Op de frequenties van een FM-zender is elk stukje draad een spoel. Je moet dus proberen alles zo dicht mogelijk op elkaar te bouwen. Probeer de componenten, zeker in het HF-deel, dichter op elkaar te zetten. Kans dat 'ie het dan veel beter doet.

Succes

Wow, nóg dichter bij! En ik d8 nou net dat het al uber close was...

Maar ik zal het morgen veranderen :)

Nog andere fouten?

Eduard :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_2983.jpg zo bouw ik een FM bugje.
http://www.pa4tim.nl/?p=1528

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Uit de beschrijving:

Binnenkort zal er een gewijzigde versie van het schema komen; met beter functionerende pre-emphasis. Tot die tijd kun je de 22k weerstand tussen de fijnafstemmings-potmeter en de varicap e.d. vervangen door 2,2k. Dat werkt ook redelijk.

Ik was abuis. Bedoeld wordt: maak de weerstand die aan de loper (de middelste aansluiting) van de potmeter zit 2,2k.

By the way vind ik dat je redelijk netjes soldeert. Het tin ziet er goed uitgevloeid uit; toch oogt het geheel 'afgeraffeld'. Dat kun je vast veel beter! Bovendien is de zaak te ruim opgezet, zoals al gemeld.
Wat fred101 laat zien vinden velen (waaronder ikzelf) een prettige manier van werken. Maar zo'n bugje gaat ook zeker goed op gaatjesprint.

Bedankt voor de reacties! :D

@Fred101
Leuke foto's; ik moet dus compacter bouwen! ;)

Op 8 mei 2012 18:21:15 schreef tin.soldier:

Ik was abuis. Bedoeld wordt: maak de weerstand die aan de loper (de middelste aansluiting) van de potmeter zit 2,2k.

Dus deze moet 2.2K zijn en die andere die parallel staat met de 3.3nF condensator moet 22K zijn? Eduard

http://www.uploadplaatjes.nl/img1/20120508/569805.bmp

By the way vind ik dat je redelijk netjes soldeert. Het tin ziet er goed uitgevloeid uit;

Bedankt, ik heb nu mijn
eigen handigheid gevonden en sindsdien gaat solderen me beter af :D

toch oogt het geheel 'afgeraffeld'. Dat kun je vast veel beter! Bovendien is de zaak te ruim opgezet, zoals al gemeld.
Wat fred101 laat zien vinden velen (waaronder ikzelf) een prettige manier van werken. Maar zo'n bugje gaat ook zeker goed op gaatjesprint.

Okay, wat ik dus moet doen is alle componenten checken en doorlopen met schema en het HF gedeelte compacter maken.

Nog één vraagje ;)

Ik heb nog nooit een FM bug gebouwd dus ik ga gewoon een jackplug aansluiting erop maken (voor aan MP3 speler bijv.) zoals ook op de originele fotos daar staan. Nu is mijn vraag: als ik oude oortelefoontjes of koptelefoons openknip krijg ik vage draden, en niet 2 losse geisoleerde kabels zoals de artikelfotos. Kan ik dat soort kabeltjes gewoon kopen? Dus met gewoon 2 goede draden ipv soort wol en vage kleuren?

Eduard :)

Dus deze moet 2.2K zijn en die andere die parallel staat met de 3.3nF condensator moet 22K zijn? Eduard[

Ja, zo stel je het goed.

De vage draden uit het stuk geknipte snoer zijn lastig maar niet onoverkomelijk. Het is de goedkoopste bedrading die maar bestaat. Het snoertje op jouw foto, van microfoon naar bug, is praktischer en overzichtelijk.
Het 'vage' draad kun je nu beter mijden. (Bij dit draad berust de isolatie op de emaillering van de geleider. Je kunt het pas solderen wanneer je de emaille hebt verwijderd. Kortsluiting - met de mantel; de GND - ligt dan erg op de loer.)
Een- en meeraderig snoer (met afscherming) wat prima is te verwerken, is gewoon te koop en niet duur.

De componenten checken is een ding, maar nog liever bouw je het opnieuw op. Je hebt genoeg draad aan je componenten over. Steek ze nu zo kort mogelijk door de print en ga weer op je allerbest solderen. Wees niet bang de draadeinden af te knippen.