Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Op 3 april 2012 11:37:23 schreef rew:
Aan de text te zien, zou ik zeggen linksboven

Nee, aan de tekst te zien zou je linksonder zeggen, dat is bij de meeste chips zo. Maar ik haat het als ik de tekst moet gebruiken als oriëntatie, 2N3055 heeft groot gelijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Flash2B: Mooi stukje soldeerwerk op een banenprint.
Zo zie je ze niet veel.

CrashO, mooi! Zijn ze al te koop?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

@Benadski
Stuur me maar een mail, Adres staat in me profiel ;-)
Dan houden we het buiten dit topic, Blijven de modjes blij! :)

Hoi,

Ik hoop dat het geen dubbel posten is, maar ik vond hem de moeite om het hier even neer te zetten.

M`n eerste Teslacoil

http://youtu.be/EmhLvDS2Qcc

Maar ik heb nog problemen met isolatie, als ik de draad waarna hij nu vonkt weghaal, gaat hij wel streamen in de lucht, maar dan loopt de spanning zo ver op, dat de isolatie tussen de primary en de secundary niet genoeg meer is, en verliest hij daar zijn energie :(

Maar het begin is er.

grtz,
Max

In een "ver" verleden heb ik eens een USBIsp programmer gemaakt als prototype, op basis van dat ding van Smoerijf. Vorige maand liet ik een paar printjes maken en had nog ruimte over op de print. Die ruimte heb ik gebruikt om het betreffende programmertje in weg te werken.
Ik had hier nog een chip liggen met de broncode erin geprogrammeerd, met een kleine aanpassing. Daar kwam ik nu dan ook achter, want de LED's doen het niet. Nou ja, wat maakt het uit, het is een handige, kleine AVR "pocket-programmer".

Bij deze de foto's :

Bovenkant :
http://www.uploadarchief.net/files/download/usbisp_top.jpg

Onderkant :
http://www.uploadarchief.net/files/download/usbisp_bot.jpg

En ja, ik moffel de namen van de componenten graag weg naar de onderkant van de print. In de stille hoop dat de onderkant silksheet niet geprint wordt. Helaas, deze keer dus wel.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Leuk! Is de dikte van de PCB passend voor een USB-connector? Ik dacht dat je daar met 1.6mm wat weinig aan had misschien.

Silkscreen kun je gewoon weghalen in je tekenpakket lijkt me? En zo niet dan gooi je gewoon de gerberfile voor de bottom-silk-layer weg.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 april 2012 22:00:39 schreef flash2b:

Onder aanzicht:
[afbeelding]

erg net gemaakt!
maak je die onderbrekingen met een boormachine?
en hoe ontwerp je de layout hiervoor? bij mij wordt het meestal een bende met elkaar kruisende dingen. heeft iemand daar een tip voor?

edit: ik hoor altijd dat 230V iets van 6 mm afstand moet hebben, hier lopen de sporen er toch nog gewoon langs? of heb ik dat verkeerd begrepen?

edit2: @hieronder: dat (handmatig) boren doe je dat met een handmatige boor dan?
zoiets?: http://www.worldoftools.nl/product_info.php?cPath=102_232&products…
of echt het boortje in de hand? (kan het me niet voorstellen)

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op 4 april 2012 16:33:27 (17%)

flash2b

Golden Member

Banen onderbreek ik met een 4mm boortje (handmatig) als er een gat aanwezig is, of met een mini frees (machine) tussen twee gaten in.

De layout maak ik eerst op papier, met de echte onderdelen bij de hand. Dan steek ik de onderdelen in de print, en kijk of het goed uitkomt. Hierna maak ik nog wat wijzigingen op papier als dat nodig is, en een foto. Het ligt erg af van de hoeveelheid ruimte die beschikaar is hoe het geheel eruit komt zien. Banen liggen vertikaal (en meestal ook alle weerstanden) en bruggen horizontaal. Ik probeer de voeding banen heel te laten. Uiteindelijk lus ik de delen met draden aan de onderzijde aan elkaar, nadat ik getest hebt, of aan de bovenzijde als dat makkelijk gaat. Bovendien gebruik ik de letter tang om alle externe connectors van een naampje te voorzien. Ik probeer ook optisch en symetrisch te bouwen omdat dat er mooi uitziet.

Bij de 230V heb ik wat banen weggehaald, maar ik kan daar nog wel meer weg halen.

Hier kan je dat ook zien:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1086015#1086015

Als ik gaatjes print gebruikt, doe ik ook zo. Je hebt dan alleen meer vrijheid waar je de componenten plaatst, maar als nadeel dat je heel veel draden aan de onderzijde moet trekken. Van boven zie je dat niet t.o.v. baantjes print, maar van onder wel.

Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1335749#1335749

Edit:
@RS2^Racer^ : Ik boor echt met de hand, dus draai het boortje langzaam zodat de print baan weg slijpt.

Hieronder kan je dat mooi zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03928zoom_cleaned.jpg

Op 4 april 2012 13:54:01 schreef oxurane:
En ja, ik moffel de namen van de componenten graag weg naar de onderkant van de print. In de stille hoop dat de onderkant silksheet niet geprint wordt. Helaas, deze keer dus wel.

Bij Olimex deden ze alleen aan top-silkscreen. Itead en Seeed specificeren gewoon silk aan beide zijden. Ik pleur de ongewenste silkscreens gewoon buiten m'n "dimension". (mogelijk komen ze zo bij de buurman op z'n print :-), maar zelf heb ik nog nooit silkscreen van MIJN buurman gehad hoor!)

[edit]Na de smash kan je ze ook draaien met de rechtermuisknop (in de verplaats-mode). Niet nodig om naar properties te gaan. Ik vermoed trouwens dat met DELETE ie gewoon ook wegkan. .... testing ... Yep. Je kan ze gewoon weggooien. Duh!
(Dubbel-duh! Lucky Luke zegt dat ook al hieronder. Goed lezen is een kunst.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Special Member

Om ongewenst silkscreen weg te krijgen, of om het netter neer te zetten (in eagle, maar andere printtekenpakketten kunnen dat vast ook): klik op smash, dan op het component (op het +je dat aangeeft waar je moet klikken om 'm te verplaatsen). Voila: nu zijn naam en nummer onafhankelijk van component te verplaatsen (elk eigen +je) en dus ook te verwijderen.

Bij dat verplaatsen kun je ze ook onder een hoek draaien in de properties dialoog. (Venster dat je krijgt als je op I en dan op het component klikt).

Als je alle silkscreen weg wilt hebben: in het instellingenvenster van het gerber-maak-script zorgen dat alle lagen staan uitgevinkt op het tabblad van de silkscreengerberfile.

En nadat je gerbers gemaakt hebt even kijken met een gerber viewer of het ook is wat je wilt. Dat heeft mij al 's een paar foutjes bespaard.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 4 april 2012 20:19:25 (24%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Lucky Luke
Ik heb inderdaad "smash" gebruikt, zodat die textem op de onderkant komen. Dat zorgt voor rommel-texten op de onderkant, als ze die silkscreen maken.

@rew
Dat buiten de "dimension" plaatsen is ook een goede oplossing. Had ik nooit aan gedacht. Maar mij stond bij, dat als iets buiten de "dimension" staat, de opdracht niet verwerkt wordt, of dat de de "dimension" dan werd aangepast, totdat het wel erop staat. Daarnaast, ik vind het ook niet netjes, indien iemand anders dan mijn text op zijn PCB krijgt te zien. Zelf zou je ook even zuur kijken, als zoiets op jouw PCB komt, doordat een ander die truc toe past.

@Jochem
Met een klein soldeertrucje is dat contact-probleem opgelost.

Algemeen
Gek hè ? Nog steeds heb ik de neiging om te kijken of het printje nog kleiner kan.

P.S. Heeft iemand nog ergens de HEX-file van de eerste versie, waarbij de DUO-LEDs aangesloten zijn op port B4/B5 ? (In de nieuwere versie zit een enkele LED op port D5. Wat dus ook de reden is waarom de LED's op mijn boardje niet knipperen)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Het lijkt me bijna dat je de bestaande hex-file met een disassembler wel even kan doorzoeken om de poort te veranderen. Hangt het alleen een beetje af van de manier waarop de bits ge(re)set worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

je kan de teksten toch ook gewoon verwijderen uit je board layout of gewoon niet mee processen in je gerber job.
Verder mooi compact printje! +1 voor de processor soldeer skills

De meeste van mijn projectjes komen niet voorbij het prototype stadium, deze wel;

http://i43.tinypic.com/2wdbimg.jpg

Onderdeel van een groter geheel. Draadloze afstandsbediening voor mijn plezierjachtje. Moet nog in het echt getest gaan worden.

2,8" touchscreen 320x240, Arduino Uno, Xbee, 1100mAh NiMh, aan-uit schakelaartje, laadaansluiting.

Af te lezen is de roerstand, koelwatertemperatuur, oliedruk, stand v.h. gas, diverse alarmmeldingen. Te bedienen valt het gas, roer, hoorn, boegschroef, stuurautomaat.

Gr.

Erik

Zo, dat ziet er professioneel uit!

Nu de binnenkant nog natuurlijk...

