Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Okee,
dit is de situatie:
ik ga, zoals je in een ander topic vast wel heb kenne lezen een zelf gemaakte lichtbak maken, met ccfl's OF een oude inhoud van een gezichtsbruiner. Nu wil ik dat ding modern maken, zo dat je zegt: wow, kwijl, mooi.
Het mag van mij best wel wat geld kosten. (niet te veel natuurlijk, ben immers een hollander
)
wat ik nu wil doen:
Deze lichtbak moet instelbaar zijn qua belichtingstijd.
Zodra je op start drukt moet dat ding gaan lopen (dus de tl's of ccfl's moeten gaan branden) als de tijd voorbij is moet het dingetje uitgaan. Nu moet er natuurlijk een klein schermpje aankomen te hangen waarop de tijd te zien is.
dit alles wou ik gaan realiseren met een 16f84.
echter een probleem:
ik heb 0.0 nix nakkes nada ervaring met het progge van een 16f84 (ik heb alles al, programmer, picjes en de software)
wie heeft er hint, en wie kan me erbij helpen.
dit is misschien wel een leuk groeps-verband project voor circuitsonline.
ik weet nog niet wat voor lcd (oid) ik ga gebruiken, ook voor de toetsen ben ik er nog niet helemaal uit, ik heb iig al dit:
- toets 1: tijd erbij
- toets 2: tijd eraf
- toets 3: bevestig
- toets 4: Start cyclus
- toets 5: Stop cyclus
hoe begin ik, en waar moet ik rekening mee houden 
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
ik heb hier ergens een klokroutine gezet
dus bestudeer dit eens 't is zo'n binaire klok dus geen lcd of iets dergelijks en hij loopt nog niet helemaal goed
maar is voor jou een mooi startpunt.
klok
zoals je wel leest heb ik nog wat probleempjes maar ik wil je eventueel wel helpen met het schrijven van een progje.
wat wel belangrijk is:
welke lcd ga je gebruiken en hoe stuur je hier data naartoe
ivm het aantal pinnen je daarvoor nodig hebt en hoe die info gecodeerd dient te worden
[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]
Jeroen Boere
het LC Display dat ik wil gaan gebruiken is deze:
kijk hier voor de erg lange url
is deze bruikbaar voor de pic16F84 ?
en, hoe moet ik deze dan aansturen!?
k.p.meinesz
Ik moet zo weg maar als ik tijd heb zal ik eens beter kijken
je heb op het eerste gezicht 10 data lijnen nodig
8 databits
1 read/write data
1 ???? (vergeten)
houd je dus 3 lijnen over
1 start
2 stop
3 instel
Als je het in 4bits modus aanstuurt heb je maar 6 lijnen nodig, DB4, DB5, DB6, DB7, E(Clock), RS (DAta/Instruction), de rest hang je aan massa. Zo kun je met 6 lijnen een display aansturen. Je drukknopjes kun je aansluiten op een 74xx148 priority encoder, met een RC filtertje ervoor voor het debouncen Dan heb je 3 lijntjes voor je toetsenbord, en 6 voor je display, en op die 148 kun je ook nog eens 8 toetsen aansluiten.
De 16F84 heeft volgens mij 13 I/O lijnen (weet niet zeker, ben AVR freak
). Dus dan heb je nog 4 lijnen over om dingen als relais o.i.d. aan te sturen.
GRoeten
Antoine
k.p.meinesz
Dat scheelt alweer maar ik zal het eens beter bestuderen
het kan zeker wel
maar als dat ding alleen tijd moet weergeven
en ook nog maar enkele minuten
instelbaar moet zijn en start/stop heeft is dan een bcd display niet simpel genoeg?
