Het compacte ontwerp had je al laten zien maar gaf ook aan dat het afstemmen met de toetsen niet echt handig is. Ik wil overigens de radio niet als scanner gebruiken maar vast afstemmen op EHAM ground, departure, tower, approach etc. Een combinatie maken van het regeneratie en afstemgedeelte met de bestaande potmeter en van daaruit door naar het LM3900 gedeelte heeft mijn voorkeur. Dus zonder OP1 en OP3. Wellicht wel opgebouwd volgens 4.61/2 met meer ruimte maar het compacte ontwerp is ook goed te doen.
Het valt me nu pas op dat in het laatste ontwerp dat je me stuurde van je website 12volt als voeding staat. Ik neem aan dat dat 9V moet zijn. 12V zou wel handig zijn. Mijn bestelling bij Display komt morgen binnen. ik heb dan de BF494, BB209 en BA217 dioden om het een en ander te moderniseren.
Vandaag ga ik nog even testen met spoelen van een iets grotere diameter zoals aangegeven voor de 5.4.
alexandre
Golden Member
Wat een leuke discussie. Ik ga de ontvanger bouwen, maar ik ben nog in afwachting van de bestelde smoorspoel. Om te beginnen het basis ontwerp met de BB110, BF194 en BC238.Ik neem wel meteen de aanpassingen van Paul mee. De als verbetering voorgestelde BB209 en de nieuwere transistoren moet ik eerst op montageplaatjes solderen. Ik begrijp dat de waarde voor P3 niet kritisch is.
Leuk projectje.
alexandre
Golden Member
Het is gelukt. Ik heb het ontwerp nagebouwd. Nog wel met de varicap BB110. De BB209 heb ik inmiddels ontvangen, moet ik nog op een drager solderen.
Ik heb het bouwplan van Jurjen gevolgd en niet het schema. Ik ontvang duidelijk en ruisvrij, hier in de achterhoek, radio Gelderland op 90.4 MHz. En verder kan ik nog wat stations ontvangen, alleen zeer onduidelijk en zacht. Ik heb geen antenne aangekoppeld, buiten of binnen geen enkel verschil. Voor Rx heb ik 100k gebruikt.C5 10 uF, C6 10n. Verder alles conform bouwplan. De gebruikte transistoren: 2x BF494 en 2x BC547. Dus nu proberen het geheel wat gevoeliger te maken. Over het ontvangen frequentie gebied kan ik niets zeggen.
Ga je de push-pull ook nog proberen? Ik ben net terug van wintersport en ga deze week weer aan de slag.
Op vrijdag 23 januari 2026 15:40:39 schreef alexandre:
Het is gelukt. Ik heb het ontwerp nagebouwd. Nog wel met de varicap BB110. De BB209 heb ik inmiddels ontvangen, moet ik nog op een drager solderen.
Mooi werk, als een kunstwerkje uitgevoerd en dus fraai om te zien (en interessant om de standaardcomponenten aan één kant om te buigen, geeft minder spanning bij de connectie en is makkelijker te plaatsen)! Ik zou de 10pf omzetten naar 15pF, dan heb je een iets groter zenderbereik, zeker straks ook met de BB209. Daarnaast moet je de instelling van de regeneratie even optimaliseren als dat kan. Daarna kan je ook een eenvoudige antenne proberen. Ben benieuwd!
alexandre
Golden Member
Dank voor de lovende woorden. Het vreemde is dat ik niet kan afstemmen. P1 doet niets. Het bedienen van P1 heeft geen enkel affect. Met P2 kan ik, op één stand een zender ontvangen. Draai ik verder aan P2 is de zender verdwenen en meen ik, heel zacht, iets anders te ontvangen. Misschien "de wens is de vader van de gedachte".Wat kan daar fout zijn?
Heb ik dit probleem onder controle ga ik de Push Pull versterker bouwen.
Kan je met R3 en P2 de regeneratief goed regelen? Ik kan,afhankelijk van de spoel, van stilte naar luid geruis gaan. R3 varieert van 68k tot 150k. Met P1 zoek ik dan een zender op en fijn regel dan met P2 het geluid. Net zonder ruis en vervorming.
Op zondag 25 januari 2026 19:24:35 schreef alexandre:
Dank voor de lovende woorden. Het vreemde is dat ik niet kan afstemmen. P1 doet niets. Het bedienen van P1 heeft geen enkel affect. Met P2 kan ik, op één stand een zender ontvangen. Draai ik verder aan P2 is de zender verdwenen en meen ik, heel zacht, iets anders te ontvangen. Misschien "de wens is de vader van de gedachte".Wat kan daar fout zijn?