If you want to succeed, double your failure rate.

Voor mijn master-proef ontwikkel ik een tag die gebruikt maakt van WiFi, GPS & GSM. Dit om personen en objecten (real-time) te kunnen lokalizeren.

Bovenzijde: (Klikbaar)
https://lh3.googleusercontent.com/-hfmTXOvB6cs/T4KmkJhmaOI/AAAAAAAABHg/7Mb61Fzr9uA/s600/image
Usb-charger (LiPo-battery), DC-DC convertor (3.3V), GPS-Receiver, WiFi-Chip & Antenna, Motion Sensor, SIM-Card Holder, GSM-Antenna, Push-Button, Program & Debug-headers, Load-Switch for GSM-Module

Onderzijde: (Klikbaar)
https://lh6.googleusercontent.com/-9nnkDjaKQ9o/T4KmqeSYQfI/AAAAAAAABHk/nfR4F6hBURE/s600/image
GSM-Module (in bestelling), ontkoppel-condensatoren

Met behuizing: (Klikbaar)
https://lh5.googleusercontent.com/-LDUiGkLleZs/T4Km0XsdUvI/AAAAAAAABHo/tlZbtwRrO4k/s600/image
Behuizing om schade te voorkomen tijdens heen en weer verhuizen tussen school en thuis.
Plexiglas word waarschijnlijk nog opnieuw gemaakt.
Onder de printplaat zit een batterij van 1300 mAh

Er zijn drie headers voorzien zodat ik de stroom van de Wifi, GPS en GSM-module afzonderlijk kan loggen. Op de laatste foto is enkel de jumper voor de Wifi-module aangesloten.
Nu rest mij enkel nog de taak om de software te schrijven. Het moet vooral energiezuinig zijn.

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

ik ben ook bezig met een project.

het is een elektronische dobbelsteen instelbaar van 1-6 of 0-9.
ik heb hem gemaakt maar er gebeurd niks er branden geen segmenten
op het display, waarschijnlijk omdat de ic stuk zijn van te solderen.
ik had geen tijd om de voetjes te kopen en deze eerst te solderen,
dus heb ik de ic direct gesoldeerd.

hier wat foto's, het moet in een L profiel gemonteerd worden,
dus is het display op een verschillend printplaat gesoldeerd.

http://img21.imageshack.us/img21/626/sany0086l.th.jpg

http://img714.imageshack.us/img714/5422/sany0092o.th.jpg

Wel tijd hebben om een printplaat te etsen, maar geen tijd om voetjes te solderen? De meeste IC's heb je overigens niet zomaar dood - ben je er zeker van dat er niet gewoon een ontwerpfoutje* of slechte soldering in zit?

* naast het weglaten van IC-voetjes dan >:)

Er is niets mis mee, als je IC's rechtstreeks soldeert. Dat doe ik zelf regelmatig.
Je moet het wel verstandig aanpakken: bij het printje van skatersan bijvoorbeeld, de drie IC's op hun plaats prikken en vervolgens bij het solderen telkens één pin van IC1 solderen, vervolgens één pin van IC2, enz...
Dat verkleint de kans op oververhitting aanzienlijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 9 april 2012 13:19:44 schreef roelvh:
Voor mijn master-proef ontwikkel ik een tag die gebruikt maakt van WiFi, GPS & GSM. Dit om personen en objecten (real-time) te kunnen lokalizeren.

Nice !!! Welke controller komt er op ? Ik zie eigenlijk geen plaats voor een controller, wordt het een apart printje ?

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op 9 april 2012 17:50:08 (10%)

Den Dries www.hulens.be

Buiten de condensatoren en gsm-module moeten er geen extra componenten meer geplaatst worden.
De WiFi-module kan geprogrammeerd worden, deze communiceert door middel van UART met de GSM en GPS modules.

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Ik mag een stukje van mijn project showen! Ik heb op mijn werk het spookhuis wat gepimpt. Het was een vervallen boel, nu is het gethematiseerd en voorzien van verse mummies! :)

De foto's laten niet heel duidelijk het effect zien, als mijn camera het aankan zal ik van de week eens een filmpje maken!

http://sites.google.com/site/benadski/haunted-house

Echt veel elektronica heb ik er niet bij gemaakt, alleen wat LED verlichting (simpele flitsers en faders op basis van de gouden 4093) en een dimmertje voor de decoupeerzaag die de mummy doet schudden in de sarcofaag. :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op 9 april 2012 20:03:49 (24%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

Ben toch wel heel benieuwd wat je werk dan is als ze op je werk een spookhuis hebben :)

Ik gok dat zijn beroep monteur in een pretpark is. Uche!

Dit topic is gesloten