het MoBo af). Alles upgraden mag natuurljk ook ;)
Vergeet het BIOS niet!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als de processor doorlopend tegen 100% aan staat, is de oplossing om Windows opnieuw te installeren. Kan bij traagheid sowieso vaak geen kwaad, ook al helpt RAM bijplaatsen nog wel. XP met 512MB, Vista met 2GB dat zijn de werkbare minima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja en xp zou lopen met 64 maar dat was in 2002 en er is al sp3 en alles wat hij opstart bijgekomen .
ik gooi er na alles geinstallerd te hebben , vaak de opstartbestanden uit van nvidia en adobe reader , wat hem zo traag doet opstarten , ook msnmessenger is daar goed in .ie8 is met 4 openstaande tabs al 400 mb geheugen aan het wegvreten , en sluiten ervan scheelt al veel .ook de swopfile op een andere disk laten maken scheelt . en geheugen en proc doet veel . maar als je greenlabel hebt is het vaak niet weg te krijgen .
en procupgrade kan vaak niet te hoog .heb een lade vol met
alle geheugensoorten , en idd op 512 is het te doen maar 1gb is het best , heb er zelf nu 4 gb in op xp .en een quadcore erin . en windows na 5 jaar is zo vervuild herinst scheelt al veel , ook een extra partitie is handig bij vastlopen van windows , dan heb je je data nog wel .

een truc om vista eraf te krijgen , en dan xp erop te zetten : met de vista cd formatteren , en als hij dan bestanden wil gaan copieren , stekker eruit en dan opstarten van de xp cd , dan werkt het wel .

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Gewoon opstarten van XP CD zou al moeten werken, maar we gaan erg off-topic vrees ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de xpcd werkt niet als er vista op staat , maar idd offtopic .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@ Tidak Ada,

Bij Delta hebben we de documentatie nog wel hoor. Stuur maar even een mailtje naar support(@t)delta-elektronika.nl en vermeld daarbij het serienummer. Dan zoeken wij de gegevens er bij.

Het is overigens te hopen dat er niet veel aan mankeert. Het apparaat is erg ontoegankelijk als er iets aan het schakeldeel moetworden gedaan. Gelukkig doen de meesten het na ruim 30 jaar nog probleemloos.

Peter Strayer
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad doet hij het nog probleemloos.
Ik heb ook de documentatie al van jullie ontvangen. Prima service!!

Met 'het schakeldeel bedoelt u daar de pre-regulator van de TPS 030-10 mee?

Nog een vraagje:
Zowel in de TPS 030-10 als in de M 5-10 zitten trafo's voor 220V (de M 5-10 in tegenstelling tot het ontvangen schema!)
Kan dit in de praktijk kwaad? Is er een tip, behalve het verminderen van de maximale uitgangsstroom?

Dank voor uw bijdrage!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

hier de delta d050-10 die ik heb gereviseerd . na een 4 dagen niet thuis te zijn gewest lekte er zooi uit een van de voedingselco's en heb ze vervangen maar was ook nodig na 45 jaar . nu heb ik er 4 x 10.000 uf 100 v inzitten van 5 euro p/s . deze hebben geen m10 bouten dus heb ik ze met een m8 draadeinde vastgezet en zit ook goed vast . staat nu al 4 uur te draaien met 30 volt 10 ampere , en geen probleem .

overigens wordt de spoel waar het over ging
gebruikt als weerstand om de resterende spanning in te wegstoken als de regelbare brug lager staat . en wordt dus ook het heetst bij 3 volt 10 amp . en trilt ook een beetje
als hij lager staat daarom zit deze in rubbers . deze waren uitgedroogd bij mij . en heb er iets op verzonnen .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding019.jpg

hier de andere delta d050-10 die ik heb gedigitaliseerd . deze is uit 1975 . de meters heb ik bij conr** gehaald
en zijn net zo nauwkeurig als de originele delta meters .
en zijn veel beter in te stellen als de budgetmeters van 8 euro .ook zijn deze wel geschikt om in de voedingsspanning te hangen als ook de vcc van de meters . deze zijn 18 euro p/s .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding026.jpg

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb in de week een scheidingstransformator gekregen van 1KVA, foto's:

http://upload.schematheek.net/thumbs/498.jpg

http://upload.schematheek.net/thumbs/497.jpg

Ik moet hem alleen nog testen. En een softstarter maken.

