Op 14 augustus 2009 22:17:15 schreef dawmast:
Beste FuriousGlenn, als je dat wilt weten, dan zou je een 27 Mc superregje kunnen bouwen. Daar zou je dan de band mee kunnen verkennen.
Ik heb nog ergens een hagel nieuwe Alan 48+ op zolder liggen.
De antenne die op dak stond is al jaren geleden verwijdert.
Vanwege internet eigenlijk.. kenissen stapten toen over naar IM's.
bakkie is goedkoper dan bellen 
jammer weer niemand geluisterd
die cultuur is zeker uitgestorven
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (52%)]
De CB is heel wisselvallig. Ik heb ooit een verbinding over 11km gemaakt met 1 walkie talkie 2W en aan de andere zijde een antenne op het dak. Dit is me maar eenmaal gelukt bij mist.Normaal ontvangde ik die andere gemeente zeer zwak, alleen als beiden een goede hoge antenne hadden.11km dus. Maar in het vlakke en landelijke Friesland kan dat lukken.
Ik heb ook meermaals vebinding gehad vanop een berg in Frankrijk. Alleen met Friesland en Calabrie was er toen verbinding mogelijk. (telkens 1000Km)
ok, hopelijk lukt het, hij zoekt nog een 2e handsje en een antennetje, enz.
maar evarist waarom kom je nooit meer op msn?
even een bericht typen a.u.b.
[Bericht gewijzigd door emperoronald op (12%)]
Op 14 augustus 2009 22:17:15 schreef dawmast:
Beste FuriousGlenn, als je dat wilt weten, dan zou je een 27 Mc superregje kunnen bouwen. Daar zou je dan de band mee kunnen verkennen.
De laatste dertig jaar hoor je daar hoofdzakelijk FM, en wel heel smalbandig. Een superreg zal er weinig van terechtbrengen.
ja, de 27mc kun je vergelijken met een woestijn , uitgestorven
maar vrachtwagenchauffeurs zijn nog steeds trouw aan een bakkie
Ik heb sinds enige tijd ook opnieuw een CB geinstalleerd. Mijn ervaring is dat er hier in de stille kempen nog wel wat verkeer is, vooral truckkers. Maar wat me ook opvalt is dat ik meer en meer gewone auto's terug met 27mc antenne op het dak.
Wat het bereik betreft, lukt het de ene dag over een afstand van ongeveer 10km, en de volgende dag heb je al moeite met een afstand van 200m. Veel hangt af van de weersomstandigheden.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Over dat soort afstanden ga je nog gewoon via de grondgolf en dan heb je nog nauwelijks invloed van het weer. Wel van bebouwing/bomen die in je pad staan. Natte bomen dempen nou eenmaal meer dan droge, dus alleen dan speelt het weer een rol. 200m moet altijd met gemak gaan op 11m.
Op 18 augustus 2009 18:57:46 schreef emperoronald:
hoew ver komt het dan?
Doe een elastiekje om de microfoon, zodat-ie in de lucht blijft, en fiets een eindje met een portofoon. Dan hoor je vanzelf hoe ver het komt.
gewoonandre
Wie niet knooit, komt er nooit!
Op 18 augustus 2009 18:57:46 schreef emperoronald:
hoew ver komt het dan?
Op de afstandsvraag kan ik ook geen antwoord geven.
Heb met een hele oude major 2000 (0,5Watt) ook wel leuke afstanden gehaald. Ik woon zelf midden in de stad maar heb er toch wel verbindingen van 15 tot 20 km mee gemaakt.
Antenne was toen een GPA met de spoel op 11 meter.
Deze afstand ook gehaald met een 4 watt zendertje (Midland Alan) Zelfde antenne / hoogte.
We hebben ook nog een Atron99 antenne staan op 18 meter voet hoogte. Met deze opstelling en de Midland Alan hebben we met gunstige omstandigheden afstanden van ruim 100km gehaald. Terwijl we op andere dagen hier de stad nauwelijks uit kwamen.
Op 16 augustus 2009 19:23:13 schreef emperoronald:
ja, de 27mc kun je vergelijken met een woestijn , uitgestorvenmaar vrachtwagenchauffeurs zijn nog steeds trouw aan een bakkie
Uitgestorven is het hier zeker niet. Elke dag hoor ik wel mensen praten op kanaal 9 en 14. Savonds later ook op kanaal 2 en 4 afstandrapportjes.
Groeten en misschien spreken we elkaar nog wel eens!