Jeroen Boere
mja, kan simpel zijn
wat ik dus wou doen (jaja, als ik iets doe, dan doe ik het goed):
een menu inbouwen:
1. je zet apparaat aan: er komt een melding 'Lichtbak v1.0' daarna 'druk SET voor menu'
2. je komt nu in het menu: je hebt 3 voorgeprogrammeerde tijden, 1 min, 2 min en 3 min
3. een ander deel van het menu: zelf je tijd instellen met de op en neer toetsen
het starten moet met de starttoets beginnen
voorkant wil ik er iig zo uitlaten zien (behuizing is vandaag zwart gespoten
)
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]
k.p.meinesz
Je bent heel wat van plan
okee wat jij wilt het is jouw feestje
ziet er wel strak uit en het is wel mogelijk
ik zal n's kijken wat ik ermee kan
LINK IS DOOD?
Jeroen Boere
Op 26 december 2002 00:16:52 schreef k.p.meinesz:
Je bent heel wat van plan
okee wat jij wilt het is jouw feestje
ziet er wel strak uit en het is wel mogelijk
ik zal n's kijken wat ik ermee kanLINK IS DOOD?
link doet het nu!?
ik weet dat het mogelijk moet zijn. ik weet alleen totaal niet hoe ik het softwarematig aan moet gaan pakken 
maar alvast erg bedankt voor je hulp, waardeer het heel erg
k.p.meinesz
Ik neem aan dat je de tutorial hier gelezen hebt
Ik zou eerst proberen om een text op je lcd te zetten.
als dat gelukt is zou ik proberen om een text te laten veranderen als je op een toets drukt.
want als je meteen begint met aftellen start/stop/set
en er is iets niet goed ben je uren aan het zoeken
btw: van tutorial naar lcd interface is wel een grote stap
maar met hulp is het echt te doen
Jeroen Boere
die tut heb ik zeker door gelezen. de pic programmer heb ik ook al in 3 voud liggen.
alleen het lcd ontbreekt
heb er wel eentje liggen, tis alleen een onbekend merk, komt uit een autoradio, en hij heeft 18 draadjes !?
dus ik denk dat ik eerst maar ens dat lcd'tje bij conrad ga bestellen.. maar ik moet zeker weten dat deze met een PIC16F84 aan te sturen is....
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]
Forget it, ding uit autoradio heb je niks aan, gewoon eentje bij Conrad kopen en dan een HD44780 of S0066 compatible controller erop. Die van de conrad zijn dat (heb ze zelf ook), met 6 draden te besturen
. Vergeet niet op pin 3 een contrastspanning aan te sluiten anders zie je niks 
Jeroen Boere
Op 26 december 2002 12:17:50 schreef Antoine:
Forget it, ding uit autoradio heb je niks aan, gewoon eentje bij Conrad kopen en dan een HD44780 of S0066 compatible controller erop. Die van de conrad zijn dat (heb ze zelf ook), met 6 draden te besturen. Vergeet niet op pin 3 een contrastspanning aan te sluiten anders zie je niks
ehm, die modules bij conrad, in mijn geval:
184594-44 16x2 LCD puntmatrix module met LED verlichting.
het beestje kost 18.70
hierbij staat dat er een geintegreerde CMOS microproc en lcd driver in zit. dus lijkt een compatible controller niet bepaald nodig.... kan zijn dat ik het niet helemaal begrijp...
het ding waar ik over spreek staat op blz 804 van de nieuwste conradgids, en dan links bovenaan
edit:
linkje naar het LCD Peedee'efje
k.p.meinesz
De controller/driver waar hij het over heeft zit op dit display
dus hoef je niet appart te bestellen
Volgens mij heeft hij meer kaas gegeten van lcd aansturing dan ik
hij heeft vast nog wel een paar tips mbt de aansturing vanuit een uC
en initaliseering van de 4 bits modus
Jeroen Boere
het zou namelijk zeer fijn zijn als hij uit wil leggen hoe je nou precies text op een LCD zoals ik besteld heb moet toveren/googlen 
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 26 december 2002 21:17:31 schreef Jeroen Boere:
het zou namelijk zeer fijn zijn als hij uit wil leggen hoe je nou precies text op een LCD zoals ik besteld heb moet toveren/googlen
Dat gaat wel lukken Jeroen, zeker voor jouw. Als het zover is roep je maar want dan heb ik wel info en links voor je.
