Ik heb een papieren handleiding van het ding in handen gehad. Die is terug naar de eigenaar die hem nu niet meer kan vinden.... Het ding spreekt geen HPGL, maar... Gerber. In de 3-printer-wereld heet dat G-code.... Officieel RS274 geloof ik. Blijkt allemaal hetzelfde te zijn. Volgens mij niet hetzelfde als HPGL...
Ik was uitgenodigd om te proberen het ding IETS te laten doen. Na wat knopjes gedrukt te hebben begon de besturingselectronica te zoemen. Ik heb wat RS232 dongels geprobeerd, maar bij nader inzien weet ik niet goed of die werken: Ik kon nergens RS232 niveaus vinden met de multimeter. Een windows95 bak bleek een hardware compoort te hebben, en daar vond ik op pin 2 een "-5.5V". Beetje slap aftreksel van de -12V die er hoort te staan, maar voorlopig acceptabel.
Anyway, geen enkele reactie kunnen krijgen. Geen echo. Anderzijds, ik verwacht dat zoiets gewoon standaard uitstaat. En wat het gerber-commando is om echo aan te zetten weet ik weer niet uit m'n hoofd. En ik heb geen idee wat de baudrate moet zijn. Ik heb 9600, 19200 38400 en 115200 geprobeerd.... En dan blind wat G0 G1 G73 commandos zitten intikken in de hoop een "ERROR" uit te lokken. Wat hier het "normale" gedrag is weet ik eigenlijk ook niet....