[Bericht gewijzigd door gewoonandre op (32%)]
zit je in friesland dan?
en als je een eilastiekje doet hoor je toch niks dus heb je er nog niks aan,
en evarist de gp27 op dak zetten is bij een scheef dak moeilijk hoor!
p.s. waarom kom je nooit meer op msn (even antwoorden)
Evarist heeft ook nog 'n baan en andere dingen waar ie wel eens mee bezig is, naast computeren 
Het meest praktisch lijkt me om een klein mastje aan de gevel van het huis te bevestigen, en aan dat mastje de GP27.
ja, maar hij kan wel op co, en heeft ook nog niet gearegeerd op mijn mail
maar mij lijkt het slim om een ladder naats je huis te zetten en met beugels de antenne op de schoorsteen te monteren
Op 18 augustus 2009 21:40:17 schreef emperoronald:
p.s. waarom kom je nooit meer op msn (even antwoorden)
Omdat jij zit te zeuren?
Hou je MSN buiten dit forum, waarom kan je je niet normaal op het forum gedragen? Na een paar waarschuwingen moet dat nu wel eens duidelijk zijn!
noch, als hij er niet opkomt kan ik het toch niet vragen, maar hoe kan ik wat horen als ik elastiekje erom heb dan heur ik toch niks als ik fiets
Op 18 augustus 2009 21:40:17 schreef emperoronald:
en als je een eilastiekje doet hoor je toch niks dus heb je er nog niks aan,
1) je kunt toch horen dat het ruiserig wordt en dan in de squelch valt,
2) meestal zet je er dan trouwens een radio'tje bij aan ofzo.
Maar als je echt wilt weten "hoe ver je komt", dan is het vaak handig ook te weten wat je voor tegenstation hebt. Als die zijn antenne wèl goed opgesteld heeft staan, mag hij verder weg zijn dan als hij de antenne ook laag heeft.
Een aardige vuistregel of je elkaar überhaupt zou kunnen horen is: d(km) = 4 √h1(m) + 4 √h2(m)
Dus bijvoorbeeld met de ene antenne op 3m en de andere op 10m krijg je d= 7+13= 20km. Maar dan moet je wel voldoende vermogen hebben, anders lukt het evengoed nog niet.
Ik heb een Multimode 120. Hij doet SSB, FM en AM. Ik heb ook nog een nabrander van 100W maar die durf ik pas gebruiken als ik een goede low-pass heb gemaakt. Daarmee kan ik soms tot ver in NL komen. Ooit QSO gemaakt met regio Zaandam. Augustus-september zijn goede maanden daarvoor.
misschien ontvang je me ooit wel eens,
ik heb staan een bakkie, voeding, lp,casette,cd speler in een met equalizer en nog een cd speler, supertech ontvanger 2 grote boxen enz.
Jullie vergeten eventuele condities. Het is mogelijk om met een 0,5 watt met moskou te werken. Als alles mee zit. Alleen zijn die goedkope bakkies nu niet de meest gevoelige ontvangertjes en kunnen die alleen in fm mode werken. Vrienden van mij met een qrp hobby werken dergelijk afstanden met zeer kleine vermogens. Wel in cw mode en grote optimaal afgestelde antennes en zeer gevoelige ontvangers.
Als jij een beetje redelijk bakkie hebt met een beetje redelijke en goed afgestelde antenne en goede niet te lange antenne bekabeling kun je zondermeer die afstand overbruggen. In de jaren 80 dat ik een blauwe maandag met een 4 watt 40 kanalen bakkie aan het spelen was, waren bij mij afstanden van 30 km normaal bereikbaar. En als er condities waren haalde ik texel, hoek van holland etc. En ik woon in het noorden van de randstad.
Dus gewoon proberen. En antennes moeten ter plekke als alles is geinstalleerd met een swr meter worden afgeregeld. Dus als de verkoper in de winkel bij aanschaf loopt te vertellen dat dan alles heeft afgeregeld, weet hij of niet waar hij het over heeft, of het zijn verkoop praatjes. Hij moet bij je thuis geweest zijn om alles af te stellen.
Ook bij antennes die kant en klaar afgeregeld en wel verkocht worden moet je je vraagtekens zetten. Alles wat in de buurt van de antenne komt beinvloed de swr. Dus ook een dakrand, schoorsteen, boom en een regenbui. Sommige dingen kun je niets aan doen. Denk aan regen en heen en weer wapperende bomen, maar een dakrand was er gister maar is er ook volgende week. Dat kun je dus wel wegregelen door de antenne in te stellen.
hier speel ik met een superstar 3900 met 10 watt.
ik moet zeggen dat ik de hoogte hier mee heb(antenne top hoogte 40m)maar ik red toch breda,amsterdam en noem t maar op.
we zitten altijd op kanaal 12 fm of 27.555 Mhz usb,dus geef maar eens een gil!!
gr wouter.