Prutsertje
bloep....
Op 27 december 2002 12:56:33 schreef Bastiaan:
[...]
Dat gaat wel lukken Jeroen, zeker voor jouw. Als het zover is roep je maar want dan heb ik wel info en links voor je.
die vinden wij misschien ook wel interessant 
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Hebben jullie hier wat aan?
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd2.shtml
Hier staat een tabel met de bitcodes van de letters:
http://www.giobe2000.it/HW/DataSheet/Pag/HD44780_1.asp
Interessant project. Ik heb vandaag net mijn lichtbak afgemaakt (ook zwart
). Heb nu een 10 minuten timer erin zitten met een NE555. Werkt ook prima, maar die PIC uitvoering is wel mooier natuurlijk... ik ga dit op de voet volgen...
ps. tip: voor mensen die ook een lichtbak gaan bouwen. Bij de welkoop verkopen ze tl looplichten voor 6 euro per stuk.
Deze lampen werken perfect en de starter is electronisch. Geeft een heel mooi resultaat bij 10 minuten belichten op 5 cm hoogte met drie lampen....
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jeroen Boere
Op 27 december 2002 14:53:29 schreef Bastiaan:
Het is best makkelijk om te maken. Je moet er alleen ff tijd voor hebben en die erin steken.
klopt helemaal, van mij mag het wel wat kosten, als je de prijs van zo'n sim-pel ding ziet die ze bij de conrad verkopen...
ik ga vanavond ff nieuwe verf halen, hoopte dit eigenlijk 1e kerstdag te kunnen spuiten, alleen was toen spuitbus op 
dus moet nu ff nieuwe halen.
ik heb echter nog steeds geen oude gezichtsbruiner kunnen vinden 
en om nou een nieuwe van 25 euro te kopen en deze te slopen... hoewel het goedkoper is dan losse componenten zoals een ccfl (daar heb je er toch ook 4 of 5 van nodig)
losse tl's buisjes zijn bij karwij 17 euro zonder armetuur (!?) dus, dat valt al af 
Jeroen Boere
Op 27 december 2002 13:59:42 schreef Tommyboy:
Hebben jullie hier wat aan?
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd2.shtmlHier staat een tabel met de bitcodes van de letters:
http://www.giobe2000.it/HW/DataSheet/Pag/HD44780_1.asp
dit is zeer bruikbaar 
ik zie alleen dat ik nu nog slechts 2 vrije IO poorten over houd... en das niet goed 
ik wil namelijk: 5 toetsen eraan hangen, en 1 IO voor het aanslingeren van het relais
Bastiaan
Op 27 december 2002 17:52:25 schreef Jeroen Boere:
[...]
dit is zeer bruikbaarik zie alleen dat ik nu nog slechts 2 vrije IO poorten over houd... en das niet goed
ik wil namelijk: 5 toetsen eraan hangen, en 1 IO voor het aanslingeren van het relais
Je kunt het display in 4 bits mode aansturen en dan heb je alweer 4 I/O-pinnen meer over.
Op 27 december 2002 17:46:35 schreef Jeroen Boere:
ik heb echter nog steeds geen oude gezichtsbruiner kunnen vinden
Heb je al bij de kringloop gekeken? En op de plaatselijke rommelmarkten misschien?
Jeroen Boere
Op 27 december 2002 18:33:24 schreef Tristan:
[...]
Heb je al bij de kringloop gekeken? En op de plaatselijke rommelmarkten misschien?
ja, ik heb vandeweek 2 pogingen gewaagt.... ik ga het dinsdag nog een proberen (als ze dan al niet gesloten zijn ivm oud en nieuw)
1e keer was namelijk op maandag, blijken ze dus niet open te zijn op maandag
2e keer bleken ze dus alleen geopend te zijn tussen 13 en 17, net de tijd dat ik nooit ken