Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

De spanning is wel goed, 11.997 is 12 als je het afrond ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Potverdrie, die zou mooi staan naast m'n Philips bench DMM...

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Die philips bench dmm zou inderdaad mooi staan naast mijn voeding ;-)
Martijn, ik weet dat dat adronding is. Als ik bv 12.54 instel staat hij op iets als 12.5402 dus de ene keer een paar mV te hoog, de andere keer te laag maar het is geen calibrator natuurlijk. Hij is wel waanzinnig stabiel.
Belangrijkste is dat 12V ook 12V is en niet zoals bij mijn china budget psu die ik bij Farnell kocht vorig jaar, 11,5V ( zal die ook eens openmaken en calibreren)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Kan dat zijn omdatje de sense ingangen niet gebruikt ? Die moeten toch doorverbonden wordenmet + resp - met van die strips ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Je krijgt de afregeling vrijwel zeker niet nauwkeuriger dan 1 bit van de DA converter en dan heb je ook nog de lineariteit van de DA,
ik zou er blij mee zijn als hij ongeveer deze afwijking heeft over het hele bereik.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Die staan op local, dus intern doorverbonden. De Ri van de multimeter op zijn slechts 10M, dan zouden de kabeks 2500 ohm moeten zijn om 3 mV af te wijken. Is gewoon afronding en de boel heb ik ook geen uur voorverwarmd bij calibratie. Het is maar een voeding. Je kn hem in stapjes van 10 mV instellen dus dat hij er nog geen 3 mV naast zit is geen ramp.

Edit: bram, dat denk ik zelf ook.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Is de afwijking dan wel stabiel ? Het kan natuurlijk ook iets zijn dat uit de omgeving wordt opgepikt in de meetsnoeren.... Hbe je een belasting aan de andere kant? Niet die 106 Ω van je andere meter?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 16 augustus 2012 10:57:08 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

@fred een mooie voeding, heb precies dezelfde versie.
als ik die van mij op 12 V zet meet ik op mijn fluke 8800 12.011V

[Bericht gewijzigd door haasje93 op vrijdag 17 augustus 2012 21:02:45 (38%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
haasje93

Golden Member

Op 16 augustus 2012 09:04:41 schreef Jochem:
Potverdrie, die zou mooi staan naast m'n Philips bench DMM...

wat voor type is die dan?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Een redelijk uniek geval, de 7½ digit PM2530.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik snap niet dat Jochem hem niet met mij wil ruilen tegen een mooie Fluke 8000, doe ik er nog een mooie Aldi multimeter bij, die kan hFE meten en is auto power off bij te hoge spanningen >:-)

Maar dat is idd een hele mooie meter, ook qua uiterlijk. Maar als ik Jochem goed begrepen heb is het een redelijk uniek stuk. ( was toch een proto die nooit in poductie is gegaan ?)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Waardeloos topic zo zonder foto's, dus Jochem, laat eens zien!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zal hem wel even voor Jochem showen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pm2530.jpg
Sorry voor de slechte kwaliteit, ik had toen mijn Nikon nog niet.

Ja, die lijkt er op :)

Ik zie overigens dat de cijfertoetsen van de PM2811 niet helemaal hetzelfde zijn. Maar ik denk alsnog dat hij er goed naast zou staan.

Nog een sfeer foto'tje (klik voor groter):

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pm2530%20005.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.
guidob

Overleden

Eens wat anders, een HP181A. Een storage scope met plug-ins. En die zijn hier niet zo bijzonder (1801A/1821A). Ff resetten:

http://members.home.nl/baltusg/HP181A_1.jpg

Calibratie eraan, 1kHz bij -(?)10V. Wat knoppies drukken en de kabeltjes weer weg. Look ma, no hands (eh probes):

http://members.home.nl/baltusg/HP181A_2.jpg

De store werkt dus nog :)

Tsja, wat moet je ermee... Gekocht voor een paar tientjes, maar er zaten dan ook nog een paar andere boat-anchors bij: 7603 en een 7623A en wat plug-ins (o.a. een 7B53 opt5 voor TV sync en een 7A18 opt6 met DC offset optie). De 7623A zou ook nog moeten werken.

Alles gekocht voor onderdelen voor eigen (nog) werkende 7603 en 7623A.

Wat betreft de HP; daar heb ik dus niet zoveel aan. Iemand met een SA plugin wellicht meer (spare display). Ruilen voor iets leuks kan altijd ;) B.v. bij de open dagen bij Karel (als je dit leest, wacht met smart op een mailtje).

Tidak Ada

Golden Member

Wel een leuk scoopje Guido.

Mail me maar eens, misschien kunnen we er een deal van maken ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op 21 augustus 2012 07:12:30 schreef Jochem:
Ja, die lijkt er op :)

Ik zie overigens dat de cijfertoetsen van de PM2811 niet helemaal hetzelfde zijn. Maar ik denk alsnog dat hij er goed naast zou staan.

Klopt, lijken net iets anders, maar dat vind ik niet zo erg hoor, dat maken die 7,5 digits meer dan goed ;-)

Ik las trouwens toeballig gisteren wat over de 2530, die heeft blijkbaar een eprom batterij. Als die op is verliest hij zijn calibratie gegevens en houdt ze niet meer vast. Als je dat kan kun je het beste copieen maken voor het zover is. Ik kan dat helaas niet en weet ook niet hoe het moet ( of wat er precies mis gaat en hoe dat met die batterij zit, intern of extern) ik weet dus ook niet hoe het bij mijn Keithleys zit, de solartron schijnt ook zoiets te kunnen overkomen maar ik ken iemand die images heeft. Alleen dat weer in die veelpootjes krijgen is een ander verhaal.