Heb ik dit probleem onder controle ga ik de Push Pull versterker bouwen.
Voor de duidelijkheid:
- P1 is voor de frequentie-afstemming en dus zenders zoeken
- P2 is voor de instelling van de super-regeneratie en daarmee de gevoeligheid
In lijn met Paul's advies: De 150K van R3 iets terugbrengen naar 100k of zelfs 68k en dan kijken of je P2 zo kunt instellen dat de ontvanger gevoelig is geworden (en meerdere zenders kan ontvangen), tot vlak voor het punt dat er sterke verstoring is. Misschien is in jouw geval 150k te groot en daarmee de ontvanger te ongevoelig.
PS: in de een na laatste zin van Paul bedoelt hij denk ik: " Met P1 zoek ik dan een zender op en fijn regel dan met P2 het geluid", en daarmee ben ik het eens.
alexandre
Golden Member
Ja, dat begrijp ik. Alleen het verdraaien van P1 heeft bij mij geen enkel effect. Met een bepaalde stand van P2 ontvang ik een zender op 90.4 MHz. En ik denk, zeer zwak en onduidelijk, nog een andere zender te kunnen ontvangen.
Ik ga eerst eens RX wijzigen. Vreemd is het wel. Ik ga verder experimenteren.
Dank voor de adviezen.
Ik heb beide BF194 transistoren vervangen door nieuwe BF494's . En de BB110 door de BB209. Betere ontvangst, helderder en luider met de spoel van 5 windingen. Diameter 0,8cm en alleen een draadje langs de spoel over de spoel lengte. RX is nu 120K. Klaar om andere spoelen te testen.
alexandre
Golden Member
Mooi dat je al wat verder bent. Ik ben even een paar dagen buiten beeld. Het weekend ga ik een paar dingen veranderen. Zoals ik meldde heb ik de BF494 al toegepast. De BB209 moet ik nog op een drager solderen. Het onbegrijpelijke is dat P1 geen enkel effect heeft. Zou dat aan het smoorspoeltje kunnen liggen? Rx is nu 100k. Ik heb mijn spoel gewikkeld, 1 cm doorsnee. Draadje er langs of twee gekoppelde windingen geeft niet veel verschil. Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat bij jou.
Ik heb de ferriet staaf gebruikt voor het wikkelen. Ik heb de BB110 gewoon los gesoldeerd en vervangen door de BB209 op het originele plaatje. Ik heb wel bij het solderen de warmte weggeleid met een pincet. Ik vraag me af of je P1 wel goed aangesloten hebt. Aansluiting 22 gaat naar de loper (middelste pin), 21 naar de rechter, 23 naar de linker aansluiting. Als dat niet zo is dan heeft P1 alleen een vaste instelling van 47K (bij mij).
alexandre
Golden Member
Ik ben de fout ingegaan door de benaming P1 en P2 omgewisseld te hebben. Ik noemde P1-P2 en omgekeerd. Dat afstemmen gaat dus wel enigszins. Echter P2 doet helemaal niets.
Zoals die in het schema getekend staat is ook niet juist. Ik heb hem aangesloten zodat het een variabele weerstand van 47 k is.
Ok, P2; de potmeter in het regeneratie gedeelte. Die moet inderdaad aangesloten zijn als een variabele weerstand (bij mij 47k). Dan moet het toch echt aan RX liggen. Probeer 47K, 68K, 100K, 120K, 150K. Ergens moet er een bereik zijn waar je een duidelijke ruis hoort.
Ik heb de radio nu goed werkend op de commerciële FM met de nieuwe transistoren en varicap. Duidelijk meer versterking. Met de twee windingen spoel ontvang ik echter niets en ik heb geen idee bij welke frequenties ik nu zit. En de Rx moet terug naar 27k als ik twee draden aansluit als dipool met een tussenwinding in de spoel. Klopt dat wel?
alexandre
Golden Member
Dat zou ik niet weten. Jurjen denk ik wel. Ik ben nog geen steek verder gekomen. Ga het dit weekend verder onderzoeken. En dan moet ik het project voorlopig onderbreken. We hebben afgelopen week een ander huis gekocht, het onze moet in de verkoop dus druk en inpakken. Ik ga wonen vlak bij de AWACS basis, daar kan ik nog wat luisteren naar de vliegtuig communicatie. En van Maastricht natuurlijk. Succes met jullie bouwsel.
Ik kom ook niet verder. Leuk voor de commerciële FM maar nog steeds een stuk slechter dan welke eenvoudige FM radio dan ook. En 118MHz lijkt onbereikbaar of de signalen zijn zo zwak dat het niet lukt.
Maar weer eens wat anders bouwen....