Meer info is hier te vinden.

dat zijn heel goede transfo's .let er wel op dat hij 220v is en als je dan 235v hebt heb je vaak een sluikverbruiker van zo'n 40 watt erbij, wat een 350 kilowatt per jaar is . en dan is uitschakelen handig .
ik heb er ook een gehad die dat deed , daarna een ringkern
ervoor gekocht en die trekt 2 watt weg stby , en is ook 240 volt .

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 juli 2009 23:15:31 schreef fred101:
gratis gekregen aanwinsten. Oeps, dat zijn er nog al wat..... philips dipper, vna, sna,...2 tek scopen met een stapel plugins,...r&s l en r meter, marconi lcr meter en dan vergeet ik vast het een en ander :-)

Dan ben ik op jou nu officieel het meest jaloers :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sine

Moderator

Jup, da's een echte veiligheids trafo ( lees DUUR ! )

Onder je werkbank schroeven en een test stopcontact maken ervoor MET een schakelaar om het ding spanningsloos te maken.

Meerdere apparaten ( of je hele werkbank ) op eens scheidingstrafo zetten heeft GEEN zin !

Sterker nog, dat is zelfs gevaarlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Kan je dat uileggen, Sine?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

nou, dan is de aarde niet werkend meer . dwz als je dan een meetapp hebt en veel mensen hebben die oude apparaten nog waar wel eens een mkt aan aarde rot van wordt ( omdat deze nog 250 v zijn en moeten 400v zijn ), dan hangt de fase aan aarde zonder dat je huisaardlek het merkt , en dat kan een hoop schade en evt letsel hebben .

ik weet het nog van vroeger , we hadden een vrieskist en mijn zus en moeder en ik kregen al een tijd een oplawaai van het ding , echter pa had er geen last van .maar na een wisseling tusen pa en ma werdt het nagezien . en bleek er een snijmachine in de garage een rotte motor te hebben die aan aarde hing . doordat de kabel naar de garage uit 3 stukken bestond en in dozen gelast zat in de tuin , was er door een rot stuk kabel de aarde weg , en hadden we een zwevende aarde in de garage . pa merkte het niet omdat hij toen op klompen liep en droge handen had .via de waterleiding ging niet want het was tyleenslang , dus hebben we samen een nieuwe kabel gelegd over het plafond

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Maar de apparatuur na die scheidingstrafo zweeft toch?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ja dat wel , maar als je dan een scoop gebruikt die aan het gewone net zit , en geaard is dan krijg je rare meetwaarden . ik heb er ook een scheidigstrafo tussen maar wel voorzien van eigen alamat van 6 ampere , zodat er niet de huisaardlek uitgaat , en je 8 klokken gelijk kunt zetten . ik heb gewoon de aarde van de nul afgetakt op de secundaire kant , en dan de alamat . en voor de trafo een c karakeristiek van 10 ampere , die ook de werkbank en meetapp afzekert , laatst nog getest met alles aan te zetten en dan de spanning inschakelen , en hij bleef in ,echter is er nu een delta bijgekomen van 880 watt dus of het nog gaat ?

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen :)
Ik zou eigenlijk ook zo'n scheiding moeten hebben, of liever nog een variac met gescheiden wikkelingen. Maar dat kost centjes......:( OK, ze hebben er een in Eindhoven, baar die is wel erg veel kW en bovendien 220V.

