Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Voor het ontwerpen van een bouwplan is het soms handig om het eerst even te kunnen schetsen om te zien of/hoe het past. In de attachment daarom de pdf's voor 1 of 2 lege bouwplaten, deze kunnen digitaal danwel geprint verder "bewerkt" worden (let op: de grote versie past niet op 1 A4-tje, zie de link beneden voor de aanpak in deze).
Dat de rijen in de Philips EE bouwplannen tot 20 doorlopen en niet 24 heeft denk ik te maken met het feit dat het bouwplan op een A4 moest passen.

Voor het actuele ontwerp van een bouwplan kan ik Winfig nog steeds zeer aanbevelen, zie mijn pagina hierover: https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/38-winfig-xfig-layou…

Groet!

Paulinha_B

Honourable Member

Fraai werk, Jurjen, en ik waardeer heel erg dat je dat allemaal zomaar deelt!

Dankje!

Ik heb de genoemde pagina over Winfig templates wat uitgebreid met links naar pdf's voor de drie formaten (12x14 = 1 grondplaat, 20x14 = A4 (zoals Philips) en 24zx14 = 2 grondplaten). Daarnaast heb ik nu meer in detail beschreven hoe men de FIG files kan converteren naar direct printbare PDFs.

Zoals wel bekend van mijn website hou ik er van om van al mijn circuits ook de layouts te maken, af te drukken en te gebruiken. Op deze manier wordt het apparaat niet alleen een functioneel ding maar ook meteen een fraai kunstwerk. Is er hier iemand dit ook wel eens eigen ontwerp op deze manier heeft gemaakt met Winfig/XFig of misschien iets heel anders?

/Jurjen

Paulinha_B

Honourable Member

Is er hier iemand dit ook wel eens eigen ontwerp op deze manier heeft gemaakt met Winfig/XFig of misschien iets heel anders?

Ik in alle geval niet, eigenlijk had ik er zelfs nooit van gehoord, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Totnogtoe heb ik pseudo-cad bedreven in artisanale postscript, en ik ben daar wel redelijk goed in geworden; maar ik keek toch al een tijdje uit naar een alternatief, want postscript is compleet verouderd - de norm is niet meer bijgewerkt, de laatste tien of twintig jaar - en, erger, er zijn subtiele maar ergerlijke incompatibiliteiten tussen de verschillende tools. Deze XFig (ja, ik ben Linuxgebruiker, hoewel minder en minder entoesiast) zou wel eens kunnen zijn waar ik naar uitkeek. Ik ben zeker onder de indruk van de stijlgelijkheid met de originele tekeningen die jij ermee bereikt!

In het kader van "My Homepage is my Castle" heb ik mijn eerder genoemde XFig/WinFIG pagina nog wat verduidelijkt (en nog het 20x14 template toegevoegd).

Ik hoop dat XFig ook in staat is om de PDF's correct te genereren, ik had bij een eerste poging moeite ermee --> geen probleem. Sowieso vind ik de bediening in WinFIG veel prettiger (het is ook als een moderne Windows-port van het oudere XFig bedoeld) en kan deze voor starters ten zeerste aanraden.

Het grappige is dat ik WinFIG als eenvoudig FIG-only vector-based tekenprogramma ook alleen maar voor de Philips-EE layout designs gebruik en niets anders - echt een niche in een niche - omdat Tor Gjerde al zijn goede Philips-EE werken (en dat moet een gigantische klus zijn geweest) in XFig heeft gedaan. Voor andere vector-gebaseerde tekentoepassingen gebruik ik Inkscape of iets anders ... .

Op zondag 28 juli 2024 10:29:56 schreef kranenborg:
Goedemorgen Philips EE adepten!

De standaard eenvoudige transistor-versterkertrap voor de luidspreker in de meeste Philips-EE schakelingen gebruikt veel stroom, omdat ook de DC-komponent vrolijk door de luidspreker vloeit ... .

De volgende aanpassing op het Rigert-forum lijkt een eenvoudige maar kwalitatief hoogwaardige push-pull variant te beloven (met stroomverbruik gereduceerd van ca. 26mA naar slechts 6mA). Ik ga deze ook binnenkort testen op mijn verbeterde 5.03 reflex ontvanger, wie test er mee ;)

Groet!
/Jurjen

De voordelen zijn zo groot gebleken (stroomverbuik, vermogen, toepasbaarheid op verschillende luidsprekerimpedanties) dat ik er een eigen bordje van heb gemaakt (gebaseerd op stripboard, dus gemakkelijk zelf te maken):

Ik zal binnenkort de details om mijn website publiceren, voor wie hem ook wil maken.

Een nieuw onderzoeksprojectje: een Philips EE VLF (Very Low Frequency) ontvanger, met de volgende eigenschappen:

• VLF spoel opgebouwd uit 4 5 serie-gechakelde LW spoelen (uit EE1005/2005) op twee geschakelde ferrietstaven --> effectief 51mH 71mH
  • DC (Direct Conversion) Receiver gebaseerd op SA612A
  • Afstembereik 16kHz - 80kHz (ruwweg Grimeton/SAQ - DCF77/Mainflingen)
  • Mixing signaal gegenereerd door PWM (Picaxe-28X2 microcontroller)
  • Bandswitching via Philips EE Relais (uit EE2001 serie)
  • VLF LC tuning via BB212 Varicap en DAC van microcontroller

Project is in opbouw (en meer updates volgen in deze posting), maar de eerste resultaten zijn veelbelovend: Mainflingen DCF77 time-base signaal uitstekend te ontvangen. De aanleiding voor de bouw was eigenlijk de Grimeton/SAQ (17.2kHz) kerstboodschap uitgezonden op 23 December, maar daarvoor was ik net te laat ... .

Alle documentatie staat (of komt te staan) op mijn website: A Philips EE VLF receiver (16 - 80 kHz) with digital control, maar hieronder alvast een samenvatting:

De architectuur van de Direct Conversion Receiver:

Het schema:

Een eerste indruk (hier nog met vier LW-spoelen, maar de finale versie heeft er vijf ...):

Leuk projectje. Op de VLF zijn nog een aantal leuke zenders actief in o.a. RTTY . b.v. de DDH47 op de 147,3kHz. Ik heb een eenvoudige uitvoering al even opgebouwd en getest met een functie generator. Dat ziet er goed uit.

Interessant om even verder uit te bouwen.

Voor het aansluiten van de NE612 gebruik ik een klein breadboardje. Verder heb ik een BF195 gebruik i.p.v. de BC549 , maar de frequenties zijn zo laag, dat dit geen probleem mag zijn.

Het is mij ook gelukt de DCF77 te ontvangen, zie scoop plaatje (paars).

Ik vraag mij alleen af hoe jij, volgens jou opgave een inductie verkrijgt van 51mH. Als ik 1 LG-spoel meet dan is deze ca 4,5mH 2 of 4 in serie geven een totale inductie van ca 9 of 18mH?

De schakeling werkt, dus kijken of ik deze nog kan verbeteren. Ik gebruik wel een externe antenne, want zoals in eerdere posts aangegeven is de ontvangst hier op zolder beroerd.

Ik maak wel gebruik van een Arduino Uno voor de aansturing.

Smaakt naar meer, ga verder nog wat experimenteren.

Hoi Sjaak,

Wel, wat betreft die inducties, daar had ik een denkfoutje gemaakt waar ik gelukkig snel van af geholpen ben door het Rigert forum: link, namelijk:

• Inducties tel je gewoon op als ze niet EM-flux -gekoppeld zijn (dat heb jij - en had ik in eerste instantie - gedaan).
  • Maar hier is de situatie anders: alle LW-spoelen zijn sterk flux-gekoppeld omdat ze op dezelfde ferrietstaaf zitten. Dan lijken ze meer op een solenoide spoel, en daarvan neemt de inductie kwadratisch toe met het aantal windingen ... .

In ons geval is het geen perfecte solenoide, maar je komt toch wel een beetje in de buurt. Daardoor kan je toch een behoorlijke inductie krijgen. Ik had zelf geen inductiemeter, maar heb gewoon een simpele Colpitts-oscillator gebouwd (zie plaatje beneden) en deze gekoppeld met de samengestelde VLF-spoel, de frequentie gemeten voor drie verschillende capaciteiten, en daarmee een goede, consistente inschatting van de inductie gekregen.

Laatste versie van het project staat altijd hier: A Philips EE VLF receiver (16 - 80 kHz) with digital control

PS: Wat voor spoel gebruik jij eigenlijk?
/Jurjen

Hoi Jurjen,

Ik maak nu gebruik van 2 LG-spoelen in serie op een ferriet staaf. Meet ik deze gezamenlijk dan meet ik ca 12mH. Iets meer dan de 2x 4,5mH inderdaad. Parallel hieraan de BB212 (de maximale afstelling ca 0,7V voor de DCF77). Volgens de BB212 datasheet zal ik dan een capaciteit van 550...600pF moeten hebben. Dit resulteert in een afstem frequentie van ca 75kHz en dat klopt dus wel. Nog even verder meten wat de minimale en maximale afstem frequenties zijn.

Ik doe de inductie meting met een LCR45 van Peak. Eenvoudig, nauwkeurige en niet zo'n dure LCR meter. Een aanrader :-)

Ik zit nog even te kijken om de oscillator frequentie te doen met een AD9835. (AK-Modul bus heeft ooit eens een print hiervoor ontworpen). Nu doe ik met een PWM uit de Arduino, maar daarvan vind ik de frequentie stappen te groot.

De Philips EE VLF-radio verdient ook een mooi frontje specifiek voor de toepassing, zeker nu het met de EE1000 uitvoering mogelijk is:

/Jurjen

[Bericht gewijzigd door kranenborg op zaterdag 18 januari 2025 08:31:20 (28%)