Mosfet artikel.

Op 4 april 2012 08:50:45 schreef Lambiek:
Ja of er nog correcties gemaakt kunnen worden als het geplaatst is weet ik niet, maar ik hoop van wel. Misschien weet rew dat.

Nee, weet ik niet. :-(

Dingen als modereren door GJ en Henry gaan heel snel, maar andere dingen gaan langzaam. Ik heb gemailed dat ik wilde adverteren, i.e. geld aan ze "geven" en dan duurt het twee weken voor je antwoord hebt.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@ rew,

Jij (of ik) zou eens een mail kunnen sturen naar GJ of Henry, en het even vragen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je nou een post maakt die ze moeten modden en daar gelijk je vraag in zetten... een optie?

Misschien is het ook handig om even te vragen in welk formaat het artikel het beste wordt aangeleverd, zodat er weinig handmatige wijzigingen gemaakt hoeven worden voor de opmaak.

Een latere aanvulling of wijziging is dan ook makkelijker door te voeren.

Jeroen is als webmaster natuurlijk ook te benaderen met deze vragen, maar hij heeft het altijd erg druk. (Vandaar misschien dat de vragen over advertenties wat traag werden beantwoord, daar heeft een moderator geen uiteindelijke zeggenschap over.)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

@ rew,

Heb een pdf gemaakt van het geheel, kan/mag dat geplaatst worden op het forum. Dan kan er naar gekeken worden door die en de gene.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Sure, post maar hier. Of moet ik hem even op bitwizard.nl hosten?

Hey, dat PDF maken kan ik zelf ook: http://prive.bitwizard.nl/mosfets.pdf

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 4 april 2012 12:37:29 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@ rew,

Kunnen we niet beter even een nieuw topic openen, denk niet dat er veel respons komt op deze manier.

Jammer dat de schema's niet te zien zijn.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op woensdag 4 april 2012 14:34:59 (17%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Schema's zijn goed te zien , niet nodig misschien leuker een compleet schema , omdat het rechterdeel vd schema's niet te zien

of mis ik nog wat schema's op de lege plekken (dacht daar komt nog wel iets ter aanvulling ofzo)

[Bericht gewijzigd door Franssel op woensdag 4 april 2012 15:07:42 (29%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Kunnen we die wiki niet gewoon read-only beschikbaar maken voor de rest van de wereld? Ik verwacht niet dat er veel verkeer komt van buiten CO. Op die manier kunnen andere mensen bij overleg nog wel vragen, opmerkingen, e.d. plaatsen, en kunnen wij het geheel nog bewerken zonder steeds de moderators lastig te vallen bij elke update.

Als het uiteindelijk echt "af" is, kunnen we het alsnog als artikel op CO zelf plaatsen, maar dat lijkt me voorlopig nog niet echt handig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mooi werkje en ik ben het aan het lezen.
Enkele kleine opmerkingen:

Bij snubber:
Miss meer uitleg en de verschillen tussen de netwerken.

Bij RDS-on
Niet duidelijk voor een leek wanneer die 12A loopt. Bij 0,001 Ohm of 1 Ohm.

Bevindingen:
Verder een mooi werk waar menig starters een hoop ledjes mee
laten branden en voldoende kennis in vinden om inductieve lasten
te schakelen.

Aanvulling:
Verwijzingen naar application notes is miss wel interresant.
Verder miss nog iets over de layout? Driver dicht bij mosfet.
En geen meters kabels ertussen zoals laatst in een topic.

If electronics aint your life, what r u doing here?
Lambiek

Special Member

Op 4 april 2012 15:06:28 schreef Franssel:
Schema's zijn goed te zien , niet nodig misschien leuker een compleet schema , omdat het rechterdeel vd schema's niet te zien

of mis ik nog wat schema's op de lege plekken (dacht daar komt nog wel iets ter aanvulling ofzo)

Nee dit zijn alle schema's, maar ik doelde ook op het rechter gedeelte van de schema's. Ik had ze verkleind voor ik er een pdf van gemaakt had, maar dat is rew vergeten denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb toch een vraag , wat is de functie of doel van de "low-side" op pagina 12 , of kan hij gewoon weg

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Op 4 april 2012 16:09:48 schreef Franssel:
Heb toch een vraag , wat is de functie of doel van de "low-side" op pagina 12 , of kan hij gewoon weg

Wat bedoel je precies?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat het een goede toevoeging is om de formule van een mosfet in saturatie te geven en een grafiek van Id versus Vgs en Vds. Als jullie bang zijn voor een overload aan informatie zou je eventueel begrippen als Avalanche energy weg kunnen laten.

