Mijn laatste 'echt gratis' recente aanwinst was een Bremi 0-30V/0-3A labvoeding met enorme draaispoelmeters voor spanning en stroom, gekregen van de gepensionneerde vader van een vriend.
In 2001, na de ontbinding van de WEU (Western European Union, militaire samenwerking tussen 28 Europese lidstaten) heb ik een hoop materiaal gratis mogen/kunnen meenemen.
Officiëel werdt het voor een appel en een ei verkocht aan elk geïnteresseerd personeelslid (civiel of militair) maar vermits ik toen adjunctchef van de informaticadienst was heb ik er nóg minder voor betaald...
Mijn 'buit':
- Weller WS80 soldeerstation
- Weller WTCPS magnastat soldeerstation
- Fluke 83 multimeter
- Dell Workstation dual Xeon 550 met 10K SCSI drives, Adaptec RAID controller en 120GB streamer.
- Dell 19" monitor
- HP Laserjet 1100 printer
- HP Deskjet 870Cxi printer
- 2x HP scanjet 6100C (SCSI)
- Externe SCSI Iomega Jazz 1GB drive + een hoop 1GB schijven
- Verschillende externe parallelle Iomega ZIP 100MB drives
- Interne Iomega ZIP 250MB drive
- Panasonic PD drive + een hoop 650MB rewritable schijven
Ik vergeet waarschijnlijk nog een hoop andere dingen.
Van bovenstaande worden enkel de Wellers en de Fluke nog gebruikt.
Sinds 2001 ben ik zaakvoerder van een BVBA en 'krijg' ik ook veel (voor mij) gratis materiaal, o.a.:
- APC XL SmartUPS 2KVA (19" rack)
- APC XL SmartUPS 2KVA (19" rack) + optional battery rack (19")
Daarnaast koop ik voor mezelf via de firma een aantal dingen (voor zover ze passen in het kader van de activiteiten van de firma of fiskaal te verantwoorden zijn):
- Hung Chang 6502 2x20MHz scoop
- Fluke 187 multimeter
- Complete Canon Eos 400D uitrusting + objectieven
- Proxxon DSH/E figuurzaag
- Proxxon KGS80 dwarszaag
- Proxxon FKS/E cirkelzaag
- Proxxon TBH kolomboor
- Proxxon TBM220 printboor
- Raaco ladenkasttoren
- HQ Power PS23023 labvoeding (2x 0-30V/3A + 5V/3A fixed)
- Nuair Squirrel compressor + alle opties
- ELV ALC-8500 computerlader
- Graupner Ultra Duo 50 Plus computerlader met geïntegreerde balancers
- Kalorik 12.000BTU mobiele airco
- Al mijn aankopen bij Farnell/RS components/Digikey e.d.
Laatst nog een Spectral LCD TV meubel gekocht (ca. 600€) voor mijn nieuwe Samsung LED TV (het meubel is via de firma aangekocht als een multimedia monitorstand).
Het via de firma aangekocht materiaal blijft theoretisch eigendom van de firma maar vermits ik het enige personeelslid ben...
Edit: Bij de WEU kon ik voor een symbolische Euro een kwasi ongebruikte A0 inkjet plotter (nieuw aangekocht voor ca. 17.000€ zonder BTW) meenemen, maar ik had er toendertijd geen plaats voor.