Hoe heb jij het overigens opgelost met die 220V trafo's in die voedingen, of hebben die wèl een trafo met aftakkingen aan de primaire? (de mijne niet, hoewel het schema van de M 5-10 het wel aangeeft.
Ik kan natuurlijk 10% minder max. stroom afnemen, dan blijft de dissipatie iig binnen de grenzen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

nou de delta die ik al had is op 240 te zetten en staat dat ook al, maar deze niet . maar hij heeft gisteren 8,5 uur staan draaien op 10 amp 30 volt , en geen probleem . overigens zijn de elco's bij jou van frako of roe ? want de frako's zijn prima maar de roe zijn allen rot . en als ze heet worden gaat het knal . en de jouwe is nog 4 jaar ouder . ik heb zo'n gescheiden variac in de verkoop gezet , er komt vanavond iemand voor . ik heb er zelf een gebouwd die compacter is en beveiligd met automaten ipv glaszekeringen . en voor een delta is 30 v 10 hetzelfde als 50 v 10a daar de trafo gewoon 60 volt uit is en blijft , en dus verandert er voor hem niks en zou efficenter zijn met een tab die schakelt bij 25 volt . de spoel erin wordt wel heet bij 5v 10 ampere

waar rook was, werkt nu iets niet meer

helemaal gratis was ie niet, maar toch maar 3,50
ik vond bij de kringloopwinkel een leuke wereldontvanger van sony, ziet er nog goed uit. staat er op de zijkant "PLL", en dat vind je niet op die goedkope radio's.

ik kom thuis met dat ding, blijkt ie ~120 euro te zijn, de sony icf-sw35, zo goedkoop dat ie toch bijna gratis is.

Tidak Ada

Golden Member

Zit er dan geen pre regulator in bij jou?
Bij mij een thyristor schakeling, die de sinus aansnijdt.
Ik heb maar even foto's genomen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta030-10_a.jpg
DELTA 030-10

De ingangs elco's kan ik niet aflezen; het merk staat onder de klemband. maar ik vermoed SPRAGUE
De gele aan de uitgang is een Roe. Ziet er ook niet fraai uit :), maar werkt wel.

en van de M 5-10:

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta5-10_a.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta5-10_b.jpg
DELTA M 5-10

Die M 5-10 is een gewone rechtuit lineaire voeding en heeft daarom een rendement van maar 34% !! (150Watt)

De elco's van de M5 Zijn 31.000.000 µF per stuk en zekerlijk van SPARGUE

Ik ge bij "C" gekeken naar de prijzen van elco's, maar dan schrik je je rot. Een elco 47.000µF 100 V kost €41,40
En 68.000 µF 40V gaat me €32,88 kosten
Die Roe is 2500 µF 50V en valt dus wel mee. Die zal ik eens vervangen.....

Sorry voor de fotokwaliteit, maar die zijn met een v...a :( camera genomen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die van jou heeft ook een fan , zie je bij delta niet veel .de mijne heeft ook de preregulator en die doet niks zonder de grote spoel , want die stookt het vermogen ook deels .de jouwe is sprague idd anders zit er een m10 bout onder , en zien er ook prima uit op de gele na .ik heb nu al een 18 delta's gezien en het valt op de ze nooit philips onderdelen gebruiken alles japans/amerikaans .
maar gebouwd als een tank , en waren daarom op scholen zeer gewild , echter door budgetten tegenwoordig komen er vaak van die chinese prullen die na 4 jaar al vuile potmeters en rotte elco's krijgen . maar dat is economie .
delta's zijn vaak zelfs kwa frame geheel van messing en de kappen , van 3 tot 5 mm alu van goede kwaliteit .ik zie nu dat de jouwe ook de lak over de print heeft , de 1e van mij heeft dat niet meer .en phlips had vaak in de 60s nog germanium of selenium maar delta al silucium .btw de elco's bij mij meetten ook nog goed maar waren ineens kapot en lekten leeg , en vooral de roe's

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag een dubbelzijdige belichtingsbak met vacuum pomp gekocht. Voor de prijs (100€ is voor mij bijna gratis) kon ik hem niet laten staan. Afstoffen en hij kan gebruikt worden.
http://i28.tinypic.com/2ecnt05.jpg
http://i25.tinypic.com/2wh333b.jpg

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Dit topic is gesloten