Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Ik heb een papieren handleiding van het ding in handen gehad. Die is terug naar de eigenaar die hem nu niet meer kan vinden.... Het ding spreekt geen HPGL, maar... Gerber. In de 3-printer-wereld heet dat G-code.... Officieel RS274 geloof ik. Blijkt allemaal hetzelfde te zijn. Volgens mij niet hetzelfde als HPGL...

Ik was uitgenodigd om te proberen het ding IETS te laten doen. Na wat knopjes gedrukt te hebben begon de besturingselectronica te zoemen. Ik heb wat RS232 dongels geprobeerd, maar bij nader inzien weet ik niet goed of die werken: Ik kon nergens RS232 niveaus vinden met de multimeter. Een windows95 bak bleek een hardware compoort te hebben, en daar vond ik op pin 2 een "-5.5V". Beetje slap aftreksel van de -12V die er hoort te staan, maar voorlopig acceptabel.

Anyway, geen enkele reactie kunnen krijgen. Geen echo. Anderzijds, ik verwacht dat zoiets gewoon standaard uitstaat. En wat het gerber-commando is om echo aan te zetten weet ik weer niet uit m'n hoofd. En ik heb geen idee wat de baudrate moet zijn. Ik heb 9600, 19200 38400 en 115200 geprobeerd.... En dan blind wat G0 G1 G73 commandos zitten intikken in de hoop een "ERROR" uit te lokken. Wat hier het "normale" gedrag is weet ik eigenlijk ook niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Geen onderdeel, maar een stuk gereedschap. Het lijkt nog het meest op een soldeerbout, het ding wordt ook warm, maar dan met een vreemd gevormd uiteinde. Het lijkt alsof er iets mee gevormd kan worden.
Het rolletje kan bewegen en ook verplaatst worden naar de kant met de scherpe bocht.
http://www.uploadarchief.net/files/download/soldeerbout.jpg

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me iets om kunststof te buigen. Zoiets als een pijpbuiger voor water- en gasleidingen, maa dit lijkt van meer voor vlakke strips.
Wat staat er op? Kan het zo niet lezen. Hoeveel Watt gebruikt het verwarmingselement?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier in een fiets achterlicht een IC met als opdruk:

code:


1110 R
0622

14 pootjes

Aangezien het achterlicht wel werkt continu, maar de lichtsensor niet reageert wil ik graag weten hoe deze IC werkt.
Kan er niks van vinden, dus wellicht iemand hier die weet welk datablad?

0622 klinkt als productiedatum: week 22 in 2006. Tenzij jij zegt: toen had ik hem al. Ik heb een aantal 1110 chips gevonden, waaronder een led-driver, maar die hebben allemaal niet het juist aantal pootjes. (de led-driver heeft er 24 niet 14).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@Sebastiaan:
Weten ze dat bij ASML niet?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

:D ongetwijfeld, maar wellicht moet ik dan eerst de juiste afdeling vinden.
In veldhoven ongeveer 8000 man (plus een enkele vrouw). Daarnaast werk ik aan de logistieke kant en heb dus geen contacten daar.

Het achterlicht is gisteren via mijn ouders gekomen met de vraag kan jij dit nog maken...
1 led ging niet meer aan dus die heb ik doorgesoldeerd en toen werkte deze weer, alleen heeft het ding 3 standen.
Aan - uit(na 3 keer knipperen) - uit

Verder wordt het geheel gevoed door 2 batterijen in serie. Dus de IC zal iets van logic moeten hebben. Maar daarvoor was ik op zoek naar de datasheet.Kan eventueel een separaat topic maken met een paar foto's?

Tidak Ada

Golden Member

Ik weet het verder niet, maar zag dat je bij ASML werkt ;)
Al eens bij Klantenservice gevraagd? Pré internet schreef ik altijd om een briefje voor een datasheet en kreeg die dan (bijna) altijd :)
Foto's helpen hier altijd !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 18 december 2013 11:55:58 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 18 december 2013 00:04:36 schreef Tidak Ada:Wat staat er op?
Hoeveel Watt gebruikt het verwarmingselement?

Er staat op "Aeropiccola" en "Torino". Hoeveel het verwarmingselement gebruikt weet ik niet, maar meer dan 50 W zal het niet zijn gezien de afmeting.
Heb nu wel 2 hits op Google: http://www.aeropiccola.com/ en één van een afbeelding op ebay waarin dit ding een "plank bender" wordt genoemd. Vermoedelijk dan dus gebruikt in de modelbouw.

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Ah Ja, om balsa houtjes te buigen, na weken in water. Dat deden wij vroeger op een tekening en dan vastzetten met spelden tot het droog was ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Aeropiccola klinkt ongeveer als klein vliegtuig, dus modelbouw lijkt me evident.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo'n apparaat is inderdaad voor modelbouw. Om latjes te vormen waar een scheepsromp mee wordt bekleed bijvoorbeeld. Ik heb er zelf ook een.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Het volgende ic is afkomstig uit een oude schipsradar merk onbekend.

De tekst op het ic lijkt als volgt:

Fccd
321A3
8120

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fccd_321a3_8120_top_resized.jpg

Ik dacht eerst dat er stond "Foco", maar met vergrootglas lijkt het mij "Fccd" te moeten zijn. Eventueel "Fcco".