Op 4 april 2012 16:16:55 schreef Lambiek:
[...]
Wat bedoel je precies?

wat gebeurd er als de low-side zou geleiden (kortsluiting denk ik)
wat gebeurd er als de low-side verwijdert zou worden
ik zie zijn functie niet , wel een risico

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Ja dat heb je in een H_BRUG ook dan kan het ook gebeuren, maar ik zie het probleem niet.

En hij gaat niet zomaar gelijden daar zorgt de driver voor.
En ja er moesten voorbeelden komen, dus ik heb er ook een van een halve brug gemaakt. En dit werkt prima. Maar het kan op verschillende manieren. maar als je dat allemaal moet laten zien dan wordt het een heel boek, en dat was hier niet de bedoeling. Maar gezien het mosfet artikel dat nu op de site staat, is dit een verbetering van 100% denk ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is ook geen probleem , maar het is mij om te begrijpen waarom hij er inzit , en snap het nu wel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Voor de duidelijkheid. Een halve H-brug kan de "uitgang" naar nul sturen, maar ook naar de voedingsspanning.

Een toepassing voor een halve H-brug is om er met een spoel en een condensator er achter een schakelende voeding te maken. Door nu 50% van de tijd de hoge en de lage aan te sturen zal de spanning op de condensator de helft van de voedingsspanning worden. Moet er nu stroom geleverd worden, dan zal je de PWM dutycycle iets moeten aanpassen om de spanning gelijk te houden. Daar heb je dan ook weer chips voor die dat goed kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 4 april 2012 08:50:45 schreef Lambiek:
Ja of er nog correcties gemaakt kunnen worden als het geplaatst is weet ik niet, maar ik hoop van wel. Misschien weet rew dat.

Als "Artikel" moet elke wijziging doorgemaild worden, een intensief klusje als er veel wijzigingen in een groot artikel zijn.

Op 4 april 2012 10:41:24 schreef Jochem:
Misschien is het ook handig om even te vragen in welk formaat het artikel het beste wordt aangeleverd, zodat er weinig handmatige wijzigingen gemaakt hoeven worden voor de opmaak.

Plain text met markeringen voor de afbeeldingen, de afbeeldingen meegeleverd in jpg, png, gif. Dat geeft beperkte opties voor de opmaak, dit moet ingevoerd worden in een editor die niet veel opties kent (dat verklaart ook de trage opname en upgrades in de artikelen sectie).

Een andere optie is opname in "Downloads", dan wordt de een link gemaakt met het volledige document of website. Beter geschikt voor artikelen met veel afbeeldingen of opmaaktruukjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De uitleg waarom er zoveel vertraging aanwezig is, vind ik beetje flauw. Ik heb in geen maanden een update gezien.
Oplossing: CO uitbreiden met een wiki, en daar alle artikelen in plaatsen.. Ook de reeds bestaande. En alleen degenen die een artikel plaatsen rechten geven.

[Bericht gewijzigd door Lord Anubis op donderdag 5 april 2012 08:19:26 (30%)

Lambiek

Special Member

@ Henry,

En eventueel aanleveren in PDF vorm, is dat ook mogelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lord Anubis: iets met gegeven paarden en zo...

De mensen achter de schermen van CO hebben ook allemaal gewoon werk en zo, en sommige hebben zelfs nog een sociaal leven ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 5 april 2012 08:47:43 schreef Lambiek:
@ Henry,

En eventueel aanleveren in PDF vorm, is dat ook mogelijk.

Dat is zeker mogelijk.

Op 5 april 2012 00:49:04 schreef Henry S.:
Een andere optie is opname in "Downloads", dan wordt de een link gemaakt met het volledige document of website.

Zie bijv: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/36

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Ok, bedankt voor de info Henry.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Staat deze info er ook inbeschreven? Gaat over gelijk richten met mosfets.