Ik heb daar vorig jaar een nieuwe backup accu ingezet.

Er is hier ooit een topic geweest over veelpootjes met met ingebouwde batterij en een 10-15 jaar shelflive. Dat was in sommige Tek scopen. Maar ik weet niet of dat ook eproms waren. Kan het niet terug vinden.
Iemand die weet hoe dat it en hoe je die dingen herkent ( en wat ik nodig heb om copieen van dat soort enge dingen te maken voor het te laat is ;-) )

Binnenkort er twee speciale apparaten bij. Via Kareltje een Boonton L-meetbrug met een resolutie in de pH en via een volt-nutter een Prema 7,5 Digit met 10 nV resolutie en een 20 ppm stabiliteit. In de stabiliteit top 1500 staat hij op de 18e plaats. ( als referentie, de 3458a staat op 10, dit is een lijst gemaakt door een voltnut aan de hand van manuals en folders die alle specs van 1500 meters vergelijkt. http://www.electronicsandbooks.com/eab1/kb/k0zfca.htm ) Het mooie is dat die net als de Keithley 199 tot 3 loopt. Bij een meter die tot 1 loopt verlies je bij 2,5V of 12V gelijk een digit resolutie. Bij een 3 meter kun je dus tot 30V met hoge resolutie. ( je ziet ook vreemde dingen zo, Rigol claimt bv papieren specs voor een LCR meter waarbij de C precisie beter is dan een GR1620. Ook hun benchmeter staat heel hoog in die lijst, vergelijkbaar met een Fluke 8845A en boven een hele zwik Agilents, Flukes en Keithley. Ben eigenlijk wel benieuw hoe goed die papieren specs kloppen met de werkelijkheid, en vooral na een jaar of langer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Iemand die weet hoe dat it en hoe je die dingen herkent ( en wat ik nodig heb om copieen van dat soort enge dingen te maken voor het te laat is )

You called ?

Fred,

Ondermeer de TDS serie van Tek heeft chips van Dallas zoals de DS1225Y aan boord met ingebouwde accu.

http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/3127

Er is hier ooit een topic geweest over veelpootjes met met ingebouwde batterij en een 10-15 jaar shelflive. Dat was in sommige Tek scopen.

Topic over de TDS620 waar ook dergelijke chips inzitten:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/88720/1/

Uitlezen van dergelijk chips kan onder meer met een Willem Programmer

http://www.sivava.com/

Inmiddels heb ik van mijn HP3456a roms met de Willem programmer ook al backups gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 23 augustus 2012 10:21:54 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
guidob

Overleden

In de "winkel" van Kareltje liggen twee eprom programmers. En daar kan je ook mee lezen. Misschien is er nog 1 beschikbaar (de ander heeft al een nieuw thuis als het goed gaat ;)).

Daarmee kan je ook eproms uitlezen van de diverse apparaten, da's wordt ook mijn toepassing. Een normale eprom heeft overigens geen batterij nodig.

Die programmers zijn best al oud en werken met parallel of seriële poort en met een programma wat niet op een modern OS zal werken (denk ik).

Die Dallas dingen zijn meer RAMs met batterij backup. Niet helemaal zeker dat ze zijn uit te lezen met bovenstaande programmer.

fred101

Golden Member

Sivava heeft ook een versie op usb zie ik en die is automatisch. Als ik het gied begrijp kan ik daar ook pics en atmels mee programmeren. Dat is wel handig. Ik ben zelf niet goed in programmeren maar er zijn op het net veel programmas te vinden. Als dat een kwestie is van ding in pluggen en file opieren zou zef mij dat moeten lukken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Zou je die nieuwe accu gewoon parallel kunnen zetten en dan de oude weghalen? Dan heeft de CMOS geen moment spanningsuitval.

btw Hier staat een 2530 te koop, in Duitsland.
http://www.instrumex.de/index.cgi?PageProduct:CONTENT_ID=2600&User…

Een EPROM met een batterij vind ik ook maar een raar beest. Zal wel een low-power RAM zijn met batterij-voeding. Lang geleden heb ik zelf nog zoiets gebouwd aan de hand van een Elektuur-ontwerp. Iets met een IC-voet en daarboven een tweede IC-voet met wire-wrap pinnen. Daar werd een RAM ingeprikt. Tussen de wire-wrap pinnen was dan plaats voor een knoopcel.

Zou je die nieuwe accu gewoon parallel kunnen zetten en dan de oude weghalen?

Ik denk het wel, als je dat met zorg en overleg doet. Maar als je eerst de inhoud kan uitlezen ben je beter bewapend tegen Murphy & Co.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
flash2b

Special Member

Op 23 augustus 2012 09:35:45 schreef fred101:
Het mooie is dat die net als de Keithley 199 tot 3 loopt. Bij een meter die tot 1 loopt verlies je bij 2,5V of 12V gelijk een digit resolutie. Bij een 3 meter kun je dus tot 30V met hoge resolutie.

Dat heeft toch met het aantal counts te maken? Mijn Fluke 8845A is een 200000 counts meter en ja als je boven/op de 2 zit ben je een digit kwijt. Het is een 6 1/2 digit meter.

Als hij tot 300000 counts zou gaan kan je preciezer meten, maar bijft het een 6 1/2 digit meter. Mijn metrahit meters doen dit, natuurlijk wel met minder digits maar die tellen tot 3300 en 33000.

Efin, die Prema en die Keithley hebben dit dus, respectievelijk 7 1/2 en 5 1/2 digit.

Ik heb ook wel een van de term x 3/4 digit gehoord.

Dit topic is gesloten