Googlen naar het typenummer was zonder resultaat. De "F" staat dat voor Fairchild? Of is het een op bestelling geproduceerd ic voor de radarproducent?

Wie kent dit ic? Wat is het, microprocessor of geheugen?

Tidak Ada

Golden Member

8120 doet me denken aan een IC uit de 8008 0f 8080 microprocessor familie. Dan zou het misschien een peripheral of I/O chip kunnen zijn. Maar het kan ook 'week 20, 1981' betekenen...

CCD doet me denken aan 'Charge Coupled Device' (Elektuurbenaming: 'Emmertjesgeheugen' )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik zet in op: 8120 datumcode, F niet Fairchild. Helaas kom ik ook nog niet verder dan dat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 18 december 2013 11:02:15 schreef Sebastiaan06:
Ik heb hier in een fiets achterlicht een IC met als opdruk:

code:


1110 R
0622

14 pootjes

Post altijd een foto, de tekstformat kan net dat beetje extra info geven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In de derde rij van onder rechts en de tweede rij van onder links staan 2 soortgelijke IC's met FCCD er op. Mss handig om te bepalen wat deze is.
http://www.datasheetarchive.com/photos/167.html

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Henry S.

Moderator

Via een broker ben ik te weten gekomen dat FCCD types door National Semiconductor en Fairchild gemaakt zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 december 2013 12:55:58 schreef Tidak Ada:
8120 doet me denken aan een IC uit de 8008 0f 8080 microprocessor familie. Dan zou het misschien een peripheral of I/O chip kunnen zijn. Maar het kan ook 'week 20, 1981' betekenen...

CCD......Emmertjesgeheugen

Ik denk dat 8120 de date code moet zijn. Ik vind geen cpu met dit nummer.

Indien 321A3 een geheugenchip is, dan is dit een ongebruikelijk type.

ccd klinkt niet onwaarschijnlijk, en dan met Fairchild als producent...!?

Is er nog een CO'er die bekend is met de halfgeleidergeschiedenis...???

Gisteren in Deurne kreeg ik aan het einde van de dag een soort inschuif module van Philips ter compensatie voor het gebruik van mijn heteluchtkanon.
Met een paar man waren we aan het kijken wat het was. Sommige hadden een idee wat het kon zijn maar ik ben weer vergeten wat dat was.
Op het internet is totaal niets te vinden als je zoekt naar de verschillende nummers die er allemaal op vermeld staan.
Weet iemand hier wat dit is en waar het voor gebruikt werd.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/pw9801/voorkant.jpg

http://www.walagata.com/w/nightwalker/pw9801/zijkant01.jpg

http://www.walagata.com/w/nightwalker/pw9801/zijkant02.jpg

http://www.walagata.com/w/nightwalker/pw9801/achterkant.jpg

http://www.walagata.com/w/nightwalker/pw9801/connector.jpg

En hier nog 3 foto's van de print om te zien welke onderdelen er op zitten
Ongeveer 9MB per stuk voor duidelijke details.
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi, we (O.a. een aantal chemici) zeiden dat het bij een pH meter hoort.

Redox is een samenvoeging van reductie en oxydatie

Vermoedelijk onderdeel van een chemisch analyse apparaat.

De Letters PW in het typenummer duiden er op dat het om een instrument is uit de sector Wetenschappelijker meeetapparatuur.
Mogelijk kan je er hier meer over vinden, of anderszins te weten komen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Oh ja, dat klopt. Een pH meter :-) Ik wist dat sommige het herkenden maar ik was helemaal vergeten wat ze zijden wat het was |:-(

Die schematheek site is wel handig. Hij heeft i.i.g. de manual van die oude GM5654 buizenscoop in zijn assortiment.
Helaas heeft hij niets uit de PW reeks. Dus een schema of beschrijving hoe de pH meter aan te sluiten zit er via hem niet in.
Ook met google niets te vinden als je zoekt naar een pH meter met dit nummer.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 29 december 2013 14:01:16 (56%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het is geen pH meter maar een Redox meet versterker. Word wel vaak in combinatie gebruikt met pH. De ingangs trap van een redox meter is meestal gelijk aan een pH meter, zelfde impedantie met ongeveer hetzelfde milivolt bereik.

Er moet over het algemeen ook een temperatuur sensor bij om de meetcurve mee te compenseren.
Die Pt aansluiting is daar waarschijnlijk voor.

-edit- Je zou hem kunnen ge(mis)bruiken ook als instrumentatie versterker voor millivolts bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 29 december 2013 15:11:25 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

@Nightwalker:
Hij geeft een mogelijkheid aan om manuals aan te vragen.
Hij heeft het ooit voor mij gedaan voor een PW4014 geigerteller. Hij schijnt nogal wat contacten bij Philips te hebben ;)

@Henry62
Klopt. Redoxpotentialen gebruiken een lieaire schaal en pH is logaritmisch. we waren mogelijk wat misleid door dat pX.
Overigens zijn pH en redoax meters vaak in één instrument samengebouwd.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 29 december 2013 15:59:01 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten