Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Voor het ontwerpen van een bouwplan is het soms handig om het eerst even te kunnen schetsen om te zien of/hoe het past. In de attachment daarom de pdf's voor 1 of 2 lege bouwplaten, deze kunnen digitaal danwel geprint verder "bewerkt" worden (let op: de grote versie past niet op 1 A4-tje, zie de link beneden voor de aanpak in deze).
Dat de rijen in de Philips EE bouwplannen tot 20 doorlopen en niet 24 heeft denk ik te maken met het feit dat het bouwplan op een A4 moest passen.

Voor het actuele ontwerp van een bouwplan kan ik Winfig nog steeds zeer aanbevelen, zie mijn pagina hierover: https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/38-winfig-xfig-layou…

Groet!

Paulinha_B

Honourable Member

Fraai werk, Jurjen, en ik waardeer heel erg dat je dat allemaal zomaar deelt!

Dankje!

Ik heb de genoemde pagina over Winfig templates wat uitgebreid met links naar pdf's voor de drie formaten (12x14 = 1 grondplaat, 20x14 = A4 (zoals Philips) en 24zx14 = 2 grondplaten). Daarnaast heb ik nu meer in detail beschreven hoe men de FIG files kan converteren naar direct printbare PDFs.

Zoals wel bekend van mijn website hou ik er van om van al mijn circuits ook de layouts te maken, af te drukken en te gebruiken. Op deze manier wordt het apparaat niet alleen een functioneel ding maar ook meteen een fraai kunstwerk. Is er hier iemand dit ook wel eens eigen ontwerp op deze manier heeft gemaakt met Winfig/XFig of misschien iets heel anders?

/Jurjen

Paulinha_B

Honourable Member

Is er hier iemand dit ook wel eens eigen ontwerp op deze manier heeft gemaakt met Winfig/XFig of misschien iets heel anders?

Ik in alle geval niet, eigenlijk had ik er zelfs nooit van gehoord, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Totnogtoe heb ik pseudo-cad bedreven in artisanale postscript, en ik ben daar wel redelijk goed in geworden; maar ik keek toch al een tijdje uit naar een alternatief, want postscript is compleet verouderd - de norm is niet meer bijgewerkt, de laatste tien of twintig jaar - en, erger, er zijn subtiele maar ergerlijke incompatibiliteiten tussen de verschillende tools. Deze XFig (ja, ik ben Linuxgebruiker, hoewel minder en minder entoesiast) zou wel eens kunnen zijn waar ik naar uitkeek. Ik ben zeker onder de indruk van de stijlgelijkheid met de originele tekeningen die jij ermee bereikt!

In het kader van "My Homepage is my Castle" heb ik mijn eerder genoemde XFig/WinFIG pagina nog wat verduidelijkt (en nog het 20x14 template toegevoegd).

Ik hoop dat XFig ook in staat is om de PDF's correct te genereren, ik had bij een eerste poging moeite ermee --> geen probleem. Sowieso vind ik de bediening in WinFIG veel prettiger (het is ook als een moderne Windows-port van het oudere XFig bedoeld) en kan deze voor starters ten zeerste aanraden.

Het grappige is dat ik WinFIG als eenvoudig FIG-only vector-based tekenprogramma ook alleen maar voor de Philips-EE layout designs gebruik en niets anders - echt een niche in een niche - omdat Tor Gjerde al zijn goede Philips-EE werken (en dat moet een gigantische klus zijn geweest) in XFig heeft gedaan. Voor andere vector-gebaseerde tekentoepassingen gebruik ik Inkscape of iets anders ... .

Op zondag 28 juli 2024 10:29:56 schreef kranenborg:
Goedemorgen Philips EE adepten!

De standaard eenvoudige transistor-versterkertrap voor de luidspreker in de meeste Philips-EE schakelingen gebruikt veel stroom, omdat ook de DC-komponent vrolijk door de luidspreker vloeit ... .

De volgende aanpassing op het Rigert-forum lijkt een eenvoudige maar kwalitatief hoogwaardige push-pull variant te beloven (met stroomverbruik gereduceerd van ca. 26mA naar slechts 6mA). Ik ga deze ook binnenkort testen op mijn verbeterde 5.03 reflex ontvanger, wie test er mee ;)

Groet!
/Jurjen

De voordelen zijn zo groot gebleken (stroomverbuik, vermogen, toepasbaarheid op verschillende luidsprekerimpedanties) dat ik er een eigen bordje van heb gemaakt (gebaseerd op stripboard, dus gemakkelijk zelf te maken):

Ik zal binnenkort de details om mijn website publiceren, voor wie hem ook wil maken.